Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Procedura de administrare a obligatiilor datorate de persoanele fizice independente, in Monitor

Data aparitiei: 24 Decembrie 2021
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Procedura de administrare a obligatiilor datorate de persoanele fizice independente, in Monitor
obligatii fiscaleOG 11/2021codul de procedura fiscala

In Monitorul Oficial nr. 1225 din 23 decembrie 2021 a fost publicat Ordinul 2021/2021 care privind competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere. 

Prevederile vor intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie. 

Reamintim ca prin OG nr. 11/2021 au fost aduse o serie de modificari si completari Codului de procedura fiscala, fiind prevazute dispozitii referitoare la competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere. S-a dorit stabilirea competentei de administrare in sarcina organului fiscal teritorial unde contribuabilii isi au domiciliul ca persoana fizica. 

Cu exceptia inregistrarii fiscale, contribuabilul persoana fizica acesta va fi administrat de un singur organ fiscal. Pana acum, acesta trebuia sa se adreseze unuia sau mai multor organe fiscale, in functie de unde se afla sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala. 


In ceea ce priveste gestiunea inlesnirilor la plata ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere aflate in derulare la data 31 decembrie 2021, precum si a solutionarii cererilor de compensare/restituire depuse de aceste persoane pana la aceeasi data, ANAF a facut urmatoarele precizari: 

"Pana la data de 31 decembrie 2021, urmarirea modului de respectare a inlesnirilor la plata acordate pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, in baza actelor normative in materie, se realizeaza de catre vechile organe fiscale. 
Vechile organe fiscale efectueaza, pana la data de 31 decembrie 2021, verificarea conditiilor mentinerii valabilitatii inlesnirilor la plata, iar in cazul pierderii valabilitatii/finalizarii inlesnirilor la plata comunica, pana la aceasta data, persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, o decizie in acest sens. 

Cererile de modificare/mentinere a inlesnirilor la plata depuse de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, pana la data de 31 decembrie 2021, se solutioneaza, pana la aceeasi data, de catre vechile organe fiscale. 

Mentionam ca vechiul organ fiscal este organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla sediul activitatii persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala a acestora, potrivit art. 31 alin. (1) lit b) din Codul de procedura fiscala. 

De asemenea, cererile de compensare si/sau de restituire depuse de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, al caror termen legal de solutionare se implineste pana la data de 31 decembrie 2021, se solutioneaza, pana la aceeasi data, de catre organul fiscal central caruia i-au fost adresate.", potrivit notei de fundamentare a proiectului.

Procedura de administrare a obligatiilor datorate de persoanele fizice independente

Capitolul I Dispozitii generale

1. Organul fiscal competent in administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, denumit in continuare organ fiscal competent, este organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Cod de procedura fiscala.

2. In cazul modificarii domiciliului fiscal al persoanei fizice, competenta de administrare a obligatiilor fiscale datorate de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se modifica cu data modificarii domiciliului fiscal al persoanei fizice.

Capitolul II Procedura de inregistrare si administrare a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

A. Procedura de inregistrare fiscala

1. Competenta pentru inregistrarea fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care solicita inregistrarea fiscala ulterior datei de 1 ianuarie 2022 revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

2. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care au obligatia inregistrarii in registrul comertului, inregistrarea fiscala initiala se realizeaza potrivit legii speciale.

3.1. Competenta pentru inregistrarea fiscala initiala a sediilor secundare cu minimum 5 angajati pentru respectivul sediu secundar, pentru care persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere au obligatia sa solicite inregistrarea fiscala ca platitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla sediul secundar.

3.2. Competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajati pentru respectivul sediu secundar, pentru care contribuabilii au obligatia sa solicite inregistrarea fiscala ca platitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, revine organului fiscal in a carui evidenta fiscala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

4. Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declara sediile secundare cu mai putin de 5 angajati la organul fiscal in a carui evidenta fiscala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

5. In certificatul de inregistrare fiscala al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se inscrie domiciliul fiscal al acestora, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala.

B. Obligatii declarative

Incepand cu anul 2022, declaratiile de impunere si declaratiile informative ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se depun la organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

C. Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare

Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se solutioneaza potrivit dispozitiilor legale in vigoare, aplicabile pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare.

