Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Ce analizeaza inspectorii inainte de a trimite notificari de conformare

Data actualizarii: 27 Iulie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ce analizeaza inspectorii inainte de a trimite notificari de conformare
notificare de conformareoug 188/2022analiza de riscrezident fiscal

Notificarea de conformare a fost introdusa ca urmare a Ordonantei de urgenta nr. 188/2022 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala, in scopul reanalizarii de catre contribuabili a situatiei fiscale si pentru a depune sau pentru a corecta declaratiile fiscale in termen de 30 de zile de la data transmiterii ei.

Conform unui ghid publicat recent de ANAF, aflati in randurile de mai jos ce analizeaza inspectorii inainte de a trimite notificari de conformare.

Notificarea se emite de organul de inspectie fiscala competent pentru efectuarea inspectiei fiscale la contribuabilul/platitorul vizat, in baza analizei de risc primite de la structurile cu atributii din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si/sau in baza analizelor proprii efectuate.

Notificarea se emite ori de cate ori, ca urmare a analizei de risc, sunt identificate noi riscuri fiscale care nu au fost notificate anterior si nici nu au facut obiectul controalelor fiscale. Acestea pot fi transmise lunar, trimestrial, semestrial sau anual, raportat la perioada fiscala corespunzatoare impozitului, taxei, contributiei in care a fost identificat riscul fiscal.

Important! Pana la expirarea termenului de 30 de zile de la comunicarea notificarii, organul de inspectie fiscala nu va intreprinde nicio actiune pentru selectarea contribuabilului in vederea inspectiei fiscale. 

Notificarea de conformare - exceptii

Fac exceptie de la notificarea de conformare:

- persoanele fizice propuse pentru efectuarea verificarii situatiei fiscale personale, ca urmare a derularii a unor programe/proiecte de crestere a conformarii fiscale in cadrul carora acestea au fost notificate cu privire la riscul de neconformare la declararea veniturilor impozabile si la posibilitatea reanalizarii situatiei fiscale si, dupa caz, a depunerii sau corectarii declaratiilor fiscale;
- persoanele fizice care fac obiectul unei verificari a situatiei fiscale personale si pentru care s-a dispus extinderea verificarii la perioade fiscale, altele decat cele cuprinse in avizul de verificare initial;
- persoanele fizice care fac obiectul refacerii verificarii situatiei fiscale personale ca urmare a unei decizii de solutionare a contestatiei;
- persoanele fizice care au facut obiectul unei verificari documentare realizata de organele fiscale competente sa exercite verificarea situatiei fiscale personale, in situatia in care in temeiul art. 149 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vederea respectarii prevederilor legale, se dispune masura de declansare a unei verificari a situatiei fiscale personale.

Urmare primirii notificarii de conformare, persoana fizica are posibilitatea reanalizarii situatiei fiscale, astfel:

1. Va analiza veniturile realizate prin prisma cuantumului si al regimului fiscal al acestora (venituri supuse impozitului pe venit, venituri neimpozabile, venituri scutite).

In situatia in care persoana fizica a realizat venituri neimpozabile/scutite pentru care nu exista obligatia declararii, aceasta va transmite Directiei generale control venituri persoane fizice (prin e-mail la adresa Notificare.VSFP@anaf.ro sau prin posta) documentele din care sa rezulte natura acestor venituri, perioada in care au fost realizate, inclusiv modalitatea de incasare.

Totodata, in situatia in care persoana fizica a obtinut surse de fonduri, altele decat veniturile declarate sau veniturile neimpozabile/scutite pentru care nu exista obligatia declararii, aceasta are posibilitatea sa depuna documente din care sa rezulte cuantumul si modalitatea de incasare a acestora.

Important! In situatia in care a obtinut venituri din strainatate pentru care exista obligatia declararii, persoana fizica trebuie sa depuna declaratia unica (D 212). 

2. Va analiza indicatorii fiscali si patrimoniali, comunicati prin notificarea de conformare, care au stat la baza estimarii veniturilor realizate.

