email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HG 1106/2022 modifica Normele Codului fiscal privind domeniul accizelor

HG 1106/2022 modifica Normele Codului fiscal privind domeniul accizelor
accizecod fiscalog 16/2022

Ministerul Finantele Publice a publicat HG 1106/2022 pentru modificarea si completarea Titlului VIII "Accize si alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin HG nr.1/2016.

Modificarile facute recent la Codul fiscal prin intermediul OG 16/2022 necesita reguli procedurale pentru a fi puse in aplicare. Pana acum, Finantele le-au pregatit doar pe cele din sfera accizelor.

 

HG 1106/2022 - schimbarile din Normele Codului fiscal


In vederea simplificarii si modernizarii modului de declarare se doreste eliminarea obligatiei de a se depune pe suport de hartie, declaratiile privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete, precum si a obligatiei de a fi publicate in doua cotidiene.

 Persoana care elibereaza pentru consum sau care importa tigaretele in Romania are obligatia, inainte de a depune declaratia privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete, de a declara sortimentele de tigarete in vederea atribuirii codului de produs utilizat pentru completarea declaratiei, iar in situatia in care se intentioneaza modificari ale preturilor de vanzare cu amanuntul, are obligatia, sa redeclare preturile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent daca modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente.

 Declaratiile privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete se publica pe site-ul Ministerului Finantelor.
 Persoana care elibereaza pentru consum ori importa tigaretele in Romania si care renunta la comercializarea pe piata interna a unui anumit sortiment de tigarete are obligatia de a declara preturile de vanzare cu amanuntul pentru sortimentele de tigarete ce urmeaza a fi delistate si de a inscrie in continuare preturile aferente acestor sortimente in declaratia privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete, pana la epuizarea stocului pe care il detine, dar nu mai putin de 3 luni de la data la care a comunicat ca renunta la comercializarea pe piata interna a respectivului sortiment de tigarete.



 Modelul si continutul “Declaratiei privind nomenclatorul de produse” si modalitatea de declarare a sortimentelor de tigarete in vederea atribuirii codului de produs utilizat pentru completarea declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete si modalitatea de delistare a sortimentelor de tigarete, precum si modelul si continutul "Declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete" si modalitatea de depunere a "Declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete" se aproba prin ordin al ministrului finantelor.

Actul normativ prevede introducerea unei prevederi care sa clarifice sintagma “termenul de 2 ani, respectiv 3 ani consecutivi de activitate” pentru care antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat, expeditorul inregistrat a fost autorizat si nu a inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul art. 157 din Codul de procedura fiscala, situatie in care autoritatea fiscala teritoriala poate aproba, la cerere, reducerea garantiei.

 In vederea simplificarii si modernizarii modului de declarare se propune eliminarea obligatiei de a se depune pe suport de hartie de catre antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati sau importatorii autorizati pentru produse din grupa tutunului prelucrat, situatia eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat, dupa caz. Astfel, acestia vor fi obligati sa declare on-line, lunar, pana la data de 15 inclusiv a fiecarei luni, situatia eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat, dupa caz, pentru luna anterioara celei in care se face raportarea.

 Modelul si continutul "Situatiei eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat"si modalitatea de depunere a "Situatiei eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat" se aproba prin ordin al ministrului finantelor.

 Instituirea aceleiasi reguli privind reducerea garantiei la cerere in cazul antrepozitarului autorizat, destinatarului inregistrat si expeditorului inregistrat, si in cazul utilizatorului final.

 Se propune introducerea unei prevederi care sa clarifice sintagma “termenul de 2 ani, 3 ani, respectiv 4 ani consecutivi” de activitate pentru operatorul economic care si-a desfasurat activitatea in calitate de utilizator final de produse energetice fara incalcarea legislatiei fiscale in domeniul accizelor, situatie in care autoritatea fiscala teritoriala poate aproba, la cerere, reducerea garantiei.

 Ca urmare a introducerii scutirii de la plata accizelor pentru produsele accizabile destinate utilizarii de catre fortele armate ale oricarui alt stat membru decat Romania, atunci cand fortele armate respective participa la o actiune de aparare desfasurata pentru a implementa o activitate a Uniunii in cadrul PSAC, se impune completarea in consecinta a normelor metodologice. De asemenea, urmare a publicarii Regulamentului de punere in aplicare (UE) 2022/432 al Consiliului, se propune abrogarea anexei nr. 28 din Normele metodologice si trimiterea la anexa II din acest regulament, prin care s-a stabilit noua forma a certificatului de scutire de
la plata accizelor Se propune abrogarea anexelor 1, 3 si 4 din Normele metodologice avand in vedere faptul ca aceste declaratii urmeaza a fi depuse on-line.

 De asemenea, prin noua HG se introduce efectuarea unor corectii de ordin tehnic, in vederea corelarii cu modificarile aduse prin Ordonanta Guvernului nr. 11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene, precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale.

 Se reglementeaza masurarea gradelor Plato pentru bere, incepand cu 1 ianuarie 2031. Pentru a asigura aplicarea uniforma a conditiilor pentru stabilirea accizei la bere, mai precis, in ceea ce priveste masurarea gradelor Plato pentru berea indulcita
sau aromatizata, se iau in considerare toate ingredientele berii care au fost adaugate dupa fermentare. Pentru a asigura o tranzitie lina catre o metodologie armonizata pentru masurarea gradelor Plato la bere, este permis ca statele membre care, la 29
iulie 2020, nu luau in considerare pentru masurarea gradelor Plato acele ingrediente ale berii care au fost adaugate dupa fermentare, sa continue sa utilizeze metodologia aplicata la acea data pentru o perioada tranzitorie. In Romania, aceasta
metodologie se aplica pana la 1 ianuarie 2031.

 Se stabilesc modalitatile de declarare, certificare si autocertificare a micilor producatori independenti de bere, vinuri, bauturi fermentate, altele decat berea si vinul, produse intermediare, a cantitatilor care pot fi produse la nivelul unui an de
functionare pentru aceasta categorie de producatori.

Se reglementeaza certificatul uniform pentru micii producatori independenti de bere, pentru micii producatori independenti de vinuri, pentru micii producatori independenti de bauturi fermentate, altele decat berea si vinul, pentru micii producatori independenti de produse intermediare, precum si pentru micile distilerii pe intreg teritoriul Uniunii Europene astfel incat sa se aplice acelasi nivel de accize pentru produsele realizate la nivel national, cat si pentru cele realizate in alte state membre.

 Se stabileste modalitatea de acordare a certificatului pentru produsele mentionate anterior, realizate de micii producatori independenti sau de micile distilerii din Romania, astfel incat sa poata beneficia in alte state membre, pentru produsele realizate in Romania, de acelasi tratament fiscal aplicabil in acele state membre ca si producatorii locali.

 Se reglementeaza modalitatea de acordare a scutirii de la plata accizelor pentru alcoolul etilic din fructe, realizat si consumat de o persoana fizica, in limita anuala de 50 de litri de produs.

 Se reglementeaza modalitatea de inregistrare a persoanelor fizice care detin in proprietate instalatii de productie alcool din fructe de tip alambic si produc pentru consum propriu din propria recolta alcool din fructe, precum si a persoanelor fizice care detin in temeiul unui drept real livezi de pomi fructiferi si produc pentru consum propriu din propria recolta alcool din fructe in sistem de prestari de servicii numai in antrepozite fiscale autorizate.

 Se realizeaza corelarea normelor metodologice cu prevederile art. 359 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora autorizarea operatorilor economici este realizata de catre structurile de specialitate din cadrul Autoritatii Vamale Romane, ca urmare a prevederilor art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 237/2022 privind organizarea si functionarea Autoritatii Vamale Romane.  In scopul instituirii unui tratament nediferentiat aplicabil operatorilor economici, se propune modificarea pct. 30 alin. (12), (13), (23) si a pct. 43 alin. (7) prin care operatorii economici sa poata prezenta certificate eliberate si de laboratoare de metrologie agreate de Biroul Roman de Metrologie Legala, pentru calibrarea mijloacelor de masurare legala a concentratiei alcoolice, a contoarelor pentru determinarea cantitatii de produse obtinute si a concentratiei alcoolice, a
rezervoarelor pentru depozitarea de alcool etilic si de distilate in stare varsata, precum si calibrarea rezervoarelor fixe standardizate a destinatarilor inregistrati care primesc produse energetice in vrac.

 Se introduc prevederi pentru operatorii economici care utilizeaza aromele alimentare pentru prepararea de alimente sau bauturi nealcoolice ce au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum, in sensul ca achizitiile intracomunitare se fac la preturi fara accize, in baza autorizatiei de utilizator final.

 Se introduc prevederi cu scopul de remodelare a mecanismelor de acordare a scutirilor directe/indirecte prevazute la art. 397 alin. (1) ca urmare a limitarii aplicabilitatii sistemului integrat avand in vedere ca prin utilizarea acestuia se creeaza o limitare in ceea ce priveste posibilitatea scutirii pentru produsele denaturate realizate intr-un alt antrepozit fiscal decat cele care lucreaza in sistem
integrat, asa cum s-a retinut si prin Sentinta nr. 263 din 21 noiembrie 2016 pronuntata de Curtea de Apel Oradea – Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 616 din 25 iulie 2019.

