email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Vanzari la distanta. Ce trebuie sa stie firmele care cumpara si vand bunuri in UE

Vanzari la distanta. Ce trebuie sa stie firmele care cumpara si vand bunuri in UE
tvavanzari la distantaOUG 59/2021

Odata cu intrarea in vigoare a OUG  59/2021, au fost introduse anumite obligatii privind TVA pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta.

O societate care achizitioneaza bunuri din UE si vinde in UE trebuie sa ia in calcul noile modificari si sa se conformeze. 
Consultantul fiscal Ionut Jinga interpreteaza in randurile urmatoare toate obligatiile pe care le au firmele care fac vanzari la distanta.
 

Vanzari la distanta dupa 1 iulie - OUG 59/2021: raspunsul specialistului

Modificarile aduse de Ordonanta de urgenta nr. 59/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 630 din 28 iunie 2021, privesc si regimul fiscal al vanzarii intracomunitare de bunuri la distanta valabil incepand cu 1 iulie 2021.

 

Aceasta ordonanta de urgenta a fost adoptata in vederea transpunerii pana la 30.06.2021, in legislatia nationala, a prevederilor  din Directiva (UE) 2017/2.455 in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta si a Directivei (UE) 2019/1.995  in ceea ce priveste dispozitiile referitoare la vanzarile de bunuri la distanta si anumite livrari interne de bunuri.

Ordonanta redefineste vanzarea intracomunitara de bunuri la distanta, ca reprezentand o livrare de bunuri expediate sau transportate de furnizor sau in numele acestuia, inclusiv in cazul in care furnizorul intervine in mod indirect in transportul sau expedierea bunurilor, dintr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

     a) livrarea de bunuri este efectuata pentru o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila ale carei achizitii intracomunitare de bunuri nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania  sau pentru orice alta persoana neimpozabila;
    b) bunurile livrate nu sunt mijloace de transport noi sau bunuri livrate dupa asamblare sau instalare, cu sau fara functionare de proba, de catre furnizor sau in numele acestuia.

Locul livrarii in cazul vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanta este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.

Stabileste pragul pentru persoanele impozabile care efectueaza vanzari la distant, acesta fiind de 10.000 euro (valoare totala fara TVA).

Regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum
 
Prezentul regim special poate fi utilizat de catre orice persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania sau, in cazul in care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dispune de un sediu fix in Romania. Regimul special poate fi utilizat si de catre orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dar dispune de mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, in cazul in care are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare. Regimul special poate fi utilizat in urmatoarele cazuri:

    a) de catre orice persoana impozabila care efectueaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta. Regimul special poate fi utilizat si de catre orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana si nici nu dispune de un sediu fix in Romania, dar efectueaza vanzari intracomunitare la distanta care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in Romania. Regimul special poate fi utilizat, de asemenea, si de catre orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana si nici nu dispune de un sediu fix in Romania, dar efectueaza vanzari intracomunitare la distanta care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in mai multe state membre, intre care si Romania, si alege Romania ca stat membru de inregistrare;

    b) de catre orice persoana impozabila care faciliteaza livrarea de bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16), atunci cand expedierea sau transportul bunurilor incepe si se incheie in acelasi stat membru;

    c) de catre orice persoana impozabila care presteaza servicii catre o persoana neimpozabila, atunci cand persoana impozabila nu este stabilita in statul membru de consum.

In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila respectiva trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent.

Persoana impozabila trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special. In cazul in care o persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana opteaza pentru regimul special si alege Romania ca stat membru de inregistrare, la data inceperii operatiunilor taxabile, persoana respectiva trebuie sa depuna in format electronic si o declaratie prin care sa confirme ca nu si-a stabilit sediul activitatii economice pe teritoriul Uniunii Europene si nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia.

Pentru operatiunile impozabile efectuate in conditiile prezentului regim special, persoana impozabila utilizeaza doar codul de inregistrare in scopuri de TVA alocat de statul membru de inregistrare.