Ce analizeaza inspectorii inainte de a trimite notificari de conformare

- Achizitii bunuri imobile

Persoana fizica a achizitionat proprietati imobiliare /edificat constructii in cursul anului/perioadei de referinta, valoarea acestor achizitii fiind preluata ca utilizare de fonduri in cadrul analizei de risc.

Informatiile cu privire la achizitiile de proprietati imobiliare sunt preluate din declaratiile D208 (Declaratie informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal), depusa de notarii publici si D209 Declaratie privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal depusa de catre persoana fizica avand calitatea de vanzator, pentru tranzactiile care se realizeaza prin alta procedura decat cea notariala ori judecatoreasca. De asemenea, in analiza de risc sunt preluate punctual (in cadrul analizelor de risc pentru cazuri punctuale efectuate ca urmare a unor sesizari primite de la alte institutii ori autoritati publice, precum si de la alte entitati sau persoane fizice ori juridice) informatiile certe cu privire la edificarea unor constructii de catre persoane fizice.

- Achizitii bunuri mobile

Persoana fizica a achizitionat, in cursul anului/perioadei de referinta, autovehicule (autoturisme, autoutilitare, microbuze, motociclete, remorci etc), mijloace de transport pe apa si/sau aeronave, valoarea (din documentele/informatiile disponibile organului fiscal central sau estimata pe baza informatiilor din surse deschise) acestor achizitii fiind preluata ca utilizare de fonduri in cadrul analizei de risc.

Aceste informatii privind achizitiile de bunuri mobile sunt obtinute in temeiul protocoalelor sau al acordurilor de colaborare si schimb de informatii incheiate, in conditiile legii, intre organele fiscale si entitatile detinatoare.

- Cresterea disponibilului din conturi bancare (din Romania sau din strainatate)

Disponibilul in conturile bancare ale persoanei fizice a crescut in anul de referinta. Pentru aceasta categorie, in cadrul analizei de risc cuantumul cresterii disponibilului este preluat ca utilizare de fonduri de catre persoana fizica.
Cuantumul cresterii disponibilului se estimeaza prin utilizarea informatiilor privind veniturile din dobanzi din declaratiile D205 (venituri declarate de entitatile cu domeniile de activitate specifice sectorului financiar-bancar) si D201/D212(dobanzi strainatate) sau a celor obtinute in baza protocolului de schimb de informatii intre ANAF si Asociatia Romana a Bancilor.
Cresterea disponibilului se estimeaza in baza veniturilor din dobanzi declarate la care se aplica o rata medie a dobanzii in anul de referinta, sau pe baza informatiilor privind soldul initial si soldul final al conturilor bancare.

- Creditarea societatilor comerciale

Persoana fizica a creditat/imprumutat, in cursul anului/perioadei de referinta, societatea/societatile comerciala/e la care este asociat (imprumuturi evidentiate in
contul 455) sau alte societati (imprumuturi evidentiate in contul 462). Pentru aceasta categorie, in cadrul analizei de risc cuantumul creditelor/imprumuturilor acordate este preluata ca utilizare de fonduri de catre persoana fizica.

Estimarile cu privire la imprumuturile acordate de asociati/actionari propriilor societati comerciale, se realizeaza pe baza diferentelor inregistrate intre soldurile sumelor datorate actionarilor/asociatilor (bilantul societatii, formularul F30 - contul 455) din ani succesivi (sold an curent - sold an precedent), ponderate cu procentul de participatie detinut la nivelul fiecarui an de catre persoana fizica analizata.

De asemenea, in analiza de risc sunt preluate punctual (in cadrul analizelor de risc pentru cazuri punctuale efectuate ca urmare a unor sesizari primite de la alte institutii ori autoritati publice, precum si de la alte entitati sau persoane fizice ori juridice) informatiile certe din documentele cu privire la creditarea societatilor (fisele analitice ale conturilor contabile 455, 462, 167, contractele de creditare si documentele de plata).

