email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Vanzari la distanta. Ce trebuie sa stie firmele care cumpara si vand bunuri in UE

Vanzari la distanta. Ce trebuie sa stie firmele care cumpara si vand bunuri in UE
tvavanzari la distantaOUG 59/2021

Odata cu intrarea in vigoare a OUG  59/2021, au fost introduse anumite obligatii privind TVA pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta.

O societate care achizitioneaza bunuri din UE si vinde in UE trebuie sa ia in calcul noile modificari si sa se conformeze. 
Consultantul fiscal Ionut Jinga interpreteaza in randurile urmatoare toate obligatiile pe care le au firmele care fac vanzari la distanta.
 

Vanzari la distanta dupa 1 iulie - OUG 59/2021: raspunsul specialistului

Modificarile aduse de Ordonanta de urgenta nr. 59/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 630 din 28 iunie 2021, privesc si regimul fiscal al vanzarii intracomunitare de bunuri la distanta valabil incepand cu 1 iulie 2021.

 

Aceasta ordonanta de urgenta a fost adoptata in vederea transpunerii pana la 30.06.2021, in legislatia nationala, a prevederilor  din Directiva (UE) 2017/2.455 in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta si a Directivei (UE) 2019/1.995  in ceea ce priveste dispozitiile referitoare la vanzarile de bunuri la distanta si anumite livrari interne de bunuri.

Ordonanta redefineste vanzarea intracomunitara de bunuri la distanta, ca reprezentand o livrare de bunuri expediate sau transportate de furnizor sau in numele acestuia, inclusiv in cazul in care furnizorul intervine in mod indirect in transportul sau expedierea bunurilor, dintr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

     a) livrarea de bunuri este efectuata pentru o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila ale carei achizitii intracomunitare de bunuri nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania  sau pentru orice alta persoana neimpozabila;
    b) bunurile livrate nu sunt mijloace de transport noi sau bunuri livrate dupa asamblare sau instalare, cu sau fara functionare de proba, de catre furnizor sau in numele acestuia.

Locul livrarii in cazul vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanta este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.

Stabileste pragul pentru persoanele impozabile care efectueaza vanzari la distant, acesta fiind de 10.000 euro (valoare totala fara TVA).

Regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum
 
Prezentul regim special poate fi utilizat de catre orice persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania sau, in cazul in care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dispune de un sediu fix in Romania. Regimul special poate fi utilizat si de catre orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dar dispune de mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, in cazul in care are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare. Regimul special poate fi utilizat in urmatoarele cazuri:

    a) de catre orice persoana impozabila care efectueaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta. Regimul special poate fi utilizat si de catre orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana si nici nu dispune de un sediu fix in Romania, dar efectueaza vanzari intracomunitare la distanta care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in Romania. Regimul special poate fi utilizat, de asemenea, si de catre orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana si nici nu dispune de un sediu fix in Romania, dar efectueaza vanzari intracomunitare la distanta care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in mai multe state membre, intre care si Romania, si alege Romania ca stat membru de inregistrare;

    b) de catre orice persoana impozabila care faciliteaza livrarea de bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16), atunci cand expedierea sau transportul bunurilor incepe si se incheie in acelasi stat membru;

    c) de catre orice persoana impozabila care presteaza servicii catre o persoana neimpozabila, atunci cand persoana impozabila nu este stabilita in statul membru de consum.

In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila respectiva trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent.

Persoana impozabila trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special. In cazul in care o persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana opteaza pentru regimul special si alege Romania ca stat membru de inregistrare, la data inceperii operatiunilor taxabile, persoana respectiva trebuie sa depuna in format electronic si o declaratie prin care sa confirme ca nu si-a stabilit sediul activitatii economice pe teritoriul Uniunii Europene si nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia.

Pentru operatiunile impozabile efectuate in conditiile prezentului regim special, persoana impozabila utilizeaza doar codul de inregistrare in scopuri de TVA alocat de statul membru de inregistrare.

In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, codul de inregistrare utilizat de persoana impozabila este cel care i-a fost atribuit conform art. 316.

Persoana impozabila care aplica regimul special va fi exclusa de la aplicarea acestui regim de catre organul fiscal competent, in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) persoana impozabila informeaza organul fiscal ca nu mai efectueaza livrari de bunuri si nu mai presteaza servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol;
b) organul fiscal competent constata ca operatiunile taxabile ale persoanei impozabile s-au incheiat;
c) persoana impozabila nu mai indeplineste cerintele pentru a i se permite utilizarea regimului special;
d) persoana impozabila incalca in mod repetat regulile regimului special.

Pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic, persoana impozabila trebuie sa depuna la organul fiscal competent, prin mijloace electronice, o declaratie speciala de TVA, potrivit modelului stabilit in anexa III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194, indiferent daca au fost sau nu efectuate livrari de bunuri sau daca au fost sau nu prestate servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol.

Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina urmatoarele informatii:

a) codul de inregistrare special in scopuri de TVA;
b) valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile si valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote, datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila, in ceea ce priveste urmatoarele livrari de bunuri sau prestari de servicii reglementate de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale:

1. vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta;
2. livrarile de bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16), atunci cand expedierea sau transportul acestor bunuri incepe si se incheie in acelasi stat membru;
3. prestarile de servicii;

c) valoarea totala a taxei datorate in statele membre de consum.

In situatia in care bunurile sunt expediate sau transportate din alte state membre decat Romania, declaratia speciala de TVA contine, pe langa informatiile prevazute mai sus, valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila, in ceea ce priveste urmatoarele livrari de bunuri reglementate de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale, pentru fiecare stat membru, altul decat Romania, din care sunt expediate sau transportate astfel de bunuri:

a) vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, altele decat cele efectuate de catre o persoana impozabila in conformitate cu articolul 270 alin. (16). Pentru aceste vanzari, declaratia de TVA include si numarul individual de identificare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala alocat de catre fiecare dintre respectivele state membre;
b) vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta si livrarile de bunuri atunci cand expedierea sau transportul acestor bunuri incepe si se incheie in acelasi stat membru, efectuate de o persoana impozabila in conformitate cu art. 270 alin. (16). Pentru aceste vanzari, declaratia de TVA include si numarul individual de identificare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala alocat de catre fiecare dintre respectivele state membre, daca este disponibil.

In cazul in care persoana impozabila care presteaza serviciile reglementate de prezentul articol detine unul sau mai multe sedii fixe, in alte state membre, de la care sunt prestate servicii, declaratia speciala de TVA contine, pe langa informatiile prevazute mai sus, valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate pentru astfel de prestari, pentru fiecare stat membru in care persoana detine un sediu, cu precizarea numarului individual de identificare in scopuri de TVA sau a codului de inregistrare fiscala al sediului respectiv, defalcat pe fiecare stat membru de consum.

In cazul in care sunt solicitate modificari ale declaratiei speciale de TVA dupa depunerea acesteia, modificarile respective se includ intr-o declaratie ulterioara in termen de cel mult trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initiala potrivit alin. (6). Declaratia ulterioara de TVA identifica statul membru relevant de consum, perioada fiscala si valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor, care poate fi si negativa.

Declaratia speciala de TVA se intocmeste in euro. In cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii se platesc in alte monede se va folosi, la completarea declaratiei, cursul de schimb in vigoare in ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Cursurile de schimb utilizate sunt cele publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau cele din ziua urmatoare, daca nu sunt publicate in acea zi.
 

Persoana impozabila trebuie sa achite suma totala a taxei datorate in statele membre de consum, facand referire la declaratia de TVA corespunzatoare, intr-un cont special, in euro, indicat de organul fiscal competent, pana la data la care are obligatia depunerii declaratiei speciale.

In situatia in care Romania este stat membru de consum, persoana impozabila nestabilita in Romania care utilizeaza prezentul regim special beneficiaza de rambursarea taxei aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in Romania pentru realizarea activitatilor sale impozabile supuse acestui regim.

In cazul in care persoana impozabila nestabilita in Romania si beneficiara a prezentului regim special desfasoara, de asemenea, in Romania activitati care nu sunt supuse acestui regim si pentru care exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, respectiva persoana isi deduce TVA pentru activitatile sale impozabile supuse prezentului regim prin decontul de taxa.

In concluzie, dupa depasirea pragului valoric de 10.000 euro, societatea care efectueaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta are posibilitatea sa aplice regimul special de TVA (se va inregistra in sistemul O.S.S si va depune declaratia speciala de TVA, utilizand cota de TVA valabila in fiecare stat de consum), fara a mai fi necesara inregistrarea in scopuri de TVA in fiecare stat de consum.



Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal. 

de Redactia Contabilul

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
tvavanzari la distantaOUG 59/2021

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 08 Iulie 2021


Votati articolul "Vanzari la distanta. Ce trebuie sa stie firmele care cumpara si vand bunuri in UE":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Problema salariu si spor conditii de munca: de la ce data se va aplica salariatului o Decizie de neconstitutionalitate ?

Intrebare: Buna ziua !

