Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Este in Monitor! Incepe reorganizarea ANAF – reducerea anumitor posturi si transferul intre institutii

Este in Monitor! Incepe reorganizarea ANAF – reducerea anumitor posturi si transferul intre institutii
anaffinantevenituri bugetare

UPDATE in 17 februarie 2020. Ordonanta de urgenta privind reorganizarea ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 107 din 12 februarie 2020. Guvernul Orban a aprobat marti seara, 4 februarie, aceasta Ordonanta de urgenta.

Mai exact, este vorba despre Ordonanta de urgenta nr. 24/2020 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

 

*******

Articolul initial

Pe site-ul Finantelor a fost publicat un Proiect Ordonanta de urgenta privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
 

Prin acest document, Finantele intentioneaza sa dea startul reorganizarii ANAF, care va fi realizata pe mai multe planuri – de la reducerea anumitor posturi pana la anumite mutari de roluri.

Proiectul nu aduce schimbari majore, de temut, ci mentioneaza doar reducerea numarului de vicepresedinti, de la 4 la 3, si eliminarea functiilor de inspector general si adjunct la antifrauda, care vor ramane tot in institutie.


Iata mai jos ce presupune noul document intocmit de Finante pentru reorganizarea ANAF!
 

Reorganizarea ANAF – ultimele decizii luate de Finante

 In prezent, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) este organizata si functioneaza in baza Hotararii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in subordinea Ministerului Finantelor Publice si are ca obiect de activitate colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea unitara a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare in domeniul sau de activitate, exercitarea prerogativelor stabilite de lege prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor, combaterea evaziunii fiscale, precum si aplicarea politicii si reglementarilor in domeniul vamal si exercitarea atributiilor de autoritate vamala.

De la infiintare si pana in prezent, ANAF a colectat venituri bugetare a caror pondere in PIB a variat in general intre 25% si 27%.Nivelul veniturilor fiscale in PIB inregistrat de Romania este cu aproximativ 15% mai redus decat media UE (fata de 44,9% in UE, respectiv 46,2% in zona EURO) .

In vederea realizarii obiectivelor strategice a fost elaborat Planul de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidat, document public prezentat pe site-ul ANAF, care cuprinde urmatoarele obiective:

    I. Simplificarea procedurilor de administrare fiscala pentru sustinerea conformarii voluntare la declararea obligatiilor fiscale;
    II. Sprijinirea conformarii la plata obligatiilor fiscale;
    III. Masuri de prevenire si combatere a evaziunii fiscale;
    IV. Asigurarea unui tratament fiscal diferentiat in functie de comportamentul fiscal al contribuabililor;
    V. ANAF o institutie eficienta si transparenta.

Obiectivul ANAF o institutie eficienta si transparenta poate fi realizat prin implementarea unui set de actiuni care vizeazain principal:

    • reorganizarea ANAF;
    • digitalizarea activitatii institutiei care face posibila relocarea resurselor umane catre activitati deficitare;
    • evaluarea si revizuirea modului de functionare a ANAF pe principiile eficientei si eficacitatii;
    • reformarea managementului si sistemului de evaluare a performantei in contextul alocarii juste a resurselor de catre ANAF catre organele fiscale subordonate;
    • implementarea unui nou sistem de pregatire profesionala a salariatilor ANAF;
    • reproiectarea principalelor procese ale institutiei;
    • revizuirea principiilor de organizare si functionare a activitatii Directiei generale antifrauda fiscala;
    • infiintarea Directiei generale de analiza de risc.

Prin consolidarea si eficientizarea activitatii Agentieise urmarestemaximizarea eficientei de operare a aparatului fiscal, cresterea accentuata a nivelului colectarii fiscale, respectiv cresterea ponderii veniturilor fiscale catre un nivel de 30-32% din PIB, pe termen mediu si lung.

Planul de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul general consolidateste elaborat in concordanta cu Strategia aferenta perioadei 2017-2020 tinand sema de urmatoarele obiective: cresterea conformarii voluntare, reducerea evaziunii fiscale si a economiei subterane, imbunatatirea calitatii serviciilor, cresterea eficientei colectarii si continuarea procesului de modernizare a ANAF.

In anul 2019 deficitul bugetar a inregistrat un nivel superior pragului de 3%.

Functionarea, in conditii normale, a institutiilor statului depinde, in mod fundamental, de resursele colectate sub forma de impozite, iar colectarea fiscala depinde, in mare masura de gradul de conformare fiscala, precum si de prevenirea si combaterea fenomenului de evaziune fiscala, domenii in care activitatea Directiei Generale Antifrauda Fiscala (DGAF) are un rol predominat. Trebuie amintit faptul ca actualul mod de organizare si functionare nu a condus la o eficienta sporita a acestei activitati, aspect care rezulta si din mentinerea unui nivel ridicat al decalajului fiscal(GAP) inregistrat in principal in zona TVA care este de 36% .