D. Solicitarea documentelor de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Solicitarea documentelor de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza prin cerere adresata organului fiscal competent, astfel:

a) inregistrare la registratura organului fiscal competent;
b) transmitere prin posta;
c) transmitere prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

E. Comunicarea documentelor catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere Comunicarea documentelor catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza astfel:

a) la domiciliul fiscal al acestora, prin remitere, sub semnatura;
b) transmitere prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
c) prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

F. Procedura de plata a obligatiilor fiscale

1. Plata obligatiilor fiscale reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, inclusiv a impozitului pe venitul din salarii aferent activitatii sediilor secundare, se efectueaza de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si/sau sediile secundare ale acestora, dupa caz, la unitatea Trezoreriei Statului care deserveste organul fiscal competent.

2. In situatia in care o persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere efectueaza plata impozitului pe veniturile din salarii datorat de sediul sau secundar, documentele de plata se intocmesc distinct si cuprind in mod obligatoriu si urmatoarele informatii:

a) codul de identificare fiscala si denumirea persoanei care face plata, respectiv persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere care a infiintat sediul secundar - in calitate de platitor;
b) codul de identificare fiscala al sediului secundar pentru care se face plata - in calitate de beneficiar.

3. Din impozitul pe venit incasat la bugetul de stat in luna anterioara, unitatea Trezoreriei Statului care deserveste organul fiscal competent vireaza lunar, potrivit prevederilor legale in vigoare si precizarilor Ministerului Finantelor, cotele defalcate prevazute de lege cuvenite bugetelor locale, astfel:

a) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere din municipiul Bucuresti si pentru sediile secundare ale acestora care isi desfasoara activitatea in municipiul Bucuresti: la bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si la bugetul municipiului Bucuresti;
b) pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, altele decat cele prevazute la lit. a), precum si pentru sediile secundare ale acestora care isi desfasoara activitatea in judete, inclusiv in judetul Ilfov: la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si la bugetele locale ale judetelor pe teritoriul carora isi au domiciliul fiscal persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere sau isi desfasoara activitatea sediile secundare, dupa caz.

4. Operatiunile prevazute la pct. 3 se efectueaza in sistem informatic, pe baza de nota contabila.

G. Procedura de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

1. Activitatea de control fiscal se desfasoara in baza prevederilor titlului VI „Controlul fiscal“ din Codul de procedura fiscala.
2.
(1) Actiunile de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se efectueaza de catre personalul cu atributii de inspectie fiscala din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in baza prevederilor art. 120 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, se pot efectua actiuni de control fiscal la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si de catre alte structuri de inspectie fiscala, prin delegare de competenta.

3.
(1) Actiunile de inspectie fiscala pentru care au fost comunicate avize de inspectie fiscala in vederea efectuarii inspectiei fiscale la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se efectueaza de organele de inspectie fiscala care au emis avizele de inspectie fiscala, care solicita, pana la data de incepere a inspectiei fiscale, delegare de competenta de la organul fiscal care detine competenta de administrare a contribuabilului si catre care a fost predat dosarul fiscal al acestuia. Actiunea de inspectie fiscala va fi inceputa numai dupa primirea delegarii de competenta.

(2) Actiunile pentru care au fost emise ordine de serviciu, in vederea efectuarii controlului inopinat la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost incepute pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea, se vor elimina din programul de activitate al structurii care a emis ordinul de serviciu, urmand ca intreaga documentatie care a stat la baza deciziei de efectuare a controlului inopinat sa fie transmisa, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care drept urmare a analizelor proprii efectuate va decide daca se mai impune demararea controlului inopinat.

(3) Actiunile de verificare documentara, pentru care s-a procedat, pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, la transmiterea invitatiei pentru audiere, respectiv s-a realizat audierea contribuabilului, vor fi finalizate de organul fiscal care le-a initiat. Pentru actiunile de verificare documentara, pentru care nu s-a transmis invitatia pentru audiere, respectiv nu s-a realizat audierea contribuabilului pana la termenul mentionat mai sus, se va proceda la predarea intregii documentatii, pe baza de proces-verbal de predare-primire, catre noul organ fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care va analiza documentatia primita si va decide in legatura cu initierea unei noi actiuni de verificare documentara, prin realizarea actiunilor si intocmirea documentelor prevazute de procedura corespunzatoare.