 Prin HG 1106/2022 se urmareste, de asemenea, punerea in aplicare a Deciziei Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 2073/2021, pronuntata in dosarul 744/2019, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr 884/15.09.2021, prin care a fost anulata in parte Hotararea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la pct. 94 alin. 1 lit. c).

 Avand in vedere cele retinute prin Decizia nr. 2073/2021 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie se impune remodelarea scutirilor in sensul ca operatorii economici, detinatori ai autorizatiilor de utilizator final, se pot aproviziona cu produse energetice, carbune si cocs, utilizate pentru productia combinata de energie electrica si energie termica, in scutire directa de la plata accizelor, de la producatori, importatori, destinatari inregistrati, precum si alti operatori economici care achizitioneaza astfel de produse pentru a fi livrate catre centralele de productie de energie electrica sau productie combinata de energie electrica si termica.

 

 

 Se introduce in legislatie modificarea prevederilor referitoare la transmiterea pe suport de hartie a situatiilor privind cotele de piata ale antrepozitarilor autorizati pentru productia si/sau depozitarea de tutun prelucrat, in sensul ca acestea se vor comunica, trimestrial, de catre structura cu atributii in elaborarea legislatiei privind regimul accizelor din cadrul Ministerului Finantelor doar catre Ministerul Afacerilor Interne, intrucat Autoritatea Vamala Romana va avea acces la datele furnizate de operatorii economici din domeniul tutunului prelucrat, stocate in platforma informatica, la informatiile si rapoartele generate de platforma, inclusiv la datele privind cotele de piata.

HG 1106/2022: continutul actului normativ

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Articolul I

Titlul VIII „Accize si alte taxe speciale“ din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La punctul 2 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

b) in raportul de eveniment prevazut in ordinul presedintelui Autoritatii Vamale Romane in cazul produselor deplasate in regim suspensiv de accize.

2. La punctul 2, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(7) In toate situatiile in care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabila, accizele devin exigibile la data emiterii deciziei de impunere de catre autoritatea vamala centrala sau teritoriala, dupa caz, si se platesc in termen de 5 zile de la aceasta data. Autoritatea vamala centrala sau teritoriala, dupa caz, stabileste cuantumul accizelor datorate si emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.

3. La punctul 4, dupa alineatul (2) se introduc sase noi alineate, alin. (3)-(8), cu urmatorul cuprins:

(3) Pentru produsele realizate de micii producatori independenti care depasesc limitele cantitative maxime prevazute la art. 342 alin. (1^2) din Codul fiscal pentru fiecare categorie de produse accizabile in parte, micii producatori independenti au obligatia declararii si platii accizelor aferente la nivelul prevazut in anexa nr. 1 la titlul VIII „Accize si alte taxe speciale“ din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1),(3) si (4) din Codul fiscal. Pentru producatorii de vinuri linistite, precum si pentru micii producatori independenti de vinuri spumoase, prin limite cantitative maxime anuale se intelege productia realizata in anul vitivinicol prevazut la pct. 5 alin. (1^1).

(4) Modelul de cerere privind eliberarea certificatului anual care atesta statutul de mic producator independent este prevazut in anexa nr. 2^1, care face parte integranta din prezentele norme metodologice.

(5) Modelul certificatului anual care atesta statutul de mic producator independent este prevazut in Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 2.266/2021 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Directivei 92/83/CEE a Consiliului in ceea ce priveste certificarea si autocertificarea micilor producatori independenti de bauturi alcoolice in scopul aplicarii accizelor.

(6) Modelul declaratiei pe propria raspundere prin care micii producatori independenti pentru productia de vin, precum si antrepozitarii autorizati pentru productia de produse intermediare certifica indeplinirea cumulativa a conditiilor pentru incadrarea in categoria micilor producatori independenti de vin sau de produse intermediare este prevazut in anexa nr. 2^2, care face parte integranta din prezentele norme metodologice.

(7) Persoanele fizice care produc pentru consumul propriu bere, vin, bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, linistite sau spumoase si alcool din fructe au obligatia de a depune o declaratie la autoritatea vamala teritoriala in raza careia isi au domiciliul pana la data de 15 ianuarie inclusiv a anului urmator celui in care se produc aceste produse. Declaratia se intocmeste potrivit modelului prevazut in anexa nr. 6, care face parte integranta din prezentele norme metodologice. Pentru persoanele fizice care produc pentru consumul propriu vinuri linistite sau vinuri spumoase, prin productie anuala se intelege productia realizata in anul vitivinicol prevazut la pct. 5 alin. (1^1).

(8) Autoritatea vamala teritoriala tine o evidenta a persoanelor fizice mentionate la alin. (7), in care se inscriu datele de identificare ale acestora, precum si informatii privind cantitatile de produse declarate.

4. La punctul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) In sensul art. 343 din Codul fiscal, sumele datorate reprezentand accize se calculeaza in lei, dupa cum urmeaza:

a) pentru bere:
A = C x K x Q,
A = cuantumul accizei;
C = numarul de grade Plato;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 1 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1),(3) si (4) din Codul fiscal;
Q = cantitatea de bere sau cantitatea de baza de bere in cazul amestecului cu bauturi nealcoolice, exprimata in hectolitri.
Pentru bere, numarul de grade Plato este inscris in specificatia tehnica elaborata pe baza standardului in vigoare pentru fiecare sortiment de bere si trebuie sa fie acelasi cu cel inscris pe etichetele de comercializare a respectivelor sortimente de bere.

Pentru produsele rezultate prin amestecul de baza de bere cu bauturi nealcoolice, numarul de grade Plato este cel aferent bazei de bere din amestec si se inscrie pe eticheta de comercializare.

Abaterea admisa intre numarul de grade Plato inscris pe eticheta si numarul de grade Plato determinat in bere, respectiv in baza de bere din amestecul cu bauturi nealcoolice este de 0,5 grade Plato;

b) pentru vinuri, bauturi fermentate si produse intermediare:
A = K x Q,
A = cuantumul accizei;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 2-4 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1),(3) si (4) din Codul fiscal;
Q = cantitatea exprimata in hectolitri;
c) pentru alcool etilic:
A = C x K x Q/100,
A = cuantumul accizei;
C = concentratia alcoolica exprimata in procente de volum;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 5 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1),(3) si (4) din Codul fiscal;
Q = cantitatea exprimata in hectolitri;
d) pentru tigarete:
A = A1 + A2,
A = acciza datorata;
A1 = acciza specifica;
A2 = acciza ad valorem;
A1 = K1 x Q1;
A2 = K2 x PA x Q2,
K1 = nivelul accizei specifice stabilit prin ordin al ministrului finantelor, exprimat in lei/1.000 tigarete;
K2 = procentul legal al accizei ad valorem care se aplica asupra pretului de vanzare cu amanuntul declarat, prevazut la art. 343 alin. (4) din Codul fiscal;
PA = pretul de vanzare cu amanuntul declarat pe pachet;
Q1 = cantitatea de tigarete exprimata in mii tigarete;
Q2 = numarul de pachete de tigarete;
Q2 = Q1/numarul de tigarete continute in pachet;
e) pentru tigari si tigari de foi:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimata in mii bucati;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 7 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal;
f) pentru tutun de fumat fin taiat, destinat rularii in tigarete, si pentru alte tutunuri de fumat:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea in kg;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 8, respectiv la nr. crt. 9 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal;
g) pentru produse energetice:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimata in mii litri masurata la temperatura de +15°C/cantitatea exprimata in tone/cantitatea exprimata in gigajoule;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 10-17 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1),(3) si (4) din Codul fiscal;
h) pentru energie electrica:
A = Q x K,
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea de energie electrica exprimata in MWh;
K = nivelul accizei prevazut la nr. crt. 18 din anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1),(3) si (4) din Codul fiscal.

5. La punctul 5, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu urmatorul cuprins:

(1^1) Pentru micii producatori independenti de vinuri, inclusiv pentru micii producatori independenti de vinuri spumoase, la calculul productiei realizate se ia in considerare cantitatea de produse realizate in medie pe an vitivinicol, respectiv de la data de 1 august la data de 31 iulie a anului urmator, conform art. 6 lit. d) din Regulamentul nr. 1.308/2013 al Parlamentului european si al Consiliului de instituire a unei organizari comune a pietelor produselor agricole si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 si (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, pe baza productiei ultimilor trei ani vitivinicoli consecutivi, in conformitate cu art. 2 alin. (3) din Regulamentul delegat (UE) 2018/273 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste sistemul de autorizatii pentru plantarile de vita-de-vie, registrul plantatiilor viticole, documentele insotitoare si certificarea, registrul de intrari si de iesiri, declaratiile obligatorii, notificarile si publicarea informatiilor notificate, de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste controalele si sanctiunile relevante, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 555/2008, (CE) nr. 606/2009 si (CE) nr. 607/2009 ale Comisiei si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 436/2009 al Comisiei si a Regulamentului delegat (UE) 2015/560 al Comisiei.

