email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Transport international. Care sunt conditiile pentru obtinerea formularului A1

Transport international. Care sunt conditiile pentru obtinerea formularului A1
document A1transport internationalcifra de afaceri

In studiul de caz publicat mai jos clarificam, cu ajutorul consultantului nostru fiscal, cateva aspecte legate de transportul international. Una dintre dileme se refera la conditiile necesare pentru obtinerea formularului A1, cum ar fi ca 25% din cifra de afaceri a companiei sa fie realizata pe teritoriul national. 

 

Specialistii Portal Contabilitate asteapta si intrebarile tale! Obtine PE LOC raspunsul pentru orice speta! 

Conditiile pentru obtinerea formularului A1: raspunsul specialistului

In cazurile in care intervine detasarea intr-un stat membru sau in caz de pluriactivitate este necesara prezentarea formularului A1 care certifica legislatia de securitate sociala aplicabila titularului formularului, in raport cu resortisantii unuia dintre statele membre ale UE.

Documentul portabil A1 este util, asadar, pentru dovedirea platii contributiilor in statul de trimitere in situatiile de detasare internationala sau de pluriactiviate si dovedeste exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, salariatul nemaidatorand contributii si in statul in care este desfasurata activitatea.

Precizam ca lipsa acestuia nu este de natura a impiedica desfasurarea de activitati profesionale pe teritoriul altui stat membru, insa in baza aplicarii legislatiei locului de desfasurare a activitatii, va putea fi solicitata plata contributiilor si in acest stat, in conditiile in care persoana intra sub incidenta legislatiei interne de securitate sociala din acel stat.

Aceste reguli sunt adoptate prin Regulamentele (CE) 883/2004 si 987/2007 si intrucat sunt adoptate prin regulamente la nivel european, nu a fost necesara transpunerea prevederilor acestora in legislatia interna a fiecarui stat.

In acest sens, conform art. 11 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004, lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul UE trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala. Regula generala este stabilita de art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulament si prevede ca persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

De la regula generala privind aplicarea legislatiei de securitate sociale a statului in care este desfasurata activitatea, Regulamentul (CE) 883/2004 stabileste exceptii pentru cazurile in care intervine detasarea sau in caz de pluriactivitate, caz in care persoana poate ramane supusa legislatiei de securitate din statul sau de origine, potrivit art. 12 din Regulamentul mentionat.

Astfel, potrivit art. 12 alin. (1) din Regulamentul (CE) 883/2004, „persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca 24 de luni si ca persoana sa nu fi fost trimisa pentru a inlocui o alta persoana detasata”.

In temeiul art. 13 „Desfasurarea de activitati in doua sau mai multe state membre” din Regulamentul (CE) 883/2004, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre face obiectul:

a) legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv; sau
b) daca el/ea nu desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru de resedinta:

(i) legislatiei statului membru in care este situat sediul sau locul de desfasurare a activitatii intreprinderii sau angajatorului, daca persoana este angajata de o intreprindere sau de un angajator; sau
(ii) legislatiei statului membru in care este situat sediul sau locul de desfasurare a activitatii intreprinderii sau angajatorului, daca persoana este angajata de doua sau mai multe intreprinderi sau angajatori ale caror sedii sau locuri de desfasurare ale activitatii sunt situate intr-un singur stat membru; sau
(iii) legislatiei statului membru in care este situat sediul sau locul de desfasurare a activitatii intreprinderii sau angajatorului, altul decat statul membru de resedinta, daca persoana este angajata de doua sau mai multe intreprinderi sau angajatori care isi au sediile sau locurile de desfasurare a activitatii in doua state membre, unul dintre acestea fiind statul membru de resedinta; sau
(iv) legislatiei statului membru de resedinta, daca persoana este angajata de doua sau mai multe intreprinderi sau angajatori, dintre care cel putin doua (doi) au sediul sau locul de desfasurare a activitatii in state membre diferite, altele decat statul membru de resedinta.
 
