Pe portalul oficial al Consiliului National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania a fost recent publicata "Pozitia CNIPMMR privind modificarea formularului (088) adusa prin Ordinul nr. 2048/2016 al presedintelui ANAF".
CNIPMMR a explicat astfel ca desi a fost simplificat, Formularul 088 (Declaratia 088) continua sa reprezinte o sarcina suplimentara pentru mediul de afaceri, cu mentiunea ca se creeaza si un factor de presiune prin faptul ca exista o cerinta care permite functionarilor sa solicite "persoanei impozabile prezentarea unor documente suplimentare fata de cele solicitate prin prezenta declaratie, documente care trebuie sa indeplineasca conditiile de supralegalizare prevazute de lege sau sa aiba aplicata apostila (..) in cazul in care documentele sunt emise de autoritati straine."
Potrivit CNIPMMR, cerinta privind documentele suplimentare "nu asigura echitatea si eficacitatea relatie dintre autoritatile publice si intreprinzatori.
In prima parte a raportului comunicat de Consiliul IMM-urilor din Romania veti regasi, pe larg, modificarile Formularului (088) din OANAF 2048/2016. In a doua parte pe care o gasiti mai jos veti putea consulta "Pozitia CNIPMMR privind modificarea Formularului 088 adusa prin Ordinul nr. 2048/2016 al Presedintelui ANAF".
I. MODIFICARILE Formularului (088) DIN ORDINUL NR. 2048/2016
In Monitorul Oficial nr. 533 din data de 15 iulie 2016 a fost publicat Ordinul nr. 2048 din 8 iulie 2016 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Ordinul nr. 2048/2016 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii, respectiv 31 iulie 2016.
Modificarile principale ale continutului Formularului (088) sunt urmatoarele:
Sunt eliminate intrebarile 1-3, 7-8, 10, 16, 18 si 20 din vechea forma:
S-a redus numarul intrebarilor la 12, fata de 20 de intrebari in forma initiala;
Intrebarea 1 Spatiul cu destinatie de sediu social (proprietate, chirie < 1 an, chirie > 1 an, temporar la avocat). Se va anexa copia documentului care atesta detinerea cu titlu legal a spatiului cu destinatie de sediu social.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Intrebarea 2 Domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social? in cazul in care se raspunde cu DA, se va anexa copia documentului care atesta detinerea cu titlu legal a spatiului cu destinatie de domiciliu fiscal.
Intrebarea 3 Detineti spatii cu destinatia de sedii secundare declarate? Se va anexa copia documentului care atesta detinerea cu titlu legal a spatiului (spatiilor) cu destinatie de sedii secundare declarate.
Intrebarea 7 a) Exista asociati si/sau administratori care detin calitatea de asociat si/sau administrator la persoane impozabile care inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat al statului? b) Exista asociati si/sau administratori care au detinut in ultimii 5 ani fiscali incheiati anterior depunerii prezentei declaratii calitatea de asociat si/sau administrator la persoane impozabile, care inregistrau obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat al statului, potrivit evidentei financiar-contabile.
Intrebarea 8 Exista asociati si/sau administratori care au inscrise in cazierul fiscal fapte de natura contraventionala sau persoane impozabile la care acestia detin calitatea de asociati si/sau administratori care au inscrise in cazierul fiscal fapte de natura contraventionala?
Intrebarea 10 Cu acordul acestora, puteti specifica datele de contact a 3 persoane din Romania care, la solicitarea organului fiscal, pot da relatii despre administratorul/administratorii persoanei impozabile.
Intrebarea 16 Specificati care sunt indicatorii realizati de asociatii si administratorii persoane juridice in ultimul an fiscal incheiat
Intrebarea 18 La cate persoane impozabile detin sau au detinut calitatea de asociat si/sau administrator, in ultimii 5 ani anteriori depunerii prezentei declaratii, administratorii si asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea?
Intrebarea 20 Au mai fost depuse, pentru aceasta persoana impozabila, declaratii 088 pentru evaluarea intentiei si capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA ?
Se prevede anexarea a 4 inscrisuri, comparativ cu 11 cate sunt in prezent solicitate;
Eliminarea obligativitatii anexarii oricaror documente cu exceptia celor prevazute la:
pct. 1A lit. c) vizand justificarea tipului activitatii desfasurate in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare;
pct. 3, vizand atestarea tipului de viza si scopul sederii in Romania a administratorilor cetateni non-UE;
pct. 5 a), respectiv contractul de prestari servicii incheiat de persoana impozabila cu prestatorul de servicii in domeniul contabilitatii;
pct. 7, respectiv contractul de prestari servicii incheiat de persoana impozabila cu prestatorul de servicii in domeniul punerii la dispozitie de personal calificat.