6. La punctul 5, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Persoana care elibereaza pentru consum ori importa tigarete in Romania are obligatia de a depune in format electronic o declaratie privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete, cu minimum doua zile lucratoare inainte de data practicarii acestor preturi.

7. La punctul 5, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:

(2^1) Persoana care elibereaza pentru consum ori importa tigarete in Romania are obligatia, inainte de a depune declaratia prevazuta la alin. (2), de a declara sortimentele de tigarete in vederea atribuirii codului de produs utilizat pentru completarea declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete.

8. La punctul 5, alineatele (3)-(5) se abroga.
9. La punctul 5, alineatele (6)-(8) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(6) Ori de cate ori se intentioneaza modificari ale preturilor de vanzare cu amanuntul, persoana care elibereaza pentru consum ori importa tigarete in Romania are obligatia sa redeclare preturile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent daca modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente. Redeclararea se face potrivit alin. (2).
(7) Declaratiile privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete se publica pe site-ul Ministerului Finantelor.
(8) Persoana care elibereaza pentru consum ori importa tigarete in Romania si care renunta la comercializarea pe piata interna a unui anumit sortiment de tigarete are obligatia de a declara potrivit alin. (2) sortimentele de tigarete ce urmeaza a fi delistate si de a inscrie in continuare preturile aferente acestor sortimente in declaratia privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete, pana la epuizarea stocului pe care il detine, dar nu mai putin de 3 luni de la data la care a comunicat ca renunta la comercializarea pe piata interna a respectivului sortiment de tigarete.

10. La punctul 5, dupa alineatul (9) se introduc doua noi alineate, alin. (10) si (11), cu urmatorul cuprins:
(10) Modelul si continutul «Declaratiei privind nomenclatorul de produse» si modalitatea de declarare a sortimentelor de tigarete in vederea atribuirii codului de produs utilizat pentru completarea declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete si modalitatea de delistare a sortimentelor de tigarete, precum si modelul si continutul «Declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete» si modalitatea de depunere a «Declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete» se aproba prin ordin al ministrului finantelor.

(11) Pentru produsele rezultate prin amestecul de baza de bere cu bauturi nealcoolice, pentru numarul de grade Plato se iau in considerare toate ingredientele berii, inclusiv cele adaugate dupa incheierea fermentarii, si se inscrie pe eticheta de comercializare.

11. La punctul 8, partea introductiva a alineatului (39) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(39) In cazul antrepozitarului autorizat, destinatarului inregistrat si expeditorului inregistrat, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare aproba reducerea garantiei, la cerere, dupa cum urmeaza:
12. La punctul 8, alineatul (40) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(40) Nivelul de reducere a garantiei stabilit potrivit prevederilor alin. (39) ramane in vigoare pana la o decizie ulterioara a autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare, chiar daca in acest interval de timp a intervenit actualizarea garantiei.
13. La punctul 8, dupa alineatul (42) se introduce un nou alineat, alin. (43), cu urmatorul cuprins:
(43) In sensul alin. (39) lit. a) si b), prin 2 ani, respectiv 3 ani consecutivi de activitate se intelege ultimele 24 de luni, respectiv 36 de luni consecutive de activitate, dupa caz, anterioare momentului depunerii cererii de reducere a garantiei.
14. La punctul 9, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) Pentru a beneficia de nivelul redus al accizelor, operatorul care elibereaza pentru consum berea provenita de la un mic producator independent inregistrat in alt stat membru trebuie sa prezinte elementele necesare care sa ateste faptul ca produsele provin de la acest producator, respectiv o copie a certificatului eliberat in acest sens de autoritatile competente din statul membru in care a fost realizata berea sau autocertificarea privind incadrarea producatorului in aceasta categorie conform legislatiei acelui stat membru, iar documentul administrativ care insoteste deplasarea produselor respective in regim suspensiv de accize sau care insoteste deplasarea produselor respective dupa eliberarea pentru consum, dupa caz, face trimitere la certificatul acordat de autoritatea din statul membru de origine care atesta acest statut sau, conform legislatiei acelui stat membru, incadrarea in aceste categorii de producatori este autocertificata de catre respectivul producator.

(2) Modelul declaratiei pe propria raspundere privind cantitatea de bere pe care au produs-o in anul calendaristic precedent si/sau cantitatea de bere pe care urmeaza sa o produca in anul in curs micii producatori independenti de bere este prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentele norme metodologice.
15. Punctul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
10.
(1) Pentru a beneficia de nivelul redus al accizelor, operatorul care elibereaza pentru consum vinurile spumoase prevazute la art. 350 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal provenite de la un mic producator independent inregistrat in alt stat membru trebuie sa prezinte elementele necesare care sa ateste faptul ca produsele provin de la acest producator, respectiv o copie a certificatului eliberat in acest sens de autoritatile competente din statul membru in care au fost realizate vinurile spumoase sau autocertificarea privind incadrarea producatorului in aceasta categorie conform legislatiei acelui stat membru, iar documentul administrativ care insoteste deplasarea produselor respective in regim suspensiv de accize sau care insoteste deplasarea produselor respective dupa eliberarea pentru consum, dupa caz, face trimitere la certificatul acordat de autoritatea din statul membru de origine care atesta acest statut sau, conform legislatiei acelui stat membru, incadrarea in aceste categorii de producatori este autocertificata de catre respectivul producator.
(2) Presiunea datorata dioxidului de carbon in solutie pentru vinurile spumoase prevazute la art. 350 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Codul fiscal se masoara la temperatura de 20°C.

(3) Modelul declaratiei pe propria raspundere privind cantitatea de produse reprezentand vinuri spumoase pe care au produs-o in anul calendaristic precedent si/sau cantitatea de vinuri spumoase pe care urmeaza sa o produca in anul in curs micii producatori independenti de vinuri spumoase este prevazut in anexa nr. 2. Pentru producatorii de vinuri spumoase, prin anul calendaristic precedent sau anul curent se intelege productia realizata in anul vitivinicol prevazut la pct. 5 alin. (1^1).
16. La punctul 11, dupa alineatul (5) se introduc doua noi alineate, alin. (6) si (7), cu urmatorul cuprins:
(6) Pentru a beneficia de nivelul redus al accizelor, operatorul care elibereaza pentru consum bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, prevazute la art. 351 alin. (1) din Codul fiscal, provenite de la un mic producator independent inregistrat in alt stat membru trebuie sa prezinte elementele necesare care sa ateste faptul ca produsele provin de la acest producator, respectiv o copie a certificatului eliberat in acest sens de autoritatile competente din statul membru in care au fost realizate bauturile fermentate, altele decat bere si vinuri, sau autocertificarea privind incadrarea producatorului in aceasta categorie conform legislatiei acelui stat membru, iar documentul administrativ care insoteste deplasarea produselor respective in regim suspensiv de accize sau care insoteste deplasarea produselor respective dupa eliberarea pentru consum, dupa caz, face trimitere la certificatul acordat de autoritatea din statul membru de origine care atesta acest statut sau, conform legislatiei acelui stat membru, incadrarea in aceste categorii de producatori este autocertificata de catre respectivul producator.
(7) Modelul declaratiei pe propria raspundere privind cantitatea de produse reprezentand bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, pe care au produs-o in anul calendaristic precedent si/sau cantitatea de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, pe care urmeaza sa o produca in anul in curs micii producatori independenti de bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, este prevazut in anexa nr. 2.

17. La punctul 12, alineatele (2)-(16) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(2) Pentru a beneficia de nivelul redus al accizelor, operatorul care elibereaza pentru consum produse provenite de la mici distilerii inregistrate in alt stat membru trebuie sa prezinte elementele necesare care sa ateste faptul ca produsele provin de la acest producator, respectiv o copie a certificatului eliberat in acest sens de autoritatile competente din statul membru in care au fost realizate sau autocertificarea privind incadrarea producatorului in aceasta categorie conform legislatiei acelui stat membru, iar documentul administrativ care insoteste deplasarea produselor respective in regim suspensiv de accize sau care insoteste deplasarea produselor respective dupa eliberarea pentru consum, dupa caz, face trimitere la certificatul acordat de autoritatea din statul membru de origine care atesta acest statut sau, conform legislatiei acelui stat membru, incadrarea in aceste categorii de producatori este autocertificata de catre respectivul producator.
(3) Persoanele fizice care detin in temeiul unui drept real livezi de pomi fructiferi si suprafete viticole pot sa produca pentru consum propriu din propria recolta alcool din fructe numai daca detin in proprietate instalatii corespunzatoare conditiilor tehnice minimale stabilite de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si avizate de Ministerul Sanatatii. Instalatiile trebuie sa fie de tip alambic.
(4) In sensul alin. (3), prin alambic se intelege o instalatie de distilare alcatuita dintr-un cazan de distilare, denumit blaza, o serpentina de racire, denumita refrigerent, si un recipient de colectare a distilatului.

