Va prezentam mai jos o sinteza a celor mai importante noutati contabile si fiscale din ultima perioada, de la noile taxe anuntate odata cu noul guvern si pana la raportarea contabila cu termen la 16 august.
Noul Guvern schimba programul promis initial: Reducerea TVA se amana si va fi introdus impozitul progresiv, contestat de mediul de afaceri
Noul program de guvernare al PSD a fost recent facut public, iar noile amanari arata, spun specialistii, o lipsa a fondurilor necesare pentru implementarea masurilor promise. Astfel, reducerea TVA se amana, se introduce o taxa noua si se trece la impozitarea in trepte pentru firme.
Iata cum arata programul nou care amana reducerile de taxe si aplica noi impozite pentru firmele din Romania, dar si pentru persoanele fizice, odata cu trecerea la impozitul pe venitul global:
"Vom adopta Legea prevenirii pana la 1 octombrie 2017. Acest lucru inseamna de fapt ca un agent economic nu va mai putea fi sanctionat, daca el nu a fost inainte indrumat si apoi prevenit. Practic, scoatem cartonasul rosu acordat direct si il inlocuim cu doua cartonase galbene
Incepand cu 1 ianuarie 2018 numarul taxelor, tarifelor si comisioanelor in Romania nu va fi mai mare de 50. Astfel, pentru populatie vor exista cel mult 10 taxe dintre care CASS, CAS, Impozitul pe venit, impozitul pe teren, impozitul pe bunuri imobil, impozitul pe masina, contributia de solidaritate, vignieta. Toate celelalte taxe, tarife si comisioane vor fi eliminate. Pentru agentii economici numarul taxelor fiscale si nefiscale va fi de maxim 40. Pentru a reusi ducerea la indeplinire a acestor masuri Guvernul va prezenta public, cel tarziu la 1 septembrie 2017, nomenclatorul taxelor din Romania.Totodata se vor prezenta la acea data si care sunt taxele, tarifele si comisioanele ce vor fi eliminate.
Microintreprinderile cu un impozit de 1% ar putea opta pentru o evidenta contabila simplificata
In prezent, reglementarile din Codul fiscal referitoare la microintreprinderile cu 1 sau 2 salariati sunt supuse unei impozitari de 1%, iar microintreprinderile fara angajati sunt impozitate cu o cota de 3%.
Un proiect de lege nou propus pentru aprobare in Parlament inainteaza posibilitatea ca microintreprinderile cu 1 sau mai multi salariati sa poata alege evidenta contabila simplificata.
Conform documentului emis, in Expunerea de motive se mentioneaza ca "Modificarea codului fiscal pentru reducerea fiscalitatii si o impozitare simpla, legata direct de
cifra de afaceri, face in unele situatii inutila o contabilitate foarte elaborata ce se imparte in zeci de conturi si subconturi pentru a evidentia in final
profitul, care in acest caz este legat de un singur element: cifra de afaceri.
A fost extinsa lista erorilor constatate pentru care se pot face corectii prin depunerea unor noi documente
A fost modificata Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial.
In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 467/21.06.2017, a fost publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 894 din 16 iunie 2017 privind completarea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele
juridice fara scop patromonial, in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 467/21.06.2017.
Prin acest ordin a fost extinsa lista erorilor constatate, pentru care se pot face corectii prin depunerea unui nou set de documente, cu doua noi situatii, si anume:
- completarea eronata a codului unic de inregistrare al unitatii raportoare - completarea eronata a indicatorilor raportati prin formularul Bilant/Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, daca valoarea acestor indicatori poate fi dovedita de alte documente (de exemplu, act constitutiv, contracte, etc) si acest aspect este cuprins in declaratia pe propria raspundere privind erorile constatate.
Procedura inregistrarii in scopuri de TVA ar putea fi modificata
In prezent, pentru inregistrarea in scopuri de TVA fie prin efectul legii fie prin optiune, persoanele imnpozabile trebuie sa justifice intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica. Organele fiscale competente stabilesc, pe baza criteriilor stabilite prin ordin al presedintelui ANAF, daca persoana impozabila justifica intentia si are capacitatea de a desfasura activitate economica, pentru a fi inregistrata in scopuri de TVA si nu inregistreaza in scopuri de TVA persoanele impozabile care nu indeplinesc aceste criterii.
Si in situatiile in care codul de TVA a fost anulat persoanele impozabile trebuie sa justifice intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica pentru a reprimi codul de TVA. Conform Codului fiscal organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, in urmatoarele situatii:
a) daca este declarata inactiva conform prevederilor Codului de procedura fiscala, de la data declararii ca inactiva;
c) daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente. Prin exceptie, in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se dispune anularea inregistrarii persoanei in scopuri de TVA daca:
1. administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015;
Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017
Prin OMFP 895 publicat in MOF nr. 463 din 21/06/2017 a fost aprobat Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici.
Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2017 se aplica persoanelor carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014 si celor carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin OMFP 2844/2016, care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 220.000 lei, inclus operatorilor economici al caror exercitiu financiar este diferit de anul calendaristic.
Incadrarea in plafonul de 220.000 lei se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar precedent, respectiv a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar precedent.
In cazul persoanelor juridice care au subunitati fara personalitate juridica se vor avea in vedere urmatoarele aspecte:
- activitatea desfasurata de subunitatile fara personalitate juridica se insumeaza de persoana juridica care intocmeste raportarea contabila la 30 iunie 2017.