In studiul de caz de astazi avem drept subiect principal o societate din Romania care, in luna octombrie a anului 2017, a primit de la furnizorulul dintr-o tara din UE o factura cu TVA pentru un autoturism pentru care livrarea s-a facut in luna ianuarie 2018 conform CMR. In luna februarie 2018, desi livrarea s-a facut in luna ianuarie 2018 conform CMR, furnizorul din statul respectiv a stornat factura initiala cu TVA si a emis o factura fara TVA pentru livrarea intracomunitara. In luna octombrie 2017, societatea din Romania a inregistrat in decont de TVA factura ca si achizitie intracomunitara si a declarat-o in declaratia 390 (eronat). In acest caz, trebuie sa aflam ce implicatii poate avea inregistrarea si declararea in 390 in luna octombrie 2017, dar si cum ar fi recomandat sa se procedeze pentru a corecta situatia. Se mentioneaza faptul ca in luna octombrie 2017 societatea a inregistrat si alte operatiuni intracomunitare.
Iata raspunsul specialistului!
1. Primirea si acceptarea facturii in octombrie v-a obligat la inregistrarea si declararea sa.
Problema a fost faptul ca factura a fost intocmita cu TVA, deci dvs. a trebuit sa includeti TVA german in valoarea masinii si sa calculati un nou TVA, la valoarea toala, pentru taxarea inversa .
(pentru ca ati realizat o AIC pentru care datorati TVA in Romania, chiar daca factura a fost intocmita gresit).
2. In februarie , cand partenerul storneaza factura, procedati la fel ca la inregistrarea facturii initiale (inclusiv cursul valutar), dar cu minus:
- Valoarea facturii cu TVA german inclus
- Taxarea inversa la valoarea de mai sus, ambele cu minus
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Si o declarati in 390 aferenta lunii februarie impreuna cu noua factura emisa corect (la aceasta utilizand cursul BNR de la data emiterii facturii).
In acest fel anulati operatiunea din octombrie, regularizati TVA si declarati operatiunea corect in februarie.
Eroarea nu a fost a firmei din Romania, ci a partenerului care a facturat incorect.
Raspunsul a fost oferit pe portalcontabilitate.ro de catre Anca Ivanov - Expert contabil.