Care sunt principalele inregistrari contabile aferente unei IFN pentru activitatea de acordare microcredite? Care va fi monografia contabila?
Organizarea si functionarea institutiilor financiare nebancare (IFN) este reglementata prin Legea nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare. Acordarea de microcredite se incadreaza in activitatile de creditare pe care le pot desfasura IFN-urile, definite ca entitati care desfasoara activitati de creditare cu titlu profesional in conditiile stabilite de legea nr. 93/2009.
Contabilizarea operatiunilor efectuate de IFN-uri este reglementata prin Ordinul BNR nr. 27/2011 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, modificat si completat prin ordinul nr. 4 din 22 noiembrie 2013.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2016 se vor aplica prevederile Ordinului B.N.R. nr. 6 din 17 iulie 2015, publicat in M.Of. nr. 540 din 20 iulie 2015, data de la care se va abroga Ordinul BNR 27/2011 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 si 930 bis din 28 decembrie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare prezentului ordin.
In Ordinul BNR nr 27/2011 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, actualizat la zi, regasiti prevederi referitoare la situatiile financiare anuale, contabilitatea operatiunilor, planul de conturi, formularele si registrele contabile care se utilizeaza de catre IFN-uri.
Acest act normativ este aplicabil si institutiilor de plata care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, conform prevederilor art. 22 din O.U.G. nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
D.p.d.v. contabil, microcreditele acordate de IFN-uri reprezinta creante asupra beneficiarilor, credite constituite pentru satisfacerea unor nevoi temporare de finantare a clientelei IFN-urilor.
Principalele inregistrari contabile care se efectueaza la acordarea de microcredite sunt urmatoarele:
acordarea de credite:
2021 Credite de trezorerie = 2511 Conturi curente ale clientelei (debitul de trezorerie acordat clientelei)
Contul 2021 se poate dezvolta pe urmatoarele conturi analitice, in functie de natura creditului acordat:
20211 - credite acordate clientelei, utilizabile in mod fractionat, in functie de nevoile acesteia. Partea neutilizata din creditele aprobate se inregistreaza in conturi in afara bilantului;
20212 - creditele acordate clientelei, in limita unui nivel global de credit, care acopera ansamblul nevoilor de exploatare ale acesteia si este stabilit potrivit bugetului previzional de trezorerie. Partea neutilizata din creditele aprobate se inregistreaza in conturi in afara bilantului;
20213 - facilitati de trezorerie acordate titularilor cardurilor, prin admiterea acoperirii ulterioare a sumelor platite;
20219 - alte credite de trezorerie acordate clientelei.
Rambursarea creditelor acordate (curente):
2511 Conturi curente ale clientelei = 2021 Credite de trezorerie
Inregistrarea ( retinerea ) comisionului incasat de IFN pentru creditul acordat:
2511 Conturi curente = 7029 Comisioane
calcularea dobanzilor neajunse la scadenta:
2027 Creante atasate = 70213 dobanzi de la creditele de trezorerie
Contul 2027 se utilizeaza pentru a evidentia dobanda calculata care urmeaza a fi incasasata de IFN. Conform prevederilor pct. 272 alin. (1) din O.M.F.P. nr. 27/2011, dobanzile de primit (calculate si neajunse la scadenta), aferente exercitiului in curs, se calculeaza de la data punerii la dispozitie a fondurilor si se inregistreaza in contabilitate periodic (obligatoriu lunar), sau la scadenta operatiunilor, daca fondurile aferente au termen de restituire in cursul lunii, in conturile "Creante atasate" din cadrul grupelor de conturi, in contrapartida conturilor de venituri.
Atat contul 7029 cat si contul 70213 se incadreaza in grupa 70 destinata inregistrarii veniturilor din activitatea de exploatare.
