In Monitorul Oficial nr. 559 din 8 iunie 2022 a fost publicat Ordinul 1329/2022 procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale.
Potrivit actului normativ, autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati se realizeaza de catre directia regionala vamala in a carei raza de competenta isi are sediul/domiciliul solicitantul.
In vederea obtinerii autorizatiei, persoana care intentioneaza sa fie autorizata depune cererea de autorizare ca antrepozit fiscal, destinatar inregistrat, expeditor inregistrat si importator autorizat la biroul vamal de interior sau de frontiera cu atributii in domeniul produselor accizabile in a carui raza de competenta isi are sediul/domiciliul, reiese din procedura aprobata prin ordin.
Ordinul 1329/2022 - autorizarea antrepozitelor fiscale: textul actului normativ
Denumire completa: Ordinul 1329/2022 privind procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati
Avand in vedere prevederile art. 359 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. VI si VII din Ordonanta Guvernului nr. 11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene,
in temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor emite urmatorul ordin:
Articolul 1
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
(1) Autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati se realizeaza de catre directia regionala vamala in a carei raza de competenta isi are sediul/domiciliul solicitantul.
(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul persoanelor incadrate in categoria mari contribuabili, autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati se realizeaza de catre Directia Regionala Vamala Bucuresti.
Articolul 2
Se aproba Procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Articolul 3
(1) In aplicarea prevederilor art. VI si VII din Ordonanta Guvernului nr. 11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene, denumita in continuare Ordonanta Guvernului nr. 11/2022, solicitarile pentru autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati, inregistrate la autoritatea vamala centrala/teritoriala pana la data intrarii in vigoare a prevederilor art. II pct. 11 din acelasi act normativ, se solutioneaza in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.482/2017 privind procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.482/2017, de catre comisiile regionale si teritoriale, respectiv de catre comisia constituita la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, denumite in continuare comisii.
(2) In aplicarea prevederilor anexei nr. 1 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.482/2017, in cazul comisiei constituite la nivelul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Ploiesti, calitatea de membru - vicepresedinte este asigurata de directorul executiv al Directiei Regionale Vamale Bucuresti.
(3) In aplicarea prevederilor anexei nr. 1^1 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.482/2017, in cazul comisiei constituite la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, calitatea de membru - vicepresedinte este asigurata de directorul general adjunct cu atributii in domeniul produselor accizabile al Directiei generale proceduri vamale si in domeniul produselor accizabile din cadrul Autoritatii Vamale Romane.
(4) Dupa solutionarea tuturor solicitarilor pentru autorizare conform prevederilor alin. (1), comisiile vor comunica acest aspect Autoritatii Vamale Romane in vederea efectuarii demersurilor necesare pentru abrogarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.482/2017.
Articolul 4
(1) Predarea catre directiile regionale vamale a dosarelor si a documentelor de la nivelul directiilor generale regionale ale finantelor publice, respectiv de la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili se realizeaza in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, respectiv 30 de zile de la data solutionarii, in cazul solicitarilor solutionate potrivit prevederilor art. VII din Ordonanta Guvernului nr. 11/2022.
(2) Predarea mentionata la alin. (1) se face dupa scanarea si arhivarea electronica a acestora la nivelul birourilor/ compartimentelor de specialitate care au asigurat activitatea curenta a comisiilor, pe baza de procese-verbale de predare-primire, care se incheie dupa cum urmeaza:
a) la nivelul directiilor generale regionale ale finantelor publice, respectiv la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, predarea se realizeaza prin intermediul birourilor/compartimentelor avize si autorizatii (case de marcat), respectiv al Serviciului autorizatii;
b) la nivelul directiilor regionale vamale, preluarea se realizeaza prin intermediul structurilor de proceduri in domeniul produselor accizabile.
Articolul 5
Autorizatiile de antrepozit fiscal, de destinatar inregistrat, de expeditor inregistrat si de importator autorizat aflate in vigoare la data publicarii prezentului ordin raman valabile pana la expirarea perioadei de valabilitate sau pana la aparitia unei situatii care impune revocarea sau anularea acestora.
Articolul 6
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Procedura si conditii in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati
Capitolul I Dispozitii generale
Articolul 1
In aplicarea prezentei proceduri, prin termenii de mai jos se intelege:
a) Codul fiscal - titlul VIII „Accize si alte taxe speciale“ din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Normele metodologice - titlul VIII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) Codul de procedura fiscala - Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare - directia regionala vamala in a carei raza de competenta isi au sediul/domiciliul persoanele care intentioneaza sa fie autorizate, respectiv Directia Regionala Vamala Bucuresti pentru persoanele incadrate in categoria mari contribuabili.
Capitolul II Depunerea cererii de autorizare
Articolul 2
(1) In vederea obtinerii autorizatiei, persoana care intentioneaza sa fie autorizata depune cererea de autorizare ca antrepozit fiscal, destinatar inregistrat, expeditor inregistrat si importator autorizat la biroul vamal de interior sau de frontiera cu atributii in domeniul produselor accizabile in a carui raza de competenta isi are sediul/domiciliul.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul persoanelor incadrate in categoria mari contribuabili, cererea de autorizare ca antrepozit fiscal, destinatar inregistrat, expeditor inregistrat si importator autorizat se depune la Directia Regionala Vamala Bucuresti - Biroul autorizari mari contribuabili.
Capitolul III Analiza solicitarilor privind autorizarea
Articolul 3
(1) Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare analizeaza referatele, intocmite potrivit prevederilor Normelor metodologice de autoritatea vamala teritoriala prevazuta la art. 2, precum si documentatia aferenta cererii de autorizare.
(2) In situatia in care, in urma analizei documentatiei prevazute la alin. (1), se constata faptul ca aceasta nu indeplineste conditiile privind continutul legal obligatoriu, documentatia poate fi restituita spre completare si corectare.
Articolul 4
(1) Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare are dreptul de a solicita orice alte documente, declaratii sau informatii de la persoanele solicitante.
(2) In exercitarea atributiilor, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare poate solicita orice informatii si documente de la structurile din cadrul Ministerului Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ori alte institutii implicate in mod direct sau indirect in procesul de autorizare pe care le considera necesare in solutionarea cererilor inregistrate.
(3) In exercitarea atributiilor, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare utilizeaza sistemele electronice in domeniul produselor accizabile, aplicatiile informatice disponibile pe portalul INTRANET al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru obtinerea certificatelor de atestare fiscala si a cazierelor fiscale in format electronic si baza de date RECOM a Oficiului National al Registrului Comertului.
Articolul 5
(1) Rezultatul analizarii referatului intocmit de autoritatea vamala teritoriala prevazuta la art. 2 si a documentatiei aferente cererii de autorizare, precum si a sesizarilor primite de la organele cu atributii de control, referitoare la activitatea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, se mentioneaza intr-o nota de prezentare, care contine propunerea motivata de solutionare si care se aproba de catre conducatorul autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul cererii de autorizare apartinand persoanelor incadrate in categoria mari contribuabili, propunerea motivata de solutionare a cererii este mentionata in referatul intocmit de autoritatea vamala teritoriala prevazuta la art. 2 alin. (2), care se aproba de catre conducatorul autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare.
Capitolul IV Decizia autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare
Articolul 6
(1) In situatia in care toate conditiile de autorizare sunt indeplinite, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare elibereaza autorizatia, cu respectarea, dupa caz, a prevederilor art. 365, 373, 381 si 389 din Codul fiscal.
(2) Eliberarea autorizatiei reprezinta decizia de aprobare a cererii de autorizare.
Articolul 7
In situatia in care nu sunt indeplinite toate conditiile de autorizare, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare ia decizia de respingere a cererii de autorizare in conformitate cu prevederile art. 366, 374, 382 si 390 din Codul fiscal, dupa caz.
Articolul 8
Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare suspenda, revoca sau anuleaza autorizatiile in conditiile prevazute la art. 369, 377, 385 si 393 din Codul fiscal, dupa caz.
Articolul 9
(1) Decizia autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare este act administrativ emis numai in forma scrisa.
(2) Decizia autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare cuprinde urmatoarele elemente:
a) denumirea directiei regionale vamale;
b) numarul deciziei si data la care a fost emisa;
c) datele de identificare ale persoanei solicitante;
d) obiectul deciziei;
e) motivul de fapt;
f) temeiul de drept;
g) numele si semnatura directorului executiv al directiei regionale vamale sau ale inlocuitorului de drept al acestuia, dupa caz;
h) stampila directiei regionale vamale;
i) indicarea posibilitatii ca decizia sa fie contestata, calea de atac si termenul in care aceasta poate fi exercitata.
Articolul 10
Decizia se comunica persoanei careia ii este destinata, potrivit procedurii prevazute la art. 47 din Codul de procedura fiscala.
Articolul 11
Decizia produce efecte din momentul in care este comunicata persoanei careia ii este adresata sau persoanei imputernicite de catre aceasta, dupa caz, ori la o data ulterioara mentionata in actul administrativ, potrivit legii.
Articolul 12
Lipsa unuia dintre elementele deciziei referitoare la calitatea persoanei care semneaza actul administrativ, a numelui si prenumelui ori a denumirii persoanei careia ii este adresata, a obiectului deciziei sau a semnaturii directorului executiv al directiei regionale vamale sau a inlocuitorului de drept al acestuia, dupa caz, atrage nulitatea actului administrativ. Nulitatea se constata de instanta judecatoreasca de contencios administrativ, in conditiile legii.
Articolul 13
Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare poate indrepta erorile materiale din deciziile emise, din oficiu sau la cererea persoanelor carora le sunt adresate ori a persoanelor imputernicite de catre acestea, dupa caz. Deciziile corectate se comunica potrivit prevederilor art. 10.
Capitolul V Calea de atac
Articolul 14
Impotriva deciziilor autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare, emise conform prezentei proceduri, se poate formula contestatie, potrivit legislatiei privind contenciosul administrativ, la directia cu atributii de management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finantelor.
Capitolul VI Dispozitii finale
Articolul 15
(1) In situatia in care modificarile survenite in activitatea solicitantului determina modificarea autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare, predarea dosarului catre noua autoritate vamala teritoriala competenta pentru autorizare se realizeaza pe baza de proces-verbal de predare-primire, in termen de 30 de zile de la data la care intervine modificarea respectiva, dupa scanarea si arhivarea electronica a documentelor.
(2) In situatia mentionata la alin. (1), solicitarile pentru autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati, nesolutionate la data la care a intervenit modificarea, se solutioneaza de catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare la data la care a intervenit modificarea.