In contextul actual al unei mobilitati crescute a persoanelor fizice este esentiala reglementarea prompta si detaliata a modului in care Romania isi exercita dreptul de impunere asupra veniturilor realizate de catre persoanele fizice, independent de cetatenia sau resedinta acestora, pe criteriul distinct al rezidentei fiscale.
Procedura si formularistica prin care organul fiscal competent stabileste in functie de prevederile Codului fiscal si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri, dobandirea rezidentei in Romania sau pastrarea rezidentei celuilalt stat pentru persoana fizica nerezidenta, precum si schimbarea rezidentei romane a facut obiectul O.M.F.P. nr. 74/2012 emis in baza Legii 571/2003, fiind asteptat in perioada imediat urmatoare un nou act normativ care sa reglementeze aceste aspecte privind rezidenta persoanelor fizice in Romania in concordanta cu prevederile noului Codul fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015.
Un astfel de proiect a fost facut public recent de catre administratia fiscala, in conditiile in care o astfel de reglementare trebuia sa fie in vigoare de la 1 ianuarie 2016 data de la care toate reglementarile emise in aplicarea vechiului cod si-au incetat aplicabilitatea.
Subiect al impozitului pe venit reglementat de Titlul IV din Codul fiscal este persoana fizica care realizeaza venituri provenind din categorii de venituri enumerate la art. 61 din acest act normativ. Impunerea veniturilor persoanelor fizice se realizeaza, ca regula generala, pentru cele obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, in cazul persoanelor fizice rezidente si, pentru cele obtinute din Romania, in cazul persoanelor fizice nerezidente.
Daca in cazul persoanelor fizice rezidente, reglementarile fiscale privind impunerea veniturilor se regasesc in Titlul IV "Impozit pe venit" din Codul fiscal, in cazul persoanelor fizice nerezidente, incidente sunt, in functie de natura veniturilor realizate, atat Titlul VI "Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania", cat si Titlul IV din Codul fiscal. Astfel, o serie de venituri impozabile obtinute din Romania, chiar daca sunt ele realizate de nerezidenti persoane fizice, se impoziteaza conform Titlul IV. Acesta este cazul unor venituri precum cele atribuibile unui sediu permanent in Romania, obtinute din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, inclusiv inchirierea sau cedarea folosintei bunurilor proprietatii imobiliare situate in Romania, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania, primite de persoane fizice nerezidente care actioneaza in calitatea lor de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane. Din acest punct de vedere, rezidenta fiscala este un atribut de mare insemnatate pentru stabilirea obligatiilor fiscale datorate de catre o persoana fizica pentru veniturile realizate.
Pentru persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, impunerea este mondiala, in sensul ca acestea vor fi supuse impozitului pe venit in Romania pentru veniturile realizate atat din tara cat si din strainatate. Trebuie recunoscuta insa masura de renuntare la impunerea in Romania a veniturile din activitati dependente desfasurate in strainatate si platite de un angajator nerezident.
Persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, au posibilitatea schimbarii rezidentei intr-un alt stat. in acest sens, in vederea scoaterii din evidenta de catre organul fiscal central, persoana are obligatia de a se depune la organul fiscal central competent unde isi are domiciliul fiscal, cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania, formularul Chestionar pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la plecarea din Romania. Sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei unei persoane fizice care paraseste Romania domiciliul din Romania, locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata, dar care ramane oricand la dispozitia acestuia si a familiei sale, centrul intereselor vitale amplasat in Romania, lipsa din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.
Organul fiscal urmareste si alte elemente care sunt luate in considerare la mentinerea rezidentei in Romania, cum ar fi locul inregistrarii autovehiculelor, autoritatea care a emis permisul de conducere, pasaportul, locul asigurarii pe perioadele de sedere in strainatate si Romania.
