ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) a organizat, in data de 4 aprilie, o sesiune de asistenta online cu tema “Inregistrarea persoanelor fizice in spatiul privat virtual”. Despre acest subiect s-a mai discutat si in data de 21 martie (detalii aici >>), insa s-a considerat ca este necesar sa se revina asupra lui, avand in vedere numeroasele modificari ce au avut loc in ultima perioada.
Cititi in continuare care au fost cele mai interesante intrebari adresate specialistilor ANAF si ce explicatii au oferit acestia pentru a veni in sprijinul contribuabililor – persoane fizice.
Inregistrarea persoanelor fizice in SPV
1. Intrebare: S-a rezolvat problema de comunicare a actelor in ceea ce priveste SPV-urile persoanelor fizice care se inregistreaza cu o adresa de e-mail din domeniul yahoo? Sau, in continuare, recomandati ca inregistrarea sa se faca cu o alta adresa de e-mail decat cea din yahoo?
Raspuns ANAF
Va informam ca, din cauza unor dificultati de ordin tehnic, domeniul Yahoo nu accepta e-mail-urile transmise de serverele Ministerului Finantelor Publice. In aceasta situatie, exista posibilitatea ca mesajele trimise catre domeniul Yahoo sa nu ajunga la destinatar sau sa ajunga cu intarziere. Din acest motiv, se recomanda ca in relatia cu Ministerul Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala, sa se utilizeze o adresa de e-mail care sa contina un alt domeniu decat Yahoo.
2. Intrebare: De fiecare data cand accesez SPV persoana fizica trebuie sa astept sa primesc pe adresa de mail un cod de siguranta,valabil 300 de secunde, ce trebuie introdus apoi. Am trimis o sesizare colegilor dvs.de la serv."Asistenta tehnica servicii informatice" si acestia mi-au raspuns ca aceasta este procedura si ca se trimite acel cod unic la fiecare autentificare. Nu se poate renunta la aceasta si accesul sa se faca DOAR pe baza parolei?
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea Verde a Contabilitatii
Raspuns ANAF
O parola unica (OTP) este o parola valabila pentru o singura sesiune de conectare, pe un sistem informatic. OTP-urile evita o serie de deficiente asociate autentificarii traditionale (statice) bazate pe parola, garantand ca parola unica o detine doar persoana titular de cont.
Cel mai important avantaj al OTP-urilor este ca, spre deosebire de parolele statice, nu sunt vulnerabile la atacuri. Aceasta inseamna ca un potential intrus care reuseste sa inregistreze un OTP care a fost deja utilizat pentru a intra intr-un serviciu informatic, sau pentru a efectua o tranzactie, nu va putea sa-l utilizeze, deoarece nu va mai fi valabil. Un al doilea avantaj major este ca un utilizator care utilizeaza aceeasi parola (sau o parola similara) pentru mai multe sisteme nu este vulnerabil la toate, daca parola pentru una dintre acestea este obtinuta de un atacator. Un numar de sisteme OTP urmaresc, de asemenea, sa se asigure ca o sesiune nu poate fi usor interceptata sau imitata fara cunoasterea datelor imprevizibile create in timpul sesiunii anterioare, reducand astfel suprafata atacului.
3. Intrebare: Care sunt pasii prin care o persoana fizica isi poate crea SPV?
Raspuns ANAF
Pentru a va crea cont in Spatiul Privat Virtual este necesar sa accesati site-ul nostru, la urmatorul link: https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/. In sectiunea ,,Persoane fizice," rubrica ,,Inregistrare utilizatori" veti completa toate datele solicitate de formularul web. Acest serviciu permite inregistrarea in sistem a persoanelor fizice, prin autentificarea cu credentiale de tip user/parola, insotite de coduri de autentificare de unica folosinta OTP sau pe baza certificatului digital calificat. Toti pasii necesari inregistrarii in SPV sunt descrisi in instructiunile ce sunt disponibile pe site-ul nostru si pot fi vizualizate la urmatoarele linkuri:
https://static.anaf.ro/.../Info.../Tutorial_SPV_19092016.pdf si https://static.anaf.ro/.../Instructiuni_utilizareSPV_PJ.pdf
4. Intrebare: Cum se poate accesa prin SPV situatia platilor unei persoane fizice?
Raspuns ANAF
Prin intermediul SPV se poate solicita „Nota obligatiilor de plata” sau ”Situatia obligatiilor de plata”. Pentru obtinerea unui document se acceseaza meniul ”Solicitari - Informatii” si se alege tipul de document dorit.
5. Intrebare: Spatiul Privat Virtual nu contine in sectiunea declaratii – D212. Cum se procedeaza in cazul unei Pfa nou infiintate, care are obligatia depunerii in 30 de zile si doreste sa beneficieze de bonificatie prin depunerea acesteia online? Cand se va introduce?
Raspuns ANAF
Formatul electronic al formularului este in curs de realizare.
6. Intrebare: Informatia obtinuta din SPV este identica cu cea obtinuta in aceeasi zi din fisa aceleiasi persoane, la ghiseu respectiv daca exista un decalaj in timp provenit din actualizari care nu se fac automat? Daca exista un asemenea decalaj, care este decalajul maxim (zile, luni)?
Raspuns ANAF
Modul de actualizare a datelor disponibile in serviciul „Spatiul Privat Virtual” este urmatorul:
- Zilnic pentru deciziile de impunere si pentru platile efectuate si incarcate in sistemul informatic;
- Saptamanal pentru informatiile disponibile in documentul „Nota obligatiilor de plata”;
- Lunar pentru informatiile disponibile in documentul „Obligatii de plata” (in data de 10 a fiecarei luni).
Sursa: Facebook.com