Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
ANAF si MFP Contabilul.ro | ANAF si MFP

Totul despre casele de marcat electronice: 8 intrebari si raspunsurile oferite de ANAF

Data aparitiei: 04 Octombrie 2018
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Totul despre casele de marcat electronice: 8 intrebari si raspunsurile oferite de ANAF
case de marcat electroniceanaflegea prevenirii

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a sustinut recent o sesiune de asistenta online pe pagina de Facebook a institutiei. Aceasta a avut tema - "Case de marcat - facilitati, obligatii,termene". Contribuabilii au putut adresa intrebari specialistilor ANAF, iar acestia au revenit in scurt timp cu explicatiile necesare.
 

Am realizat pentru cititorii nostri o lista cu 8 intrebari legate de noile case de marcat si cu raspunsurile detaliate ale expertilor ANAF.


Totul despre casele de marcat electronice: raspunsul ANAF


1. Intrebare: Cine trebuie sa transmita efectiv declaratia A4200 lunar cu fisierele extrase din casa de marcat - distribuitorul casei de marcat sau contabilul? Distribuitorul poate depune declaratia 150 pentru a primi acces la depunerea acestei declaratii lunare? Declaratia A4200 este o declaratie fiscala sau informativa?


Raspuns ANAF

Obligatia transmiterii declaratiei A4200 revine utilizatorului AMEF. Pentru depunere, persoana care semneaza A4200 cu certificat digital calificat, trebuie sa fie inregistrata cu drept de depunere declaratii in numele utilizatorului (declaratia 150).


2. Intrebare: Daca o firma are clienti numai persoane juridice si le taie facturi si chitante mai trebuie sa tina si casa de marcat?


Raspuns ANAF

Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Operatorii economici care au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale sunt definiti la art. 1 din HG 479/2003 dupa cum urmeaza: persoanele fizice si juridice, intreprinderile familiale, precum si orice alte entitati, cu exceptia institutiilor publice, care incaseaza, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie.

Mentionam ca, operatorii economici care comercializeaza bunuri/presteaza servicii, EXCLUSIV catre persoane juridice, nu intra sub incidenta prevederilor art. 1 alin. (1) si (2) din OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


3. Intrebare: Pentru bonurile fiscale emise pentru servicii de make-up, care aplicatie pentru transmiterea declaratiei fiscale trebuie folosita? In luna in care nu s-a emis vreun bon fiscal cu casa de marcat, se mai transmite declaratia?


Raspuns ANAF

Dvs transmiteti A4200 pentru lunile in care sunt emise bonuri fiscale si F4109 pentru lunile in care aparatele de marcat electronice fiscale nu sunt utilizate.

Facem precizarea ca, prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se intelege aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, in nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricareia dintre datele pentru care exista obligatia de raportare (bon fiscal si raport Z).

4. Intrebare: Pentru contribuabilii care au sute/mii de case de marcat, va ramane in continuare obligatia de depunere o declaratie A4200/casa sau se preconizeaza ca se va sintetiza aceasta obligatie? De asemenea, cand estimati ca vor fi conectate casele de marcat la serverele ANAF pentru transmiterea automata a datelor?


Raspuns ANAF

A4200 se construieste pentru fiecare AMEF in parte, asa cum este precizat in instructiunile disponibile la link-ul: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/4200.html

Exista posibilitatea dezvoltarii de aplicatii care:

- regasesc colectiile opis/fisiere zile fiscale intr-o structura de foldere si apeleaza pt. fiecare din ele DUKIntegrator in mod automat (linie de comanda) si produce PDF-ul semnat;
- trimit automat PDF-urile cate ANAF si inregistreaza ID-ul returnat de ANAF la upload;
- descarca automat recipisa dupa un timp de asteptare.
 

5. Intrebare: Am facut o comanda catre un distribuitor autorizat in data de 25 septembrie pentru o casa de marcat ce era pe stoc. In urma comenzii am primit o factura proforma, iar casa urmeaza sa fie trimisa catre mine prin curier. Pana acum insa nu au reusit sa o trimita. Ce se intampla in cazul unui control dupa 1 noiembrie daca:

1.Nu primesc casa pana atunci;
2.Primesc casa,insa nu se reuseste fiscalizarea ei.


Raspuns ANAF

Asa cum se arata in Nota de fundamentare a HG 701/2018, ca urmare a introducerii contraventiilor referitoare la "nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic" (art. 10 lit. cc) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare) sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017, organele cu atributii de control conform prevederilor legale pot analiza situatia de fapt a operatorului economic, pot constata, de la caz la caz, cel putin urmatoarele situatii si pot proceda in consecinta astfel:
a) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, situatie in care organul de control nu aplica sanctiuni,
b) este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat si instalat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de instalare foarte scurt,
c) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate corespunzatoare activitatii acestuia, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen scurt de dotare,
d) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar exista pe piata aparate si a facut comanda la distribuitorul autorizat, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste un termen de dotare si fiscalizare scurt,
e) nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic si nu exista pe piata aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activitatii sale, situatie in care organul de control aplica avertismentul si stabileste in planul de remediere un termen mai lung de dotare (exemplu: 90 de zile).


6. Intrebare: Daca am o casa de marcat cu jurnal electronic, dar nu a fost folosita niciodata, ce trebuie sa fac?


Raspuns ANAF

Trebuie sa depuneti F4109 - Declaratie privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate conform anexei la Procedura de transmitere a datelor, aprobata prin OPANAF 627/2018, pentru fiecare luna in care nu utilizati aparatul de marcat.

 Declaratia o puteti accesa la urmatorul link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/4109.html

 

7. Intrebare: Cum se poate rectifica declaratia A4200, daca devine necesar?
In forma listata a formularului F4109 rectificativ nu este reflectata informatia, ca este un document rectificativ. Ea se regaseste numai in XML-ul generat.


Raspuns ANAF

 A4200 trebuie sa contina fisiere xml, generate si semnate cu certificatul digital al AMEF. Asupra acestor fisiere nu este permis sa se intervina (nu este permisa modificarea continutului).

Daca se bifeaza "formular rectificativ", informatia apare - sub forma unei bife - si pe forma listata a F4109.


8. Intrebare: In cazul profesiilor liberale (de exemplu: avocati, notari), care sunt exceptate de la utilizarea caselor de marcat si care pana acum au folosit optional casa de marcat, pot sa emita de acum doar chitante fara a se alinia la utilizarea noilor case de marcat? Ce obligatii declarative sunt in acest caz?


Raspuns ANAF

Birourile notariale/de avocatura care au optat pentru utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale au posibilitatea fie sa se doteze cu aparate de marcat cu jurnal electronic, fie sa renunte la calitatea de utilizator. Astfel, cele care isi mentin sau isi exercita optiunea devin utilizatori in sensul OUG 28/1999, cu toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X