Ministerul Finantelor Publice continua reforma administrativa si propune schimbari in organizarea si functionarea institutiei care sa duca la o mai mare eficienta a cheltuielilor publice, la impulsionarea investitiilor, la intarirea rolului Romaniei in cadrul Uniunii Europene si la imbunatatirea eficacitatii politicilor publice in domeniul finantelor.
Ministerul Finantelor propune infiintarea unui post de secretar de stat care sa coordoneze activitatea legata de afacerile europene, ca urmare a desemnarii Romaniei la presedintia Consiliului Uniunii Europene, in perioada iulie - decembrie 2019.
Acest post este justificat de multitudinea activitatilor si complexitatea problematicii la care trebuie sa raspunda orice stat membru care preia Presedintia semestriala a Consiliului (PRES). Pentru dosarele de pe agenda europeana de care este responsabil, Ministerul Finantelor Publice va trebui sa organizeze toate activitatile presupuse de indeplinirea rolului de PRES, la standarde europene, in paralel cu asigurarea derularii activitatilor curente implicate de afacerile europene, fara a deteriora calitatea acestora. Toate acestea sunt necesare pentru a sustine interesul national in raport cu celelalte state membre, respectiv cu Comisia si Consiliul Uniunii Europene.
Romania, in calitate de PRES:
• va avea responsabilitatea gestionarii curente a agendei europene la nivelul formatiunilor sectoriale ale Consiliului la toate nivelurile (Consilii, Coreper si grupuri de lucru);
• va trebui sa conduca si sa coordoneze dialogul cu celelalte institutii europene - Comisia, Parlamentul European, Consiliul European - in cadrul procesului decizional;
• va fi responsabila de organizarea reuniunilor informale in Romania (ministeriale, la nivel de inalti functionari, secretari de stat, directori generali, grupuri de lucru etc.);
• va trebui sa organizeze, sa conduca si sa coordoneze conferinte dedicate prioritatilor specifice si a unor evenimente culturale de promovare a Romaniei (inclusiv la Bruxelles si in statele membre).
• va participa la toate activitatile presupuse de apartenenta la trio-ul de Presedintii constituit din Austria, Romania si Finlanda (1 ianuarie 2019 – 30 iunie 2020).
De asemenea, Ministerul Finantelor Publice propune infiintarea unei noi structuri organizatorice, si anume Directia de analiza si cercetare in domeniul finantelor publice. Avand in vedere ca initiativele de politica fiscal-bugetara promovate atat de catre Guvern, cat si de Parlament au o arie de impact foarte larga, de la diferite segmente ale populatiei pana la mediului de afaceri si institutii financiare, realizarea de cercetari si analize economice in domeniul reformelor structurale, a competitivitatii economice, stabilitatii macroeconomice, vor contribui la imbunatatirea eficacitatii politicilor publice in domeniul finantelor publice.
Noua structura va fi coordonata de catre un economist sef, cu rang de director general.
Activitatile privind parteneriatul public-privat se preiau de catre Ministerul Finantelor Publice de la Departamentul pentru Investitii Straine si Parteneriat Public-Privat. Noua structura asigura elaborarea strategiei Guvernului privind investitiile publice, stabileste norme si procedure referitoare la identificarea, selectarea si prioritizarea proiectelor, realizeaza contracte si clauze contractuale cadru si consiliaza echipe de proiect in stabilirea clauzelor specifice proiectelor.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Totodata, MFP isi propune si reorganizarea activitatii in domeniul managementului proiectelor de investitii publice. Scopul este acela de a intarii mecanismele de prioritizare a investitiilor, precum si de urmarire si eficientizare a cheltuielilor publice in contextul atragerii de finantare si expertiza privata in implementarea unor astfel de proiecte. In acest sens, se are in vedere infiintarea Directiei generale managementul cheltuielilor si investitiilor publice in coordonarea careia se afla trei activitati principale:
• evaluarea si prioritizarea investitiilor publice,
• promovarea, sustinerea cu expertiza calificata si urmarirea procedurilor de identificare, structurare si implementare a proiectelor de investitii publice, precum si a proiectelor finantate si operate printr-un parteneriat intre sectorul public si unul sau mai multi parteneri privati,
• analiza si eficientizarea cheltuielilor publice.
Avand in vedere cele de mai sus, a fost initiat prezentul proiect de hotarare a Guvernului pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice Publice.