Conform prevederilor pct. 300 alin. (1) dobanzile de primit (calculate si neajunse la scadenta) corespunzatoare creantelor aferente asupra debitorilor, aferente exercitiului in curs, se calculeaza de la data inregistrarii debitelor si se inregistreaza in contabilitate periodic (obligatoriu lunar), sau la scadenta operatiunilor, daca fondurile aferente au termen de restituire in cursul lunii, in conturile de "Creante atasate" din cadrul grupelor de conturi, in contrapartida conturilor de venituri.
inregistrarea rambursarii ( incasarii ) dobanzilor ajunse la scadenta:
2511 Conturi curente ale clientelei = 2027 Creante atasate
Inregistrarea creditelor scadente devenite restante:
2811 Creante restante = 2021 Credite de trezorerie
Inregistrarea dobanzilor la creditele restante:
2812 Dobanzi restante = 2027 Creante atasate
Inregistrarea rambursarii ( incasarii ) creditelor si dobanzilor restante:
2511 Conturi curente ale clientelei = %
2811 Creante restante
2812 Dobanzi restante
In ceea ce priveste restul operatiunilor, comune cu cele ale societatilor comerciale ( salarii si contributii salariale, imobilizari corporale si necorporale, stocuri, etc. ), acestea se contabilizeaza in mod similar, conturile aferente avand aceleasi functiuni ca si cele aferente agentilor economici, reglementate prin O.M.F.P. nr. 1802/2014. Deosebirea consta doar in simbolurile diferite ale conturilor de inregistrare.
De exemplu, in ceea ce privete capitalul social, se efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
Inregistrarea subscrierii la capitalul social:
508 Actionari sau asociati = 5011 Capital subscris nevarsat
Inregistrarea varsarii capitalului:
251 Conturi curente = 508 Actionari sau asociati
inregistrarea capitalului varsat:
5011 Capital subscris nevarsat = 5012 Capital subscris varsat
Un alt exemplu este acela al datoriilor si creantelor privind personalul care se inregistreaza in contabilitatea IFN-urilor cu ajutorul contului 351 - Personal si conturi asimilate, dezvoltat pe urmatoarele conturi analitice:
351 - Personal si conturi asimilate
3511 - Personal - remuneratii datorate
3512 - Personal - ajutoare materiale datorate
3513 - Participarea personalului la profit
3514 - Avansuri acordate personalului
3515 - Drepturi de personal neridicate
3516 - Retineri din remuneratii datorate tertilor
3519 - Alte datorii si creante in legatura cu personalul
35191 - Alte datorii in legatura cu personalul
35192 - Alte creante in legatura cu personalul.
Conturile 3511, 3512, 3513, 3515, 3516 si 35191 sunt conturi de pasiv ce se crediteaza cu sumele datorate de IFN salariatilor si se debiteaza la plata acestor sume catre salariati.
Contul 3514 - Avansuri acordate personalului este un cont de activ, ce se debiteaza la plata avansului catre salariati si se crediteaza la deducerea acestuia din salariu, in corespondenta cu contul 3511 - Personal - remuneratii datorate.
Acordarea avansului din salariu se inregistreaza:
3514 = 2511
Avansuri acordate personalului Conturi de plati
Inregistrarea salariului brut cuvenit personalului se inregistreaza:
611 = 3511
Cheltuieli cu remuneratiile personalului Personal - remuneratii datorate
Retinerea la sursa a contributiilor se inregistreaza prin creditul urmatoarelor conturi:
35212 - Contributia personalului la asigurarile sociale (3511 = 35212)
35213 - Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate
(3511 = 35213)
35222 - Contributia personalului la fondul de somaj (3511 = 35222)
Retinerea la sursa a impozitului pe venit se efectueaza prin formula contabila:
3511 = 3533
Personal - remuneratii datorate Impozitul pe venituri de
natura salariilor
Cheltuielile privind asigurarile si protectia sociala se inregistreaza in debitul contului
612 - Cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala, dezvoltat pe urmatoarele conturi analitice:
6121 - Contributia unitatii la asigurarile sociale
