Comisia de buget a Senatului urmeaza sa dea raportul privind OUG de modificare a Codului Fiscal, in contextul in care de catre PNL a fost initiata motiunea de cenzura ca urmare a adoptarii ordonantei. , iar Guvernul este dispus sa accepte unele modificari la forma initiala.
In prezent, Guvernul e dispus sa modifice anumite prevederi fata de forma in care ordonanta de urgenta a fost adoptata in Guvern. Va reamintim ca scutirea PFA-urilor si a liber-profesionistilor de la plata CAS si CASS daca obtin si venituri din salarii a fost eliminata de Guvern inainte de publicarea in Monitorul Oficial, fara un anunt in prealabil si in conditiile in care aceasta scutire exista in forma de proiect.
Modificarile ar urma sa vizeze impozitarea drepturilor de autor, firmele IT si domeniul cercetarii.
"Eu am inteles ca orice chestiuni de genul asta - sunt una, doua sau trei chestiuni de genul asta - vor fi reglate in perioada imediat urmatoare prin discutii cu reprezentantii acestor categorii sociale, ca si la cei care lucreaza in cercetare si cei care lucreaza in IT", a declarat liderul PSD, Liviu Dragnea, citat de Mediafax, facand referire la drepturile de autor impozitate in cazul celor care obtin si venituri din salarii.
Aceste lucruri ar urma sa fie reglementate in Parlament. Totodata, informeaza Mediafax, deputatul liberal Daniel Zamfir a depus doua amendamente: unul care prevede ca firmele cu o cifra de afaceri mai mica de un milion de euro vor avea de ales intre a plati impozit de 16% pe profit sau a plati un impozit de 1% pe cifra de afaceri (practic impozitul pe cifra de afaceri ar deveni optional, in conditiile cuprinse in amendament) si un al doilea prin care se propune ca modificarile la Codul Fiscal, prevazute de ordonanta de urgenta a Guvernului, sa intre in vigoare la sase luni, nu de la 1 ianuarie 2018.
OUG 79/2017 prevede reducerea numarului de contributii sociale de la noua la trei, schimbari in ceea ce priveste modul de impozitare al companiilor, indeosebi pentru IMM-uri, si reducerea impozitului pe venit de la 16 la 10%.
in domeniul contributiilor sociale obligatorii, modificarile aprobate in sedinta de Guvern vizeaza reducerea cotelor cumulate ale contributiilor sociale obligatorii, per total cu 2%, de la 39,25% la 37,25%, si reducerea numarului contributiilor sociale de la 9 la 3, fiind mentinute: contributia de asigurari sociale (CAS), platita pentru salariat; contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), platita pentru salariat; contributia asiguratorie pentru munca, suportata de angajator.
De asemenea, coform reglementarilor adoptate, contributiile sociale obligatorii datorate de angajator vor trece la angajat in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor. Astfel, CAS si CASS se datoreaza de catre persoanele fizice, respectiv de catre angajati, inclusiv in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, pentru care CAS si CASS datorate nu pot fi mai mici decat nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza acestea, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ. Totodata, se impune o cota suplimentara de CAS (de 4%, respectiv 8%) pentru conditii deosebite, speciale sau alte conditii de munca definite potrivit legii.
Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) este in cota de 10%, datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit Codului fiscal.
De asemenea, se prevede si modificarea modului de stabilire a CAS si a CASS pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente de exemplu: consultanti, experti contabili, medici, persoane fizice autorizate, avocati (numai CASS), notari (numai CASS) sau alte categorii de venituri. Mai exact, acestea nu mai datoreaza contributiile sociale asupra venitului realizat, ci baza de calcul va fi venitul ales, care, in cazul CAS trebuie sa fie cel putin egal cu salariul minim brut pe tara, iar baza de calcul a CASS va fi salariul minim brut pe tara.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Exceptii de la plata CAS CAS vor exista pentru persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale numai pentru veniturile realizate din activitati pentru care, potrivit legii, exista obligatia asigurarii in aceste sisteme (ex: avocatii, notarii, personalul monahal), inclusiv pentru veniturile de natura salariala realizate in domeniile respective (ex. avocatii salarizati, etc.). in prezent, exceptia se aplica pentru orice venit din salariu si asimilat salariilor, inclusiv persoanelor fizice care au si calitatea de pensionari al unui sistem propriu de asigurari sociale, ceea ce genereaza inechitati fata de persoanele care sunt pensionari din sistemul public de pensii.
De asemenea, pensionarii, somerii, persoanele aflate in concedii pentru cresterea copiilor, persoanele care obtin ajutoare sociale si alte categorii de persoane aflate sub protectia sau in custodia statului vor fi asigurate in sistemul public de sanatate, fara plata contributiei, daca nu realizeaza venituri pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
Se introduce contributia asiguratorie pentru munca in cota de 2,25% datorata de angajatori care va fi utlizata pentru alimentarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale si asigurarii necesarului pentru plata prestatiilor din domeniul asigurarilor sociale de care beneficiaza salariatii, respectiv indemnizatiile pentru somaj, indemnizatiile primite pentru concediile medicale sau cheltuielile pentru accidente de munca si boli profesionale. Vorbim de o alta forma a taxei de solidaritate.
Impozitul pe venit scade la 16 la 10%, cu exceptia dividendelor care vor fi taxate in continuare la nivelul de 5%.
Prevederea la care face referire primul amendament amintit mai sus este cea care potrivit careia vor plati impozit de 1% pe veniturile realizate si IMM-urile care realizeaza venituri de la 500.000 euro la 1.000.000 euro si care in prezent platesc impozit de 16% pe profit.
OUG 79/2017 aplica si prevederile Directivei 2016/1164/UE, pentru combaterea externalizarii profiturilor companiilor multinationale, prin: limitarea deductibilitatii dobanzilor; introducerea impozitarii la iesire - previne erodarea bazei impozabile in cazul unui transfer de active in afara Romaniei; consolidarea regulii antiabuz, ce va permite autoritatilor romane sa refuze contribuabililor beneficiile fiscale obtinute din aranjamente abuzive; introducerea normelor privind societatile straine controlate (SSC) ce au ca scop impiedicarea evitarii platii impozitelor prin devierea veniturilor catre filiale din paradisuri fiscale.
S-a majorat, de asemenea, aminteste aceeasi sursa, nivelul venitului lunar brut in functie de care se acorda deducerea personala, dupa cum urmeaza:
a) de la 1500 lei (in prezent) la 1950 lei - limita pana la care deducerile se acorda in suma fixa, in functie de numarul persoanelor aflate in intretinere,
b) de la 3000 lei (in prezent) la 3600 lei - limita maxima pana la care deducerile se acorda in mod degresiv.