- Majorarea capitalului social al societatilor comerciale

Persoana fizica, a participat, in cursul anului/perioadei de referinta, la majorarea capitalului social al societatii/societatilor comerciale la care aceasta are calitatea de asociat/ actionar sau a achizitionat parti sociale/actiuni la una sau mai multe societati comerciale. Pentru aceasta categorie, in cadrul analizei de risc valoarea aportului la capitalul social este preluata ca utilizare de fonduri de catre persoana fizica.
Datele preluate de la O.N.R.C. si valorificate in cadrul analizei de risc privesc exclusiv realizarea, de catre persoana fizica analizata, a unui aport in numerar la capitalul social al societatii/societatilor comerciale la care aceasta are calitatea de asociat/ actionar. NU sunt evidentiate distinct situatiile in care majorarea de capital social se realizeaza prin alte modalitati prevazute de lege (incorporarea de rezerve, profit nerepartizat, etc).

- Plasamente in titluri de stat

Persoana fizica analizata a achizitionat titluri de stat, in cursul anului/perioadei de referinta, prin intermediul unitatilor operative ale Trezoreriei Statului, al subunitatilor Companiei Nationale Posta Romana S.A., sau de la alte persoane fizice. Pentru aceasta categorie, in cadrul analizei de risc valoarea subscrisa este preluata ca utilizare de fonduri de catre persoana fizica.

- Pierderi raportate in Declaratia unica

Persoana fizica a raportat, prin Declaratia D200/D212, pierderi din activitati independente (comerciale) desfasurate in cursul anului de referinta, respectiv pierderi din transferul titlurilor de valoare. Pentru aceasta categorie, in cadrul analizei de risc cuantumul pierderii este preluata ca utilizare de fonduri de catre persoana fizica.

Important! In situatia in care persoana fizica notificata nu a realizat utilizarile de fonduri/ a realizat in cuantum mai mic decat cel estimat conform celor de mai sus, aceasta va transmite Directiei generale control venituri persoane fizice (prin e-mail la adresa notificare.VSFP@anaf.ro sau prin posta) documente justificative din care sa rezulte cuantumul real al acestora (in situatia realizarii unei utilizari de fonduri in cuantum mai mic decat cel estimat) sau o informare (in situatia in care nu au fost realizate utilizarile de fonduri estimate).

In situatia in care persoana fizica notificata nu este rezident fiscal in Romania in perioada pentru care prezinta risc de neconformare, aceasta:

- va transmite Directiei generale control venituri persoane fizice (prin e-mail la adresa notificare.VSFP@anaf.ro sau prin posta) certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea competenta a statului care o considera rezident sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale conform legislatiei interne a acelui stat, insotit de traducerea in limba romana, certificata de traducatori autorizati de Ministerul Justitiei;

- si, concomitent, va depune la organul fiscal central competent, dupa caz,
Chestionarul pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania, caz in care va informa Directia generala control venituri persoane
fizice; Pentru informatii suplimentare poate fi consultat Ghidul privind stabilirea rezidentei fiscale pentru persoane fizice.

Foarte important! Dupa implinirea termenului de 30 de zile prevazut la art. 140^1 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala:

- In situatiile in care din analiza documentelor/informatiilor furnizate de persoanele fizice care au fost notificate, rezulta necesitatea administrarii altor mijloace de proba de la terti furnizori de informatii, acestea vor fi selectate pentru verificarea situatiei fiscale personale/verificare documentara.
- Depunerea sau corectarea declaratiei fiscale de catre persoana fizica nu impiedica selectarea pentru verificarea situatiei fiscale personale/verificare documentara, daca aceasta prezinta in continuare risc de neconformare.
- Dupa implinirea acestui termen persoanele fizice cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificate sunt supuse obligatoriu unei verificari a situatiei fiscale personale. 


Foto: pixabay.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X