(4) Actele de control fiscal incheiate in urma actiunilor de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, insotite, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis de structurile care vor incheia actiunile de inspectie fiscala, respectiv de verificare documentara, conform celor mentionate la alin. (1), respectiv alin. (3), se transmit organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

4.
(1) Actiunile de inspectie fiscala sau de control inopinat incepute, conform legii, de catre organele de inspectie fiscala la persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care nu au fost finalizate pana la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea se vor finaliza de organele de inspectie fiscala care le-au initiat. In sensul celor precizate, o actiune de inspectie fiscala sau de control inopinat se considera inceputa daca echipa de control fiscal s-a prezentat la contribuabilul verificat si a fost stabilita data de incepere a inspectiei fiscale/controlului inopinat, conform legii.

(2) Actul de control incheiat in urma actiunii de inspectie fiscala sau de control inopinat, insotit, dupa caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii.

5. Contestatiile formulate la actele administrativ-fiscale incheiate conform celor prevazute la pct. 3 si 4 se depun la organele fiscale centrale emitente ale actelor administrativfiscale contestate. Aceste contestatii, insotite de dosarul contestatiei, precum si de referatul cu propuneri de solutionare intocmit de organul fiscal central emitent, se vor transmite spre solutionare organului competent la data depunerii contestatiei, potrivit legii.

H. Procedura de indrumare si asistenta pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Indrumarea si asistenta persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor nr. 1.233/2021 pentru aprobarea Procedurii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor, acordate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si de coordonare metodologica a activitatii de aplicare unitara a legislatiei fiscale si procedural fiscale desfasurate de structurile de asistenta contribuabili, precum si in domeniul tehnologiei informatiei

I. Procedura de urmarire a respectarii inlesnirilor la plata aflate in derulare acordate persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

1. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, urmarirea modului de respectare a inlesnirilor la plata acordate in baza actelor normative in materie se realizeaza de catre organul fiscal competent.
2. Actul administrativ prin care se comunica persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere modificarea/pierderea/mentinerea valabilitatii inlesnirii la plata este emis de organul fiscal competent, care intreprinde masurile care se impun in vederea aplicarii legislatiei in domeniu.

J. Procedura de compensare si restituire a obligatiilor fiscale

Restituirea sumelor reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare cuvenite, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se realizeaza de catre organul fiscal competent numai dupa compensarea efectuata cu alte obligatii fiscale datorate, in conformitate cu prevederile art. 168 din Codul de procedura fiscala.

K. Procedura de executare silita

1. Pentru recuperarea creantelor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere in cadrul procedurii de executare silita, organul de executare coordonator este organul fiscal competent. In situatia in care executarea silita se efectueaza prin somatie si poprire, aplicarea masurii de executare silita se efectueaza de catre organul de executare coordonator.

2. La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare competente sa aplice procedura de executare silita prin sechestrarea si valorificarea bunurilor mobile/imobile ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere sunt organele fiscale centrale in a caror raza teritoriala se afla bunurile.

3. Prin exceptie de la pct. 2, atunci cand se constata ca exista pericolul evident de instrainare, substituire sau de sustragere de la executare silita a bunurilor si veniturilor urmaribile ale debitorului, organul de executare coordonator poate proceda la indisponibilizarea si executarea silita a acestora, indiferent de locul in care se gasesc bunurile.

4. La solicitarea organului de executare coordonator, organele de executare prevazute la pct. 2 numesc comisiile de licitatie, in vederea desfasurarii procedurii de valorificare a bunurilor sechestrate.

L. Reglementarea activitatii juridice

1. Reprezentarea in fata instantelor de judecata este asigurata de structura juridica din cadrul organului fiscal emitent al actului administrativ sau al actului de executare, indiferent de momentul nasterii litigiului.

2. Prin exceptie de la regula mentionata anterior, pentru litigiile avand ca obiect procedura insolventei persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, reprezentarea in fata instantelor de judecata este asigurata de catre Serviciul juridic din cadrul organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

3. In litigiile avand ca obiect procedura insolventei, instrumentarea dosarelor se realizeaza de catre Serviciul juridic din cadrul organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, doar in perioada in care contribuabilul se afla in administrarea acestuia, ulterior fiind inaintat Serviciului juridic din cadrul organului fiscal in a carui competenta se va afla contribuabilul, care se subroga in drepturile si obligatiile organului fiscal in administrarea caruia s-a aflat anterior contribuabilul.