Este asadar analizat modul de indeplinire a conditiilor de rezidenta in functie de situatia concreta a persoanei fizice. Organul fiscal central, in urma analizei efectuate va stabili daca persoana fizica rezidenta in Romania pastreaza rezidenta in tara noastra potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv Codului fiscal, sau este persoana fizica nerezidenta in Romania, notificand persoana fizica daca aceasta are in continuare obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi scoasa din evidentele fiscale. in cazul obligatiei fiscale integrale, persoana fizica rezidenta este supusa in continuare impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.
In situatia in care schimbarea rezidentei se va efectua intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, persoana ramane supusa impozitului pe venitul mondial pana la schimbarea rezidentei. Asadar, chiar daca persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, prin prezentarea unui certificat de rezidenta fiscala emis de autoritatea competenta a statului care o considera rezidenta, aceasta va continua sa fie considerata rezidenta in Romania, avand obligatie fiscala integrala pana la data schimbarii rezidentei in conditiile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain.
In schimb, daca aceasta se realizeaza intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri persoana va fi obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pentru anul calendaristic in care are loc schimbarea rezidentei, precum si in urmatorii 3 ani calendaristici.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manual de politici contabile - Stick USB
In ceea ce priveste cu persoanele fizice nerezidente sosite in Romania, acestea vor avea obligatia depunerii Chestionarului pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la sosirea in Romania daca vor avea sederea in statul roman o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat. Aceste persoane sunt tinute sa prezinte organului fiscal roman si documentele de identitate, copia pasaprtului sau documentul national de identitate pentru cetatenii Uniunii Europene, documente care atesta existenta unei locuinte in Romania, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea competenta a statului strain.
Prezentarea certificatului de rezidenta fiscala este determinata de necesitatea aplicarii mecanismului de evitare a dublei impuneri realizat prin intermediul Conventiilor incheiate in acest sens de catre statul de sursa al venitului cu cel de rezidenta al persoanei care il realizeaza. in acest sens, rezidentii statelor cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri isi dovedesc rezidenta fiscala printr-un certificat de rezidenta emis de catre autoritatea fiscala competenta din statul strain sau printr-un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat.
Ca urmare a prezentarii acestor documente, organul fiscal central competent, stabileste daca persoana fizica nerezidenta pastreaza rezidenta statului strain potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri sau devine persoana fizica rezidenta in Romania. Astfel, daca o persoana fizica devine rezidenta in Romania numai pentru o perioada dintr-un an fiscal, aceasta persoana fizica va avea obligatie fiscala integrala in Romania numai pentru acea perioada din anul fiscal in care este considerata rezidenta, in timp ce pentru perioada din anul fiscal, respectiv de la data sosirii in Romania si pana la data la care devine rezidenta in Romania, persoana fizica este considerata nerezidenta fiind supusa impozitului numai pentru veniturile obtinute din Romania. Importanta prezentarii certificatului de rezidenta fiscala decurge din aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri, persoanele fizice care dovedesc ca sunt rezidenti ai unor state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri fiindu-le aplicabile prevederile conventiilor, neputand fi impusi in Romania decat pentru veniturile realizate din Romania in conformitate cu prevederile conventiei incidente.
Potrivit art. 230 alin. (2) din Codul fiscal certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa fie prezentat platitorului de venit la data platii acestuia, in caz contrar, venitul impozabil in Romania urmand sa faca obiectul retinerii la sursa, cu posibilitatea ca in urma prezentarii ulterioare a certificatului impozitul retinut sa fie restituit conform art. 230 alin. (4) din Codul fiscal.
In concluzie, prezentarea certificatului de rezidenta fiscala se poate dovedi esentiala in stabilirea obligatiilor fiscale datorate de catre o persoana fizica pentru veniturile realizate in statele in care nu este rezident, in timp ce conditiile in care o persoana fizica este considerata rezidenta in Romania sunt relevante in stabilirea impozitului pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania cat si din afara Romaniei.
Dani Cucu,
Consultant fiscal, Expert contabil