(5) Toate persoanele fizice care detin in proprietate instalatii de productie de alcool din fructe de tip alambic au obligatia de a se inregistra la autoritatea vamala teritoriala in raza careia isi au domiciliul.
(6) Atunci cand persoana fizica intentioneaza sa produca alcool din fructe din recolta proprie, aceasta anunta in scris intentia la autoritatea vamala teritoriala in raza careia isi are domiciliul, mentionand totodata cantitatea si tipul de materie prima ce urmeaza a se prelucra, perioada estimata in care instalatia va functiona, precum si cantitatea de produs estimata a se obtine. In acest caz, producatorul trebuie sa detina si mijloacele legale necesare pentru masurarea cantitatii si a concentratiei alcoolice a produselor obtinute.
(7) In termen de 3 zile lucratoare de la finalizarea procesului de productie, persoana fizica declara cantitatile de alcool din fructe produse. In situatia in care este depasita cantitatea-limita de 50 de litri alcool din fructe, persoana fizica solicita autoritatii vamale teritoriale calculul accizelor datorate. Autoritatea vamala teritoriala stabileste cuantumul accizelor datorate si emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane. Accizele devin exigibile la momentul finalizarii procesului de productie, iar termenul de plata este pana la data de 25 a lunii imediat urmatoare celei in care accizele au devenit exigibile, potrivit art. 345 alin. (1) din Codul fiscal.

(8) In situatia in care persoana fizica nu declara cantitatile de alcool din fructe produse potrivit alin. (7), autoritatea vamala centrala sau teritoriala, dupa caz, stabileste, in urma verificarilor efectuate, cuantumul accizelor datorate si emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane. In acest caz accizele devin exigibile de la momentul in care a fost finalizat procesul de productie. Persoana fizica in cauza este obligata la plata unei sume reprezentand nivelul standard al accizei prevazut pentru alcoolul etilic in anexa nr. 1 la titlul VIII din Codul fiscal, actualizat potrivit art. 342 alin. (1),(3) si (4) din Codul fiscal, aplicat asupra diferentei cantitatii care depaseste limita de 50 de litri de produs/an, la termenul de plata prevazut la art. 156 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Autoritatea vamala teritoriala tine o evidenta a persoanelor fizice mentionate la alin. (6) care sa cuprinda informatii privind datele de identificare ale acestora, instalatiile de productie detinute, cantitatile de produse declarate, precum si date cu privire la deciziile de impunere emise potrivit alin. (7) si (8).

(10) Persoanele fizice care detin in temeiul unui drept real livezi de pomi fructiferi si suprafete vitivinicole si care nu detin in proprietate instalatii de productie alcool din fructe pot sa produca pentru consum propriu din propria recolta alcool din fructe in sistem de prestari de servicii numai in antrepozite fiscale autorizate.

(11) In cazul prevazut la alin. (10), antrepozitele fiscale sunt obligate sa tina o evidenta distincta care sa cuprinda urmatoarele informatii: numele persoanei fizice si datele de identificare ale acesteia, cantitatea de materii prime data pentru prelucrare, cantitatea de produs finit rezultata, cantitatea de produs finit preluata, data preluarii, numele, datele de identificare si semnatura persoanei care a preluat alcoolul din fructe.
(12) Cantitatile de alcool din fructe preluate de persoana fizica de la antrepozitul fiscal de productie, in limita maxima de 50 de litri de produs pe an care urmeaza a fi consumata de persoana fizica, de catre membrii familiei acesteia sau de catre musafiri, sunt insotite de avizul de insotire a marfii emis de antrepozitul fiscal care a efectuat prestarea de servicii, in care se inscrie mentiunea «scutit de la plata accizelor».
(13) Scutirea de la plata accizelor se aplica cu conditia ca niciun fel de vanzare sa nu aiba loc. Aceasta conditie se considera a fi indeplinita daca nu are loc nicio forma de instrainare a produselor respective urmata de o forma de reprezentare a beneficiului pe care detinatorul o poate obtine ca rezultat al instrainarii. Se considera ca fiind un rezultat al instrainarii, fara a se limita la acestea, urmatoarele: incasarea oricaror sume de bani, realizarea sau promisiunea realizarii unei contraprestatii, achizitia altor bunuri sau servicii la o fractiune din valoarea acesteia, diferenta fiind reprezentata de valoarea produselor instrainate.

(14) Pentru cantitatea de produs preluata de persoana fizica care depaseste limita de 50 de litri de produs/an, nivelul accizei datorate este nivelul standard al accizei pentru alcoolul etilic, beneficiarul prestatiei, respectiv persoana fizica, plateste prestatorului contravaloarea accizelor aferente cantitatilor de alcool din fructe inainte de preluarea acestora.

(15) Modelul declaratiei pe propria raspundere privind cantitatea de produse realizate in anul calendaristic precedent si/sau cantitatea de produse pe care urmeaza sa o produca in anul in curs micile distilerii este prevazut in anexa nr. 2.
(16) La calculul cantitatii de produse realizate de micile distilerii in anul calendaristic precedent nu se vor lua in considerare si cantitatile de produse realizate in conditiile prevazute la alin. (10).

18. La punctul 12, alineatele (18) si (19) se abroga.
19. La punctul 13, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) In aplicarea prevederilor art. 354 din Codul fiscal, antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati sau importatorii autorizati pentru produse din grupa tutunului prelucrat sunt obligati sa declare lunar, pana la data de 15 inclusiv a fiecarei luni, situatia eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat, dupa caz, pentru luna anterioara celei in care se face raportarea.
20. La punctul 13, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alin. (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
(1^1) Situatia eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat prevazuta la alin. (1) se depune on-line.

(1^2) Modelul si continutul «Situatiei eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat» si modalitatea de depunere a «Situatiei eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat» prevazuta la alin. (1) se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
21. La punctul 13, alineatul (2) se abroga.
22. La punctul 14, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Orice operator economic aflat in una dintre situatiile prevazute la alin. (2) este obligat ca inainte de productia, vanzarea sau utilizarea produselor sa adreseze o solicitare catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare pentru incadrarea produselor respective din punctul de vedere al nivelului accizelor. Solicitarea este insotita obligatoriu de incadrarea tarifara a produsului efectuata de autoritatea vamala centrala, precum si de avizul unui institut ori al unei societati prevazute la pct. 25 alin. (1), referitor la asimilarea produsului respectiv cu un produs energetic echivalent pentru care este stabilit un nivel al accizelor. Asimilarea unui produs cu un produs energetic echivalent pentru care este stabilit un nivel al accizelor produce efecte numai in ceea ce priveste nivelul accizelor aplicabil pentru respectivul produs si nu are consecinte in ceea ce priveste aplicarea sectiunilor a 9-a «Regimul de antrepozitare» si a 16-a «Deplasarea si primirea produselor accizabile aflate in regim suspensiv de accize
23. La punctul 14, partea introductiva a alineatului (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) Pe langa documentele prevazute la alin. (3), operatorul economic, altul decat antrepozitarul autorizat, va depune la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare si urmatoarele documente:

24. La punctul 15, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) In aplicarea prevederilor art. 356 alin. (2) din Codul fiscal, distribuitorii si redistribuitorii prevazuti la alin. (1) au obligatia de inregistrare la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare. Inregistrarea se face pe baza unei cereri care se intocmeste potrivit modelului prezentat in anexa nr. 5, care face parte integranta din prezentele norme metodologice.
25. La punctul 16, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) In aplicarea prevederilor art. 357 din Codul fiscal, operatorii economici care extrag carbune, produc cocs, precum si cei care efectueaza achizitii intracomunitare sau importa astfel de produse se inregistreaza la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare. Inregistrarea se face pe baza unei cereri care se intocmeste potrivit modelului prezentat in anexa nr. 5 si este insotita de documentele mentionate in aceasta.

26. La punctul 17, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(4) Operatorii economici prevazuti la alin. (1) se inregistreaza la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare. Inregistrarea se face pe baza unei cereri care se intocmeste potrivit modelului prezentat in anexa nr. 5.
27. La punctul 21, alineatele (5)-(8) se abroga.
28. La punctul 21, alineatele (9) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(9) Productia de vinuri pentru consumul propriu al unei persoane fizice din recolta proprie poate fi realizata in sistem de prestari de servicii numai in antrepozite fiscale autorizate pentru productia de vinuri.
(10) Antrepozitele fiscale autorizate pentru productia de vinuri primesc pentru prelucrare, in sistem de prestari de servicii, strugurii apartinand unei persoane fizice numai daca aceasta prezinta carnetul de viticultor, eliberat conform normelor emise de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, care este valabil pentru anul de productie viticola.
29. Punctul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
29. In termen de 30 de zile lucratoare de la depunerea documentatiei complete, autoritatea vamala teritoriala intocmeste un referat care sa cuprinda fie propunerea de aprobare, fie propunerea de respingere a cererii de autorizare, dupa caz, precum si aspectele avute in vedere la fundamentarea acestei propuneri. In situatia in care autoritatea vamala teritoriala difera de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, referatul se inainteaza impreuna cu documentatia completa catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare.
30. La punctul 30, alineatele (7), (10), (12), (13) si (23) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(7) Autoritatea vamala teritoriala transmite o copie a documentului prevazut la alin. (4), precum si a oricaror altor documente anexate de catre antrepozitarul autorizat catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare doar in situatia in care autoritatea vamala teritoriala difera de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare.
(...)
(10) Pana pe data de 31 iulie, respectiv 31 ianuarie a fiecarui an, inclusiv, autoritatile vamale teritoriale verifica si transmit catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare o situatie privind indeplinirea conditiei prevazute la alin. (8) de catre antrepozitarii autorizati pentru depozitarea produselor accizabile, precum si propuneri, dupa caz, doar in cazul in care autoritatea vamala teritoriala difera de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare.
(...)
(12) Locurile destinate productiei de alcool etilic si de distilate ca materie prima si locurile destinate productiei de bauturi alcoolice obtinute exclusiv din prelucrarea alcoolului si a distilatelor trebuie sa fie dotate cu mijloace de masurare legala pentru determinarea concentratiei alcoolice, avizate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta.
(13) In cazul antrepozitelor fiscale de productie de alcool si de distilate, coloanele de distilare si rafinare trebuie sa fie dotate cu contoare pentru determinarea cantitatii de produse obtinute si a concentratiei alcoolice avizate si sigilate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta, conform reglementarilor specifice stabilite de Biroul Roman de Metrologie Legala.
(...)
(23) Un loc poate fi autorizat ca antrepozit fiscal de depozitare de alcool etilic si de distilate in stare varsata numai daca detine rezervoare calibrate avizate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta.
31. La punctul 31, alineatele (2) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(2) Pentru obtinerea autorizatiei, institutiile care gestioneaza rezerva de stat si rezerva de mobilizare depun o cerere la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 10.
(...)
(4) Pentru obtinerea autorizatiei, operatorii economici care constituie si mentin stocurile de urgenta depun la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare o cerere potrivit modelului prevazut in anexa nr. 10. Cererea este insotita de documentul transmis operatorului economic de catre Ministerul Economiei, din care rezulta produsele energetice si cantitatile de produse energetice care reprezinta stocurile de urgenta pe care acesta are obligatia sa le constituie si sa le mentina.
32. La punctul 33, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) In aplicarea prevederilor art. 365 alin. (5) din Codul fiscal, antrepozitarii autorizati pot solicita autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare modificarea autorizatiei atunci cand constata erori in redactarea autorizatiei de antrepozit fiscal. In alte situatii cum ar fi introducerea unui nou produs accizabil in nomenclatorul de fabricatie sau inscrierea de noi materii prime accizabile in autorizatia de antrepozit fiscal, solicitarile se depun la autoritatea vamala teritoriala, care, dupa ce le analizeaza, le transmite, impreuna cu propunerea de solutionare, catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare.
33. La punctul 34, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) In baza documentului care atesta ca anuntul referitor la pierdere a fost inaintat spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare elibereaza la cerere un duplicat al acesteia.
34. La punctul 35, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) In termen de 30 de zile de la depunerea cererilor potrivit prevederilor alin. (1) si (2), autoritatea vamala teritoriala inainteaza documentatiile complete catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, insotite de un referat care sa cuprinda fie propunerea de aprobare, fie propunerea de respingere a cererii de autorizare, dupa caz, precum si aspectele avute in vedere la luarea acestei decizii, doar in situatia in care autoritatea vamala teritoriala difera de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare.
35. La punctul 35, partea introductiva a alineatului (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(5) Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare poate solicita antrepozitarului autorizat orice informatie si documente pe care le considera necesare cu privire la:
36. La punctul 36, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) Modificarea autorizatiilor de antrepozitar autorizat ca urmare a schimbarii sediului social, a denumirii sau a formei de organizare este valabila de la data aprobarii de catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare.
37. La punctul 37, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) In aplicarea prevederilor art. 367 alin. (1) din Codul fiscal, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare stabileste in sarcina antrepozitarilor autorizati o garantie care sa acopere riscul neplatii accizelor pentru produsele accizabile produse si/sau depozitate in fiecare antrepozit fiscal, precum si riscul neplatii accizelor pentru produsele accizabile deplasate in regim suspensiv de accize, in cazul circulatiei intracomunitare.

38. La punctul 38, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(8) Stabilirea tipului de sigilii, prevazut la alin. (7), si a caracteristicilor acestora, uniformizarea si/sau personalizarea, precum si coordonarea tuturor operatiunilor ce se impun revin Autoritatii Vamale Romane.
39. La punctul 39, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) In aplicarea prevederilor art. 367 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, antrepozitarul autorizat care intentioneaza sa aduca modificari asupra datelor initiale in baza carora a fost emisa autorizatia de antrepozitar are obligatia sa anunte la autoritatea vamala teritoriala intentia sa de modificare cu cel putin 5 zile inainte de producerea acesteia. Aceasta obligatie se refera inclusiv la mentionarea oricarui produs accizabil ce urmeaza a fi obtinut in baza unei documentatii diferite fata de cea care a stat la baza emiterii autorizatiei. Atunci cand intentia de modificare atrage modificarea autorizatiei, in situatia in care autoritatea vamala teritoriala difera de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, autoritatea vamala teritoriala comunica aceasta intentie autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare, insotita de propunerea de modificare a autorizatiei. In cazul modificarilor care se inregistreaza la oficiul registrului comertului, antrepozitarul autorizat are obligatia de a prezenta autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare documentul, in fotocopie, care atesta realizarea efectiva a modificarii, in termen de 30 de zile de la data emiterii acestui document.
40. La punctul 39, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
(2^1) Obligatia de raportare prevazuta la alin. (2) revine si operatorilor economici autorizati ca mici producatori independenti sau ca mici distilerii.
41. La punctul 39, alineatul (4) se abroga.
42. Lapunctul 40, alineatele (1)-(3), (5), (10), (11) si (13) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) In aplicarea prevederilor art. 369 din Codul fiscal, in baza actelor de control emise de organele de specialitate prin care sunt consemnate incalcari ale prevederilor legale in domeniul accizelor, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare dispune suspendarea, cu exceptia cazului prevazut la art. 433 din Codul fiscal, revocarea sau anularea autorizatiilor de antrepozit fiscal, dupa caz.
(2) Actele de control prevazute la alin. (1), incheiate de catre alte autoritati decat autoritatea vamala, temeinic justificate, in care sunt consemnate faptele care genereaza consecinte fiscale, se comunica birourilor vamale de interior/frontiera in a caror raza de competenta se afla operatorul economic sau, in cazul operatorilor economici mari contribuabili, la structura de specialitate din cadrul Directiei Regionale Vamale Bucuresti in vederea analizarii masurilor ce se impun. Autoritatea vamala teritoriala analizeaza actele de control si transmite autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare, daca situatia o impune, propunerea de anulare, revocare sau de suspendare a autorizatiei de antrepozit fiscal, in cazul in care autoritatea vamala teritoriala difera de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare. In situatia actelor de control incheiate de autoritatea vamala competenta, temeinic justificate, in care sunt consemnate faptele care genereaza consecinte fiscale, acestea se comunica autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare, in termen de doua zile lucratoare de la finalizare, cu propunerea de anulare, revocare sau de suspendare a autorizatiei de antrepozit fiscal.
(3) Decizia autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare se aduce la cunostinta antrepozitarului autorizat sanctionat. Totodata, aceasta decizie se aduce la cunostinta autoritatii vamale teritoriale, care, in maximum 48 de ore de la data la care decizia produce efecte, procedeaza la verificarea stocurilor de produse detinute de operatorul economic la acea data.
(...)
(5) Cu exceptia cazului prevazut la art. 433 din Codul fiscal, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare dispune incetarea suspendarii autorizatiei de antrepozit fiscal, in baza referatului emis in acest sens de aceeasi autoritate care a efectuat controlul cu privire la inlaturarea deficientelor.
(...)
(10) In cazul revocarii autorizatiei, o noua autorizatie poate fi emisa de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare numai dupa o perioada de cel putin 180 de zile de la data revocarii, respectiv de la data la care decizia de revocare a autorizatiei de antrepozit fiscal produce efecte conform art. 369 alin. (6) din Codul fiscal. In situatia in care antrepozitarul autorizat contesta decizia de revocare la autoritatea competenta prevazuta la art. 336 pct. 4 lit. b) din Codul fiscal sau la instanta de judecata, la calculul termenului de 180 de zile se au in vedere perioadele in care decizia de revocare a produs efecte.
(11) Cererea de renuntare la un antrepozit fiscal, in care se mentioneaza motivele avute in vedere, se depune la autoritatea vamala teritoriala. Aceasta autoritate are obligatia de a verifica daca la data depunerii cererii antrepozitarul autorizat detine stocuri de produse accizabile si daca au fost respectate prevederile legale in domeniul accizelor. Dupa verificare, cererea de renuntare insotita de actul de verificare se transmite la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, care procedeaza la revocarea autorizatiei.
(...)
(13) Cererea de renuntare la autorizatia emisa pentru un antrepozit fiscal, dupa ce autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare a decis revocarea sau anularea autorizatiei din alte motive, nu produce efecte juridice pe perioada in care decizia de revocare ori de anulare, dupa caz, se afla in procedura prevazuta de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
43. La punctul 42, partea introductiva a alineatului (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (2), autorizarea ca destinatar inregistrat a operatorului economic care detine autorizatie de utilizator final se realizeaza in baza cererii depuse in acest scop la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare. Cererea se depune exclusiv pentru tipurile si cantitatile de produse accizabile inscrise in autorizatia de utilizator final si este insotita de urmatoarele documente:
44. La punctul 43, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(7) Destinatarii inregistrati care primesc produse energetice in vrac potrivit pct. 14 alin. (1) trebuie sa faca dovada detinerii, sub orice forma, de rezervoare fixe, standardizate, calibrate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta, in locul in care urmeaza a fi receptionate produsele energetice.
45. La punctul 44, alineatele (1)-(3), (5) si (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) In aplicarea prevederilor art. 373 alin. (1) din Codul fiscal, cu exceptia situatiei prevazute la pct. 42 alin. (3), in termen de 30 de zile de la depunerea de catre solicitant a documentatiei complete, autoritatea vamala teritoriala transmite cererea, insotita de documentatia completa si de un referat care cuprinde propunerea de aprobare a cererii, la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, atunci cand autoritatea vamala teritoriala difera de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare. Din cuprinsul referatului trebuie sa rezulte cu claritate faptul ca solicitantul indeplineste conditiile de autorizare.
(2) Dupa analizarea documentelor depuse de solicitant si a referatului intocmit de autoritatea vamala teritoriala, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 372 din Codul fiscal si la pct. 43, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare aproba cererea de autorizare ca destinatar inregistrat. In acest caz, autorizatia de destinatar inregistrat are termen de valabilitate nelimitat.
(3) Dupa analizarea documentelor depuse de solicitant potrivit pct. 42 alin. (3), daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 372 din Codul fiscal si la pct. 43, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare aproba cererea de autorizare ca destinatar inregistrat a operatorului care detine autorizatie de utilizator final. In acest caz, autorizatia de destinatar inregistrat este valabila atat timp cat este valabila autorizatia de utilizator final. Autoritatea vamala teritoriala care a emis autorizatia de utilizator final are obligatia de a comunica la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare data de la care valabilitatea autorizatiei de utilizator final inceteaza, in vederea operarii in sistemul informatic.
(...)
(5) In situatiile prevazute la alin. (2) si (3), autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare comunica in scris autorizatia de destinatar inregistrat la autoritatea vamala teritoriala, care, la randul sau, o comunica solicitantului.
(6) In aplicarea prevederilor art. 373 alin. (7) din Codul fiscal, autorizatia de destinatar inregistrat se modifica din oficiu de catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare in cazul in care se constata ca in cuprinsul acesteia exista erori materiale. In acest caz, termenul de incepere a valabilitatii autorizatiei de destinatar inregistrat modificate ramane cel de incepere a valabilitatii autorizatiei emise initial.
46. La punctul 44, partea introductiva a alineatului (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(7) In aplicarea prevederilor art. 373 alin. (8) din Codul fiscal, destinatarii inregistrati pot solicita autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare modificarea autorizatiei atunci cand constata erori in redactarea autorizatiei. In situatia in care intervin modificari fata de datele inscrise in autorizatie, destinatarii inregistrati solicita modificarea autorizatiei la autoritatea vamala teritoriala, prin depunerea unei cereri, cu respectarea urmatoarelor conditii:
47. La punctul 44, alineatele (8) si (11) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(8) Autoritatea vamala teritoriala efectueaza verificari si in situatia in care autoritatea vamala teritoriala difera de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, transmite documentatia autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare, impreuna cu un referat care cuprinde fie propunerea de aprobare, fie propunerea de respingere a cererii de modificare a autorizatiei de destinatar inregistrat.
(...)
(11) In cazul pierderii autorizatiei de destinatar inregistrat, titularul autorizatiei anunta pierderea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a. In baza documentului care atesta ca anuntul referitor la pierdere a fost inaintat spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare elibereaza, la cerere, un duplicat al acesteia.
48. La punctul 45, alineatele (1)-(3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
45.
(1) In aplicarea prevederilor art. 374 alin. (1) din Codul fiscal, cu exceptia situatiei prevazute la pct. 42 alin. (3), daca in termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei complete autoritatea vamala teritoriala constata ca operatorul economic solicitant nu indeplineste conditiile pentru a fi propus in vederea autorizarii, aceasta intocmeste un referat prin care propune respingerea cererii de autorizare, care contine motivele ce au condus la luarea acestei decizii, pe care il transmite autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare, in situatia in care autoritatea vamala teritoriala difera de autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare.