Intr-adevar, printre criteriile pe care angajatorii trebuie sa le indeplineasca in vederea obtinerii documentelor portabile A1 pentru o parte din salariatii proprii se numara si conditia potrivit careia cifra de afaceri realizata de angajatorul din Romania sa reprezinte cel putin 25% din cifra de afaceri realizata de angajator atat in Romania, cat si in statul de ocupare (statul in care este detasat lucratorul salariat).

Pentru obtinerea documentului portabil A1, angajatorul trebuie sa faca dovada indeplinirii urmatoarelor conditii:

- sa fie inregistrat la Oficiul National al Registrului Comertului din Romania si sa aiba CIF, CUI si/sau Cod fiscal; aceasta conditie va fi dovedita prin prezentarea certificatului de inregistrare eliberat de Oficiul Registrului Comertului;
- sa desfasoare activitati substantiale specifice domeniului sau profesional si nu doar activitati de administrare, aspect ce poate fi dovedit prin prezentarea de documente financiare (bilant contabil si balante de verificare sintetice si analitice);
- cifra de afaceri realizata de angajatorul din Romania sa reprezinte cel putin 25% din cifra de afaceri realizata de angajator atat in Romania, cat si in statul de ocupare (statul in care este detasat lucratorul salariat);
- ponderea procentuala a salariatilor ramasi sa-si desfasoare activitatea in Romania, raportata la numarul total al salariatilor angajati atat in tara, cat si in statul de ocupare sa depaseasca 25% sau 50% (procent stabilit in functie de vechimea angajatorului si de numarul total de salariati), iar natura activitatii desfasurate de acestia in Romania sa fie specifica domeniului profesional al angajatorului;
- angajatorul care detaseaza lucratori salariati pe teritoriul altui stat membru trebuie sa prezinte garantia de a fi solvabil, astfel incat sa existe certitudinea ca isi va indeplini obligatiile de plata a contributiilor sociale pentru lucratorii salariati detasati pe teritoriul altui stat membru.
 
In conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 enuntate mai sus, Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP) comunica faptul ca „pot beneficia de documentul portabil A1 toate societatile (…) de transport rutier intern si international care au sediul sau locul de desfasurare a activitatii in Romania, pentru situatia de pluriactivitate, potrivit art. 13 alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004, cu exceptia celor care nu desfasoara activitati de transport si pe teritoriul Romaniei (incarcari/descarcari/ comenzi transport intern) si in cazul carora exista suspiciuni ca sediul acestora reprezinta operatiuni de tip „paravanË®/„cutie postalaË®, ale unor companii stabilite in alte state membre UE/SEE/Elvetia, situatie in care soferii respectivelor companii trebuie sa fie supusi legislatiei statului membru in care se afla locatia cu care companiile in cauza au cele mai stranse raporturi in ceea ce priveste desfasurarea unei activitati salariate.

CNPP indeplineste, pentru Romania, rolul de institutie competenta in ceea ce priveste determinarea legislatiei aplicabile lucratorilor migranti, cu alte cuvinte determina conform legislatiei carui stat trebuie achitate contributiile sociale in cazul unui lucrator migrant (asigurari sociale de stat - pentru pensie, pentru accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, de somaj).
Pentru a primi aviz favorabil pentru emiterea documentului portabil A1, societatea de transport rutier nu trebuie sa aiba datorii la bugetele de asigurari sociale.

Precizam faptul ca institutia detasarii reglementata in Directivele nr. 96/71/CE si 2014/67/UE, acte europene care reglementeaza conditiile si relatiile de munca (inclusiv respectarea salariului minim din statele care impun aceasta conditie), nu trebuie confundata cu institutia detasarii reglementata la art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004, instrument juridic supranational ce vizeaza domeniul securitatii sociale (contributiile si prestatiile de securitate sociala) si in aplicarea caruia se emite documentul portabil A1 ce atesta legislatia aplicabila lucratorilor migranti.”
 
