Fiscul a publicat in Monitorul Oficial nr. 891 din 9 septembrie 2022 Ordinul 1611/2022 privind Procedura de eliberare a certificatelor privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, precum si pentru aprobarea unor formulare.
Actul normativ prevede ca este necesar ca certificatele emise de organele fiscale la solicitarea contribuabililor care efectueaza achizitii intracomunitare de mijloace de transport in Romania, in temeiul art.324 din Codul fiscal, sa fie arhivate in format electronic, astfel incat autoritatea fiscala sa poata furniza aceste documente, la solicitarea altor institutii publice/organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu respectarea prevederilor OUG nr.41/2016.
Potrivit prevederilor art. 324 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in aplicarea dispozitiilor legale privind declararea taxei pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor intracomunitare de
mijloace de transport, organele fiscale competente in administrarea persoanelor care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se inregistreze conform art. 316 din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu sunt inregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, elibereaza, in scopul inmatricularii mijlocului de transport nou, un certificat care sa ateste plata taxei pe valoarea adaugata. In cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, efectuate de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 317 din Codul fiscal, in vederea inmatricularii, organele fiscale competente elibereaza un certificat care sa ateste plata taxei in Romania sau din care sa rezulte ca nu se datoreaza taxa in Romania, in conformitate cu prevederile legale.
Prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3193/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 698 din 3 octombrie 2011, a fost aprobat modelul si continutul formularelor ”Certificat privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport” si ”Certificat”, precum si procedura de eliberare a acestor formulare.
Certificatele se elibereaza de catre organele fiscale competente, la cererea persoanelor care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal, care doresc inmatricularea in Romania a mijloacelor de transport achizitionate din statele membre ale Uniunii Europene. Aceste certificate atesta faptul ca, pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport, a fost achitata taxa pe valoarea adaugata sau ca nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania, dupa caz.
Ordinul ANAF mai prevede ca analiza organelor fiscale, in vederea emiterii certificatului din care rezulta ca nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, sa se faca pe baza informatiilor/ documentelor care urmeaza sa fie transmise, in temeiul protocolului de colaborare, de catre Regia Autonoma "Registrul Auto Roman".
De asemenea, dispozitiile Legii nr.267/2021 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor
acte normative, interzic institutiilor publice si organelor de specialitate ale administratiei publice centrale sa solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de catre institutii publice sau organe de specialitate ale administratiei publice centrale. Institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice centrale solicita entitatilor care au emis documentele, in format electronic, copii sau extrase ale acestora, in baza consimtamantului expres al beneficiarului serviciului public.
PROCEDURA de eliberare a certificatelor privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
1. Prezenta procedura se aplica pentru eliberarea certificatelor necesare inmatricularii in Romania a mijloacelor de transport achizitionate din statele membre ale Uniunii Europene de catre persoanele care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se
inregistreze in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal.
2. Prezenta procedura nu se aplica pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal.
3. Prezenta procedura nu se aplica pentru mijloacele de transport achizitionate din Romania sau importate din afara Uniunii Europene.
4. Mijloace de transport noi sunt, potrivit art. 266 alin.(3) din Codul fiscal:
a) vehiculele terestre cu motor a carui capacitate depaseste 48 cm3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinate transportului de pasageri sau bunuri, cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km;
b) navele care depasesc 7,5 m lungime, cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari a caror durata totala depaseste 100 de ore, cu exceptia navelor atribuite navigatiei in largul marii si care sunt utilizate pentru transportul de calatori/bunuri cu plata sau pentru activitati comerciale, industriale sau de pescuit, precum si a navelor utilizate pentru salvare ori asistenta pe mare sau pentru pescuitul de coasta;
c) aeronavele a caror greutate la decolare depaseste 1.550 kg, cu conditia sa nu fi fost livrata cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat zboruri a caror durata totala depaseste 40 de ore, cu exceptia aeronavelor utilizate de companiile aeriene care realizeaza in principal transport international de persoane si/sau de bunuri cu plata.
5. In sensul prezentei proceduri, prin solicitanti ai unor certificate care sa ateste plata taxei pentru valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, in conditiile art. 324 alin. (3) din Codul fiscal si ale pct.104 alin. (1) din normele
metodologice, se inteleg:
a) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu inregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, taxabila in Romania;
b) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, dar care sunt sau ar trebui sa fie inregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara
de mijloace de transport care nu sunt noi, in sensul art. 266 alin.(3) din Codul fiscal, taxabila in Romania.
6. In sensul prezentei proceduri, prin solicitanti ai unor certificate care sa ateste ca nu datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania, in conditiile pct. 104 alin. (1) din normele metodologice, se inteleg:
a) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu inregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, care realizeaza in Romania o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, care nu este impozabila in Romania conform art. 268 din Codul fiscal sau este scutita de taxa conform art. 293 din Codul fiscal;
b) persoanele neimpozabile care, cu ocazia schimbarii de resedinta, realizeaza un transfer de mijloace de transport noi din alt stat membru in Romania, daca la momentul livrarii nu a putut fi aplicata scutirea prevazuta la echivalentul din legislatia altui stat membru a art. 294 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, avand in vedere faptul ca respectivul transfer nu determina o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania; de TVA conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie
intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal;
d) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316, dar care sunt sau ar trebui sa fie inregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, achizitie care nu este taxabila in Romania.
7. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala solicitantul isi are domiciliul fiscal sau in a carui evidenta acesta se afla inregistrat ca platitor de impozite si taxe.
8. Toate documentele depuse la organul fiscal potrivit prezentei proceduri intocmite intr-o limba straina trebuie insotite de traduceri in limba romana certificate de traducatori autorizati, in conditiile art. 8 din Codul de procedura fiscala.
CAPITOLUL II
Solicitarea Certificatului privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport
9. Pentru a solicita eliberarea formularului “Certificat privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport”, care sa ateste fie plata taxei pe valoarea adaugata, fie ca nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in
Romania, pentru achizitia intracomunitara a unui mijloc de transport, persoanele prevazute la pct.5. si pct.6. din cap. I, care au efectuat achizitia intracomunitara de mijloace de transport, trebuie sa depuna o cerere la organul fiscal competent, potrivit modelului aprobat prin anexa nr.2 la ordin.
10.1. Solicitantul unui certificat care sa ateste plata taxei pentru valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, in conditiile art. 324 alin. (3) din Codul fiscal si ale pct.104 alin. (1) din normele metodologice, depune cererea de
eliberare a certificatului dupa depunerea Decontului special de taxa pe valoarea adaugata si achitarea taxei datorate.
10.2. Modelul si continutul formularului (301) Decont special de taxa pe valoarea adaugata sunt aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Decontul se depune la organul fiscal competent inainte de inmatricularea in Romania a mijlocului de transport, dar nu mai tarziu de data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare, potrivit prevederilor art. 324 alin.(2) din Codul fiscal.
10.3. In conditiile art. 326 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele mentionate la pct. 5. care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport trebuie sa achite taxa pe valoarea adaugata in Romania pana la data la care au obligatia depunerii Decontului special de taxa pe valoarea adaugata.
11.1. Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin posta sau direct la organul fiscal competent.
11.2. Contribuabilii/platitorii persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent in una dintre formele prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, depun cererea prin mijloace electronice de transmitere la distanta in conditiile art.79 din Codul de procedura fiscala, respectiv prin inrolarea in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/A.N.A.F. 12.1. Solicitantul unui certificat privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiei intracomunitare a unei nave sau aeronave, depune cererea prevazuta la pct.9, insotita de documentul de achizitie din statul membru a mijlocului de transport, de documentul din care sa rezulte data primei inmatriculari a mijlocului de transport si, dupa caz, de orice alte documente din care rezulta ca nu se datoreaza TVA in Romania pentru respectiva achizitie.
12.2. Solicitantul unui certificat care sa ateste ca nu datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania, in conditiile art.324 alin.(2) din Codul fiscal si ale pct. 104 alin. (1) din normele metodologice, pentru situatia in care are loc un transfer al mijlocului de
transport nou dintr-un alt stat membru in Romania, depune cererea prevazuta la pct.9, insotita de dovada schimbarii resedintei.
