ANAF a publicat un proiect de ordin pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport.
Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii
Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere insemnand o deplasare cu incarcatura, realizata de un vehicul rutier, efectuata pe drumurile publice avand un loc de plecare/intrare pe teritoriul national si un punct de sosire/iesire de pe teritoriul national, pe teritoriul Romaniei.
Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Declararea transporturilor de bunuri in Sistemul RO e-Transport
Pentru declararea transporturilor de bunuri, utilizatorul foloseste mijloacele de identificare electronica pentru accesarea SPV, pentru:
a) interconectarea aplicatiei disponibile la nivelul emitentului cu Sistemul RO e-Transport, utilizand o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface);
b) utilizarea aplicatiei puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor, parte a Sistemului RO e-Transport, prevazuta la art. 4 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare.
Documentatia tehnica pentru microservicii si aplicatia sunt disponibile AICI
In urma transmiterii datelor aferente unui transport de bunuri, Sistemul RO e-Transport atribuie automat un numar unic de identificare (UIT), utilizat ca referinta in cadrul proceselor si operatiunilor specifice sistemului.
Date declarate in Sistemul RO e-Transport
In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.
In cazul in care documentele detinute de catre utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) lit. d) si la art.8^1 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, nu contin toate datele prevazute la alin. (1), utilizatorii au obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul partidei de bunuri, cu exceptia datelor referitoare la categoria de bunuri, codurile N.C., greutatea neta si valoarea bunurilor transportate.
Sistemul RO e-Transport permite utilizatorului sa selecteze contribuabilul pentru care declara datele transporturilor cu risc fiscal ridicat in functie de drepturile pe care acesta le detine.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea Verde a Contabilitatii
In raport cu tipul transporturilor de bunuri prevazute la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, declarantul va selecta tipul operatiunii comerciale desfasurate in functie de care aplicatia informatica va activa campuri specifice de date.
In cazul unei partide de bunuri care face obiectul unui transport international ce intruneste conditiile prevazute la art. 1 alin. (4) din prezentul ordin, vor fi declarate toate bunurile transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.
In cazul unui transport initiat si finalizat pe teritoriul national pentru o partida de bunuri ce include bunuri cu risc fiscal ridicat, care intruneste conditiile prevazute la art. 1 alin. (4) din prezentul ordin cat si alte bunuri, in Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmand sa genereze un singur cod UIT.
Pentru transportul de bunuri efectuat in sistem grupaj se detine un numar de coduri UIT egal cu numarul de partide de bunuri ce intrunesc conditiile prevazute la art. 1 alin. (4) din prezentul ordin, care fac obiectul respectivului transport.
La stabilirea masei brute totale a bunurilor care fac obiectul unei partide de bunuri pentru care exista obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport se iau in considerare masa neta a bunurilor transportate si masa ambalajelor necesare comercializarii si transportului bunurilor.
Stabilirea valorii totale a bunurilor care fac obiectul transportului declarat in Sistemul RO e-Transport va avea in vedere:
a) valoarea bunurilor transportate nu include TVA;
b) in cazul tranzactiilor comerciale decontate in valuta, conversia in lei se va face la cursul de schimb al Bancii Nationale a Romaniei valabil la data declararii transportului in Sistemul RO e-Transport;
c) in functie de tipul tranzactiei declarate in Sistemul RO e-Transport, valoarea bunurilor transportate va face referire la valoarea cunoscuta potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile, dupa caz, la momentul declararii.
d) in cazul operatiunilor de import, valoarea bunurilor declarate este valoarea inscrisa in factura externa.
In situatia in care bunurile pentru care exista obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport nu au fost receptionate sau au fost receptionate partial de beneficiarul/destinatarul mentionat in Sistemul RO e-Transport la momentul obtinerii codului UIT, bunurile nereceptionate vor reveni in depozitul de incarcare sau in cel mai apropiat depozit al expeditorului in baza codului UIT initial. Returul ulterior al bunurilor care au fost receptionate formeaza o noua partida de bunuri pentru care este necesara obtinerea unui cod UIT nou de catre partea care returneaza bunurile.
In situatia prevazuta mai sus, in cazul unui transport international de bunuri avand furnizor din Romania, returul ulterior al bunurilor care au fost receptionate formeaza o noua partida de bunuri pentru care este necesara obtinerea unui cod UIT nou de catre furnizorul initial.
In situatia prevazuta mai sus, dupa receptionarea bunurilor returnate in cazul in care obligatia de declarare revine furnizorului sau dupa neefectuarea receptiei in cazul in care obligatia de declarare revine beneficiarului, declarantul va mentiona returul in zona „Confirmare Transport” a aplicatiei informatice RO e-Transport, selectand optiunea „Infirmat” sau „Confirmat Partial”, urmat de mentionarea cantitatilor returnate in campul de date „Comentariu confirmare”. Datele referitoare la retur vor fi mentionate in Sistemul RO e-Transport in perioada termenului de valabilitate a codului UIT.
Modificarea datelor declarate in sistemul RO e-Transport dupa obtinerea codului UIT
In perioada celor 3 zile calendaristice prevazute la art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai tarziu de punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, datele declarate in Sistemul RO e-Transport pot fi modificate cu pastrarea codului UIT initial.
Dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, pentru actualizarea informatiilor privind identificarea vehiculului de transport rutier, organizatorul transportului va accesa prin intermediul contului propriu din SPV aplicatia informatica RO e-Transport.