Acest deficit de incasare a TVA plaseaza Romania, pentru al cincilea an consecutiv, in topul clasamentului publicat de Comisia Europeana (media europeana fiind de cca. 11,2%). Astfel, bugetul Romaniei pierde mai mult de o treime din suma pe care ar putea sa o colecteze din TVA. Romania este secondata de Grecia, cu 33,6% din PIB si Lituania cu 25,3% din PIB. La polul opus se afla Cipru (0,6%), Luxemburg (0,7%) si Suedia (1,5%).

Analiza evolutiei ponderii veniturilor bugetare in PIB corelata cu cea a decalajul fiscal releva faptul ca Romania are o problema constanta in ceea ce priveste conformarea fiscala.

Organismele internationale sustin necesitatea consolidarii administrarii veniturilor ca fiind urgenta, inclusiv prin modernizarea infrastructurii IT, adoptarea unor sisteme moderne de gestionare a riscurilor de conformitate si imbunatatirea administrarii marilor contribuabili. ANAF ar trebui sa se indrepte catre un model de administrare a veniturilor mai transparent si mai orientat catre servicii si sa-si imbunatateasca structura organizationala pentru a facilita implementarea reformelor recomandate.

Totodata, organismele internationale au evidentiat eforturile depuse de ANAF in ceea ce priveste actiunile si obiectivele planificate pentru cresterea colectarii, respectiv: numirea unui consiliu consultativ, simplificarea declaratiilor si platilor fiscale, masuri privind preturile de transfer, elaborarea criteriilor pentru tratamentul diferentiat al contribuabilului bazat pe riscul fiscal, reorientarea repartizarii resurselor ANAF catre activitatile ce trebuie dezvoltate (de ex. Bucuresti), inspectii fiscale bazate pe analiza integrata a riscurilor, agregarea si analizarea datelor colectate de la casele de marcat electronice, cresterea digitalizarii ANAF, dezvoltarea sistemului de monitorizare a marfurilor transportate si estimarea decalajului de TVA, activitati destinate impulsionarii colectarii veniturilor bugetare.

ANAF a ajuns la concluzia ca numarul mare al posturilor vacante, majoritatea acestora fiind inregistrate de la infiintarea structurii, a determinat o redistribuire a sarcinilor si incarcarea excesiva cu atributii a personalului existent.

Institutia a reamintit in document si de efectele aplicarii Legii nr. 199/2019 prin care a fost desfiintata Directia de combatere a fraudelor, fiind finalizata inca din luna noiembrie a anului 2019 procedura de preluare a personalului Directiei de combatere a fraudelor, respectiv peste 240 inspectori antifrauda, prin transfer in interesul serviciului la Ministerul Public, pe posturi de specialisti, cu tot ce a presupus aceasta preluare.


Schimbari preconizate

    • La nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se reduce numarul de vicepresedinti de la 4 la 3, in vederea eficientizarii procesului decizional aferent, prin scurtarea circuitului informational decizional care va asigura o mai mare coerenta decizionala, dar si pentru o diminuare a efortului depus pentru atingerea obiectivelor (a costurilor operationale) raportat la rezultatele obtinute.

    • Prezentul act normativ stabileste incadrarea personalului DGAF in cadrul general aplicabil functionarilor publici, dand posibilitatea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sa atraga functionari publici potriviti activitatii de antifrauda fiscala si care au dovedit de-a lungul carierei, prin rezultatele obtinute si respectarea principiilor de integritate, ca pot ajuta la o mai buna colectare a veniturilor la bugetul general consolidat. Se propune asadar transformarea de urgenta a functiilor publice specifice din cadrul DGAF in functii publice generale care sa asigure redistribuirea personalului specializat in mod fluent si fara barierele impuse inerent de “functia specifica”.
   
    • Astfel, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va avea posibilitatea sa ocupe functiile publice din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala si prin alte modalitati prevazute de lege, decat recrutarea(de exemplu, prin transfer, mutare definitiva).
   
    • Prin proiectul de ordonanta de urgenta propus se urmareste crearea posibilitatiiredistribuirii personalului atat intre structurile ANAF, cat si intre functiile administratiei(migrarea personalului dinspre procesele masive cu valoare adaugata redusa catre functiile mai complexe, precum antifrauda fiscala unde a fost identificat un deficit real de personal). In contextul in care este nevoie de eficientizarea institutiilor publice si de reducerea cheltuielilor de functionare a acestora, respectiv reducerea costului colectarii, se impune o politica de resurse umane proactiva, orientata spre mentinerea in sistem a personalului bine calificat si echilibrarea din punct de vedere cantitativ, in functie de necesitatile de moment, prin aplicarea prevederilor Codului administrativ referitoare la mobilitatea personalului, in functie de evolutia proceselor de activitate esteceea ce Agentia Nationala de Administrare Fiscala va urmari in mod prioritar .


Consultati documentele atasate:

Proiect de Ordonanta de urgenta

Nota de fundamentare

de Ghinea Viorica

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
anaffinantevenituri bugetare

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 17 Februarie 2020


Votati articolul "Este in Monitor! Incepe reorganizarea ANAF – reducerea anumitor posturi si transferul intre institutii":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 14 voturi


Alte articole publicate in data de 17 Februarie 2020 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la monografiile contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X