Formularele „Cererea pentru societati comerciale de transport rutier intern si international – pluriactivitate” si „Declaratia pe propria raspundere pentru determinarea legislatiei aplicabile in caz de pluriactivitate” se gasesc pe site-ul cnpp.ro la sectiunea „Documentul Portabil A1”.

In acest sens, in „Cererea pentru societati comerciale de transport rutier intern si international – pluriactivitate” se vor preciza:

a) cifra de afaceri realizata in Romania si cea realizata pe teritoriul altor state in ultimele 12 luni anterioare primei zile de trimitere, respectiv de la data inregistrarii, dupa caz;
b) numarul de incarcari si descarcari de marfuri, realizate pe teritoriul Romaniei si pe teritoriul diferitelor state membre in care aceste operatiuni au avut loc, in  in ultimele 12 luni anterioare primei zile de trimitere, respectiv de la data inregistrarii, dupa caz;
c) tiparul de lucru al soferilor din ultimele 12 luni si, situatia estimata a tiparului de lucru pentru urmatoarele 12 luni, dupa caz (statele membre in care soferii desfasoara, de regula, activitatea, modul de obtinere a comenzilor de transport);
d) numarul total de salariati incadrati cu contracte individuale de munca la data solicitarii determinarii legislatiei aplicabile, numarul salariatilor care isi desfasoara activitatea in Romania si numarul salariatilor detasati in alte state;
e) lista clientilor obisnuiti din Romania si a celor din strainatate,  in ultimele 12 luni anterioare primei zile de trimitere, respectiv de la data  inregistrarii, in cazul societatilor inregistrate de mai putin de un an, dupa caz, insotita de CMR – uri doveditoare.

Nefiind identificate clarificari suplimentare privind definitia cifrei de afaceri realizata din Romania in scopul indeplinirii criteriilor de eliberare a documentului portabil A1, consideram ca angajatorul poate considera drept activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei, cea care corespunde transportului rutier national, spre deosebire de cea corespunzatoare transportului rutier international.

In acest sens, OG 27/2011 defineste transportul rutier national, judetean si interjudetean, astfel:
- transport rutier national - transportul rutier care se efectueaza intre doua localitati situate pe teritoriul Romaniei, fara a depasi teritoriul statului;
- transport rutier judetean - transportul rutier care se efectueaza intre doua localitati situate pe teritoriul aceluiasi judet, fara a depasi teritoriul judetului respectiv;
- transportul rutier interjudetean - transportul rutier care se efectueaza intre capul de traseu de plecare si capul de traseu de destinatie, situate pe teritoriul a doua judete diferite, cu sau fara tranzitarea unuia sau a mai multor judete; in sensul prezentei ordonante, transportul rutier dintre municipiul Bucuresti si alte judete este considerat transport rutier interjudetean, cu exceptia transportului dintre municipiul Bucuresti si localitatile judetului Ilfov, care este considerat transport local.

In contrapartida, transportul rutier international este definit, asa cum se precizeaza si in OG 27/2011, de Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri.

Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 defineste „transport international” astfel:
„(a) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul al carei punct de plecare si punct de destinatie se afla in doua state membre diferite, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
(b) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul dintr-un stat membru catre o tara terta sau invers, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
(c) o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul intre tari terte, cu tranzitarea teritoriului unuia sau mai multor state membre;
(d) o deplasare fara incarcatura in legatura cu transporturile mentionate la literele (a), (b) si (c)”.
 
In concluzie, societatile de transport rutier intern si international care au sediul sau locul de desfasurare a activitatii in Romania pot obtine documentul portabil A1 pentru salariatii proprii in conditiile detaliate mai sus.

 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal.

 

Specialistii Portal Contabilitate asteapta si intrebarile tale! Obtine PE LOC raspunsul pentru orice speta! 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
document A1transport internationalcifra de afaceri


Data aparitiei: 06 Aprilie 2021

Votati articolul "Transport international. Care sunt conditiile pentru obtinerea formularului A1":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X