Fiscul a publicat un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.
Prin Ordonanta Guvernului nr.11/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala si reglementarea unor masuri fiscale, au fost aduse completari art.92 “Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati” din Codul de procedura fiscala.
Astfel, conform alin.(9^1) al art.92, nou introdus, in cazul suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, dispusa de instantele de judecata in baza prevederilor Legii nr.554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, toate efectele deciziei de inactivare sunt suspendate pana la incetarea acesteia si contribuabilul/platitorul se reactiveaza pe perioada suspendarii.
Avand in vedere prevederile legale mentionate, se impune elaborarea unei proceduri pentru punerea in aplicare a sentintelor judecatoresti prin care s-a dispus de catre instantele de judecata suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest scop, este necesara stabilirea fluxului procedural pentru reactivarea contribuabilului/platitorului pe perioada suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, a modalitatii de suspendare a efectelor produse de declararea starii de inactivitate fiscala, a modalitatii de aplicare a sentintelor judecatoresti la data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si a efectelor care se produc, precum si a modalitatii de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti definitive si a efectelor care se produc.
ANAF precizeaza ca, potrivit dispozitiilor art.316 alin.(11) lit.a) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, organul fiscal anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, de la data declararii in inactivitate a unei persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania. In aceste conditii, este necesara inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, cu data suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, daca persoana impozabila nu indeplineste alte conditii de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. Trebuie mentionat ca, potrivit dispozitiilor art.316 alin.(11) din Codul fiscal, organul fiscal anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA si in cazul in care sunt indeplinite alte conditii, nu doar in caz de inactivitate fiscala (ex. daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art.4 alin.(4) lit.a) din Ordonanta Guvernului nr.39/2015 privind cazierul fiscal).
In situatia in care persoana impozabila indeplineste si alte conditii pentru anularea inregistrarii, se propune emiterea unei noi decizii de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, care sa reflecte noile motive pentru care persoana impozabila nu poate fi inregistrata in scopuri de TVA, si pentru a respecta dreptul la contestatie al respectivului contribuabil.
De asemenea, se propune ca persoana impozabila sa fie informata cu privire la faptul ca a fost pusa in executare hotararea judecatoreasca prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de inactivitate, insa in urma verificarii s-a emis o noua decizie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA pentru un alt temei legal. Din cuprinsul dispozitiilor Legii contenciosului administrativ rezulta ca persoana care se considera vatamata poate solicita suspendarea executarii actului administrativ fie inainte de momentul introducerii unei cereri de anulare a actului administrativ (art.14 din lege), fie chiar prin cererea adresata instantei pentru anularea, in tot sau in parte, a actului atacat (art.15 din lege).
In ceea ce priveste incetarea suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, sunt doua ipoteze:
a) suspendarea inceteaza de drept, in termen de 60 de zile, intrucat persoana impozabila nu a introdus la instanta judecatoreasca actiunea in anularea actului (art.14 alin.(1) teza a II-a din Legea contenciosului administrativ). In aceasta situatie, decizia de declarare in inactivitate continua sa-si produca efecte, fiind necesara repunerea contribuabilului in stare de inactivitate si anularea inregistrarii in scopuri de TVA, incepand cu data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
b) suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate inceteaza ca urmare a solutionarii definitive a cauzei (art.15 din Legea contenciosului administrativ). In aceasta situatie, efectele care se produc depind de modul de solutionare, de catre instanta judecatoreasca, a actiunii in anularea actului. Daca instanta judecatoreasca anuleaza decizia de declarare in inactivitate, contribuabilul devine activ fiscal si inregistrat in scopuri de TVA, de la data declararii initiale in inactivitate fiscala, in ipoteza in care nu se mentin alte conditii prevazute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Daca instanta judecatoreasca mentine valabilitatea deciziei de declarare in inactivitate fiscala, contribuabilul este inactiv fiscal si are anulata inregistrarea in scopuri de TVA, incepand cu data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus mentinerea dispozitiilor deciziei de declarare in inactivitate. P
