In cazul in care o firma importa diferite grupe de bauturi, slab alcoolizate, medii alcoolizate, puternic alcoolizate si alcool rafinat, trebuie sa tina cont de cateva reglementari importante din domeniul achizitiei de bauturi alcoolice.
Citeste in continuare ce spune Codul fiscal si explicatiile expertului in domeniu!
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 20100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Achizitie de bauturi alcoolice din UE: raspunsul specialistului
Din perspectiva fiscala, bauturile alcoolice sunt produse supuse accizelor armonizate, a caror productie, depozitare, circulatie, achizitie intracomunitara, import si comercializare pe teritoriul national sunt supuse anumitor reguli, specifice fiecareia dintre activitatile enumerate. Aceste reguli sunt reglementate la titlul VIII – Accize si alte taxe speciale din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in cele ce urmeaza Codul fiscal si din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin HG 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Din perspectiva accizelor, bauturile alcoolice sunt clasificate in urmatoarele categorii de produse:
- bere;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
- vinuri, linistite si spumoase;
- bauturi fermentate, linistite si spumoase, altele decat bere si vinuri;
- produse intermediare;
- alcool etilic,
ale caror definitii sunt prevazute la art.349-353 din Codul fiscal si au la baza criterii precum codul NC, natura alcoolului (din fermentatie sau din distilare) continut in produsul finit si concentratia alcoolica a produsului finit.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2019, nivelul unitar al accizelor in Romania a fost actualizat si se poate vizualiza urmand link-ul de mai jos:
http://www.mfinante.gov.ro/accizetaxe.html?pagina=domenii
Pentru determinarea accizelor datorate in cazul bauturilor alcoolice, modul de calcul este prevazut la pct.5 alin.(1) lit.a)-c) de la titlul VIII din Normele metodologice pentru fiecare din categoriile de bauturi alcoolice mentionate anterior.
Chiar daca in Romania pentru vinurile linistite,cidru de mere si de pere sau hidromel acciza de platit este zero, acest element nu exonereaza operatorul economic de a indeplini obligatiile fiscale si declarative pe care le implica titlul VIII din Codul fiscal si din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal.
Bauturile alcoolice din grupa alcoolului etilic si a produselor intermediare intra sub incidenta regimului de marcare prin banderole, regim prevazut la art.421-424 din Codul fiscal si detaliat la pct.147-153 de la titlul VIII din Normele metodologice.
De asemenea, desfasurarea de activitati cu produse accizabile in Romania necesita autorizare in calitate de antrepozitar autorizat (productie si/sau depozitare), destinatar inregistrat, destinatar inregistrat care primeste ocazional produse accizabile, expeditor inregistrat sau importator autorizat.
Raportat la intentia dumneavoastra de a achizitiona intracomunitar bauturi alcoolice, ar fi necesara una din urmatoarele autorizari:
- antrepozitar autorizat pentru depozitare;
- destinatar inregistrat;
- destinatar inregistrat care primeste ocazional produse accizabile.
Aceste autorizatii functioneaza daca furnizorul din statul membru din care se intentioneaza achizitia intracomunitara este antrepozitar autorizat pentru productie si/sau depozitare sau expeditor inregistrat.
Autorizatiile se obtin in baza unei cereri tip si a documentatiei aferente depuse la autoritatea vamala teritoriala in raza careia societatea isi are sediul social.
Daca furnizorul din statul membru de expediere nu are nicio calitate din punct de vedere al accizelor, societatea dumneavoastra trebuie sa urmeze procedura prevazuta la pct.137 alin.(2) de la titlul VIII din Normele metodologice, respectiv:
„a) inainte de expedierea produselor accizabile de catre furnizorul din alt stat membru, sa depuna o declaratie cu privire la acest fapt la autoritatea vamala teritoriala si sa garanteze plata accizelor aferente produselor accizabile pe care urmeaza sa le primeasca;
b) sa plateasca accizele in prima zi lucratoare imediat urmatoare celei in care s-au receptionat produsele;
c) sa instiinteze autoritatea vamala teritoriala in raza careia au fost primite produsele accizabile si sa pastreze produsele in locul de receptie cel putin 24 de ore pentru a permite acestei autoritati sa se asigure ca produsele au fost efectiv primite si ca accizele exigibile pentru acestea au fost platite. Dupa expirarea termenului de 24 de ore, operatorul economic poate proceda la receptia produselor accizabile primite.”
