Firma PwC Romania a realizat un sondaj in primul trimestru al anului 2018, la chestionar raspunzand reprezentantii a 169 de companii din tara. Companiile participante desfasoara activitati in productia industriala (20%), industria auto (13%), comert (11%), servicii financiare (8%), industria farmaceutica (5%); telecomunicatii (5%), IT (5%), imobiliare (3%), petrol si gaze (3%) si energie (1%). Majoritatea companiilor respondente sunt incadrate in categoria marilor contribuabili (63%); dintre companiile participante, 77% au un numar de angajati de pana in 1.000. Aproximativ 74% din companiile respondente au inregistrat profit (cumulat) la sfarsitul anului 2017.
34% dintre companiile participante la un sondaj realizat de PwC Romania au declarat ca au facut obiectul inspectiilor fiscale in 2017. Rezultatele studiului trebuie interpretate in contextul in care Agentia Nationala de Administrare Financiara (ANAF) a comunicat ca, la nivelul intregii economii, activitatea de inspectii fiscale a scazut cu 20% in 2017, comparativ cu anul anterior. De asemenea, inspectiile antifrauda au scazut cu 15%. Din esantionul de 169 de companii chestionate, 12% fie nu au fost niciodata subiectul unei inspectii fiscale in timp ce 17% au fost controlate inainte de anul 2012, potrivit informatiilor prezentate de www.pwc.ro.
In ceea ce priveste durata inspectiilor, cele mai multe dintre acestea (37%) nu s-au intins pe mai mult de 1-3 luni, iar sumele stabilite suplimentar de plata in majoritatea cazurilor (57%) au fost de pana in 100.000 lei. Au existat si situatii in care sumele stabilite suplimentar s-au situat in jurul a 10 milioane de lei.
”Inspectiile fiscale tin pana la urma de relatia fireasca dintre contribuabili si autoritatile fiscale, insa aceasta ar trebui derulate intr-o maniera care sa nu perturbe activitatea curenta a companiilor, permitandu-le sa se concentreze pe generarea de valoare adaugata, care sa duca la dezvoltare si crearea de locuri de munca. Din acest punct de vedere, este de dorit ca inspectiile fiscale sa reprezinte mai degraba exceptia decat norma interactiunilor dintre autoritati si contribuabili si sa se deruleze pe o perioada cat mai scurta de timp, concentrandu-se mai ales pe domeniile cu grad mai ridicat de evaziune fiscala. De asemenea, trebuie remarcat ca pe plan extern se incurajeaza tot mai mult inspectia derulata electronic prin intermediul unor formulare standard de tip SAF-T, a caror implementare ar trebui accelerata si in Romania”, a declarat Mihaela Mitroi, Partener, Departamentul de Taxe si consultanta juridica, PwC Romania.
Controlul inspectorilor fiscali: care au fost principalele tinte?
Cele mai importante aspecte vizate de controale au fost declararea impozitului pe profit, 46% dintre companii si modalitatea in care a fost inregistrata taxa pe valoarea adaugata (TVA), 38% dintre respondenti. Principalele aspecte avute in vedere de inspectori au tinut de deductibilitatea serviciilor, cheltuielile de protocol, sponsorizarile, diminuarea pierderilor fiscale prin capitalizarea cheltuielilor, nedeductibilitatea cheltuielilor, diferente intre marfa inregistrata in inventar si stocurile existente, limitarea cheltuielilor atribuite autovehiculelor, controlul preturilor de transfer pentru determinarea riscului fiscal.
Respondentii au mentionat ca au prezentat interes pentru autoritati si implicatiile de TVA rezultate in urma ajustarilor preturilor de transfer sau reclasificarii deductibilitatii serviciilor, TVA aplicata asupra depasirii plafonului de protocol, modul de completare a declaratiei 394, livrari si achizitii comunitare, TVA aferenta cheltuielilor de protocol, sponsorizari etc.
Cartea verde a contabilitatii
Examen Consultant Fiscal 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Desi majoritatea participantilor la sondaj (62%) a ales sa nu conteste actele de impunere, dintre cei care au facut-o, 12% au castigat integral la nivel administrativ in timp ce 45% dintre contestatii au avut partial castig de cauza. Dintre contribuabilii care aveau solutionari nefavorabile sau favorabile partial, 80% au ales sa mearga in instanta – iar majoritatea litigiilor (70%) sunt inca pe rol. Pentru litigiile finalizate (10%), instantele au anulat actele de impunere in mare parte (80%) si au respins actiunile contribuabililor pentru doar 20% dintre ele.
”Se observa un proces de maturizare a contribuabililor fiscali din Romania care recurg la contestarea in instanta a deciziilor de impunere doar atunci cand considera ca drepturile le-au fost lezate. Pentru autoritatile fiscale ar trebui sa fie un semnal de alarma faptul ca instantele dau in multe cazuri castig de cauza contribuabililor, ceea ce arata faptul ca inspectorii fiscali au de multe ori o interpretare prea restrictiva a legislatiei fiscale” a declarat Dan Dascalu, Partener, D&B David si Baias, Liderul echipei de litigii comerciale si fiscale.
In cazul celor care au contestat actele de impunere (aproape 40% dintre participanti), contestatia s-a solutionat partial nefavorabil pentru 43% dintre participanti, pentru 45% contestatia s-a solutionat partial favorabil si doar pentru 12% contestatia a fost solutionata in intregime favorabil. Dintre cei ale caror contestatii au fost solutionate nefavorabil sau partial favorabil, 80% au continuat sa atace aceste solutii in instante, iar majoritatea acestor actiuni (peste 80%) se afla inca pe rolul instantelor de judecata. In 80% dintre litigiile finalizate, instantele au anulat actele de impunere.
Majoritatea celor care au contestat actele de control si au obtinut solutii favorabile a fost asistata de consultanti externi, in vreme ce firmele care au obtinut anularea actelor de control in instanta au fost asistate in proportie de 100% de consultanti externi. ”In pregatirea unei inspectii fiscale contribuabilii ar trebui sa aiba in vedere revizuirea contractelor, respectiv a documentelor justificative aferente. Se recomanda consultarea unor specialisti care sa acorde asistenta specializata pe durata controlului si in faza de contestare a actelor de impunere, in special, in faza a instantelor de judecata unde, asa cum rezulta din concluziile sondajului realizat, se pot obtine solutii favorabile contribuabililor”, a adaugat Dan Dascalu.