ANAF mai sustine ca actele care au fost emise in perioada in care contribuabilul a beneficiat de efectele solutiei de suspendare a executarii deciziei de declarare in inactivitate, raman valabile pe perioada suspendarii, astfel incat sa nu fie incalcate efectele hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea, pe perioada in care aceasta si-a produs efecte.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Trebuie mentionat ca, potrivit dispozitiilor art.4 alin.(4) lit.c) din Ordonanta Guvernului nr.39/2015 privind cazierul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazierul fiscal al contribuabililor se inscriu si informatii privind inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii (cu exceptia inactivitatii fiscale declarate ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului). Precizam ca, inactivitatea fiscala se inscrie in cazierul fiscal dupa ramanerea definitiva a deciziei de declarare in inactivitate. Astfel, in ipoteza in care Decizia de declarare in inactivitate ramane definitiva prin neexercitarea cailor administrative sau judiciare de atac, inactivitatea fiscala se inscrie in cazierul fiscal in termen de 5 zile de la implinirea termenului de 6 luni prevazut pentru introducerea actiunii la instanta de contencios administrativ, in conditiile prevazute de Legea contenciosului administrativ. In ipoteza in care Decizia de declarare in inactivitate, pentru care au fost exercitate caile de atac, ramane definitiva prin hotarare judecatoreasca, inactivitatea fiscala se inscrie in cazierul fiscal in termen de 5 zile de la primirea de catre organele fiscale a comunicarii hotararii judecatoresti ramase definitive. In aceste conditii, suspendarea executarii deciziei de inactivitate fiscala, teoretic, nu are efecte asupra informatiilor inscrise in cazierul fiscal al contribuabilului declarat inactiv fiscal, intrucat pana la data la care acesta poate sa solicite suspendarea executarii deciziei de inactivitate fiscala, starea de inactivitate fiscala nu se inscrie in cazierul fiscal.
Prin acest act normativ vor fi aprobate procedura de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, dar si formularele necesare.
Anexa nr.1 Procedura de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
A. Prevederi generale
1. Prezenta procedura se aplica contribuabililor declarati inactivi, potrivit art.92 alin.(1) lit.a) - g) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul de procedura fiscala) pentru care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, in baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare (Legea contenciosului administrativ).
2. Punerea in aplicare a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate se face cu data pronuntarii hotararii judecatoresti.
3. Competenta pentru punerea in aplicare a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate revine compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organelor fiscale in a caror evidenta fiscala sunt inregistrati contribuabilii/platitorii, denumit in continuare compartiment de specialitate.
B. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, la data suspendarii executarii
4. Compartimentul juridic din cadrul organului fiscal competent in administrarea fiscala a contribuabililor declarati inactivi comunica compartimentului de specialitate hotararile judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziilor de declarare in inactivitate, in maximum 3 zile de la data pronuntarii hotararii judecatoresti, in vederea punerii in aplicare a prevederilor acestora.
5.(1). Pentru reactivarea contribuabilului, in baza hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, conform modelului prevazut in anexa nr.2 la ordin, in care bifeaza situatiile corespunzatoare suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) numarul si data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
c) numarul si data hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil;
d) motivatia propunerii de scoatere din oficiu din evidenta contribuabililor declarati inactivi;
e) propunerile privind efectele aplicarii suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si motivatia acestora, potrivit pct.6 - 8, dupa caz.
5.(2). Referatul se semneaza de catre persoana care l-a intocmit, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate.
5.(3). In termen de 5 zile lucratoare de la primirea hotararii judecatoresti, de catre compartimentul juridic, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate inscrie in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare, mentiunea de reactivare, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil.
6. In cazul persoanelor impozabile pentru care, in temeiul deciziei de declarare in inactivitate, a fost anulata, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, conform art.316 alin.(11) lit.a) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), compartimentul de specialitate verifica si daca persoana impozabila se incadreaza in alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA prevazuta la art.316 alin.(11) din Codul fiscal. Rezultatul verificarii se inscrie, de asemenea, in referat.
7.(1). Daca, din informatiile detinute, compartimentul de specialitate constata ca persoana impozabila nu indeplineste alta conditie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, prin referat se propune si inregistrarea in scopuri de TVA si pastrarea codului de inregistrare in scopuri de TVA atribuit initial.
7.(2). In situatia prevazuta la alin.(1), compartimentul de specialitate intocmeste si Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit initial. Data de la care inregistrarea in scopuri de TVA devine valabila si data emiterii certificatului de inregistrare in scopuri de TVA sunt aceleasi cu data pronuntarii hotararii judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil.
7.(3). Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA se comunica persoanei impozabile potrivit dispozitiilor art.47 din Codul de procedura fiscala.
7.(4). Compartimentul de specialitate inscrie persoana impozabila in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art.316 din Codul fiscal, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare.