Capitolul III Dispozitii tranzitorii aplicabile pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si pentru care se schimba competenta de administrare la data de 1 ianuarie 2022

A. Definitii
In sensul prezentului capitol, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) vechiul organ fiscal - organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla sediul activitatii persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala a acestora, potrivit art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala;
b) noul organ fiscal competent - organul fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit in conformitate cu dispozitiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

B. Inregistrare fiscala

1. Incepand cu data de 1 ianuarie 2022, modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala se declara de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere la noul organ fiscal competent.
2. Procedura de declarare in inactivitate fiscala, de reactivare a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declarate inactive sau de indreptare a erorilor materiale in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, care la data de 1 ianuarie 2022 se afla in curs de derulare, se finalizeaza de noul organ fiscal competent.
3. In vederea finalizarii procedurii de inactivare, de reactivare sau de indreptare a erorilor materiale in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere declarate inactive, pentru care se schimba competenta de administrare la data de 1 ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate documentele emise, comunicate sau primite, dupa caz, in derularea fluxului procedural de declarare in inactivitate, reactivare a contribuabililor declarati inactivi sau de indreptare a erorilor materiale.

C. Obligatii declarative

Declaratiile de impunere si declaratiile informative ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se depun la noul organ fiscal competent incepand cu data de 1 ianuarie 2022.

D. Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA si optiune de rambursare

1. Pentru toate persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere pentru care se schimba competenta de administrare la data de 1 ianuarie 2022, vechiul organ fiscal transmite noului organ fiscal competent toate informatiile inscrise in baza de date speciala privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale centrale au stabilit risc fiscal mare, in conditiile legale, care privesc respectivele persoane fizice.

2. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse in termenul legal prevazut, inclusiv cele aferente lunii noiembrie 2021, de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, pentru care competenta de administrare se modifica la data de 1 ianuarie 2022, potrivit prevederilor art. 33^1 din Codul de procedura fiscala, si nesolutionate pana la data preluarii de catre noul organ fiscal competent, se solutioneaza dupa cum urmeaza:

2.1. in cazul deconturilor pentru care s-au emis deciziile de rambursare si nu a fost finalizata etapa de compensare/restituire pana la data predarii, se transfera dosarul solicitarii, inclusiv decizia de rambursare aprobata, noului organ fiscal competent, in vederea finalizarii procedurii;
2.2. deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare pana la data predarii se transfera noului organ fiscal competent, in vederea solutionarii, potrivit prevederilor legale in vigoare.

3. Vechiul organ fiscal central, competent la data depunerii decontului, transmite noului organ fiscal competent deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare nesolutionate, insotite, in mod obligatoriu, de actele procedurale intocmite potrivit procedurii de solutionare, pana la data predarii, cum ar fi:

a) referatul prin care se propune inscrierea persoanei in baza de date speciala, dupa caz;
b) nota prin care compartimentul de specialitate propune anularea actelor procedurale intocmite ca urmare a incadrarii deconturilor in curs de solutionare la risc fiscal mic, dupa caz;
c) referatul care cuprinde propunerea privind mentinerea sau radierea, dupa caz, a persoanei impozabile in/din baza de date speciala;
d) referatul motivat intocmit de compartimentul cu atributii de colectare sau de compartimentul juridic, in cazul in care pentru persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
e) alte documente intocmite pentru solutionarea decontului.

E. Plata obligatiilor fiscale ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

1. Eventualele plati efectuate de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul vechilor organe fiscale, ulterior datei de 31 decembrie 2021, se vor transfera la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat noul organ fiscal competent, pe baza urmatoarelor informatii:

a) codul de identificare fiscala al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere pentru care se schimba competenta de administrare incepand cu data de 1 ianuarie 2022;
b) vechiul organ fiscal;
c) noul organ fiscal competent.