Va rog frumos sa ne ajutati cu un sfat cu privire la un caz ce priveste un salariat.

Salariatul a contestat la angajator Decizia si Actul aditional la Contractul individual de munca
si a spus ca va face si o Contestatie la instanta de judecata
pentru ca salariul de baza i s-a stabilit tinand cont de art.39 alin.2 din Leg.153/2017,
dar nu i s-a mai acordat si sporul de conditii vătămătoare periculoase de muncă
pe care il are toti salariatii institutiei.

Salariatul a mai spus ca va sesiza Curtea Constitutionala pentru ca,
prin neacordarea sporul de conditii vătămătoare periculoase de munca,
s-au încălca Principiile sistemului de salarizare
prevăzute în SECŢIUNEA a 2-a, art.6 lit.a ? lit.d,
respectiv:
- s-ar încălca principiul legalităţii,
- principiul nediscriminării,
- principiul egalităţii,
- principiul importanţei sociale a muncii ne?inându-se cont de faptul că
salarizarea personalului din sectorul bugetar
se realizează în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activităţii şi nivelul studiilor.


Va rog frumos sa imi spuneti:
1. - ce influenta va avea Decizia Curtii Constitutionale,
in cazul in care se va constata nelegalitatea si neconstitutionalitatea
neacordarii sporului de condi?ii vătămătoare
unui salariat caruia i se stabileste salariul conform art.39 alin.2 din Legea-cadru nr.153 /2017, modificată ?i completată prin OUG nr.91 /2017 ?

2. - daca Curtea Constitutionala va da castig de cauza salariatului,
de la ce data i se va acorda salariatului sporul de condi?ii vătămătoare ?
1) - de la data depunerii Contestatiei la angajator ?
2) - de la data depunerii actiunii in instanta ?
sau
3) - de la data publicarii Deciziei de neconstitutionalitate a Curtii Constitutionale ?

3. - daca Decizia Curtii Constitutionale va veni dupa hotararea instantei de judecata
care va solutiona Contestatia salariatului impotriva Deciziei si Actului aditional la Contractul individual de emise de angajator,
aceasta hotarare va putea fi atacata /anulata in baza Deciziei Curtii Constitutionale ?
sau
in Contestatia depusa la instanta de judecata
salariatul va trebui sa spuna ca
a depus o Sesizare de neconstitutionalitate la Curtea Constitutionala ?
..... dar, odata ce instanta de judecata nu va mai suspenda procesul
cat timp se va judeca Sesizarea la Curtea Constitutionala,
daca Curtea Constitutionala va pronunta o Decizie favorabila salariatului
tocmai dupa judecarea procesului salariatului,
cum se va mai putea folosi salariatul de acea Decizie a Curtii Constitutionale ?

4. - Decizia Curtii Constitutionale o va putea folosi toti salariatii ?
sau doar salariatul care a sesizat Curtea Constitutionala ?

Raspuns: HG 281/1993 este veche si a fost modificata de Legea cadru 330/2009. Acordarea acestui spor se face...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 08 Iulie 2021 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!

Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 10 + 3 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

  • Persoanele fizice care nu au declarat indemnizatiile de la stat vor fi impozitate din OFICIU de ANAF

    • Indemnizatiile acordate de stat, in contextul pandemiei, persoanelor fizice (PFA-uri, profesionisti, drepturi de autor) care si-au redus ori intrerupt activitatea trebuiau declarate in Declaratia unica.  In cazul persoanelor care nu au declarat si achitat impozitul aferent indemnizatiilor, ANAF are in plan impozitarea din oficiu, potrivit Ordinului nr. 1251/2021. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 802 din 20 august 2021. Pentru ve...» citeste mai departe aici

  • Cota redusa de TVA de 5% se va aplica si pentru incalzirea locuintei din 2022

    • Romanii vor beneficia de reducerea cotei TVA pentru energia termica incepand de anul viitor, stabileste Legea nr. 196/2021 (M.O. 693 din 13 iulie 2021). Legea 196/2021 a adus mai multe modificari si completari Legii serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006, pentru modificarea alin. (5) al art. 10 din Legea nr. 121/2014 privind eficienta energetica, dar si Codului fiscal.  Singura modificare fiscala introdusa prin n...» citeste mai departe aici

  • Masuri in domeniul registrului comertului - Legea 206/2021

    • Legea nr. 206/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2020 privind masuri in domeniul registrului comertului a aparut in Monitorul nr. 715 din 20 iulie 2021. Iata care sunt noutatile introduse in activitatea registrului comertului prin Legea 206/2021.   Legea 206/2021 - registrul comertului: continutul actului normativ Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. ARTICOL UNIC...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X