(2) Dupa analizarea documentelor depuse de solicitant si a referatului intocmit de autoritatea vamala teritoriala prevazut la alin. (1), daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 372 din Codul fiscal si la pct. 43, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare respinge cererea de autorizare ca destinatar inregistrat.

(3) In situatia prevazuta la pct. 42 alin. (3), dupa analizarea documentelor depuse de solicitant, daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 372 din Codul fiscal si la pct. 43, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare respinge cererea de autorizare ca destinatar inregistrat a operatorului care detine autorizatie de utilizator final.

49. La punctul 50, alineatele (1)-(3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) In aplicarea prevederilor art. 381 alin. (1) din Codul fiscal, in termen de 15 zile de la data depunerii de catre solicitant a documentatiei complete potrivit pct. 49, autoritatea vamala teritoriala transmite cererea prevazuta la pct. 48 alin. (2), insotita de documentatia aferenta si de un referat care cuprinde propunerea de aprobare a cererii de autorizare, la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare. Din cuprinsul referatului trebuie sa rezulte cu claritate faptul ca solicitantul indeplineste conditiile de autorizare.
(2) Dupa analizarea referatului intocmit de autoritatea vamala teritoriala si a documentelor depuse de solicitant, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 380 din Codul fiscal si la pct. 49, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare aproba cererea de autorizare ca expeditor inregistrat. Autorizatia de expeditor inregistrat are termen de valabilitate nelimitat.
(3) In aplicarea prevederilor art. 381 alin. (6) din Codul fiscal, autorizatia de expeditor inregistrat se modifica din oficiu de catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare in cazul in care se constata ca in cuprinsul acesteia exista erori materiale. In acest caz, termenul de incepere a valabilitatii autorizatiei modificate de expeditor inregistrat ramane cel de incepere a valabilitatii autorizatiei emise initial.

50. La punctul 50, partea introductiva a alineatului (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(4) In aplicarea prevederilor art. 381 alin. (7) din Codul fiscal, expeditorii inregistrati pot solicita autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare modificarea autorizatiei atunci cand constata erori in redactarea autorizatiei. In situatia in care intervin modificari fata de datele inscrise in autorizatie, expeditorii inregistrati solicita modificarea autorizatiei la autoritatea vamala teritoriala, prin depunerea unei cereri, cu respectarea urmatoarelor conditii:

51. La punctul 50, alineatele (5) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(5) Autoritatea vamala teritoriala efectueaza verificari si transmite documentatia la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, impreuna cu un referat care cuprinde fie propunerea de aprobare, fie propunerea de respingere a cererii de modificare a autorizatiei. Autorizatia de expeditor inregistrat modificata conform prevederilor alin. (4) este valabila de la data emiterii acesteia.
(...)
(7) In baza documentului care atesta ca anuntul referitor la pierdere a fost inaintat spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare elibereaza, la cerere, un duplicat al autorizatiei.
52. La punctul 51, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

51.
(1) In aplicarea prevederilor art. 382 alin. (1) din Codul fiscal, daca in termen de 15 zile de la depunerea documentatiei complete potrivit pct. 48 autoritatea vamala teritoriala constata ca operatorul economic solicitant nu indeplineste conditiile pentru a fi propus in vederea autorizarii, aceasta intocmeste un referat prin care propune respingerea cererii de autorizare, care contine motivele ce au condus la luarea acestei decizii, pe care il transmite la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare.
(2) Dupa analizarea documentelor depuse de solicitant si a referatului intocmit de autoritatea vamala teritoriala prevazut la alin. (1), daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 380 din Codul fiscal si la pct. 49, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare respinge cererea de autorizare ca expeditor inregistrat.

53. La punctul 56, alineatele (1)-(3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) In aplicarea prevederilor art. 389 alin. (1) din Codul fiscal, in termen de 15 zile de la data depunerii de catre solicitant a documentatiei complete, autoritatea vamala teritoriala transmite cererea prevazuta la pct. 54 alin. (1), insotita de documentatia aferenta si de un referat care cuprinde propunerea de aprobare a cererii, la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare. Din cuprinsul referatului trebuie sa rezulte cu claritate faptul ca solicitantul indeplineste conditiile de autorizare.
(2) Dupa analizarea referatului intocmit de autoritatea vamala teritoriala si a documentelor depuse de solicitant, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 388 din Codul fiscal si la pct. 55, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare aproba cererea de autorizare ca importator autorizat. Autorizatia de importator autorizat are termen de valabilitate nelimitat.
(3) In aplicarea prevederilor art. 389 alin. (6) din Codul fiscal, autorizatia de importator autorizat se modifica din oficiu de catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, in cazul in care se constata ca in cuprinsul acesteia exista erori materiale. In acest caz, termenul de incepere a valabilitatii autorizatiei modificate de importator autorizat ramane cel de incepere a valabilitatii autorizatiei emise initial.

