email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe cifra de afaceri contravine normelor UE. Cele 3 masuri fiscale care au speriat mediul de afaceri

impozitul pe cifra de afaceriimpozitul pe venitul globaltaxa de solidaritate

Masurile fiscale anuntate recent de noul Guvern au starnit reactia vehementa a mediului de afaceri care a atras atentia si asupra faptului ca impozitul pe cifra de afaceri contravine unei directive europene, fiind interzis in multe tari europene.

"Se discuta de cateva zile despre masurile fiscale anuntate de noul Guvern. Aceste masuri ridica foarte multe semne de intrebare din punct de vedere al fezabilitatii lor, dar si din punct de vedere al impactului pe care il vor determina.

A fost extrem de suprinzator pentru contribuabili, dar si pentru intreg mediul de afaceri desigur, sa constate ca Guvernul doreste niste modificari radicale ale sistemului fiscal", explica Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de asistenta fiscală si juridica, EY Romania, intr-un comunicat recent remis Mediafax.

Conform sursei, masurile anuntate arata o schimbare majora de abordare in decursul unei foarte scurte perioade de timp. Ma refer acum, in special, la inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, introducerea impozitului pe venitul global si introducerea taxei de solidaritate.

Aceste "masuri complet inoportune, care sunt anuntate fara sa se fi facut nicio analiza de impact" sunt prezentate pe rand de EY Romania, dupa cum urmeaza:

1. Inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri incepand cu 2018

Rationamentul pe care se bazeaza aceasta masura ar fi probabil acela ca firmele/contribuabilii incearca sa minimizeze profitul impozabil prin metode mai mult sau mai putin legale. Ceea ce nu este corect tehnic, atata vreme cat exista legislatie privind preturile de transfer care, aplicata corect, impiedica astfel de fenomene.

In momentul de fata, o astfel de impozitare pe venit se aplica doar pentru microintreprinderi. Mai mult decat atat, impozitarea in acest mod a cifrei de afaceri ar fi un caz unic in UE si vizibil in afara trendului european privind baza de impozitare consolidata comuna.

Subliniez ca impozitul pe cifra de afaceri este similar mai degraba cu TVA-ul ("sales tax") si, prin urmare, guvernul trebuie sa faca o analiza pentru a determina daca este regulamentara introducerea acestui impozit in locul celui pe profit. Exista probabilitatea ca acest impozit sa fie contrar prevederilor Directivei Europene privind TVA-ul si, prin urmare, este de asteptat sa se puna in miscare procedura de infringement din partea Comisiei Europene.

In plus, o sa fie multi perdanti in urma aplicarii acestei masuri, cum ar fi de exemplu: contribuabilii cu cifra de afaceri mare si profit mic (e.g. retail, distributie), societati in dificultati financiare care vor plati impozit chiar si fiind in pozitie de pierdere etc.

 

2. Introducerea taxei de solidaritate din 2018

S-a comunicat de catre Guvern ca s-a "inventat" aceasta taxa pentru cei care au venituri ce depasesc zece salarii minime pe economie. Au fost destul de multe declaratii ale Guvernului pe aceasta tema, dar nu este clar inca nici procentul, nici modul exact de calcul. Este de asteptat ca prin aceasta abatere de la cota unica (modelul care a servit bine Romaniei de peste un deceniu) sa fie generate inechitati fiscale.

O alta consecinta negativa a acestei masuri este descurajarea specialistilor talentati si de succes care au ramas pe moment in tara, dar si a celor care s-au afirmat profesional pana acum peste hotare si se gandesc sa revina in tara. in concluzie, nu este doar o problema fiscala, ci si o problema de atractivitate a tarii pentru resurse umane; si aici Guvernul transmite un mesaj contradictoriu.

3. Introducerea impozitului pe venitul global din 2018

Aceasta este o alta surpriza anuntata de noul Guvern fara nicio pregatire prealabila. in momentul de fata, legislatia fiscala, sistemul informatic al ANAF si - desigur - obisnuinta contribuabilului de ani de zile sunt bazate pe impozitarea cu cota unica. Nu este deloc clar de ce se impune aceasta modificare de sistem, care vor fi schimbarile principale si in ce fel complicatiile inerente acestei schimbari o sa merite tot efortul.

Cred ca guvernul trebuie sa fie constient ca asemenea masuri implica o schimbare radicala de politica fiscala. De asemenea, ele arata o inconsecventa a programului de guvernare in aceasta zona si induc o stare de incertitudine si impredictibilitate cum nu s-a vazut de dinainte de intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.

In plus, consider ca este total neconstructiv si inoportun ca guvernul sa anunte modificari fiscale de anvergura, fara a se face analize prealabile ale impactului calitativ si cantitativ.

Sper, totusi, ca aceste masuri vor fi reconsiderate si ca se va renunta in cele din urma la implementarea lor.

 

de Ioana Andreea Pavel

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozitul pe cifra de afaceriimpozitul pe venitul globaltaxa de solidaritate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 10 Iulie 2017


Votati articolul "Impozitul pe cifra de afaceri contravine normelor UE. Cele 3 masuri fiscale care au speriat mediul de afaceri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Compensare datorii contract

Intrebare: Buna ziua,
Este obligatorie folosirea Ordinului de compensare tipizat in cazul datoriilor mai mici de 10000lei
in cadrul unor contracte de barter, sau se pot folosi si cele intocmite prin mijloace informatice?

Raspuns: Doar intre o persoana juridica romana si una straina nu este obligatorie utilizarea formularelor...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 10 Iulie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 6 + 1 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X