Florin Citu, noul premier al Romaniei, a depus miercuri dimineata la Birourilor Permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului programul de guvernare.
Documentul cuprinde obiectivele pe care le are Guvernul pentru urmatorii 4 ani, schitate pe fiecare minister in parte (18). Prezentam mai jos cateva dintre modificarile importante care s-ar putea aplica in domeniul fiscal. Unul dintre principalele obiective (despre care s-a tot discutat in ultimii ani) este reforma ANAF.
Pe termen mediu si lung guvernul are in vedere transformarea ANAF intr-o institutie inovativa si capabila sa raspunda provocarilor mediului extern, care sa ofere servicii noi si adaptate diferitelor categorii de contribuabili.
Obiective specifice
Reforma ANAF si schimbarea paradigmei relatiei stat-contribuabili vor fi obiectivul principal. Va fi accelerata digitalizarea ANAF si va fi finalizata procedura de conectare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic la sistemul informatic national de monitorizare al ANAF si implementarea sistemului de facturare electronica care permite transmiterea in timp real a facturilor emise catre
ANAF.
Astfel va creste baza de colectare si va fi prevenita evaziunea fiscala.
Vor fi implementate o serie de proiecte de digitalizare care se vor finanta din fonduri nerambursabile:
Manual de politici contabile - Stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
i) modernizarea solutiei de arhivare electronica a MFP,
ii) obtinerea de servicii electronice extinse prin portalul ANAF,
iii) proiect pentru asigurarea serviciilor fiscale eficiente pentru administratie
si cetateni,
iv) modernizarea solutiei de arhivare electronica a MFP (toate prin contracte de finantare POCA, proiecte aflate in derulare),
v) proiectul Big Data, ce vizeaza dezvoltarea unei Platforme de Big Data destinate integrarii si valorificarii operationale si analitice a volumelor de date de interes pentru MFP/ANAF, cu orizont de implementare de minim 36 de luni.
De asemenea, vor fi implementate o serie de proiecte de digitalizare cu finantare de la bugetul de stat:
i) asigurarea functionarii si disponibilitatii sistemului informatic,
ii) cresterea performantei specialistilor IT,
iii) retehnologizarea si extinderea platformelor hardware si software pentru interfata cu cetatenii (pregatire documentatie achizitie si estimari bugetare),
iv) asigurarea functionarii, continuitatii si disponibilitatii sistemului integrat vamal, ce inseamna operationalizarea conceptului de vama electronica pana la sfarsitul anului 2023,
v) verificarea TVA cu ajutorul informatizarii documentelor interne utilizate de catre inspectia fiscala.
Proiectele au ca scop atingerea urmatoarelor obiective:
(i) crearea unei relatii de parteneriat cu contribuabilii pentru serviciile prestate, prin:
- dezvoltarea si extinderea de servicii simple si accesibile pentru contribuabili;
- simplificarea procedurilor de administrare fiscala pentru sustinerea conformarii voluntare la declararea obligatiilor fiscale prin:
• reducerea si simplificarea numarului de formulare si declaratii;
• introducerea formularelor precompletate;
• depunerea electronica a tuturor formularelor si declaratiilor;
• evaluarea permanenta a calitatii serviciilor fiscale din perspectiva contribuabililor;
• acordarea de asistenta din initiativa organelor fiscale pe teme ce decurg din constatari ale organelor de control din cadrul ANAF.
Sprijinirea conformarii voluntare la plata obligatiilor fiscale prin:
• acordarea de facilitati fiscale la plata obligatiilor fiscale pentru bunii platitori;
• mediatizarea celor mai buni platitori de impozite si taxe prin elaborarea „listei albe” ce cuprinde contribuabili care si-au declarat si achitat la scadenta obligatiile fiscale de plata;
• transformarea executarii silite in proces investigativ;
• consolidarea activitatii de asistenta reciproca la recuperare in materia creantelor fiscale;
• extinderea mecanismului de aprobare a rambursarii TVA cu control ulterior, cu o durata maxima de 30 zile la plata, ce vizeaza reducerea semnificativa a perioadei de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune la rambursare, scopul fiind de introducere rapida a sumelor in circuitul economic.
- asigurarea unui tratament fiscal diferentiat in functie de comportamentul fiscal al contribuabililor, si anume, aplicarea graduala a unor masuri specifice de catre organele fiscale:
• notificarea contribuabililor cu privire la posibilele neregularitati care ar putea conduce la stabilirea de diferente de impozite si taxe;
• medierea;
• controlul inopinat;
• inspectia fiscala partiala;
• inspectia fiscala generala.
ii) transformarea ANAF intr-o institutie performanta si inteligenta cu solutii digitale integrate, care utilizeaza la maxim datele si informatiile disponibile, prin:
• accelerarea procesului de digitalizare al ANAF, efectuarea de investitii in tehnologie si in dezvoltarea aplicatiilor utilizate;
• utilizarea eficienta a datelor si informatiilor si dezvoltarea de noi aplicatii care sa proceseze informatia in timp real, inclusiv utilizarea analizelor de date si dezvoltarea de platforme adaptate, de tip Big Data, pentru eficientizarea activitatilor de management de risc automatizat, verificari si actiuni automate;
• introducerea de solutii tehnologice avand drept scop cresterea valorii adaugate a muncii angajatilor, mai ales in zona de analiza, sinteza si raportare; informatizarea activitatilor de back office.