54. La punctul 56, partea introductiva a alineatului (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(4) In aplicarea prevederilor art. 389 alin. (7) din Codul fiscal, importatorii autorizati pot solicita autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare modificarea autorizatiei atunci cand constata erori in redactarea autorizatiei. In situatia in care intervin modificari fata de datele inscrise in autorizatie, importatorii autorizati solicita modificarea autorizatiei la autoritatea vamala teritoriala, prin depunerea unei cereri, cu respectarea urmatoarelor conditii:

55. La punctul 56, alineatele (5) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(5) Autoritatea vamala teritoriala efectueaza verificari si transmite documentatia autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare impreuna cu un referat care cuprinde fie propunerea de aprobare, fie propunerea de respingere a cererii de modificare a autorizatiei. Autorizatia de importator autorizat modificata conform prevederilor alin. (4) este valabila de la data emiterii acesteia.
(...)
(7) In baza documentului care atesta ca anuntul referitor la pierdere a fost inaintat spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare elibereaza, la cerere, un duplicat al autorizatiei.
56. La punctul 57, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
57.
(1) In aplicarea prevederilor art. 390 alin. (1) din Codul fiscal, daca in termen de 15 zile de la depunerea documentatiei complete potrivit pct. 54 autoritatea vamala teritoriala constata ca operatorul economic solicitant nu indeplineste conditiile pentru a fi propus in vederea autorizarii, aceasta intocmeste un referat prin care propune respingerea cererii de autorizare, care contine motivele ce au condus la luarea acestei decizii, pe care il transmite la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare.
(2) Dupa analizarea documentelor depuse de solicitant si a referatului intocmit de autoritatea vamala teritoriala prevazut la alin. (1), daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 388 din Codul fiscal si la pct. 55, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare respinge cererea de autorizare ca importator autorizat.
57. La punctul 61, partea introductiva a alineatului (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(11) Garantia stabilita in conformitate cu prevederile alin. (10) se reduce, la cerere, dupa cum urmeaza:
58. La punctul 61, dupa alineatul (11) se introduce un nou alineat, alin. (11^1), cu urmatorul cuprins:
(11^1) In sensul alin. (11), prin 2 ani, 3 ani, respectiv 4 ani consecutivi, fara incalcarea legislatiei fiscale in domeniul accizelor, se intelege ultimele 24 de luni, 36 de luni, respectiv 48 de luni consecutive, dupa caz, anterioare momentului depunerii cererii de reducere a garantiei.

59. La punctul 74, alineatele (1), (6) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(1) Scutirile de la plata accizelor prevazute la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal se acorda direct pe baza certificatului de scutire, al carui model este prevazut in anexa II din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata (reformare), cu modificarile si completarile ulterioare, daca beneficiarul achizitioneaza produsele accizabile de la un antrepozit fiscal sau de la un expeditor inregistrat, denumiti in continuare furnizori, cu exceptia situatiilor prevazute la pct. 75-77.
(...)

(6) In cazul scutirilor prevazute la art. 395 alin. (1) lit. c), lit. c^1) si, dupa caz, lit. d) din Codul fiscal, beneficiarul scutirii - persoana juridica se adreseaza Ministerului Apararii Nationale sau structurilor cu personalitate juridica aflate in subordinea acestuia, in vederea determinarii cantitatilor de produse accizabile care pot fi achizitionate in regim de scutire, pe grupele de produse prevazute la art. 335 din Codul fiscal.

(...)
(9) Modelul certificatului de scutire prevazut in anexa II din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza si in cazul achizitiilor de produse accizabile in regim de scutire de la plata accizelor de pe teritoriul Romaniei.
60. La punctul 76, alineatele (1) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) In cazul importului de produse accizabile dintr-o tara terta, regimul de scutire de accize prevazut la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal se acorda direct in baza certificatului de scutire prevazut in anexa II din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

(...)
(5) In baza certificatului de scutire prevazut in anexa II din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, scutirea de la plata accizelor se acorda direct si in cazul in care beneficiarii scutirii achizitioneaza produsele accizabile de la un importator care a pus in libera circulatie respectivele produse, cu plata accizelor.

61. La punctul 77, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) In cazul energiei electrice si al gazului natural, scutirea prevazuta la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal se acorda in baza certificatului de scutire, potrivit modelului prevazut in anexa II din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, intocmit de beneficiar si vizat de autoritatea vamala teritoriala care deserveste beneficiarul.
62. La punctul 81, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu urmatorul cuprins:

(3^1) Achizitiile intracomunitare de arome alimentare de catre operatorii care utilizeaza aromele alimentare pentru prepararea de alimente sau bauturi nealcoolice ce au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum se fac la preturi fara accize, in baza autorizatiei de utilizator final.

63. La punctul 82, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) Scutirea de accize se acorda direct:
a) in situatiile prevazute la art. 397 alin. (1) lit. d) si f) din Codul fiscal;
b) in situatia prevazuta la art. 397 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, numai pentru productia de alcool sanitar;
c) in situatiile prevazute la art. 397 alin. (1) lit. a) si e) din Codul fiscal;
d) in situatia prevazuta la art. 397 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
64. La punctul 82, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alin. (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
(1^1) Beneficiaza de scutirea directa prevazuta la alin. (1) lit. b) si c) numai antrepozitarii autorizati care detin cel putin un antrepozit fiscal pentru productia de alcool etilic, cu conditia ca produsul realizat sa poata fi utilizat ca atare, fara a mai fi supus vreunei modificari, cu exceptia activitatii de imbuteliere si ambalare, care poate fi realizata intr-un antrepozit fiscal apartinand antrepozitarului fiscal respectiv pe baza autorizatiei de utilizator final sau de catre un alt operator care detine autorizatie de utilizator final pentru aceasta activitate.
(1^2) In situatia prevazuta la art. 397 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, scutirea directa se acorda doar daca aromele alimentare realizate in cadrul antrepozitului fiscal pentru productia de alcool etilic sunt livrate catre operatorii care utilizeaza respectivele arome alimentare pentru prepararea de alimente sau bauturi nealcoolice care au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum, in baza autorizatiilor de utilizator final detinute de acestea din urma.
65. La punctul 82, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Beneficiaza de scutirea directa prevazuta la alin. (1) lit. d) numai antrepozitarii autorizati care functioneaza in sistem integrat. Prin sistem integrat se intelege utilizarea alcoolului etilic si a altor produse alcoolice, in antrepozitul fiscal in care acestea au fost produse, pentru realizarea de produse finite care se consuma ca atare, fara a mai fi supuse vreunei modificari.
66. La punctul 90 alineatul (1), literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
a) in situatiile prevazute la art. 397 alin. (1) lit. e), g), h) si i) din Codul fiscal;
b) in situatia prevazuta la art. 397 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cu exceptia antrepozitarilor care functioneaza in sistem integrat, asa cum este acesta definit la pct. 82 alin. (2) teza a doua;
67. La punctul 90, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
(2^1) In situatia prevazuta la art. 397 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, operatorii care achizitioneaza alcoolul etilic in vederea utilizarii pentru producerea de arome alimentare destinate prepararii de alimente sau bauturi nealcoolice care au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum la preturi cu accize pot livra arome alimentare la preturi fara accize doar catre operatorii care utilizeaza respectivele arome alimentare pentru prepararea de alimente sau bauturi nealcoolice ce au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum, in baza autorizatiilor de utilizator final detinute de acestia din urma.
68. La punctul 90, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(6) Pentru restituirea accizelor, utilizatorii depun lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se solicita restituirea, la autoritatea fiscala teritoriala, cererea de restituire de accize, insotita de:
a) copia facturii de achizitie a alcoolului etilic si/sau a produsului alcoolic ori copia avizului de insotire pentru alcoolul etilic si/sau a produsului alcoolic, dupa caz. In cazul operatorului prevazut la pct. 81 alin. (3), utilizatorul autorizat ca destinatar inregistrat va prezenta dovada achizitiei in regim suspensiv, reprezentata de documentul administrativ electronic si raportul de receptie aferent, iar in cazul utilizatorului prevazut la pct. 81 alin. (4), declaratia vamala de import;
b) dovada platii accizelor catre furnizor, constand in documentul de plata confirmat de banca la care utilizatorul are contul deschis, sau dovada platii accizelor la bugetul de stat;
c) dovada cantitatii utilizate in scopul pentru care se acorda scutirea, constand intr-o situatie centralizatoare a cantitatilor efectiv utilizate si a documentelor aferente, iar pentru operatorul prevazut la alin. (2^1) si dovada livrarii aromelor alimentare catre operatorii care utilizeaza respectivele arome alimentare pentru prepararea de alimente sau bauturi nealcoolice ce au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum la preturi cu accize, constand intr-o situatie centralizatoare a cantitatilor efectiv livrate, pe cantitati, concentratii alcoolice in volum si beneficiari ai livrarii, si a documentelor aferente.
69. La punctul 94 alineatul (1), litera c) se abroga.