7.(5). Inregistrarea in scopuri de TVA si, implicit, certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, emis potrivit pct.7.2, raman valabile pe toata perioada suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
8.(1). Daca, din informatiile detinute, compartimentul de specialitate constata ca persoana impozabila indeplineste alta conditie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA prevazuta la art.316 alin.(11) din Codul fiscal, prin referat se propune ca inregistrarea in scopuri de TVA sa ramana anulata.
8.(2). In situatia prevazuta la alin.(1), compartimentul de specialitate emite Decizia de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit modelului aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare, avand inscris noul temei legal al anularii inregistrarii si inscrie in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata noul temei legal pentru anularea inregistrarii in scopuri de TVA prevazut la art.316 alin.(11) din Codul fiscal. Decizia se comunica persoanei impozabile potrivit dispozitiilor art.47 din Codul de procedura fiscala.
8.(3). Compartimentul de specialitate informeaza persoana impozabila cu privire la faptul ca a fost pusa in executare hotararea judecatoreasca prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, insa in urma verificarii, s-a emis o noua decizie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, intrucat indeplineste alta conditie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, precum si cu privire la mentiunile inscrise potrivit alin.(2), in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata, printr-o notificare, al carei model este prevazut in anexa nr.3 la ordin.
8.(4). Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, notificarea se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate.
8.(5). Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
8.(6). Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art.47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia. Notificarea se comunica contribuabilului insotita de Decizia de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, intocmita potrivit pct.8.(2).
9. In ipoteza in care, in temeiul deciziei de declarare in inactivitate a fost anulata, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare/servicii, conform art.317 alin.(11) din Codul fiscal, compartimentul de specialitate aplica in mod corespunzator dispozitiile pct.7.(1) - 7.(5), respectiv pct.8.(1) - 8.(6), dupa caz, in situatia in care contribuabilul indeplineste alta conditie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA prevazuta la art.317 alin.(9) din Codul fiscal.
C. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate, la data incetarii de drept a suspendarii executarii
10. In cazul in care contribuabilul nu a introdus la instanta judecatoreasca, in termen de 60 de zile de la suspendarea executarii Deciziei de declarare in inactivitate, nicio actiune in anularea actului, potrivit prevederilor art.14 alin.(1) teza a II-a din Legea contenciosului administrativ, intervine incetarea de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
11.(1). In 3 zile lucratoare de la implinirea termenului de 60 de zile, calculat potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila, compartimentul de specialitate, solicita contribuabilului, fie sa faca dovada inregistrarii actiunii in anulare a deciziei de declarare in inactivitate, prezentand un certificat de grefa din care sa rezulte obiectul si data introducerii actiunii, fie sa informeze organul fiscal cu privire la faptul ca nu a introdus actiunea in anulare a deciziei de declarare in inactivitate.
11.(2). Compartimentul de specialitate intocmeste o notificare, conform modelului prevazut in anexa nr. 4 la ordin.
11.(3). Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, notificarea se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate.
11.(4). Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, ClujNapoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate), precum si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si prin prezenta procedura.
11.(5). Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art.47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
11.(6). Contribuabilul are obligatia sa depuna, la organul fiscal competent, dovada inregistrarii actiunii in anulare, in maximum 5 zile lucratoare de la data comunicarii notificarii.
12. Incepand cu data la care a intervenit incetarea de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, contribuabilul este repus in stare de inactivitate.
13.(1). In a 6-a zi lucratoare de la data comunicarii notificarii, daca nu a fost depusa dovada inregistrarii actiunii in anulare compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, conform modelului prevazut in anexa nr.2 la ordin, in care completeaza capitolul corespunzator incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
c) motivatia propunerii de repunere in stare de inactivitate a contribuabilului urmare incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
d) propunerile privind efectele aplicarii incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si motivatia acestora, potrivit pct.14, 15 sau 16, dupa caz.
13.(2). Referatul se semneaza de catre persoana care l-a intocmit, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate.
13.(3). In termen de 6 zile lucratoare de la data comunicarii notificarii, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate inscrie in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare, data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ, contribuabilul fiind repus in stare de inactivitate de la data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
14.(1). In cazul unei persoane impozabile pentru care au fost aplicate dispozitiile pct.7.(1) - 7.(5), compartimentul de specialitate propune, prin referat, incetarea efectelor inregistrarii in scopuri de TVA, respectiv, anularea inregistrarii in scopuri de TVA incepand cu data incetarii de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, precum si a certificatului de inregistrare in scopuri de TVA, emis potrivit pct.7.(2), ca urmare a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate.
