Ministerul Economiei a publicat lista Q&A (intrebari si raspunsuri) adunate de la sesiunea organziata recent pe pagina de Facebook a institutiei. Tema a fost schema HoReca - ajutor de stat de 20% din diferenta cifrelor de afaceri din 2019 si 2020.
O parte dintre firmele care au incercat sa aplice au intampinat dificultati in identificarea expertului contabil sau a auditorului care a certificat diferenta de cifra de afaceri pentru CAEN-uri.
Ministerul a descoperit, imprena cu conducerea Corpului expertilor contabili, ca baza de date cu experti contabili pusa la dispozitie initial de CECCAR omitea un numar de aproximativ 2.500 de experti contabili. Acestia vor fi introdusi treptat in baza de date a platformei de inscriere.
O alta eroare, cauzata de un separator in baza de date a auditorilor, furnizata de CAFR, a fost corectata recent.
Institutia informeaza aplicantii ca, chiar daca au contract cu o firma de contabilitate sau de audit, nu pot selecta in aplicatie firme de audit sau de contabilitate din baza de date. Trebuie sa selecteze numele expertului contabil sau al auditorului financiar care semnat digital raportul aferent aplicarii la masura.
"Toate cererile de adaugare in baza de date sunt centralizate de operatorii call-center si sunt verificate cu CECCAR si ASPAAS - CAFR pentru a ne asigura ca cei care nu se regasesc in platforma sunt autorizati. Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS Examen Consultant Fiscal 2024
Perioada in care firmele pot aplica se incheie in data de 20 iulie. Firmele pot aplica oricand in aceasta perioada, pentru ca la finantare nu conteaza numarul de ordine. Schema este pro-ratata, iar numarul de ordine la inscriere nu confera niciun avantaj.", a mai specificat institutia.
Schema Horeca: intrebari si raspunsurile oficiale ale Ministerului Economiei
1. Intrebare: Daca in trecut am aplicat pentru o alta masura de ajutor de stat, pot folosi declaratiile emise atunci?
Raspuns Ministerul Economiei
Nu, toate declaratiile trebuie regenerate si semnate electronic, apoi urcate in platforma.
2. Intrebare: Cum aflu daca o firma se incadreaza in cazul intreprinderilor legate sau nu?
Raspuns Ministerul Economiei
Pentru a se determina daca o firma se incadreaza in categoria intreprinderilor partenere sau legate, folositi „Manualul utilizatorului pentru definitia IMM-urilor”, pe care il puteti descarca aici.
3. Intrebare: Pot aplica daca la calculul ajutorului de stat am primit eroarea “Societatea nu este eligibila in cadrul programului deoarece cifra de afaceri raportata pe 2020 nu corespunde cu cifra de afaceri declarata la ANAF (0 RON).”?
Raspuns Ministerul Economiei
Da, puteti aplica. Aceasta este doar o avertizare din partea sistemului care apare atunci cand informatia din baza de date ANAF nu este actualizata integral, dar veti putea transmite formularul de inscriere, iar situatia va fi clarificata in perioada de evaluare, prin solicitarea de clarificari.
4. Intrebare: Este obligatoriu ca raportul de expertiza sa fie semnat atat de expert/auditor cat si de reprezentantul care incarca raportul in aplicatie (administrator sau imputernicit)? Acesta trebuie semnat doar electronic sau trebuie semnat inclusiv olograf si parafat?
Raspuns Ministerul Economiei
Raportul de expertiza trebuie semnat doar electronic, atat de catre expert/auditor, cat si de catre persoana care incarca raportul in aplicatie, fie ca aceasta este reprezentantul legal sau imputernicitul societatii.
5. Intrebare: La incarcarea raportului de expertiza/audit s-a constatat ca nu se poate incarca decat numarul de carnet al expertului contabil sau al auditorului. Pot fi selectate si societatile de contabilitate/audit?
Raspuns Ministerul Economiei
In cazul in care raportul de expertiza/audit este intocmit de catre o firma, trebuie introdus in aplicatie numarul de carnet al expertului contabil/auditorului, care semneaza din partea firmei.