Accelerarea informatizarii ANAF, pentru a creste gradul de colectare, va fi realizata prin:
• extinderea facilitatilor pentru plata impozitelor si a taxelor prin platforma Ghiseul.ro;
• asigurarea de la distanta a serviciului de asistenta a contribuabililor si dezvoltarea Callcenter-ului prin introducerea unui numar unic de telefon la nivel national;
• implementarea mecanismului electronic de instituire si ridicare a popririlor;
• implementarea facturii electronice;
• interconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale;
• implementarea proiectului SAF-T - o structura standardizata a informatiilor relevante
pentru controalele fiscale;
• implementarea proiectului TRAFIC Control, pentru monitorizarea in timp real a transporturilor privind achizitiile si livrarile intracomunitare de bunuri, precum si a celor aflate in tranzit;
• implementarea proiectului OSS (One Stop Shop), in scopul facilitarii comertului transfrontalier si combaterii fraudei TVA;
• extinderea functionalitatii si a accesului mult mai facil la Spatiul Privat Virtual, ce are ca obiectiv optimizarea si simplificarea serviciilor aferente obligatiilor fiscale si nefiscale si platii taxelor;
• modernizarea site-ului/portalului ANAF;
• implementarea proiectului SFERA ce vizeaza migrarea pe baza centrala a bazelor de date locale si interconectarea acestei baze unice cu sistemele informatice ale institutiilor statului care detin si pot furniza informatii utile in activitatea de colectare a impozitelor/taxelor si contributiilor la bugetul general consolidat;
• implementarea procedurilor de vamuire simplificata prin introducerea conceptului de vama electronica;
• dotarea punctelor vamale de la granita UE cu echipamente de control non-distructiv;
• dezvoltarea proiectelor pentru stimularea conformarii voluntare pentru marii contribuabili si persoanele fizice;
• dezvoltarea proiectului privind infrastructura vamala ce vizeaza reabilitarea si modernizarea punctelor vamale de la granita externa a Uniunii Europene;
• extinderea implementarii procedurilor vamale simplificate in vederea alinierii la media europeana de utilizare intr-un procent de 65%;
• accelerarea gradului de absorbtie a fondurilor europene.
iii) prevenirea si combaterea fraudei fiscale, ANAF devenind o institutie ce vine in sprijinul conformarii contribuabililor si al mentinerii unui mediu economic echitabil, prin:
• dezvoltarea de proiecte pilot de conformare voluntara pe sectoarele si categoriile de risc fiscal;
• implementarea desk-audit prin dezvoltarea activitatii de verificare documentara realizata de catre structurile cu atributii de control fiscal. Scopul introducerii acestui mecanism vizeaza sustinerea actiunilor de prevenire si identificare timpurie a riscului de neconformare;
• combaterea eficienta a comportamentelor neconforme si a fraudei fiscale prin demararea actiunilor complexe, tintite, la contribuabilii cu risc fiscal ridicat. Scopul acestor actiuni il reprezinta asigurarea unui mediu fiscal echitabil pentru toti contribuabilii si descurajarearea concurentei neloiale;
• utilizarea unui nou model de estimare al decalajului fiscal privind TVA, dezvoltat pe sectoarele economice de activitate, de tip TOP-DOWN, pentru a asigura realizarea de actiuni concentrate de prevenire si combatere a evaziunii, in aceste sectoare.
iv) eficientizarea si transparentizarea institutiei, transformarea ANAF intr-o institutie solida, moderna si de incredere, prin:
• dematerializarea fluxurilor de activitate curenta si tranzitia spre un mediu de lucru predominant digital care sa includa corespondenta electronica, generalizarea utilizarii semnaturii electronice si accesul de la distanta a bazelor de date;
• consolidarea colaborarii si comunicarii cu alte administratii fiscale, precum si cu organisme internationale, pe ariile de interes si prioritatile comune existente la nivel international;
• intinerirea personalului ANAF si dezvoltarea competentelor angajatilor prin participarea la cursuri de pregatire profesionala;
• administrarea tuturor persoanelor fizice nerezidente la nivelul administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti;
• redefinirea pachetelor de contribuabili, ca urmare a reevaluarii criteriilor de selectie;
• simplificarea procesului decizional in interiorul agentiei in scopul debirocratizarii;
• optimizarea procesului de alocare si utilizare a resurselor in concordanta cu prioritatile strategice ale agentiei;
• consolidarea mecanismului consultativ de colaborare cu mediul de afaceri si contribuabili pentru transparentizare si cresterea conformarii fiscale.
• Infiintarea unei baze de date in care sa fie disponibile rapoartele de inspectie fiscala impreuna cu solutiile date in urma contestatiilor depuse precum si cu solutiile instantelor de judecata.
• Principiul de interpretare a codului fiscal "In dubio contra fiscum" va fi pus pe locul 2 in Codul de Procedura Fiscala, adica, in caz ca prevederile legislatiei fiscale sunt neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului/platitorului.