Operatorii de jocuri de noroc vor plati taxe mai mari pentru licentiere, autorizare anuala, videoloterie (taxa speciala) si publicitate, potrivit OG 15/2022 pentru modificarea OUG 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc. Actul normativ a aparut in Monitorul Oficial nr. 716 din 15 iulie 2022.
Taxa de publicitate, o noutate pentru operatorii de jocuri de noroc, a fost introdusa in nomenclatorul obligatiilor fiscale prin Ordinul 1542/2022, act normativ ce a modificat si Declaratia 100.
Actul normativ prevede ca taxa de publicitate a activitatilor de jocuri de noroc reprezinta 5% din valoarea contractelor de publicitate mentionate la alin. (2) si va fi achitata catre bugetul general consolidat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care contractul de publicitate a fost incheiat. In cazul contractelor care prevad plati periodice catre prestator, obligatia de plata a taxei devine scadenta in ultima zi a lunii in care obligatia de plata a devenit scadenta.
Prin aceste masuri, Guvernul estimeaza o influenta pozitiva asupra cresterii veniturilor colectate la bugetul de stat de pana la 40%. Astfel, pentru restul anului 2022 si anul 2023 se estimeaza ca veniturile colectate la bugetul de stat sa creasca cu suma de 530,4 milioane lei, exclusiv veniturile din amenzi contraventionale.
Este important de precizat ca este prevazut ca impozitul sa creasca si pentru persoanele fizice care obtin venituri din jocuri de noroc, dupa cum prevede un act normativ emis de Finante care a modificat Codul fiscal. Asupra acestuia s-a revenit cu revizuiri, iar cotele de impozitare au fost reduse, fiind astfel mai avantajoase decat se anuntase initial. In noul document apar urmatoarele bareme: 3% pana la 10.000 de lei, 300 lei + 20% din ce trece de 10.000 de lei si 11.650 lei + 40% din ce trece peste 66.750 lei.
Intentia legiuitorului se constituie in sensul asigurarii de fonduri la bugetul de stat, colectarii veniturilor necesare in vederea indeplinirii obiectivelor propuse, autorizarea tuturor operatorilor de jocuri de noroc, cu respectarea riguroasa a prevederilor legale in vigoare, incadrarea din punct de vedere al legislatiei jocurilor de noroc, a activitatii desfasurate sau propuse a fi desfasurata de catre un operator, in categoriile de jocuri de noroc prevazute de lege, prevenirea desfasurarii de activitati de catre operatorii de jocuri de noroc fara autorizatii si nu in ultimul rand, cresterea nivelului de incredere a populatiei in institutiile statului.
De asemenea, in scopul sporirii capacitatii de preventie a statului si respectarii de catre operatori a obligatiilor impuse conform cadrului legal specific domeniului de activitate, precum si pentru protectia consumatorilor si a grupurilor vulnerabile cu referire in mod special la minori, se impune ca masura eliminarea unor prevederi potrivit carora operatorii sanctionati contraventional au posibilitatea de a plati jumatate din minimul sanctiunii stabilite de lege in termen de 15 zile si eliminarea posibilitatii aplicarii sanctiunii cu avertisment. Intrucat contraventiilor prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se impune exceptarea regimului sanctionator specific domeniului jocurilor de noroc de la aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (2) lit. a) si art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001. De asemenea, implementarea principiilor privind jocul responsabil, protectia consumatorilor si a grupurilor vulnerabile, impune aplicarea de masuri ferme privind ordinea si securitatea publica, in acest sens, fiind necesara reglementarea unor situatii de fapt prin stabilirea acestora ca fapte contraventionale si modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul stabilirii ca masura contraventionala si incalcarea prevederilor art. 21 alin. (2), (3) si (4) din acest act normativ.