Renuntarea la solicitarea Formularului 088 atunci cand o societate comerciala isi schimba sediul social sau administratorii si/sau asociatii;
In cazul entitatilor care sunt deja platitoare de TVA, Formularul 088 se depune la solicitarea organului fiscal competent, in situatia in care societatea prezinta risc fiscal, in urma selectiei efectuate in mod automat, prin intermediul aplicatiei informatice dezvoltata la nivel central, in baza criteriilor stabilite de organul fiscal in acest scop.
Formularul (088) se completeaza cu doua intrebari noi:
Precizati daca detineti active in vederea desfasurarii obiectului preponderent de activitate (tipul activelor si valoarea acestora);
Precizati daca efectuati sau intentionati sa efectuati, in urmatoarele 12 luni:
a) operatiuni intracomunitare si b) achizitii de bunuri/servicii din afara UE si/sau livrari de bunuri/prestari de servicii in afara UE (import/export).
Se completeaza capitol "Date de identificare a persoanei impozabile" cu o rubrica ce permite reprezentantului legal al entitatii sa declare daca societatea se afla sau nu se afla in procedura insolventei prevazuta de Legea nr. 85/2014. Datele cu privire la asociati si/sau administratori se vor completa pentru persoanele care indeplineau aceasta calitate la momentul declansarii procedurii insolventei.
In cadrul intrebarii 1 se solicita descrierea in mod detaliat a activitatii economice pentru care se solicita sau s-a obtinut codul de inregistrare in scopuri de TVA, precizand, dupa caz, principalii clienti/furnizori/prestatori.
Daca entitatea urmeaza sa efectueze investitii in legatura cu domeniul principal de activitate, va trebui sa indice:
adresa unde se realizeaza investitia;
durata realizarii investitiei;
valoarea estimata a investitiei;
numarul/data autorizatiei de construire.
II. POZITIA CNIPMMR PRIVIND MODIFICAREA Formularului (088) ADUSA PRIN ORDINUL NR. 2048/2016 AL PRESEDINTELUI ANAF
CNIPMMR a propus in mod constant ca Formularul 088 - "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" in format fizic, sa fie inlocuit cu o "Declaratie pe propria raspundere privind intentia contribuabilului de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA", care sa se completeze electronic si sa se depuna online, deoarece societatile care depasesc plafonul de scutire a platii T.V.A. de 220.000 lei, stabilit prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt de drept platitoare de TVA, parcurgerea unei proceduri de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA nefiind justificata.
Dl. Florin Jianu, presedintele CNIPMMR, a precizat ca noul Formularul 088, desi este simplificat prin eliminarea solicitarii unor informatii care sunt detinute de autoritatile publice centrale, ramane in continuare o sarcina birocratica suplimentara, in special pentru IMM-uri. Prin introducerea unei noi obligatii administrative de raportare se incalca principiul numarului constant, prevazut de Legea nr. 346/2004, modificata prin Legea nr. 62/2014, care stabileste ca introducerea unor noi sarcini administrative - obligatii de raportare/conformare - pentru intreprinderi mici si mijlocii trebuie sa aiba loc simultan cu eliminarea unor sarcini deja existente.
Remarcam de asemenea ca denumirea folosita de "Declaratie pe propria raspundere privind evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" este improprie, declaratia pe propria raspundere nu trebuie insotita de documente, care sunt verificate si analizate, in fapt aceasta "declaratie pe propria raspundere" fiind o adevarata cerere de inregistrare in scop de TVA, care urmeaza sa fie analizata si aprobata pe baza documentelor care o sustin.
Mai mult prin noul Ordin se introduce un factor de presiune asupra mediului de afaceri prin intermediul functionarilor, care capata dreptul de a "solicita persoanei impozabile prezentarea unor documente suplimentare fata de cele solicitate prin prezenta declaratie, documente care trebuie sa indeplineasca conditiile de supralegalizare prevazute de lege sau sa aiba aplicata apostila (..) in cazul in care documentele sunt emise de autoritati straine."
Aceste "documente suplimentare", care nu sunt precizate, in paralel cu invitarea persoanei impozabile pentru care se depune declaratia la sediul organului fiscal competent, nu asigura echitatea si eficacitatea relatie dintre autoritatile publice si intreprinzatori. Reamintim ca, potrivit Cartei Albe a IMM-urilor din Romania 2016, birocratia se claseaza pe primul loc dintre dificultatile cu care se confrunta IMM-urile, fiind mentionata de 61,41% dintre acestea.
Cele doua PUNCTE principale publicate mai sus reprezinta, in forma exacta, pozitia CNIPMMR privind noile modificari aduse de ANAF pentru Declaratia 088.