6. Intrebare: In cazul restaurantelor, ce introducem in platforma ca documente de autorizare in cazul societatilor care nu au avut nevoie de autorizatie de functionare de la primarie?
Raspuns Ministerul Economiei
Pentru intreprinderile cu coduri CAEN restaurant, trebuie incarcate urmatoarele documente, dupa fiecare caz:
- daca au certificate de clasificare emise de MEAT, vor fi verificate automat de catre sistem.
- daca au autorizatie de functionare, trebuie incarcata autorizatia de functionare.
- daca autorizatia de functionare nu a fost emisa inca de autoritatea locala, este suficienta incarcarea dovezii de plata a acesteia (acordul tacit).
- daca intreprinderea a fost autorizata la terti, trebuie incarcata autorizatia de la DSV.
7. Intrebare: In „Declaratia de ajutoare de stat” se vor trece si ajutoarele obtinute prin Grantul de la Masura 1 sau Grantul de la Masura 2?
Raspuns Ministerul Economiei
Da, orice ajutor de stat incasat trebuie declarat.
8. Intrebare: Se vor putea introduce in aplicatie activitati neeligibile aferente unor CAEN-uri eligibile?
Raspuns Ministerul Economiei
Se introduce toata suma corespunzatoare CAEN-ului respectiv. In momentul evaluarii, se vor cere clarificari acolo unde exista diferente asupra sumei eligibile intre raportul de audit/expertiza si sumele declarate in aplicatie. Evaluatorul va putea modifica suma ulteriror, conform clarificarilor.
9. Intrebare: In situatia in care pentru anumite puncte de lucru au lipsit autorizatiile ISU si implicit autorizatia de functionare pentru anul 2020, se pot utiliza alte documente justificative pentru aceste locatii?
Raspuns Ministerul Economiei
Este nevoie de autorizatia de functionare sau, pentru situatia in care nu a fost inca emisa de autoritatile publice locale, se incarca dovada platii acesteia.
10. Intrebare: Ce documente se incarca in platforma pentru ghizi de turism?
Raspuns Ministerul Economiei
Pentru ghizi de turism nu se incarca nicio autorizatie/atestat, acestia fiind atestati de catre MEAT si verificarea se face automat.
11. Intrebare: Cum se incadreaza in platforma si in raportul de expertiza contabila/audit pe coduri CAEN incasari la PFA-uri din subventii, despagubiri sau vanzari de imobilizari, avand in vedere ca nu sunt incasari aferente activitatilor curente?
Raspuns Ministerul Economiei
Daca activitatea este neeligibila, trebuie incadrata pe un COD CAEN neeligibil. Daca nu exista unul, valoarea neeligibila va fi trecuta pe CAEN-ul eligibil, dar la evaluare se va solicita o clarificare in baza raportului de expertiza contabila sau audit.
12. Intrebare: Intreprinderile care au cereri depuse pentru masura 2, dar nu au semnat contractul inca, trebuie sa treaca suma respectiva in declaratia privind ajutoarele de Stat? Decontarea contributiilor din Bugetul Asigurarilor de Somaj este considerata Ajutor de Stat si trebuie inscrisa in declaratia privind ajutoarele de Stat?
Raspuns Ministerul Economiei
Nu, daca o intreprindere a solicitat ajutor pentru masura 2 dar nu a semnat contractul, nu trebuie sa declare valoarea solicitata ca fiind ajutor de stat. De asemenea, nici decontarea contributiilor din Bugetul Asigurarilor de Somaj nu trebuie declarata, deoarece nu este considerata ajutor de stat.
13. Intrebare: Raportul de expertiza/audit si Anexa 7 sunt in doua pdf-uri separate. Cum se incarca acestea?
Raspuns Ministerul Economiei
Cele doua documente .pdf trebuie unite intr-un singur .pdf apoi incarcat in platforma.
14. Intrebare: Conteaza ordinea depunerii pentru ajutorul de stat HoReCa atunci cand se vor face platile?
Raspuns Ministerul Economiei
Nu. Plata se va face in ordinea semnarii contractelor, iar acestea se vor trimite in masa tuturor, la momentul finalizarii evaluarilor.