email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificare la Impozitul pe cladiri - o noua lege in Parlament

Modificare la Impozitul pe cladiri - o noua lege in Parlament
impozitcladirecod fiscal

Incepand de la 1 ianuarie 2021, ar putea intra in vigoare o lege pentru simplificarea impozitului pe cladirile cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor, conform unui proiect inregistrat recent la Senat.

Potrivit proiectului, articolul 459 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal ar putea fi modificat in modul urmator:

(1^1) In cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice in care suprafata folosita in scop nerezidenpal este de pana la 50 m2, indicata prin declaratie pe propria raspundere, si cu conditia ca cheltuielile cu utilitatile sa nu fie inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul se calculeaza prin insumarea:

a) impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform art. 457;

b) impozitului determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential prin aplicarea cotei stabilite conform art. 458 asupra valorii impozabile stabilite conform art. 457, fara a fi necesara stabilirea valorii prin depunerea documentelor prevazute la art. 458 alin. (1).

Se doreste inlaturarea obstacolelor birocratice din calea antreprenorilor din Romania. Pentru spatile mici din cadrul cladirilor, spatii de pana la 50 m2, cladiri pot fi incadrate ca fiind „cladiri cu destinatie mixta” fara a fi nevoie de documentaie cadastrala si fara intocmirea unui raport de evaluare la fiecare 5 ani.

Proprietarul cladirii inchiriaza persoanei juridice un spatiu de pana la 50 m2 pentru desfasurarea activitatilor economice, in raspunderea persoanei fizice fiind plata utilitatilor aferente cladirii.



"Aceasta noua abordare imbina prevederile existente ce tin de existenta documentarii suprafetei alocate activitatii economice, permitand astfel o delimitare a spatiului prin acordul partilor. In felul acesta, se inlesneste incadrarea de destinatie „mixta” a cladirilor, permitand autoritatilor locale o mai buna colectare a impozitelor datorate, un regim mai predictibil de functionare a persoanelor juridice si un cost redus pentru functionarea acestora (prin reducerea complexitatii birocratiei si cheltuielilor periodice aferente costurilor de evaluare a periodica a cladirii).", explica initiatorii proiectului legislativ.

In forma existenta, Codul Fiscal prevede impozitarea diferita a cladirilor rezidentiale, nerezidentiale si cele cu destinatie mixta, atunci cand sunt in proprietatea persoanelor fizice. Formula de impozitare, dar mai ales birocratia aferenta declararii acestor spatiii reprezinta obstacole in vederea derularii activitatii antreprenoriale in Romania.

Situapa cladirilor cu folosire mixta a ramas neclarificata inca din anul 2016, fiind subiectul multiplelor interpretari ale autoritatilor locale. „Destinatia” unei cladiri se refera la tipurile de activitate ce au loc in respectiva cladire: rezidential, nerezidential si mixt.

Daca la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal, dar la care nu se desfasoara activitate economica (prin declaratia pe propria raspundere a persoanei fizice ce detine cladirea), atunci impozitul se calculeaza aferent metodei de calcul pentru cladiri rezidentiale, conform articolului 247 din Codul Fiscal. Insa, daca la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal al unei persoane juridice, iar cheltuielile cu utilitatile revin, conform contractului si conform situatiei faptice, in sarcina persoanei juridice, atunci impozitul cladirii se calculeaza ca si cand cladirea este utilizata in scop nerezidential.

In situafia in care intr-o cladire se desfafoara atat activitati mixte, respectiv rezidentiale cat si activitati economice (nerezidentiale),
incadrarea impozitarii acelei cladiri este determinata de delimitarea spatiului ce este folosit in scopuri rezidentiale si nerezidentiale.

Daca suprafetele utilizate nerezidential, in scop economic, nu sunt delimitate in mod contractual, atunci conform art. 459 din Codul Fiscal, impozitul este determinat de cine plateste utilitatile inregistrate la respectiva cladire. Daca utilitatile sunt platite de catre persoana fizica (proprietarul), atunci cladirea este impozitata in regim rezidential, iar daca sunt platite de catre persoana juridica, atunci cladirea este impozitata in regim nerezidential.

Atunci cand suprafetele sunt delimitate contractual, cu scop mixt, determinarea impozitului se face prin depunerea la autoritatea locala a unui raport de evaluare al unui evaluator autorizat de catre ANEVAR ce trebuie refacut si redepus la fiecare 5 ani.

In practica s-au intalnit cazuri in care delimitarea nu putea fi facuta de catre evaluator, astfel proprietarii fiind obligati sa declare intreaga suprafata in regim de impozitare nerezidentiala, aceasta situatie regasindu-se ulterior in pretul perceput pentru chiria persoanei juridice, potrivit situatiei actuale descrisa in document.

 

Foto: pixabay.com


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozitcladirecod fiscal


Data aparitiei: 20 Iulie 2020

Votati articolul "Modificare la Impozitul pe cladiri - o noua lege in Parlament":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X