Actul normativ se adreseaza institutiilor publice si persoanelor ce desfasoara servicii in favoarea institutiilor publice.
Ca structura, actul normativ dispune:
A) unele masuri de reducere sau neangajare a unor cheltuieli publice;
B) modificarea unui numar semnificativ de acte normative privind gestionarea fondurilor comunitare, modul de aprobare a bugetelor unor institutii publice si implicit modificari si exceptii de la legea finantelor publice locale sau legea finantelor publice.
Reduceri cheltuieli publice:
A) Autoritatile si institutiile publice ce au personal propriu de specialitate juridica nu pot contracta servicii externe de asistenta si consultanta juridica.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
O masura similara este impusa si societatilor nationale, regiilor autonome, societatilor comerciale, la care statul este actionar majoritar. In cazuri temeinic justificate, se permite angajarea unor astfel de servicii, prestate de terti, cu acordul organului ierarhic superior (ordonatorul principal de credite, consiliile locale judetene/ale municipiului Bucuresti, Guvern).
B) Conducatorii institutiilor si autoritatilor publice au obligatia sa dispuna masuri de reducere cu 30% a chetuielilor de protocol si deplasare in strainatate. Reducerea se dispune pentru semestrul al II-lea din 2012, comparativ cu semestrul al II-lea din 2011.
Sunt prevazute cateva exceptii, cum ar fi cheltuielile cu protocolul si deplasarile in strainatate suportate din fonduri internationale nerambursabile, cheltuieli cu participarea elevilor si profesorilor la olimpiadele din strainatate, cheltuieli cu deplasarea personalului militar si/sau politisti, in misiunile internationale la care Romania este parte, cheltuielile cu paza si protectia diplomatilor si demnitarilor romani, aflati in deplasari internationale.
C) Din fonduri publice nu pot fi achizitionate tiparituri si alte bunuri pentru actiuni de reprezentare sau protocol, sau pentru zile festive sau aniversare. O prevedere similara este aplicabila si societatilor nationale si regiilor autonome ce au inregistrat pierderi in perioada anterioara sau sunt finantate prin subventii de la buget. Se excepteaza de la aceasta restrictie actiunile de reprezentare si protocol finantate prin donatii si sponsorizari incasate, cele finantate din fonduri externe nerambursabile.
Se excepteaza de la aceasta restrictie si evenimentele festive organizate de presedintele tarii, primul-ministru, presedintele Senatului si al Camerei Deputatilor etc. Alte masuri de reducere a cheltuielilor publice:
a) pe parcursul deplasarilor externe, ministrii, secretarii de stat, subsecretarii de stat, primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene pot fi insotiti de maximum 2 persoane;
b) autoritatile publice centrale si locale nu au dreptul sa angajeze studii de fezabilitate daca in ultimii 5 ani au achizitionat aceleasi studii sau daca proiectul de investitii nu va fi cuprins in programul urmatorului exercitiu bugetar. Dupa caz, se vor reactualiza studiile de fezabilitate existente;
c) in programele de investitii publice se vor inregistra numai proiectele cu posibilitate de finantare mutianuala, conform legii.
Alte precizari ce merita analizate:
a) Se modifica un numar de aproximativ 15 acte normative in domeniul aprobarii si decontarii fondurilor structurale sau in domeniul aprobarii bugetelor unor institutii publice, sau societati comerciale/regii autonome.
b) Se modifica procedura de control a derularii proiectelor finantate din fonduri structurale si situatiile in care se va sesiza Departamentul de Lupta Anti Frauda (DLAF).
c) Se modifica procedura de recuperare a sumelor cheltuite neconform cu procedurile privind finantarea proiectelor bugetare, ANAF avand atributii in acest sens, aplicandu-se Codul de procedura fiscala.