Regimul accizelor pentru autovehicule poate ridica multe semne de intrebare daca nu sunteti la curent cu reglementarile aflate in vigoare. Vom face lumina in aceasta situatie luand drept exemplu o societate care a achizitionat in luna mai 2007 o autoutilitara si 3 autoturisme. Este important de aflat daca pentru aceste vehicole se poate cere restituirea accizei. Si, daca da, pana la ce data si de ce documente este nevoie. De asemenea, vom afla de la specialistul nostru pentru ce autovehicule se poate cere restituirea de accize la motorina.
Regimul accizelor pentru autovehicule: raspunsul specialistului
Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, prin Legea 343/2006, accizele pentru autoturisme si autoturisme de teren, inclusiv din import rulate au fost eliminate. Tot cu aceeasi data, s-a introdus taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa care in decursul anilor a cunoscut diverse denumiri.
In plus, mentionam ca pentru autoturismele si autoturismele de teren a caror prima inmatriculare in Romania s-a realizat dupa data de 1 ianuarie 2007 si pentru care accizele au fost platite cu ocazia importului sau a achizitionarii de pe piata interna in cursul anului 2006, taxa speciala nu se mai datora.
De amintit este faptul ca accizele sunt un impozit indirect care se percepe pentru consumul anumitor produse si este suportat de consumatorul final prin pret, platitorul impozitului la bugetul de stat fiind diferit de acesta (de regula, producatorul, importatorul sau cel care achizitioneaza intracomunitar produse supuse accizelor armonizate/nearmonizate).
Referitor la restituirea accizei suportata de dumneavoastra prin pretul de achizitie al celor 3 autoturisme (nefiind in categoria autoturismelor, pentru autoutilitara nu se datorau accize), mentionam ca nu exista temei legal pentru o astfel de solicitare, spre deosebire de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule pentru care exista baza legala urmare solutionarii unor actiuni introduse la Curtea de Justitie a Uniunii Europene.
In ceea ce priveste restituirea accizei la motorina utilizata drept combustibil pentru motor in transportul rutier de marfuri si de persoane, precizam ca aceasta facilitate a fost reintrodusa prin OUG 25/2018 si se aplica incepand cu 30 martie 2018.
- Ian 2039 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2096 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Ian 28100 locuri
disponibileWebinarul Concedierea colectiva. Decizie, procedura, consecinte
2025, www.videoseminarii.roVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 151, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 76, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Feb 1147 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 49
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Feb 11100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
SAF-T Ghid de raportare corecta
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
La art.I pct.29 din ordonanta, cu referire la art.342 alin.(9) si (10) din Codul fiscal (Legea 227/2015), se prevede:
“(9) Este supusa unui nivel al accizelor diferentiat, stabilit prin diminuarea cu 183,62 lei/1.000 litri, respectiv cu 217,31 lei/tona, a nivelului standard prevazut pentru motorina din anexa nr. 1, motorina utilizata drept carburant pentru motor in urmatoarele scopuri:
a) transport rutier de marfuri in cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone;
b) transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu exceptia transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit in Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor si remorcilor acestora, precum si a sistemelor, componentelor si unitatilor tehnice separate destinate vehiculelor respective («Directiva cadru»).
(10) Reducerea nivelului accizelor prevazuta la alin. (9) se realizeaza prin restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat prevazut la alin. (9) catre operatorii economici licentiati in Uniunea Europeana. Conditiile, procedura si termenele de restituire se stabilesc prin hotarare a Guvernului.”
Pana la data prezentului raspuns nu a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei un astfel de act normativ.
In lipsa respectivului act normativ, consideram ca beneficiarii carora li se adreseaza prevederile legale amintite mai sus sunt operatorii economici licentiati in Romania sau in UE sa desfasoare activitate de transport rutier potrivit legislatiei specifice in domeniu.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Flavia Vlad – economist.