14.(2). Compartimentul de specialitate emite Decizia de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit modelului aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare. Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este data la care a intervenit incetarea de drept a suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitatate, iar in decizia de anulare se inscriu seria si numarul certificatului de inregistrare in scopuri de TVA emis potrivit pct.7.(2).
14.(3). Decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se comunica persoanei impozabile potrivit dispozitiilor art.47 din Codul de procedura fiscala.
14.(4). Compartimentul de specialitate radiaza persoana impozabila din Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art.316 din Codul fiscal, si inscrie persoana impozabila in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata.
15. In cazul unei persoane impozabile pentru care au fost aplicate dispozitiile pct.8.(1) - 8.(6), compartimentul de specialitate completeaza, in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata, temeiul legal pentru anularea inregistrarii in scopuri de TVA, in sensul ca sunt indeplinite si conditiile prevazute la art.316 alin.(11) lit.a) din Codul fiscal, respectiv contribuabilul este declarat inactiv fiscal.
16. In cazul unui contribuabil pentru care au fost aplicate dispozitiile pct.9, privind inregistrarea in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare/servicii, conform art.317 alin.(11) din Codul fiscal, compartimentul de specialitate aplica in mod corespunzator dispozitiile pct.14.(1) - 14.(3). D.1. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti definitive prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate
17. Daca suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate inceteaza ca urmare a solutionarii definitive a cauzei, in conditiile prevazute de Legea contenciosului PROIECT 5 administrativ, in baza hotararilor judecatoresti prin care se dispune anularea deciziei de declarare in inactivitate, contribuabilul este repus in situatia anterioara datei comunicarii deciziei de declarare in inactivitate.
18. Compartimentul juridic din cadrul organului fiscal competent in administrarea fiscala a contribuabililor declarati inactivi comunica compartimentului de specialitate in termen de 3 zile de la pronuntare, solutia definitiva prin care instanta a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate, in vederea punerii in aplicare a acesteia.
19.(1). In baza hotararii judecatoresti compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, conform modelului prevazut in anexa nr.2 la ordin, care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) numarul si data deciziei prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
c) numarul si data hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil;
d) motivatia propunerii de scoatere din oficiu din evidenta contribuabililor declarati inactivi; e) propunerile privind efectele anularii deciziei de declarare in inactivitate, si motivatia acestora, potrivit pct.20 - 21, dupa caz.
19.(2). Referatul se semneaza de catre persoana care l-a intocmit, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate.
19.(3). In termen de 5 zile lucratoare de la primirea hotararii judecatoresti, de catre compartimentul juridic, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate opereaza corespunzator in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare, in sensul eliminarii mentiunilor privind inactivarea, contribuabilul pastrandu-si calitatea de contribuabil activ de la data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate.
20.(1). In cazul unei persoane impozabile pentru care au fost aplicate dispozitiile pct.7.(1) - 7.(5) sau pct.9, dupa caz, aceasta fiind inregistrata in scopuri de TVA pe perioada suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, compartimentul de specialitate verifica daca, la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate, sunt indeplinite alte conditii prevazute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
20.(2). Daca, din informatiile detinute, compartimentul de specialitate constata ca, la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate, persoana impozabila nu indeplineste alta conditie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA prevazuta la art.316 alin.(11) din Codul fiscal, compartimentul de specialitate propune prin referat:
a) anularea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, emisa in baza deciziei de declarare in inactivitate, a carei anulare a fost dispusa de instanta judecatoreasca;
b) incetarea efectelor inregistrarii in scopuri de TVA, respectiv anularea inregistrarii in scopuri de TVA, din oficiu, a persoanei impozabile si a certificatului de inregistrare in scopuri de TVA, emis potrivit pct.7.(2), valabile pe perioada suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate,
c) inregistrarea in scopuri de TVA, de la data inregistrarii initiale in scopuri de TVA. Compartimentul de specialitate intocmeste certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrise data inregistrarii initiale in scopuri de TVA si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit initial. Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA se comunica persoanei impozabile, potrivit dispozitiilor art.47 din Codul de procedura fiscala, insotit de decizia prin care se anuleaza decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, prevazuta la lit.a), precum si de decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, prevazuta la lit.b).
20.(3). Compartimentul de specialitate inscrie, pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art.316 din Codul fiscal, in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, mentiunea potrivit careia persoana impozabila isi pastreaza calitatea de persoana inregistrata in scopuri de TVA de la data inregistrarii initiale in scopuri de TVA, precum si numarul si data hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil.
20.(4). Daca, din informatiile detinute, compartimentul de specialitate constata ca, la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate, persoana impozabila indeplineste alta conditie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA prevazuta la art.316 alin.(11) din Codul fiscal, compartimentul de specialitate propune prin referat:
a) anularea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, emisa in baza deciziei de declarare in inactivitate, a carei anulare a fost dispusa de instanta judecatoreasca;
b) incetarea efectelor inregistrarii in scopuri de TVA, respectiv anularea inregistrarii in scopuri de TVA, din oficiu, a persoanei impozabile si a certificatului de inregistrare in scopuri de TVA, emis potrivit pct.7.(2), valabile pe perioada suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate;
c) inregistrarea in scopuri de TVA, de la data inregistrarii initiale in scopuri de TVA;
d) anularea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit dispozitiilor art.316 alin.(11) din Codul fiscal, de la data comunicarii deciziei de anulare.
Decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, intocmita potrivit modelului aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare, se comunica persoanei impozabile, potrivit dispozitiilor art.47 din Codul de procedura fiscala, insotita de decizia prin care se anuleaza decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, prevazuta la lit.a), de decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, prin care inceteaza efectele inregistrarii efectuate la data suspendarii, prevazuta la lit.b), precum si de certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrise data inregistrarii initiale in scopuri de TVA si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit initial.
Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, intocmita intrucat persoana impozabila indeplineste alta conditie de anulare, se stabileste in conditiile art.316 alin.(11) din Codul fiscal. 21.(1). In cazul unei persoane impozabile pentru care au fost aplicate dispozitiile pct.8.(1) - 8.(6) si pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a ramas anulata, compartimentul de specialitate verifica daca, la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate se mentin/sunt indeplinite alte conditii prevazute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. 21.(2).
In ipoteza in care, nu se mai mentin/nu mai sunt indeplinite alte conditii privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, compartimentul de specialitate propune prin referat: a) anularea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, emisa in baza deciziei de declarare in inactivitate, a carei anulare a fost dispusa de instanta judecatoreasca; b) inregistrarea in scopuri de TVA, de la data inregistrarii initiale in scopuri de TVA. Compartimentul de specialitate intocmeste certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrise data inregistrarii initiale in scopuri de TVA si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit initial.
Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA se comunica persoanei impozabile, potrivit dispozitiilor art.47 din Codul de procedura fiscala, insotit de decizia prin care se anuleaza decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, prevazuta la lit.a).
21.(3). Compartimentul de specialitate inscrie, pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art.316 din Codul fiscal, in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, mentiunea potrivit careia persoana impozabila isi PROIECT 7 pastreaza calitatea de persoana inregistrata in scopuri de TVA de la data inregistrarii initiale in scopuri de TVA, precum si numarul si data hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil.
21.(4). In ipoteza in care, la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate, se mentin/sunt indeplinite alte conditii prevazute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, compartimentul de specialitate propune prin referat:
a) anularea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, emisa in baza deciziei de declarare in inactivitate, a carei anulare a fost dispusa de instanta judecatoreasca;
b) inregistrarea in scopuri de TVA, de la data inregistrarii initiale in scopuri de TVA (valabila pana la data suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, data de la care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata potrivit pct.8.(1) - 8.(6) din procedura);
c) inregistrarea in scopuri de TVA ramane anulata.
21.(5). Compartimentul de specialitate informeaza persoana impozabila, printr-o notificare intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.3 la ordin, cu privire la faptul ca a fost pusa in executare hotararea judecatoreasca definitiva prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate, insa in urma verificarii, s-a constatat ca, la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus anularea deciziei de declarare in inactivitate, se mentin conditii de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, prevazute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal, motiv pentru care inregistrarea in scopuri de TVA ramane anulata. Dispozitiile pct.8.(4) - 8.(6) sunt aplicabile in mod corespunzator.