70. La punctul 94, dupa alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu urmatorul cuprins:
(1^1) Pentru carbune si cocs, scutirea de la plata accizelor prevazuta la art. 399 alin. (1) lit. c), d) si h) din Codul fiscal se acorda:
a) direct, daca centralele de productie de energie electrica sau productie combinata de energie electrica si termica achizitioneaza direct carbunele si cocsul prevazut la art. 355 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal de la operatorii economici prevazuti la pct. 16 alin. (1);
b) indirect, daca centralele de productie de energie electrica sau productie combinata de energie electrica si termica achizitioneaza carbunele si cocsul prevazut la art. 355 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal de la alti operatorii economici decat cei prevazuti la pct. 16 alin. (1).
(1^2) Operatorii economici prevazuti la pct. 16 alin. (1) livreaza carbune si cocs catre centralele de productie de energie electrica sau productie combinata de energie electrica si termica la preturi fara accize, in baza autorizatiilor de utilizator final detinute de acestea.
(1^3) Operatorii, altii decat cei prevazuti la pct. 16 alin. (1), achizitioneaza carbunele si cocsul la preturi cu accize si il livreaza catre centralele de productie de energie electrica sau productie combinata de energie electrica si termica la preturi fara accize, in baza autorizatiilor de utilizator final detinute de acestea.

(1^4) Pentru cantitatile de carbune si cocs livrate catre centralele de productie de energie electrica sau productie combinata de energie electrica si termica la preturi fara accize, operatorii, altii decat cei prevazuti la pct. 16 alin. (1), au dreptul sa solicite restituirea accizelor. In acest sens, depun la autoritatea fiscala teritoriala cererea de restituire de accize, insotita de:
a) copia facturii de achizitie a carbunelui si cocsului, in care acciza sa fie evidentiata distinct;
b) dovada platii accizelor catre furnizor, constand in documentul de plata confirmat de banca la care utilizatorul are contul deschis;
c) dovada cantitatii de carbune si cocs livrata centralelor de productie de energie electrica sau productie combinata de energie electrica si termica la preturi fara accize, constand intro situatie centralizatoare a beneficiarilor livrarilor si a documentelor aferente cantitatilor efectiv livrate.
71. La punctul 124 alineatul (3), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
d) produsele accizabile trebuie pastrate la locul de livrare directa pentru o eventuala verificare, potrivit prevederilor din ordinul presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
72. Punctul 127 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
127.
(1) In aplicarea prevederilor art. 403 din Codul fiscal, autoritatea vamala teritoriala poate permite divizarea unei deplasari de produse energetice in regim suspensiv de accize, in conditiile stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
(2) Deplasarea de produse energetice in regim suspensiv de accize dintr-un stat membru este permisa a fi divizata pe teritoriul Romaniei numai daca acel stat membru permite o astfel de procedura, iar destinatarii din Romania, respectiv antrepozitarul autorizat sau destinatarul inregistrat, respecta conditiile stabilite prin ordinul presedintelui Autoritatii Vamale Romane prevazut la alin. (1).
73. La punctul 128, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) Modalitatile de confirmare a faptului ca produsele accizabile au ajuns la destinatie si de trimitere a raportului de primire a produselor accizabile de catre destinatarii mentionati la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal, prevazute la art. 404 alin. (2) din Codul fiscal, sunt cele prevazute in ordinul presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
74. Punctul 133 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
133. Structura si continutul mesajelor corespunzatoare documentului administrativ electronic, raportului de primire si raportului de export aferente deplasarilor de produse accizabile in regim suspensiv de accize, atunci cand informatiile se transmit prin sistemul informatizat, sunt stabilite la nivel national si se regasesc in ordinul presedintelui Autoritatii Vamale Romane, emis in conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 684/2009.
75. La punctul 134, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(5) In toate situatiile in care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite de autoritatea vamala centrala sau teritoriala, dupa caz, ca neimpozabila, accizele devin exigibile la data emiterii deciziei de impunere de catre autoritatea vamala centrala sau teritoriala si se platesc in termen de 5 zile de la aceasta data. Autoritatea vamala centrala sau teritoriala stabileste cuantumul accizelor datorate si emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
76. La punctul 140, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) In cazul prevazut la alin. (3), accizele devin exigibile la data emiterii deciziei de impunere de catre autoritatea vamala centrala sau teritoriala, dupa caz, si se platesc in termen de 5 zile de la aceasta data. Autoritatea vamala centrala sau teritoriala stabileste cuantumul accizelor datorate si emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
77. La punctul 141, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) In toate situatiile in care distrugerea sau pierderea produselor accizabile nu se admite ca neimpozabila, accizele devin exigibile la data emiterii deciziei de impunere de catre autoritatea vamala centrala sau teritoriala, dupa caz, si se platesc in termen de 5 zile de la aceasta data. Autoritatea vamala centrala sau teritoriala stabileste cuantumul accizelor datorate si emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
78. La punctul 142, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(5) La sosirea produselor energetice, detinatorul autorizatiei de utilizator final sau operatorul economic utilizator, dupa caz, instiinteaza autoritatea vamala teritoriala si pastreaza produsele in locul de receptie maximum 24 de ore, pentru o posibila verificare din partea acestei autoritati, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
79. La punctul 143, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(5) La sosirea produselor accizabile prevazute la alin. (1), operatorul economic utilizator instiinteaza autoritatea vamala teritoriala si pastreaza produsele in locul de receptie maximum 24 de ore pentru o posibila verificare din partea acestei autoritati, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
80. La punctul 146, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) La sosirea produselor energetice utilizatorul final autorizat trebuie sa instiinteze autoritatea vamala teritoriala si sa pastreze produsele in locul de receptie maximum 24 de ore pentru o posibila verificare din partea acestei autoritati, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane. Dupa expirarea termenului de 24 de ore utilizatorul final autorizat poate proceda la receptia produselor energetice primite.
81. La punctul 152, alineatul (10) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(10) Distrugerea marcajelor neutilizate si a celor deteriorate se face cu aprobarea si sub supravegherea autoritatii vamale teritoriale, conform procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.
82. La punctul 158, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Situatia privind cotele de piata ale antrepozitarilor autorizati pentru productia si/sau depozitarea de tutun prelucrat se comunica, trimestrial, de catre autoritatea competenta prevazuta la art. 336 pct. 4 lit. c) din Codul fiscal catre Ministerul Afacerilor Interne.
83. La punctul 160, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) In sensul art. 435 alin. (1) din Codul fiscal, prin comercializarea pe piata nationala a alcoolului sanitar in vrac se intelege comercializarea alcoolului sanitar catre consumatori, iar in sensul art. 435 alin. (2) din Codul fiscal, notiunea de alcool etilic nu cuprinde distilatele.
84. La punctul 171 alineatul (1), literele a)-c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
a) neinscrierea distincta in facturi si/sau in avize de insotire a valorii accizelor, a mentiunii accize percepute ori a mentiunii exceptat/scutit de accize, dupa caz, potrivit pct. 6 alin. (13), pct. 7 alin. (2), alin. (4)-(6), pct. 12 alin. (12), pct. 81 alin. (2);
b) nerespectarea de catre persoana fizica a obligatiilor prevazute la pct. 12 alin. (5)-(7);
c) depunerea cu date incomplete sau incorecte a situatiilor lunare centralizatoare prevazute la pct. 39 alin. (2) si (2^1), pct. 46 alin. (2), pct. 52 alin. (3), pct. 58 alin. (3);
85. La punctul 172, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la pct. 171 se fac de catre agentii constatatori ai organelor competente din cadrul Ministerului Finantelor, prin Autoritatea Vamala Romana si unitatile sale subordonate.
86. Anexa nr. 1 se abroga.
87. Anexa nr. 2 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezenta hotarare.
88. Dupa anexa nr. 2 se introduc doua noi anexe, anexele nr. 2^1 si 2^2, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 2 si 3 la prezenta hotarare.
89. Anexele nr. 3 si 4 se abroga.
90. Anexa nr. 6 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 4 la prezenta hotarare.
91. Anexa nr. 28 se abroga.
Articolul II
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Articolul III
Ordinul ministrului finantelor prevazut la pct. 5 alin. (10) si pct. 13 alin. (1^2) din titlul VIII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, se emite in termen de 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.
Articolul IV
(1) Prevederile art. I pct. 84 si 85 intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Prevederile art. I pct. 8, 21, 86 si 89 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.
(3) Prevederile art. I pct. 6, 7, 9 si 10 referitor la pct. 5 alin. (10) din titlul VIII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, precum si pct. 19, 20 si 82 se aplica de la data de 1 ianuarie 2023.
(4) Prevederile art. I pct. 10 referitoare la pct. 5 alin. (11) din titlul VIII al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2031.


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
accizecod fiscalog 16/2022


Data aparitiei: 12 August 2022
Ultima actualizare: 13 Septembrie 2022

Votati articolul "HG 1106/2022 modifica Normele Codului fiscal privind domeniul accizelor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X