2. Operatiunile de transfer prevazute la pct. 1 se efectueaza pana la data de 31 martie 2022, prin redirijarea automata a platilor eronate. Dupa aceasta data, eventualele plati efectuate eronat de catre persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, la unitatile Trezoreriei Statului la care sunt arondate vechile organe fiscale, se vor returna platitorilor.

3. Prevederile pct. 1 si 2 se aplica in mod corespunzator si sediilor secundare infiintate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

F. Gestiunea inlesnirilor la plata ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

1. Incepand cu 1 ianuarie 2022, urmarirea modului de respectare a inlesnirilor la plata acordate in baza actelor normative in materie, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, se realizeaza de catre noile organe fiscale competente.
2. Actele administrative prin care s-au acordat inlesniri la plata, impreuna cu graficele de esalonare, se transmit de vechiul organ fiscal, in format hartie, insotite de:

a) nota de constatare prin care se precizeaza modul de respectare a inlesnirilor la plata acordate pana la data de 31 decembrie 2021;
b) scrisorile de garantie/politele de asigurare de garantie emise de institutii de credit sau, dupa caz, de o institutie financiara nebancara inscrisa in registrele Bancii Nationale a Romaniei ori contractele de ipoteca sau gaj, in original. Scrisorile de garantie/politele de asigurare de garantie trebuie sa fie in termen de valabilitate, iar pentru contractele de ipoteca sau gaj sa se faca mentiunea privind inscrierea acestora in vederea efectuarii publicitatii legale.

3. Garantiile in numerar depuse la unitatile Trezoreriei Statului la care sunt arondate vechile organe fiscale se transfera de catre acestea, pana la termenul prevazut la pct. 3 al lit. I, in conturile corespunzatoare deschise de catre noile organe fiscale competente la unitatile Trezoreriei Statului la care acestea sunt arondate.

4. Prevederile pct. 1-3 se aplica in mod corespunzator si sediilor secundare infiintate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

G. Solutionarea cererilor de compensare si/sau restituire ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Cererile de compensare si/sau de restituire depuse de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, al caror termen legal de solutionare se implineste dupa data de 1 ianuarie 2022, vor fi predate spre solutionare noului organ fiscal competent, ca parte a dosarului fiscal al persoanei fizice.

H. Procedura de executare silita a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

1. Vechile organe fiscale, care au infiintat popriri inainte de data de 31 decembrie 2021 asupra veniturilor datorate de terti ori asupra disponibilitatilor din conturile bancare ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, comunica, pana la termenul prevazut la pct. 3 al lit. I, tertilor si tuturor bancilor unde sunt infiintate popriri noile coduri IBAN in care se vor vira sumele, cu exceptia situatiei in care poprirea a fost comunicata prin mijloace electronice de transmitere la distanta dupa data de 1 ianuarie 2021.

2. In cazul in care exista sume obtinute in contul 50.67 „Disponibil din sume incasate din valorificarea bunurilor mobile si imobile in cadrul procedurii de executare silita“, din valorificarea bunurilor sechestrate, pana la data de 31 decembrie 2021, acestea se distribuie de catre organul de executare care a valorificat bunul pana la aceasta data sau, dupa caz, se restituie ofertantilor, potrivit legii.

I. Predarea-primirea dosarelor fiscale, a informatiilor si a documentelor privind administrarea obligatiilor fiscale ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

1. Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere se preiau in administrare de catre noul organ fiscal competent, incepand cu data de 1 ianuarie 2022.

2. Predarea-primirea dosarelor fiscale ale persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, precum si ale sediilor secundare ale acestora se realizeaza intre organele fiscale centrale implicate, pe baza de protocol de predare-primire, aplicandu-se in mod corespunzator procedura aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

3. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si pentru sediile secundare ale acestora informatiile aflate in sistemele informatice de administrare a creantelor fiscale se transfera in format electronic intre organele fiscale centrale implicate in procedura de predare-primire, in termen de 5 zile lucratoare de la inchiderea anului fiscal 2021.

4. Pana la data de 21 ianuarie 2022 se va finaliza protocolul de predare-primire a dosarelor fiscale ale persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, precum si pentru sediile secundare ale acestora.

5. Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, radiate din registrele in care au fost inregistrate, dosarele fiscale nu se predau de catre organele fiscale. Ori de cate ori este necesar noul organ fiscal poate solicita documente sau informatii cu privire la persoana fizica care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere radiate.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X