Analizam cazul unei firme dotate cu casa de marcat care efectueaza ocazional cate o operatiune catre persoane fizice. Expertul nostru explica in continuare care sunt obligatiile operatorului economic in aceasta situatie, cum ar fi necesitatea intocmirii unor declaratii sau scoaterea rapoartelor zilnice sau lunare.
Utilizarea ocazionala a casei de marcat - obligatii: raspunsul specialistului
Conform art. 3 alin. 1-2 din Procedura aprobata prin OPANAF 627/2018 in situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale neutilizate in perioada de raportare, respectiv in situatia in care casa de marcat nu a fost utilizata in nicio zi din cursul unei luni calendaristice operatorul economic nu trebuie sa depuna declaratia A4200, ci declaratia F4109 „Declaratia privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate”.
In privinta rapoartelor zilnice sau periodice, potrivit art. 4 alin. 6 din OUG 28/1999 si art. 64 alin. 1 din Normele metodologice de aplicare, aprobate prin HG 479/2003 raportul Z de inchidere zilnica este documentul de finalizare a gestiunii pe termen scurt, respectiv zi de lucru, care contine in mod detaliat date ce se vor inregistra in memoria fiscala ca date de sinteza pe termen lung, odata cu emiterea acestui raport. Comanda de inchidere zilnica a totalizatoarelor zilnice cu caracter fiscal este unica si obligatorie.
De asemenea, potrivit art. 34 lit. l din normele metodologice anterior amintite, printre functiile interzise caselor de marcat se numara si emiterea bonului fiscal fara tiparirea raportului Z, daca au trecut 24 de ore de la primul bon emis.
Totodata, conform art. 2 din Procedura aprobata prin OPANAF 627/2017, prin intermediul programului de asistenta existent pe portalul ANAF, fisierele XML create de casa de marcat pentru fiecare raport fiscal de inchidere zilnica din perioada de raportare (luna calendaristica), precum si fisierul registru care contine numerele de ordine ale acestora, exportate pe un mediu de stocare extern, validate si atasate unui fisier PDF se comunica organului fiscal pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de urmatoare.
De aici rezulta ca raportul Z de inchidere zilnica este aferent zilei lucrate, putand fi emis si in urmatoarea zi calendaristica si ca rapoartele Z aferente zilelor calendaristice nelucrate pot lipsi din declaratia A4200, de unde rezulta ca nu trebuie emise rapoarte pentru zilele/perioadele in care nu s-a lucrat.

Manual de politici contabile - Stick USB

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

SAF-T pentru Contribuabili Mici
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist.