Accountancy Europe a realizat un ghid informativ pentru contabili, in care prezinta cativa pasi esentiali pe care ii pot urma specialistii in domeniu pentru a ajuta firmele/clientii sa traverseze criza provocata de coronavirus.
IMM-urile sunt cele mai afectate in aceasta perioada. Rolul contabililor este unul extrem de important in gestionarea crizei provocate de noul tip de virus, motiv pentru care Accountancy Europe a prezentat cateva indrumari pretioase in aceasta perioada.
Pasul 1: Informeaza-te in privinta tuturor optiunilor de ajutor
Contabilii trebuie sa cunoasca toate formele de ajutor financiar, dar si altele, furnizate de guvernele nationale sau la nivelul UE. Ar fi util ca organismul national de contabilitate sa cunoasca formele de ajutor pe care le furnizeaza alte state, astfel incat sa poata atrage atentia responsabililor de politici asupra celor mai bune practici identificate.
Pasul 2: Aplica formele de ajutor disponibile pentru situatia clientului
Contabilul trebuie sa ajute clientii prin consultanta completa, sa prezinte toate variantele disponibile, sa identifice optiunile de diversificare a activitatii, sa acceseze finantarea de urgenta furnizata de guvern.
Daca este posibil, contabilul trebuie sa ia in considerare si renegocierea onorariilor si a planificarii platilor impreuna cu clientii.
Cartea Verde a Contabilitatii
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Pasul 3: Asigura sprijin de supravietuire pe termen scurt a afacerii
Cartea Verde a Contabilitatii
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Informeaza firma/clientii in privinta masurilor imediate care pot fi luate. Acestea vor face diferenta intre supravietuirea afacerii si colapsul ei.
Citeste si: Contabilul aflat in somaj tehnic NU poate semna declaratii fiscale si alte acte
Vorbeste-le clientilor despre urmatoarele:
- accesarea mijloacelor de ajutorare puse la dispozitie de Guvern (cum ar fi la noi - somajul tehnic sau amanarea platii chiriei si a contributiilor) pentru a maximiza cat mai repede efectele acestora;
- revizuirea si ajustarea previziunilor privind fluxurile de trezorerie ale acestora pentru a determina ce efecte va avea scaderea vanzarilor asupra capacitatii lor de a-si plati furnizorii si datoriile. Firmele trebuie sa isi plateasca in continuare furnizorii daca pot sa ajute la evitarea unui colaps generalizat al sistemului financiar.
- analizarea modelului de afaceri pentru a stabili daca firmele pot livra bunuri sau servicii intr-o maniera alternativa (online, home delivery), dar si daca pot fi reduse ori oprite anumite activitati (calatoriile, vanzarile si marketingul);
- intelegerea lantului de aprovizionare si distributie si planificarea preventiva pentru situatia in care livrarea de produse si servicii ar putea fi intrerupta. Trebuie luat in calcul faptul ca aceasta actiune poate implica reducerea productiei pentru anumite elemente si stocarea, precum si reconsiderarea furnizorilor si a clientilor din tarile grav afectate de virus.
- verificarea politelor de asigurare ale acestora si a masurii in care sunt eligibili pentru o despagubire pentru orice pierderi financiare.
- comunicarea cu personalul firmelor pentru a informa angajatii de posibilitatea unor taieri de salarii pe termen scurt.
- asigurarea faptului ca datele financiare ale firmei sunt actualizate astfel incat sa isi poata monitoriza profitabilitatea, stocurile si soldurile de tip debitor-creditor. Multe guverne propun amanarea declaratiilor fiscale si a depunerii informatiilor financiare, asa cum se intampla si in Romania. Contabilii trebuie sa ia in considerare ca aceste amanari nu sunt complet clare si ca, pe termen lung, vor fi resimtite anumite efecte.
- renegocierea termenelor de plata cu furnizorii si sprijinirea firmelor in comunicarea cu banca in situatia in care se afla in imposibilitatea de a-si onora angajamentele de creditare.
- negocierea cu debitorii firmelor (pentru a oferi reduceri in schimbul unor plati anticipate).
- monitorizarea continua a situatiei si informarea clientilor referitor la initiative noi astfel incat atunci cand ridicarea restrictiilor devine iminenta, acestia sa fie pregatiti sa reinceapa activitatea comerciala.
- Daca toate aceste variante nu functioneaza, contabilul trebuie sa ia in considerare optiunile de insolventa. Salvarea unor afaceri viabile ar putea fi posibila mai degraba prin intermediul reorganizarii datoriilor, decat prin fortarea unei lichidari depline, potrivit accountancyeurope.eu.
Pasul 4: Ia in considerare si ajutarea firmei pe termen mediu
Contabilii IMM-urilor trebuie sa ajute clientii sa evite masurile de urgenta care ar putea pune in pericol viabilitatea pe termen mediu a intreprinderii.
Spre exemplu, acestia pot oferi sfaturi ca urmatoarele:
- firma sa reconsidere masura de concediere a angajatilor, care ar trebui sa fie ultima de pe lista. Reducerea fortei de munca constituie, de asemenea, o pierdere a unor aptitudini esentiale pentru afacere. De aceea este extrem de important ca contabilul sa isi informeze clientii in legatura cu toate optiunile de salvare pe care le are, asa cum este somajul tehnic.
- consolidarea rezervele financiare cat mai curand posibil, pentru ca firma sa fie pregatita pentru un nou varf al numarului de cazuri de infectare cu coronavirus chiar si dupa ce restrictiile actuale sunt ridicate.
Pasul 5: Ajuta firma/clientii sa beneficieze de expertiza intregului ecosistem al IMM-urilor
Contabilul ar putea fi nevoit sa colaboreze si cu alti experti pentru a ajuta intreprinderea in executarea pasilor de mai sus. Spre exemplu, unele tari cer implicarea unui profesionist calificat pentru restructurarea afacerilor si insolventa. De asemenea, ar putea fi indicat sa se obtina consiliere juridica pentru a examina clauzele de forta majora din contractele de afaceri si asigurari.