Ministerul Muncii a prezentat la rubrica “Transparenta decizionala” un proiect de lege prin care doreste completarea arhitecturii sistemului de pensii din Romania, prin acest cadru legislativ fiind permisa obtinerea unei pensii ocupationale suplimentare.
In prezent, arhitectura sistemului national de pensii din Romania cuprinde trei piloni, respectiv componenta de pensii publice (pilonul I), componenta de pensii administrate privat (pilonul II), precum si componenta de pensii facultative (pilonul III).
Prezentul proiect de act normativ transpune Directiva (UE) 2016/2341 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activitatile si supravegherea institutiilor pentru furnizarea de pensii ocupationale (IORP) cu termen de implementare 13 ianuarie 2019. Prin elaborarea cadrului legislativ pentru organizarea si functionarea fondurilor de pensii ocupationale se creeaza premisele pentru obtinerea unei pensii ocupationale, suplimentara, distincta si in completarea tipurilor de pensii acordate in cadrul sistemelor de pensii din Romania.
Potrivit proiectului de lege, initiativa constituirii unui fond de pensii ocupationale apartine exclusiv unui administrator autorizat in timp ce, schema de pensii este stabilita de catre fiecare angajator care doreste si are capacitatea financiara sa ofere angajatilor sai astfel de beneficii, se arata in expunerea de motive.
In cazul in care un angajator decide sa stabileasca o schema de pensii ocupationale, acesta are obligatia sa ofere schema tuturor angajatilor sai si sa vireze contributii. Angajatul poate participa, daca doreste, conform schemei. Angajatorul poate stabili cuantumuri diferentiate de contributie proprie pentru angajatii sai pe criterii de vechime, functie sau drepturi salariale. Incheierea unor relatii contractuale intre o persoana si un angajator nu poate fi conditionata de obligarea persoanei respective de a contribui in nume propriu la un fond de pensii ocupationale. Participantul la un fond de pensii ocupationale poate fi orice persoana care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si care indeplineste conditiile prevazute in schema/prospectul fondului de pensii ocupatiopnale. Contributiile angajatorului si ale angajatului se datoreaza, se colecteaza si se vireaza de catre angajator pe baza numelui, prenumelui si a codului numeric personal al participantului.
Contributiile persoanelor care obtin venituri din activitati independente sunt virate direct de catre acestea pe baza numelui, prenumelui si a codului numeric personal al participantului. Angajatorul nu poate face retineri pentru contributiile angajatilor la un fond de pensii ocupationale fara acordul scris al angajatului, consemnat in actul individual de aderare la fond sau, ulterior, intr-o notificare transmisa administratorului si angajatorului. Prevederile aplicabile deductibilitatii sumelor reprezentand contributiile angajatorului si ale angajatului, precum si plata beneficiilor se supun prevederilor Legii nr. 227/2015- Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Resursele financiare ale fondului de pensii ocupationale se constituie din contributiile convertite in unitati de fond, drepturile cuvenite mostenitorilor, la care acestia au renuntat sau care nu au fost revendicate in termen de 15 ani de la data decesului participantului, sumele reprezentand plati ale administratorului/angajatorului din resurse proprii conform obligatiilor asumate de administrator prin prospect sau de catre angajator prin schema de pensii ocupationale, precum si din sumele provenite din investirea veniturilor mentionate mai sus.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cheltuielile suportate de fond si legate de administrare sunt: comisionul de administrare, comisionul de depozitare, comisioanele de tranzactionare, comisioanele bancare si onorariul pentru auditul situatiilor financiare ale fondului, mai este precizat in document.
Prezentul proiect de lege urmareste garantarea unui nivel suplimentar de securitate pentru viitorii pensionari, prin impunerea unor reguli de supraveghere, precum si de gestionare eficienta a sistemului de pensii ocupationale.