6122 - Contributia unitatii pentru ajutorul de somaj
6123 - Contributia angajatorului pentru asigurarile sociale de sanatate
6127 - Alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala
Aceste cheltuieli se inregistreaza in corespondenta cu creditul conturilor de datorii privind asigurarile sociale, protectia sociala si conturi asimilate simbolizate 352 Asigurari sociale, protectia sociala si conturi asimilate dezvoltat pe doua subgrupe, dupa cum urmeaza:
3521 - Asigurari sociale dezvoltat pe urmatoarele conturi analitice:
35211 - Contributia unitatii la asigurarile sociale
35214 - Contributia angajatorului pentru asigurarile sociale de sanatate
3522 - Ajutor de somaj, cu contul analitic 35221 - Contributia unitatii la fondul de somaj
Un alt exemplu il reprezinta contabilizarea impozitului pe profit, caz in care inregistrarile se efectueaza dupa cum urmeaza:
inchiderea conturilor de cheltuieli
591 Profit sau pierdere = 6xx Cheltuieli
inchiderea conturilor de venituri
7xx Venituri = 591 Profit sau pierdere
impozitul pe profit datorat:
691 Cheltuieli cu impozitul pe profit = 3531 Impozitul pe profit
achitarea impozitului pe profit la bugetul statului
3531 Impozitul pe profit = 1111 Contul curent la BNR
Conturile 3531 - Impozitul pe profit, 3533 - Impozitul pe salarii, 3536 - Alte
impozite, taxe si varsaminte asimilate sunt conturi de pasiv, ce se crediteaza la
constituirea obligatiei de plata fata de bugetul statului si se debiteaza la efectuarea platii, in corespondenta cu creditul contului 2511 Conturi de plati.
Cheltuielile materialele, serviciile si lucrarile executate de terti se inregistreaza in debitul urmatoarele conturi din grupa 63:
631 - Cheltuieli cu materialele
6311 - Cheltuieli cu materialele consumabile
6312 - Cheltuieli privind combustibilii
6313 - Cheltuieli privind piesele de schimb
6317 - Cheltuieli privind alte materiale
632 - Cheltuieli privind materialele de natura obiectelor de inventar
633 - Cheltuieli privind alte stocuri
634 - Cheltuieli cu lucrarile si serviciile executate de terti
6341 - Cheltuieli de intretinere si reparatii
6342 - Cheltuieli privind energia si apa
6343 - Cheltuieli postale si taxe de telecomunicatii
6344 - Cheltuieli cu colaboratorii si de intermediere
6345 - Cheltuieli cu deplasari, detasari, transferari si transportul personalului si
bunurilor
6347 - Alte cheltuieli cu lucrarile si serviciile executate de terti
63471 - Cheltuieli cu primele de asigurare
63472 - Cheltuieli cu redeventele privind concesiunile
63479 - Alte cheltuieli
635 - Cheltuieli de protocol, reclama si publicitate
Pentru anumite riscuri, se inregistreaza si cheltuieli cu provizioane. In functie de natura acestora, aspect reglementat la pct. 303 alin. (1) Ajustarile pentru depreciere privind operatiuni cu titluri si operatiuni diverse se constituie periodic pe seama cheltuielilor, potrivit reglementarilor in vigoare, pentru: deprecierea titlurilor de plasament, deprecierea titlurilor de investitii, deprecierea stocurilor, precum si pentru creante restante si indoielnice din operatiuni cu titluri si operatiuni diverse.
Provizioanele se inregistreaza dupa cum urmeaza:
pentru credite:
6621 Cheltuieli cu ajustari pentru deprecierea creditelor = 2911 Ajustari pentru deprecierea creditelor
pentru dobanzi aferente creditelor:
6622 Cheltuieli cu ajustari pentru deprecierea dobanzilor = 2912 Ajustari pentru deprecierea dobanzilor
pentru alte situatii:
6659 Cheltuieli cu alte provizioane = 559 Alte provizioane
Diminuarea sau anularea de provizioane constituite pentru operatiuni cu clientela se inregistreaza:
2911 Ajustari pentru deprecierea creditelor = 7621 Venituri din ajustari pentru deprecierea creditelor
2912 Ajustari pentru deprecierea dobanzilor = 7622 Ajustari pentru deprecierea dobanzilor
559 Alte provizioane = 7659 Venituri din alte provizioane
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal