Ordonanta de urgenta nr. 96/2018 privind prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 963 din 14 noiembrie 2018.
Prin Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificarile ulterioare, a fost instituit un nou beneficiu de asistenta sociala prin consolidarea ajutorului social, a alocatiei pentru sustinerea familiei si a ajutorului pentru incalzirea locuintei. Aplicarea prevederilor Legii nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, respectiv acordarea noului beneficiu de asistenta sociala nu se poate realiza in absenta Sistemului national informatic al asistentei sociale si depinde de capacitatea autoritatilor administratiei publice locale de a asigura prelucrarea informatica a datelor privind solicitantii si verificarea criteriilor de eligibilitate Aceasta lege trebuia sa intre in vigoare incepand cu data de 1 aprilie 2018. Insa, prin intermediul OUG nr. 82/2017, a fost amanat cu un an termenul, fiindca autoritatile nu erau pregatit cu un sistem informatic bine pus la punct.
In prezent, sistemul national informatic al asistentei sociale este in curs de realizare. Practic, acesta face subiectul unui proiect al Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, cu sprijinul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale, care se inscrie atat in cadrul agendei digitale a Romaniei, cat si in masura prevazuta de Programul de guvernare. Acest proiect este in faza initiala, finalizarea acestuia estimandu-se in perioada 2020-2021.
“In contextul imposibilitatii aplicarii Legii nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, este necesara mentinerea aplicarii Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru o perioada de minimum 2 ani, pentru a nu afecta un numar de aproximativ 210.000 familii in risc de saracie, beneficiare ale ajutorului social, si crearea unor noi probleme sociale prin cresterea riscului de excluziune sociala, avand in vedere faptul ca aproximativ 50% din aceste familii sunt familii cu copii”, se precizeaza in document.
Avand in vedere imposibilitatea sustinerii financiare a masurilor prevazute de art. 27 alin. (6) si art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in special in privinta sprijinului de 500 euro care ar trebui acordat tuturor copiilor nascuti incepand cu data intrarii in vigoare a legii, ceea ce ar insemna plata dreptului pentru aproximativ 1,7 milioane copii nascuti in aceasta perioada, pentru implementarea acestei masuri fiind necesari aproximativ 4 miliarde lei, si tinand cont de necesitatea aprobarii bugetului de stat pentru anul 2019 si incadrarea in limitele de deficit bugetar asumate, se impune si pentru aceste masuri prorogarea termenului de aplicare.
Despagubirile pentru gospodariile care au suferit de pe urma pestei porcine
De asemenea, in situatia exceptionala inregistrata cu privire la proliferarea pestei porcine africane si a despagubirilor preconizate a se acorda gospodariilor individuale in care au fost sacrificate suine purtatoare ale acestui virus, tinand cont de faptul ca 48% dintre gospodariile in care se acorda ajutorul social sunt in mediul rural, se impune exceptarea acestor despagubiri de la a fi luate in calcul la stabilirea ajutorului social pentru a nu afecta situatia socioeconomica a acestor gospodarii. Astfel, este necesara modificarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste veniturile care se excepteaza de la stabilirea dreptului la ajutorul social.
Alte modificari preconizate
De asemenea, se impune si modificarea art. 164 din Legea nr. 53/2003 -
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Totodata, in contextul intrarii in vigoare de la 1 ianuarie 2019 a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare si abrogarea cu aceeasi data a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, cu modificarile ulterioare, se impune corelarea celor doua acte normative astfel incat cuantumurile aferente tichetelor de cresa prevazute de acestea sa fie egalizate.
In aplicarea art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, termenul pana la care se poate realiza actualizarea cuantumului pensiilor militare de stat este data de 31 decembrie a fiecarui an. Cuantumul pensiilor militare de stat nu se actualizeaza daca media anuala a inflatiei inregistreaza valori negative. Art. IX.
Dupa alineatul (21 ) al articolului 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou alineat, alineatul (22 ), cu urmatorul cuprins: " (22 ) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2019 un punct- amenda este 145 lei."
DE RETINUT!
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 aprilie 2021, cu exceptia art. 95, care intra in vigoare la data de 1 februarie 2021., potrivit informatiilor prezentate in proiect.
Cupoanele sociale prevazute la art. 27 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se acorda pana la data de 31 decembrie 2020.
La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, dupa caz, al persoanei singure se iau in considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat in luna anterioara depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurari sociale de stat, asigurari de somaj, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suporta, obligatii legale de intretinere si alte creante legale, cu exceptia:
a) alocatiei pentru sustinerea familiei, prevazuta de Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) alocatiei de stat pentru copii, prevazuta de Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) bugetului personal complementar lunar si a prestatiilor sociale prevazute la art. 58 alin. (4) lit. b) si, respectiv, alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) burselor scolare, a drepturilor acordate in baza art. 51 alin. (2) si art. 85 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) stimulentului educational oferit, potrivit prevederilor Legii nr. 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificarile ulterioare, sub forma de tichet social pentru stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor proveniti din familii defavorizate;
f) sprijinului financiar prevazut de Hotararea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor si a cuantumului sprijinului financiar ce se acorda elevilor in cadrul Programului national de protectie sociala «Bani de liceu», cu modificarile si completarile ulterioare;
g) veniturilor obtinute din activitatile cu caracter ocazional desfasurate de zilieri in conditiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) sumelor ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despagubiri sau sprijin financiar pentru situatii exceptionale."
Consultati proiectul in intregime AICI. >>