In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, codul de inregistrare utilizat de persoana impozabila este cel care i-a fost atribuit conform art. 316.

Persoana impozabila care aplica regimul special va fi exclusa de la aplicarea acestui regim de catre organul fiscal competent, in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) persoana impozabila informeaza organul fiscal ca nu mai efectueaza livrari de bunuri si nu mai presteaza servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol;
b) organul fiscal competent constata ca operatiunile taxabile ale persoanei impozabile s-au incheiat;
c) persoana impozabila nu mai indeplineste cerintele pentru a i se permite utilizarea regimului special;
d) persoana impozabila incalca in mod repetat regulile regimului special.

Pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic, persoana impozabila trebuie sa depuna la organul fiscal competent, prin mijloace electronice, o declaratie speciala de TVA, potrivit modelului stabilit in anexa III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194, indiferent daca au fost sau nu efectuate livrari de bunuri sau daca au fost sau nu prestate servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol.

Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina urmatoarele informatii:

a) codul de inregistrare special in scopuri de TVA;
b) valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile si valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote, datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila, in ceea ce priveste urmatoarele livrari de bunuri sau prestari de servicii reglementate de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale:

1. vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta;
2. livrarile de bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16), atunci cand expedierea sau transportul acestor bunuri incepe si se incheie in acelasi stat membru;
3. prestarile de servicii;

c) valoarea totala a taxei datorate in statele membre de consum.

In situatia in care bunurile sunt expediate sau transportate din alte state membre decat Romania, declaratia speciala de TVA contine, pe langa informatiile prevazute mai sus, valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila, in ceea ce priveste urmatoarele livrari de bunuri reglementate de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale, pentru fiecare stat membru, altul decat Romania, din care sunt expediate sau transportate astfel de bunuri:

a) vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, altele decat cele efectuate de catre o persoana impozabila in conformitate cu articolul 270 alin. (16). Pentru aceste vanzari, declaratia de TVA include si numarul individual de identificare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala alocat de catre fiecare dintre respectivele state membre;
b) vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta si livrarile de bunuri atunci cand expedierea sau transportul acestor bunuri incepe si se incheie in acelasi stat membru, efectuate de o persoana impozabila in conformitate cu art. 270 alin. (16). Pentru aceste vanzari, declaratia de TVA include si numarul individual de identificare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala alocat de catre fiecare dintre respectivele state membre, daca este disponibil.

In cazul in care persoana impozabila care presteaza serviciile reglementate de prezentul articol detine unul sau mai multe sedii fixe, in alte state membre, de la care sunt prestate servicii, declaratia speciala de TVA contine, pe langa informatiile prevazute mai sus, valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate pentru astfel de prestari, pentru fiecare stat membru in care persoana detine un sediu, cu precizarea numarului individual de identificare in scopuri de TVA sau a codului de inregistrare fiscala al sediului respectiv, defalcat pe fiecare stat membru de consum.

In cazul in care sunt solicitate modificari ale declaratiei speciale de TVA dupa depunerea acesteia, modificarile respective se includ intr-o declaratie ulterioara in termen de cel mult trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initiala potrivit alin. (6). Declaratia ulterioara de TVA identifica statul membru relevant de consum, perioada fiscala si valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor, care poate fi si negativa.

Declaratia speciala de TVA se intocmeste in euro. In cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii se platesc in alte monede se va folosi, la completarea declaratiei, cursul de schimb in vigoare in ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Cursurile de schimb utilizate sunt cele publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau cele din ziua urmatoare, daca nu sunt publicate in acea zi.
 

Persoana impozabila trebuie sa achite suma totala a taxei datorate in statele membre de consum, facand referire la declaratia de TVA corespunzatoare, intr-un cont special, in euro, indicat de organul fiscal competent, pana la data la care are obligatia depunerii declaratiei speciale.

In situatia in care Romania este stat membru de consum, persoana impozabila nestabilita in Romania care utilizeaza prezentul regim special beneficiaza de rambursarea taxei aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in Romania pentru realizarea activitatilor sale impozabile supuse acestui regim.