Cu privire la termenul de plata a contributiei anuale, pentru a asigura calculul obligatiilor de plata accesorii, in scopul reglementarii situatiei de fapt, generata de emiterea Ordinului Pesedintelui Oficiului National de Jocuri de Noroc nr. 400/2019 din 29 octombrie 2019 privind aprobarea modelului de decizie referitoare la obligatiile bugetare accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere, a procedurii privind modalitatea de notificare a operatorilor economici - organizatori de jocuri de noroc licentiati si a modelului de instiintare de plata pentru contributia anuala prevazuta la art. 10 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, pentru a se evita generarea unor eventuale litigii si a asigura continuitate situatiei de fapt existente in scopul de a evita bulversarea contribuabililor care au aplicat cu strictete prevederile Ordinului presedintelui Oficiului National de Jocuri de Noroc Nr. 400/2019, art. 10 alin. (6) va avea urmatorul cuprins: „Termenul de plata a contributiei prevazuta la alin. (4) este dupa cum urmeaza: pentru primul an de licenta, in termen de 10 zile de la data aprobarii documentatiei, iar pentru anii urmatori, pana la 25 ianuarie a fiecarui an”. Pentru aceleasi motive, la art. 10 dupa alin. (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1) cu urmatorul cuprins „In situatia incetarii valabilitatii licentei, din orice motive, pentru anul de licenta in care survine situatia de fapt care are ca efect incetarea valabilitatii acesteia, contributia anuala prevazuta la alin. (4) se datoreaza integral”. De asemenea, tot la alin.(6) mai sus-mentionat, textul lit.i) a fost completat cu precizari privind jocurile tip slot machine, care fusesera omise anterior.
Taxe mai mari pentru operatorii de jocuri de noroc
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
I. Taxe aferente licentei de organizare a jocurilor de noroc (anuale):
A. Pentru jocurile loto: 135.000 euro
B. Pentru pariurile mutuale: 54.000 euro
C. Pentru pariurile in cota fixa: 100.000 euro
D. Pentru pariurile in contrapartida: 100.000 euro
E. Pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor:115.000 euro
F. Pentru jocurile caracteristice clubului de poker: 17.500 euro
G. Pentru jocurile tip slot-machine: 75.000 euro
H. Pentru jocurile bingo desfasurate in sali de joc: 11.500 euro
I. Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor retelelor de televiziune: 90.000 euro
J. Pentru jocurile de noroc la distanta se acorda 3 categorii de licente dupa cum urmeaza:
Licenta clasa 1: pentru jocurile de noroc la distanta prevazute la art. 10 alin. (1) lit. i) - n) din ordonanta de urgenta. Se acorda operatorilor care organizeaza jocuri de noroc la distanta care au contract direct cu jucatorul si se calculeaza in functie de cifra de afaceri a organizatorului, dupa cum urmeaza:
Cifra de afaceri Taxa anuala
Pana la 500.000 euro/an 15.600 euro
500.001 - 1.000.000 euro/an 62.400 euro
1.000.001 - 5.000.000 euro/an 156.000 euro
5.000.001 - 10.000.000 euro/an 249.000 euro
Peste 10.000.000 euro/an 312.000 euro
Licenta clasa a 2-a: pentru persoanele juridice implicate in domeniul jocurilor de noroc traditionale si la distanta, precum si organismelor de evaluare a conformitatii. Se acorda:
(i) operatorilor care ofera management si facilitati de gazduire pe platforma de jocuri, altii decat furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice, astfel cum sunt definiti in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, 9.500 euro/an;
(ii) operatorilor economici care desfasoara activitatile prevazute la art. 20 alin. (1) din ordonanta de urgenta: 9.500 euro/an
(iii) procesatorilor de plati: 9.500 euro/an;
(iv) firmelor producatoare si/sau distribuitoare de software specializat in domeniul jocurilor de noroc: 9.500 euro/an;
(v) afiliatilor: 9.500 euro/an;
(vi) certificatorilor: 9.500 euro/an; (vii) auditorilor: 9.500 euro/an;
(viii) organismelor de evaluare a conformitatii 9.500 euro/an.
Licenta clasa a 3-a: pentru jocurile loto - la distanta - monopol de stat prevazute la art. 10 alin. (1) lit. h) din ordonanta de urgenta. Se acorda operatorului de jocuri tip loteristic: 150.000 euro.
K. Pentru Festivalul de poker: 10.000 euro
L. Pentru jocuri temporare tip cazinou (valabila 3 luni): 25.000 euro
M. Pentru jocuri temporare tip slot-machine (valabila 3 luni): 6.500 euro
N. Pentru jocuri temporare tip bingo in sala (valabila 3 luni): 3.000 euro
O. Pentru jocuri tip tombola - joc traditional: 15.000 euro
P. Pentru jocurile de videoloterie - joc traditional: 60.000 euro
II. Taxe aferente autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc (anuale):
A. Pentru jocurile traditionale de tip loto: 200.000 euro
B. Pentru pariuri mutuale - traditionale: 21% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanta de urgenta, dar nu mai putin de: 100.000 euro
C. Pentru pariuri in cota fixa - traditionale: 18% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanta de urgenta, dar nu mai putin de: 100.000 euro
D. Pentru pariuri in contrapartida - traditionale: 21% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanta de urgenta, dar nu mai putin de: 100.000 euro
E. Pentru jocuri de noroc caracteristice cazinourilor:
(i) pentru fiecare masa, in municipiul Bucuresti: 65.000 euro
(ii) pentru fiecare masa, in alte locatii decat municipiul Bucuresti: 35.000 euro
F. Pentru clubul de poker:
(i) pentru fiecare locatie, in municipiul Bucuresti: 75.000 euro
(ii) pentru fiecare locatie, in alte locatii decat municipiul Bucuresti: 35.000 euro
G. Pentru fiecare mijloc de joc tip slot-machine:
(i) slot machine clasa A: 4.600 euro
(ii) aparatele electronice atribuitoare de castiguri cu risc limitat clasa B: 2.000 euro
H. Pentru jocurile bingo desfasurate in sali de joc: 7.000 euro pentru fiecare sala, precum si 5% din valoarea nominala a cartoanelor achizitionate de la Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A., care se achita in avans la Trezoreria Statului, cu prezentarea ordinului de plata vizat de trezorerie la ridicarea cartoanelor
I. Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor retelelor de televiziune: 23%
din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanta de urgenta, dar nu mai putin de: 130.000 euro
J. Pentru jocurile de noroc la distanta clasa 1: 23% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanta de urgenta, dar nu mai putin de: 120.000 euro
K. Pentru jocurile de noroc la distanta clasa a 3-a: 23% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanta de urgenta, dar nu mai putin de: 115.000 euro.
L. Pentru Festivalul de poker: 25.000 euro M. Pentru jocuri temporare tip cazinou (valabila 3 luni): 20.000 euro pentru fiecare masa N. Pentru jocuri temporare tip slot-machine clasa A (valabila 3 luni): 1000 euro
O. Pentru jocuri temporare tip bingo in sala (valabila 3 luni): 1.750 euro, pentru fiecare locatie, precum si 5% din valoarea nominala a cartoanelor achizitionate de la Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A., care se achita in avans la Trezoreria Statului, cu prezentarea ordinului de plata vizat de trezorerie la ridicarea cartoanelor
P. Pentru jocuri tip tombola - joc traditional: 75.000 euro pentru fiecare locatie in care se organizeaza si se exploateaza activitatea de tombola – joc traditional, precum si 5% din valoarea nominala a biletelor de participare la tombola achizitionate de la Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A., care se achita in avans la Trezoreria Statului, cu prezentarea ordinului de plata vizat de trezorerie la ridicarea biletelor.
2. Valoarea minima a capitalului social subscris si varsat la data solicitarii cererii de obtinere a licentei de organizare a jocurilor de noroc*)
A. Pentru organizatorii care exploateaza jocuri loto: minimum 2.000.000 lei
B. Pentru organizatorii care exploateaza pariuri mutuale: minimum 1.000.000 lei
C. Pentru organizatorii care exploateaza pariuri in cota fixa: minimum 1.000.000 lei
D. Pentru organizatorii care exploateaza pariuri in contrapartida: minimum 1.000.000 lei
E. Pentru organizatorii care exploateaza jocuri de noroc caracteristice cazinourilor: minimum 1.000.000 lei
F. Pentru organizatorii care exploateaza jocurile tip slot-machine: minimum 30.000 lei
G. Pentru organizatorii care exploateaza jocurile bingo desfasurate in sali de joc: minimum 100.000 lei
Litera H. a Punctului 2 din Anexa se completeaza, urmand a avea urmatorul cuprins:
H. Pentru organizatorii care exploateaza jocurile de noroc on-line definite la art. 10 alin. (1) lit. h) - n) din ordonanta de urgenta: minimum 1.000.000 lei
I. Pentru organizatorii care exploateaza jocuri de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor retelelor de televiziune: minimum 1.000.000 lei
J. Pentru organizatorii de jocuri temporare: minimum 1.000.000 lei
K. Pentru organizatorii de festivaluri de poker: minimum 100.000 lei
L. Pentru organizatorii de cluburi de poker: minimum 100.000 lei
Dupa litera L. punctul 2 din Anexa se introduce o noua litera, Litera M., cu urmatorul cuprins:
M. Pentru organizatorii de jocuri de noroc tip tombola – joc de noroc traditional: minimum 100.000 lei.
*) In situatia in care acelasi organizator solicita licenta de organizare a jocurilor de noroc care implica utilizarea mai multor categorii de mijloace de joc, conditia de existenta a unei valori minimale a capitalului social subscris si varsat la data cererii de obtinere a licentei de organizare a jocurilor de noroc se aplica cumulativ.
