Persoanele impozabile stabilite in Romania pot solicita rambursarea taxei pe valoarea adaugata aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membu, prin Formularul 318. Formularul completat corespunzator se depune la organele fiscale din Romania iar acestea il transmit electronic autoritatii competente din statul membru de rambursare.
Dreptul la rambursarea taxei aferente achizitiilor, conditiile si procedurile sunt determinate conform legislatiei din statul membru de rambursare.
Conditia principala pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare este ca persoana impozabila stabilita in Romania sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania. In cazul in care o persoana impozabila efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.
Organul fiscal competent din Romania nu inainteaza cererea statului membru de rambursare in cazul in care, pe parcursul perioadei de rambursare, solicitantul se incadreaza in oricare dintre situatiile urmatoare:
- nu este persoana impozabila in sensul TVA;
- efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii care sunt scutite de TVA fara drept de deducere – operatiuni ce se regasesc la art. 292 din Codul fiscal;
- beneficiaza de scutirea pentru intreprinderi mici.
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
In cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
Cererea de rambursare se refera la urmatoarele:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
- achizitii de bunuri sau servicii care au fost facturate pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca TVA sa fi devenit exigibila inaintea sau la momentul facturarii sau pentru care TVA a devenit exigibila pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca achizitiile sa fi fost facturate inainte ca TVA sa devina exigibila;
- importul de bunuri efectuat pe parcursul perioadei de rambursare.
Pe langa aceste operatiuni cererea de rambursare poate sa se refere, de asemenea, la facturi sau documente de import care nu au fost acoperite de cererile de rambursare precedente si care privesc operatiuni finalizate pe parcursul anului calendaristic in cauza.
Cererea de rambursare este transmisa electronic organului fiscal competent din Romania prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta, cel tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare. Organul fiscal competent din Romania va trimite solicitantului, de indata, o confirmare electronica de primire a cererii.
Formularul 318 nu a fost inca modificat in vederea corelarii cu articolele din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015.