Deplasarea bauturilor alcoolice din statul membru in cauza in Romania trebuie sa fie insotita de documentul de insotire, al carui model este prevazut in anexa 37 de la titlul VIII din Normele metodologice, sau de un document comercial stabilit de acel stat (statul membru de expeditie), care contine aceleasi informatii ca si documentul de insotire – a se vedea pct.138 alin.(3) si (4) de la titlul VIII din Normele metodologice. Acest document arata ca bauturile alcoolice au fost eliberate pentru consum in acel stat membru, adica au fost accizate.
Deci, pretul de achizitie va include si accizele percepute in acel stat membru. Insa, pentru bauturile alcoolice supuse marcarii – produsele intermediare si bauturile alcoolice din grupa alcoolului etilic (bauturile spirtoase, in general), aceasta procedura nu functioneaza, intrucat nu implica nicio autorizare.Or, dreptul de marcare este conferit de autorizatia de antrepozitar autorizat sau de destinatar inregistrat.
Alte obligatii ce decurg din regimul accizelor:
- inregistrarea ca platitor de accize la autoritatea fiscala teritoriala in raza careia societatea isi are sediul fiscal [art.344 alin.(1) din Codul fiscal] – completarea vectorului fiscal;
- depunerea lunar a declaratiei de accize (formularul 100) la autoritatea fiscala teritoriala pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera declaratia, indiferent daca se datoreaza sau nu plata accizei pentru luna respectiva [art.346 alin.(1) si (2) din Codul fiscal];
- depunerea anual a decontului de accize pana la data de 30 aprilie a anului urmator celui de raportare [art.346 alin.(4) din Codul fiscal;
- depunerea lunar a unei situatii de raportare specifice calitatii pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera la autoritatea vamala teritoriala, al carei model este prevazut in anexa 17 (pentru calitatea de antrepozit fiscal de depozitare) sau in anexa 19 (pentru calitatea de destinatar inregistrat) la titlul VIII din Normele metodologice.
Pentru comercializarea in sistem angro de bauturi alcoolice pe teritoriul Romaniei, societatea - potrivit prevederilor art.435 alin.(3) din Codul fiscal, trebuie sa se inregistreze la autoritatea vamala teritoriala, inregistrare a carei finalitate consta in obtinerea unui atestat pentru comercializare angro. Inregistrarea la autoritatea vamala teritoriala se realizeaza conform prevederilor OPANAF 1850/2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a activitatii de distributie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare.
Mentionam ca atestatul de comercializare angro nu este necesar pentru locurile autorizate ca antrepozite fiscale de depozitare sau pentru locurile declarate pentru receptia bauturilor alcoolice in calitate de destinatar inregistrat.
Din perspectiva impozitelor si taxelor locale (titlul IX din Codul fiscal si norme), daca societatea dumneavoastra intentioneaza sa comercializeze bauturile alcoolice in sistem de alimentatie publica (forma de comert cu amanuntul), atunci este necesara obtinerea autorizatiei pentru desfasurarea activitatii de alimentatie publica potrivit art.475 alin.(3) – (5) din Codul fiscal, autorizatie eliberata de catre primarul in a carui raza de competenta se afla sediul sau punctul de lucru. De asemenea, mai pot fi si alte autorizatii si taxe stabilite de consiliile locale.
Referitor la cea de a doua intrebare, mult prea general formulata, mentionam ca trebuie respectata legislatia nationala in vigoare specifica fiecarui domeniu: fiscal, vamal, sanitar-veterinar, protectia consumatorului, codul consumului, etc.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Flavia Vlad - Economist – accize.