Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Finantele vor sa modifice regimul insolventei pentru institutiile de credit si firmele de investitii

Finantele vor sa modifice regimul insolventei pentru institutiile de credit si firmele de investitii
falimentinstitutii de creditinsolventa

Ministerul Finantelor Publice (MFP) a publicat un proiect de OUG privind modificarea si completarea regimului insolventei pentru institutiile de credit si firmele de investitii. 
 

La baza realizarii acestui proiect este termenul de transpunere a Directivei (UE) 2017/2399 a Parlamentului European si a Consiliului de modificare a Directivei 2014/59/UE in ceea ce priveste rangul instrumentelor de datorie negarantate in ierarhia creantelor in caz de insolventa (publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la 27 decembrie 2017). Acesta s-a implinit la data de 29 decembrie 2018, iar pentru netranspunerea in termen a respectivului act UE a fost declansata de Comisia Europeana actiunea in constatarea neindeplinirii obligatiilor (procedura de infringement) care face obiectul cauzei 2019/0083.

In calitatea sa de stat membru al UE, Romaniei ii revine obligatia de a transpune prevederile acestei directive pana la data de 29 decembrie 2018. Ca urmare a demersurilor efectuate in vederea preintampinarii declansarii procedurii de infringement impotriva Romaniei, in cauza 0083/2018, s-a procedat la solicitarea prelungirii de catre Comisia Europeana, a termenului pentru asigurarea conformarii, precum si la asumarea unui calendar aferent transpunerii. La data de 08.11.2019, conform adresei nr. 6918058, Comisia Europeana a aprobat solicitarea de prelungire a termenului de comunicare a raspunsului referitor la adoptarea actelor normative pentru asigurarea transpunerii Directivei (UE) 2017/2399, noul termen agreat fiind 11 martie 2020.
 

Potrivit notei de fundamentare, iata care sunt schimbarile preconizate:

(i) introducerea in ordinea de prioritate in caz de faliment al unei institutii de credit a unei noi clase de creante negarantate care rezulta din instrumente de datorie care indeplinesc urmatoarele conditii: (a) scadenta contractuala initiala a instrumentelor de datorie este de cel putin un an; (b) instrumentele de datorie nu sunt instrumente financiare derivate, in sensul art.3 alin.(1) pct.36 din Legea nr.126/2018 privind pietele de instrumente financiare, si nici nu au incorporate instrumente financiare derivate; (c) documentele contractuale relevante si, dupa caz, prospectul de emisiune a acestor instrumente de datorie precizeaza in mod explicit rangul inferior creantelor negarantate obisnuite. Prin efectul acestei modificari legislative se va asigura indeplinirea cerintei Directivei (UE) 2017/2399, in sensul ca aceasta noua clasa de creante sa aiba, in ordinea de prioritate in caz de faliment, un nivel inferior celorlalte creante negarantate obisnuite, inclusiv a creantelor izvorand din acte cu titlu gratuit (deoarece si acestea fac parte din categoria creantelor negarantate obisnuite), respectiv un nivel superior creantelor rezultate instrumentele prevazute la art.48 alin.(1) lit.a)-d) din Directiva 2014/59/UE (corespunzator art.320 lit.a)-d) din Legea nr.312/2015). 

(ii) Directiva (UE) 2017/2399 prevede cerinta ca si in cazul falimentului entitatilor prevazute la art.1 alin.(1) primul paragraf lit.a)-d) (din Directiva 2014/59/UE), altele decat institutiile de credit, creantele negarantate care rezulta din instrumente de datorie care indeplinesc conditiile mentionate anterior la pct.(i), sa aiba, in ordinea de prioritate in caz de faliment, un nivel inferior celorlalte creante negarantate obisnuite, respectiv un nivel superior creantelor rezultate instrumentele prevazute la art.48 alin.(1) lit.a)-d) din Directiva 2014/59/UE (corespunzator art.320 lit.a)-d) din Legea nr.312/2015). In acest scop, prin proiectul de act normativ se completeaza dispozitiile Legii nr.85/2014 prin instituirea unei ordini de prioritate speciale in caz de faliment, aplicabila entitatilor prevazute la art.1 alin.(1) lit.a)-d) din Legea nr.312/2015, altele decat institutiile de credit, care sa asigure indeplinirea cerintei Directivei (UE) 2017/2399 mentionate anterior.

In ceea ce priveste situatiile tranzitorii, acestea sunt reglementate in art.108 alin.(4)-(7) din Directiva (UE) 2017/2399. Dispozitiile proiectului de act normativ care transpun prevederile art.108 alin.(4) au fost elaborate tinandu-se cont de faptul ca din punctul de vedere al procedurii insolventei, legea aplicabila este cea in vigoare la momentul depunerii cererii de deschidere a procedurii de insolventa. Astfel, in articolul II al proiectului de act normativ este reglementata aplicarea noilor prevederi legale in privinta creantelor negarantate rezultate din instrumente de datorie emise de entitatile prevazute la art.1 alin.(1) lit.a)-d) din Legea nr.312/2015 atat anterior cat si ulterior intrarii in vigoare a legii raportat si la momentul deschiderii procedurii insolventei. 

Situatiile tranzitorii reglementate la art.108 alin.(5) si (7) nu necesita transpunere deoarece in legislatia romaneasca nu s-au produs modificari de tipul celor prevazute in perioadele de referinta  mentionate.


 

Consultati documentele atasate mai jos:

Proiectul de OUG 

Nota de fundamentare

de Ghinea Viorica

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
falimentinstitutii de creditinsolventa

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 21 Aprilie 2020


Votati articolul "Finantele vor sa modifice regimul insolventei pentru institutiile de credit si firmele de investitii":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 2 voturi


Alte articole publicate in data de 21 Aprilie 2020 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016




Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la monografiile contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X