Ultima modificare majora adusa programului Kurzarbeit, adica procedurii de acordare a indemnizatiei pentru timpul redus de munca al salariatilor, a fost prelungirea pana la finalul lunii iunie 2021.
Lista modificarilor nu se opreste aici, fiindca Ministerul Muncii a pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare pentru modificarea HG nr. 719/2020 pentru aprobarea procedurii de decontare si de plata a sumelor acordate in baza OUG nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul pandemiei precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca.
Conform OUG nr. 132/2020, pe durata reducerii timpului de munca, angajatii afectati de masura beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
In afara de schimbarile preconizate in proiect, Raluca Turcan, noul ministrul al Muncii, a mai precizat ca s-a analizat proiectul de Lege pentru aprobarea OUG 211/2020 si de modificare a OUG 132/2020, fiind formulate si agreate o serie de amendamente.
Amendamentele au rolul de a flexibiliza masura referitoare la reducerea timpului de munca si vizeaza intreg mediul de afaceri. Raluca Turcan a declarat ca "... interesul nostru este sa pastram locurile de munca. In ceea ce priveste flexibilizarea zilelor lucratoare, vrem sa dam posibilitatea ca programul de lucru sa poata fi modificat ori de cate ori situatia o impune, dar angajatorul va fi obligat sa justifice de fiecare data aceasta schimbare. O alta modificare se refera la comunicarea catre angajat. Dorim sa introducem in lege si situatiile exceptionale care, iata, pot sa apara. Prin urmare, in astfel de situatii, comunicarea catre salariat va putea sa se faca cu cel putin 24 de ore anterior aplicarii efective a masurii, fata de 5 zile in mod obisnuit, in cazul in care intervine o modificare a programului cauzata de o crestere a activitatii sau daca se impune inlocuirea unui salariat care se afla in imposibilitatea de a presta activitate conform programului de lucru. Pentru a veni atat in sprijinul angajatorilor, cat si al salariatilor, am propus posibilitatea ca timpul de munca sa fie redus pana la 80% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, fata de 50% cat e in prezent”.
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Iata care sunt schimbarile preconizate in noul proiect:
- Avand in vedere faptul ca cererea si documentele necesare acordarii indemnizatiei prevazute la art 1 alin. (4) din O.U.G. nr. 132/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile ulterioare, sunt stabilite in Legea nr. 282/2020, prin hotararea de Guvern se reglementeaza numai faptul ca cererea angajatorilor trebuie sa fie insotita de documentele prevazute la art. 11 alin. (1) din ordonanta de urgenta;
- Persoanele sau entitatile care, prin actul normativ de infiintare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligatia tinerii contabilitatii in partida simpla pot depune cererea si documentele prevazute la art. 11 alin. (1), lit. a), c), d) si e) din ordonanta de urgenta, precum si Registrul-jurnal de incasari si plati, in extras;
- In situatia identificarii unor inadvertente in documentele transmise pentru decontarea indemnizatiei prevazute la art. 1 alin. (4) din ordonanta de urgenta, precum si in situatia in care documentele transmise sunt incomplete, agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti in raza carora angajatorii au sediul social, solicita angajatorilor clarificari scrise si/sau prezentarea de documente suplimentare;
- Pentru profesionisti, avand in vedere modificarea expresiei ”reducerea activitatii” cu expresia ” reducerea timpului de munca”, se reglementeaza modalitatea de aplicare a reducerii timpului de munca, respectiv:
- in cazul profesionistilor reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, prin reducerea veniturilor realizate fata de media veniturilor lunare din anul anterior starii de urgenta/alerta/ asediu;
- in cazul persoanelor care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare prin diminuarea orelor de munca prestate de catre acestea in cadrul cooperatiei;
- Abrogarea art. 7 avand in vedere ca intervalul de timp stabilit pentru aplicarea masurilor de la art. 1 alin. (1) si art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta nu mai este conform cu noul interval de aplicare a masurilor instituit prin Legea nr. 282/2020, respectiv pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu, precum si pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta/alerta/asediu.