D.2. Fluxul de punere in aplicare a hotararilor judecatoresti definitive prin care s-a dispus mentinerea dispozitiilor deciziei de declarare in inactivitate
22. Daca suspendarea executarii deciziei de declarare in inactivitate inceteaza ca urmare a solutionarii definitive a cauzei, in conditiile prevazute de Legea contenciosului administrativ, in baza hotararilor judecatoresti prin care se dispune mentinerea deciziei de declarare in inactivitate, contribuabilul este repus in starea de inactivitate de la data pronuntarii solutiei definitive.
23. Compartimentul juridic din cadrul organului fiscal competent in administrarea fiscala a contribuabililor declarati inactivi comunica compartimentului de specialitate, in termen de 3 zile de la pronuntare, solutia definitiva prin care instanta a dispus mentinerea deciziei de declarare in inactivitate, in vederea punerii in aplicare a acesteia.
24. Pe baza comunicarii de la pct.23, compartimentul de specialitate intocmeste un referat motivat, conform modelului prevazut in anexa nr.2 la ordin, care contine in mod obligatoriu:
a) datele de identificare ale contribuabilului (denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala);
b) numarul si data hotararii judecatoresti cu solutia definitiva prin care s-a dispus mentinerea deciziei de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil;
c) motivatia propunerii de mentinere in evidenta contribuabililor declarati inactivi;
d) propunerile privind efectele mentinerii dispozitiilor deciziei de declarare in inactivitate, potrivit pct.25 - 26, dupa caz.
25.(1). Referatul se semneaza de catre persoana care l-a intocmit, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate.
25.(2). In termen de 5 zile lucratoare de la primirea solutiei definitive de catre compartimentul juridic, pe baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate opereaza corespunzator in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare, in sensul repunerii in starea de inactivitate de la data pronuntarii solutiei definitive privind mentinerea decizei de declarare in inactivitate.
26.(1). In cazul unei persoane impozabile pentru care au fost aplicate dispozitiile pct.7.(1) - 7.(5) sau pct.9, dupa caz, aceasta fiind inregistrata in scopuri de TVA pe perioada suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate, compartimentul de specialitate propune, prin referat incetarea efectelor inregistrarii in scopuri de TVA, respectiv anularea inregistrarii in scopuri de TVA, a persoanei impozabile incepand cu data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus mentinerea dispozitiilor deciziei de declarare in inactivitate, precum si a certificatului de inregistrare in scopuri de TVA, emis potrivit pct.7.(2).
26.(2). Compartimentul de specialitate emite Decizia de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit modelului aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare. Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA este data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus mentinerea dispozitiilor deciziei de declarare in inactivitate, iar in decizia de anulare se inscriu seria si numarul certificatului de inregistrare in scopuri de TVA emis potrivit pct.7.(2).
26.(3). Decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se comunica persoanei impozabile potrivit dispozitiilor art.47 din Codul de procedura fiscala.
26.(4). Compartimentul de specialitate radiaza persoana impozabila din Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, in care a fost inscris pe perioada suspendarii executarii deciziei de declarare in inactivitate si inscrie persoana impozabila in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata. In registre se inscrie numarul si data hotararii judecatoresti prin care s-a mentinut decizia de declarare in inactivitate pentru respectivul contribuabil, cat si mentiunea privind pastrarea calitatii de persoana impozabila a carei inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata potrivit art.316 alin.(11) lit.a) din Codul fiscal, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus mentinerea dispozitiilor deciziei de declarare in inactivitate.
27.(1). In cazul unei persoane impozabile pentru care au fost aplicate dispozitiile pct.8.(1) - 8.(6), aceasta fiind persoana impozabila a carei inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata pentru indeplinirea altor conditii prevazute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal, compartimentul de specialitate modifica temeiul legal pentru anularea inregistrarii in scopuri de TVA, in sensul ca sunt indeplinite si conditiile prevazute la art.316 alin.(11) lit.a) din Codul fiscal, respectiv contribuabilul este declarat inactiv fiscal.
27.(2). Compartimentul de specialitate informeaza si persoana impozabila cu privire la mentiunile inscrise, potrivit alin.(1), in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata, printr-o notificare intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.3 la ordin. Dispozitiile pct.8.(4) - 8.(6) sunt aplicabile in mod corespunzator.
E. Dispozitii finale
28. Documentatia care a stat la baza intocmirii referatului motivat/notificarilor, elaborat/elaborate in aplicarea prezentei proceduri, dupa caz, se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului. 29. La data radierii unui contribuabil, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal central sisteaza procedura in derulare. In acest sens se intocmeste un referat motivat, care se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.