In cazul in care persoana impozabila nestabilita in Romania si beneficiara a prezentului regim special desfasoara, de asemenea, in Romania activitati care nu sunt supuse acestui regim si pentru care exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, respectiva persoana isi deduce TVA pentru activitatile sale impozabile supuse prezentului regim prin decontul de taxa.

In concluzie, dupa depasirea pragului valoric de 10.000 euro, societatea care efectueaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta are posibilitatea sa aplice regimul special de TVA (se va inregistra in sistemul O.S.S si va depune declaratia speciala de TVA, utilizand cota de TVA valabila in fiecare stat de consum), fara a mai fi necesara inregistrarea in scopuri de TVA in fiecare stat de consum.



Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal. 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Atentie: A aparut Ghidul Practic al Monografiilor Contabile!


Cele 70 de monografii grupate in aceste 16 domenii sunt complet noi!

• Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

Nu rata: Pretul lucrarii este REDUS CU 50%.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvavanzari la distantaOUG 59/2021

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 08 Iulie 2021


Votati articolul "Vanzari la distanta. Ce trebuie sa stie firmele care cumpara si vand bunuri in UE":
Rating:

Nota: 4.25 din 5 din 2 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • 25 de intrebari si raspunsuri ANAF despre e-Factura. Situatii intalnite in practica

    • ANAF a publicat recent o colectie de intrebari si raspunsuri oferite de reprezentantii institutiei despre e-Factura, care cuprinde mai multe situatii intalnite in practica de contribuabili.  e-Factura este unul dintre instrumentele implementate de Fisc pentru eliminarea evaziunii fiscale. Legea este inca proaspata, iar contabilii si antreprenorii intampina numeroase obstacole in respectarea regimului legislativ.  ...» citeste mai departe aici

  • Trecerea optionala la impozitul pe profit. Care sunt conditiile pentru o microintreprindere din 2023

    • Tinand cont de modificarile recente aduse Codului fiscal, trecerea optionala la impozitul pe profit are conditii noi.  Asadar, in cazul unei microintreprinderi, in ce conditii se poate opta ca de la inceputul anului 2023 sa devina platititoare de impozit pe profit Trecerea optionala la impozitul pe profit: raspunsul specialistului In baza modificarilor aduse art. 48 alin. 1 din Codul fiscal prin OG 16/2022 si care vor intra in vigo...» citeste mai departe aici

  • Guvernul plafoneaza pretul pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub

    • Guvernul impune plafonarea pretului pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub, la 1.500 de lei pe tona pentru brichetele de lemn si la 2.000 de lei pentru peleti, potrivit OUG 143/2022 (M.O. 970 din 5 octombrie 2022).  Decizia a fost luata in contextul crizei energetice pe care o traverseaza Europa, precum si al perspectivelor pe termen scurt si mediu. Se constata o serie de cresteri artificiale ale preturilor la lemnul de foc si la produsele der...» citeste mai departe aici

  • Ultimele precizari ANAF facute pentru stabilirea rezidentei fiscale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala informeaza contribuabilii persoane fizice care sosesc /pleaca, in/din Romania pentru o perioada ce depaseste in total 183 de zile ca, in vederea stabilirii rezidentei fiscale, au obligatia depunerii la ANAF a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania sau, dupa caz, a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania. Chestion...» citeste mai departe aici

  • Ce s-a schimbat in legislatia privind concediile. Ghid practic

    • Au fost introduse noi prevederi in legislatia privind concediile carora trebuie sa le acorzi atentie. Noutatile vizeaza concediul paternal (Legea nr. 117/2022), cuantumul indemnizatiei de concediu de crestere a copilului (Legea nr. 225/2021) si concediul medical pentru ingrijirea pacientilor cu afectiuni oncologice (Legea nr. 24/2022).  Orice modificare legislativa genereaza intotdeauna o sumedenie de neclaritati si favorizeaza, in consecinta, controalele de la...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X