Confirmarea datelor declarate in sistemul RO e-Transport dupa obtinerea codului UIT
Sistemul RO e-Transport pune la dispozitia utilizatorului optiunea de confirmare a transporturilor declarate anterior. Completarea datelor in sectiunea ”Confirmare transport” se va face dupa finalizarea transportului.
Sectiunea ”Confirmare transport” contine doua campuri de date: ”Confirmare achizitie/livrare” cu posibilitatea de a selecta din lista optiunile ”Confirmat”, Confirmat partial” sau ”Infirmat” si campul de date ”Comentariu confirmare” in care utilizatorul poate face precizari cu privire la transportul in cauza.
In situatia in care pana la data expirarii valabilitatii codului UIT, utilizatorul nu isi va exercita optiunea de confirmare a transportului, Sistemul RO e-Transport va considera transportul respectiv confirmat.
Transmiterea datelor in Sistemul RO e-Transport
Declararea transporturilor de bunuri prin utilizarea modalitatii prevazute la art. 2 alin. (3) lit. a) se face prin transmiterea unui fisier XML.
Dupa transmiterea fisierului XML, Sistemul RO e-Transport efectueaza, in mod automat, urmatoarele operatiuni:
a) verificari si validari privind structura si sintaxa;
b) verificari semantice.
Pana la efectuarea verificarilor automate, validarii si stocarii finale, datele declarate prin modalitatea prevazuta la art. 2 alin. (3) lit. a), vor avea statusul ”in prelucrare”, urmand ca sistemul sa returneze utilizatorului codurile UIT aferente.”
Dupa efectuarea operatiunilor se genereaza un mesaj de raspuns.
In situatia in care drept urmare a operatiunilor prevazute mai sus nu sunt identificate erori, se aplica semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care atesta primirea declaratiei in Sistemul RO e-Transport. Exemplarul original al declaratiei se considera fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care este pus la dispozitia declarantului sub forma unui fisier arhiva de tip zip.
In situatia in care sunt identificate erori, declaratia nu se considera transmisa in sistem, declarantul primind un fisier de tip XML ce contine erorile identificate, insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, sub forma unui fisier arhiva de tip zip.
Dupa efectuarea verificarilor automate, fisierele vor fi disponibile in sistem pentru descarcare pe o perioada de 60 de zile de la momentul generarii, iar ulterior vor fi arhivate electronic in conformitate cu prevederile legale in vigoare si eliberate la cerere.
Fisierul prevazut la alin. (5) va fi disponibil in sistem pentru descarcare, pe perioada indicata la alin. (7) si prin intermediul aplicatiei prevazute la art. 2 alin. (3) lit. b).
Notificarea partilor implicate
Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se pun la dispozitia partii implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat, persoane din Romania, altele decat declarantul, urmatoarele date: declarantul, transportatorul, beneficiarul, data declarata pentru inceperea transportului, numarul de inmatriculare al mijlocului de transport si codul UIT.
Stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmeaza a fi confiscate
Daca, cu ocazia constatarii contraventiei, este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi egala cu valoarea bunurilor pentru care exista obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport, ce nu au fost declarate in Sistemul RO e-Transport conform documentelor justificative prezentate.
Daca, cu ocazia constatarii contraventiei, nu este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscata va fi stabilita in functie de valoarea unitara a bunurilor din precedenta tranzactie cu produse similare. Prin tranzactie cu produse similare se intelege precedenta achizitie atunci cand obligatia de declarare revine beneficiarului, respectiv precedenta livrare atunci cand obligatia de declarare revine furnizorului.
In situatia in care, cu ocazia constatarii contraventiei, nu este prezentata factura de vanzare ori avizul de insotire a marfii si contravenientul nu are achizitii/livrari de bunuri similare, contravaloarea bunurilor va fi determinata pe baza valorii mediane unitare a bunurilor declarate in saptamana anterioara in Sistemul RO e-Transport pentru bunurile din acelasi tip de transport si pozitie tarifara. In situatia in care in saptamana anterioara nu au fost declarate in Sistemul RO e-Transport bunuri din aceeasi pozitie tarifara, perioada de referinta va fi extinsa cu cate o saptamana pana la identificarea unor bunuri similare declarate in Sistemul RO e-Transport.
Daca nu sunt intrunite conditiile de mai sus, contravaloarea bunurilor ce urmeaza a fi confiscate va fi determinata pe baza valorii mediane unitare a bunurilor declarate in saptamana anterioara in functie de datele existente in sistemul informatic integrat vamal. Perioada de determinare a valorii medii unitare a bunurilor va fi extinsa cu cate o saptamana pana la identificarea unor bunuri similare.
Precizari referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole
Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole achizitionate de la producatori agricoli pe baza carnetului de comercializare, precum si transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, mentionate la art. 11 alin. (1) si (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, cu modificarile si completarile ulterioare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.
Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole vegetale care indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 alin. (1)-(3) din Legea nr. 108/2014 privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice, cu modificarile ulterioare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.
Precizari referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat comercializate in sistemul Cash and carry
Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat achizitionate din magazinele Cash and cary reprezentand produse pe care clientul le alege de pe raft, le plateste la casele de marcat si le transporta in nume propriu, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.
Declararea in Sistemul RO e- Transport pentru celelalte tipuri de operatiuni care fac obiectul transportului bunurilor asa cum este definit la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, revin in sarcina entitatilor care adopta sistemul de comercializare Cash and Cary.
Atentie! Pentru a se aplica, proiectul de ordin trebuie sa fie aprobat de ANAF si publicat in Monitorul Oficial.
Noua procedura pentru e-Transport poate fi consultata integral AICI >>
Foto: pixabay.com