3. Taxe speciale
A. Pentru videoloterie (VLT): 3% aplicata asupra venitului din jocurile de noroc ale operatorului licentiat. Taxa se vireaza in totalitate la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare, pentru luna anterioara.
B. Taxa de acces - bilet de intrare:
(i) pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor: 50 lei
(ii) pentru jocurile de noroc caracteristice cluburilor de poker: 30 lei
C. (i) Taxa de viciu pentru jocurile de noroc caracteristice slot-machine prevazute la art. 10 alin. (1) lit. e) pct. (i) si pentru videoloterie (VLT): 500 euro/post autorizat/an, care se achita de organizator odata cu taxa de autorizare, indiferent daca mijlocul de joc autorizat se afla sau nu in exploatare.
D.Taxe administrative
(i) taxa analiza documentatie: 3.000 euro platiti la depunerea cererii pentru o licenta de jocuri de noroc la distanta, impreuna cu depunerea documentelor prevazute in ordonanta de urgenta;
(ii) taxa de eliberare licenta: 9.500 euro/licenta.
Litera D se completeaza cu urmatoarele subpuncte (iii), (iv), (v), astfel:
(iii) taxa analiza documentatie solicitare licenta jocuri de noroc traditionale 500 euro,la depunerea solicitarii.
(iv) taxa analiza documentatie solicitare autorizare jocuri de noroc 150 euro, la depunerea cererii pentru obtinerea autorizatiei de exploatare.
(v) taxa analiza documentatie solicitare integrare jocuri noi/recertificare jocuri pe platforma de jocuri de noroc la distanta autorizata 150 euro, la depunerea solicitarii.
4. Valoarea in lei atat a taxelor pentru jocuri de noroc, cat si a garantiilor stabilite in moneda euro se determina prin transformarea sumelor exprimate in echivalent euro pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Acest curs se utilizeaza pe toata durata anului urmator.
Taxa de publicitate, o noua taxa pentru operatorii de jocuri de noroc
Potrivit documentului publicat de Finante, din considerente de ordin bugetar, precum si in vederea limitarii publicitatii agresive pentru promovarea jocurilor de noroc, se propune introducerea unei taxe de publicitate.
1. La articolul 12 , dupa alineatul (1) se introduc cinci alineate noi, alineatele (2)- (6), care vor avea urmatorul cuprins:
(2) Contractele avand ca obiect promovarea marcilor, platformelor, aplicatiilor sau activitatilor de jocuri de noroc prin amplasarea mesajelor publicitare in localitati si pe drumurile publice, sau prin intermediul unui serviciu de televiziune, precum si orice act prin care se modifica valoarea initiala, vor fi comunicate Oficiului National pentru Jocuri de Noroc de catre organizatorul de jocuri de noroc in termen de 5 zile lucratoare de la data incheierii. In intelesul prezentului articol, nu se considera contracte de publicitate, contractele incheiate de organizatorii de jocuri de noroc cu entitatile sau federatiile sportive, care prevad in sarcina acestora din urma obligatia de promovare in incinta stadioanelor sau a salilor de sport.
(3) Organizatorii de jocuri de noroc datoreaza taxa de publicitate pentru activitatile de jocuri de noroc. In cazul contractelor de publicitate avand ca obiect promovarea in una dintre modalitatile prevazute la alin.(2) a activitatilor de jocuri de noroc autorizate pe teritoriul Romaniei, care sunt incheiate de o entitate care nu este organizator de jocuri de noroc, taxa este datorata de prestatorul serviciilor de publicitate, potrivit contractului. In acest caz devin incidente prevederile alin.(2) si (4) – (6).
(4) Taxa de publicitate a activitatilor de jocuri de noroc reprezinta 5% din valoarea contractelor de publicitate mentionate la alin. (2) si va fi achitata catre bugetul general consolidat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care contractul de publicitate a fost incheiat. In cazul contractelor care prevad plati periodice catre prestator, obligatia de plata a taxei devine scadenta in ultima zi a lunii in care obligatia de plata a devenit scadenta.
(5) Suma datorata potrivit prevederilor alin. (4) se calculeaza de catre platitorii de taxe si se declara, pana la termenul de plata, in declaratia fiscala depusa la organul fiscal competent. Modelul si continutul declaratiei se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(6) Pentru contractele de publicitate aflate in derulare, taxa prevazuta la alin.(4) se declara si se plateste in maxim 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin.(5).
Sursa foto: Unsplash.com