Continutul proiectului de HG
1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”ART. 1 - (1) Indemnizatia prevazuta la art. 1 alin.(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind instituirea unor masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS - CoV – 2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare ordonanta de urgenta, se deconteaza din bugetul asigurarilor pentru somaj la cererea angajatorilor.
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) se depune de catre angajator la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, precum si a municipiului Bucuresti, in raza careia isi are sediul social si este insotita de documentele prevazute la art. 11 alin. (1) din ordonanta de urgenta.
(3) In vederea decontarii sumelor solicitate potrivit art. 1 alin. (11) din ordonanta de urgenta, persoanele sau entitatile care, prin actul normativ de infiintare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligatia tinerii contabilitatii in partida simpla, depun o cerere insotita de documentele prevazute la art. 11 alin. (1) lit. a), c), d) si e) din ordonanta de urgenta precum si Registrul-jurnal de incasari si plati, in extras, intocmit potrivit Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 170/2015, cu modificarile ulterioare.
(4) Angajatorii, prin reprezentantii legali, sunt raspunzatori pentru corectitudinea si veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute la art. 11 din ordonanta de urgenta.
(5) In situatia identificarii unor inadvertente in documentele transmise potrivit art. 11 alin. (1) din ordonanta de urgenta, precum si in situatia in care documentele transmise sunt incomplete, agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in raza carora angajatorii au sediul social, care au inregistrat cererea prevazuta la alin. (1) solicita angajatorilor clarificari scrise si/sau prezentarea de documente suplimentare.
(6) Plata indemnizatiei se face prin virament in conturile deschise de angajatori la institutiile de credit.
(7) Modelul cererii prevazute la alin. (1), precum si modelul listei persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia prevazuta la art. 1 alin. (4) din ordonanta de urgenta se aproba prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in termen de cel mult 10 zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
2. Articolul 2 se modifica si se completeaza va avea urmatorul cuprins:
”ART. 2 - (1) In aplicarea prevederilor art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta, reducerea timpului de munca
se stabileste astfel:
a) in cazul profesionistilor reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil,
republicata, cu modificarile ulterioare, prin reducerea veniturilor realizate fata de media veniturilor lunare din
anul anterior starii de urgenta/alerta/ asediu;
b) in cazul persoanelor care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind
organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare prin diminuarea orelor de munca
prestate de catre acestea in cadrul cooperatiei.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin.(1) lit.a), pentru profesionistii care nu au realizat venituri in anul
anterior starii de urgenta/alerta/ asediu, reducerea timpului de munca se stabileste ca fiind reducerea veniturilor
fata de veniturile estimate in declaratia unica, respectiv norma de venit stabilit, in anul 2020.
(3) In aplicarea art. 3 alin.(5) din ordonanta de urgenta, beneficiaza de prevederile art. 3 alin.(1) din ordonanta de urgenta profesionistii si persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, republicata, cu modificarile ulterioare, care au beneficiat de indemnizatia prevazuta la art. XV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare.
(4) Pentru a beneficia de indemnizatia prevazuta la art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta, persoanele
indreptatite depun direct sau, dupa caz, prin cooperatie, in format electronic sau in format letric, la agentiile
pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cererea insotita de copia actului
de identitate si de o declaratie pe propria raspundere privind indeplinirea conditiilor de acordare a
indemnizatiei.
(5) Cererea si declaratia pe propria raspundere prevazute la alin. (1) se transmit la agentiile pentru plati
si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi au sediul social,
in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.
(6) Plata indemnizatiei se efectueaza in cel mult 10 zile de la data depunerii documentelor potrivit
prevederilor alin. (2).
(7) Modelele cererii si declaratiei pe propria raspundere se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si
protectiei sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, in termen de cel mult 10
zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(8) Perioada de aplicare este cea prevazuta la art. 1 alin.(1) din ordonanta de urgenta.”
3. Articolul 7 se abroga.