CAPITOLUL III
Eliberarea Certificatului privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport
13. Pe baza cererii si a documentatiei depuse de solicitant, a informatiilor existente in evidenta fiscala a organului fiscal, precum si a informatiilor obtinute ca urmare a protocolului de colaborare incheiat intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si
Regia Autonoma ”Registrul Auto Roman”, dupa caz, compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, denumit in continuare ”compartiment de specialitate”, analizeaza daca mijlocul de transport se incadreaza sau nu in categoria mijloacelor de
transport noi, in sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, si daca se datoreaza sau nu se datoreaza taxa pe valoarea pentru respectiva achizitie intracomunitara in Romania.
14. In situatia in care din documentatia prezentata sau din informatiile detinute de organul fiscal rezulta ca persoana prevazuta la pct. 5. lit.b) sau la pct. 6 lit.d) ar trebui sa fie inregistrata in scopuri de TVA conform art.317 din Codul fiscal, organul fiscal procedeaza, anterior eliberarii certificatului solicitat, la inregistrarea din oficiu in scopuri de TVA conform art. 317 din Codul fiscal si a procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala.
15.1. Pentru solutionarea cererii de eliberare a Certificatului care sa ateste plata taxei pe valoarea adaugata, compartimentul de specialitate intocmeste o nota de serviciu pe care o transmite compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori. Compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori verifica in evidenta fiscala efectuarea stingerii taxei pe valoarea adaugata aferenta fiecarui decont si comunica compartimentului de specialitate informatii cu privire la stingerea integrala a acestei obligatii fiscale. In cazul in care, stingerea a fost efectuata partial, compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori comunica compartimentului de specialitate faptul ca, obligatia fiscala nu a fost stinsa.
15.2. Rezultatul analizei efectuate de compartimentul de specialitate se consemneaza in Referatul privind analiza Cererii de eliberare a Certificatului privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, al carui
model este prevazut in anexa nr. 4 la ordin.
16. In situatia in care a fost achitata taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiei intracomunitare a mijlocului de transport, compartimentul de specialitate intocmeste “Certificatul privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de
mijloace de transport”, al carui model este prevazut in anexa nr.3 la ordin, avand bifata casuta ”a fost achitata taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiei intracomunitare a mijlocului de transport”.
17. Daca din informatiile detinute/primite de organul fiscal, nu rezulta toate elementele necesare pentru emiterea Certificatului privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, compartimentul de specialitate
poate solicita contribuabilului prezentarea de documente suplimentare, fiind aplicabile prevederile art. 64 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.
18.1 In situatia in care, urmare analizei efectuate de organul fiscal pentru solutionarea unei cereri de eliberare a unui certificat, fie care ca ateste plata taxei pe valoarea adaugata, fie din care sa rezulte ca nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania, organul fiscal constata ca achizitia intracomunitara a mijlocului de transport este taxabila in Romania conform Titlului VII din Codul fiscal, iar solicitantul nu a depus Decontul special de taxa pe valoarea adaugata si/sau nu a achitat taxa pe valoarea adaugata
datorata, compartimentul de specialitate notifica solicitantul ca operatiunea efectuata este o operatiune pentru care se datoreaza TVA in Romania si pentru care are obligatia sa depuna Decontul special de taxa pe valoarea adaugata si sa plateasca taxa pe valoarea adaugata.
18.2. Dupa inregistrarea decontului special de taxa pe valoarea adaugata si dupa achitarea TVA in Romania de catre solicitant, compartimentul de specialitate aplica in mod corespunzator dispozitiile pct. 16.
19. Daca din analiza efectuata rezulta ca achizitia intracomunitara de mijloace de transport nu este taxabila in Romania, respectiv transferul mijlocului de transport nou din alt stat membru al Uniunii Europene in Romania nu determina o achizitie intracomunitara
de bunuri in Romania, compartimentul de specialitate intocmeste “Certificatul privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport”, avand bifata casuta ”nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania pentru achizitia intracomunitara a mijlocului de transport”.
20. Certificatul privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport se elibereaza in maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii.
21. Certificatul privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, se emite cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare, in doua exemplare.
22. Un exemplar al Certificatul privind taxa pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport, se comunica contribuabilului potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala, iar al doilea se arhiveaza la dosarul fiscal al
contribuabilului.
23. Certificatele privind taxa pe valoarea adaugata in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport emise de organele fiscale competente se arhiveaza, cu ajutorul aplicatiei informatice, intr-o baza de date organizata de Centrul National pentru Informatii Financiare, care se pune la dispozitia Directiei generale de informatii fiscale.