O societate doreste sa initieze campanii de marketing in baza carora, pentru a stimula comenzile si vanzarile, sa ofere cadouri/premii in produse de diverse naturi (electronice, electrocasnice, cosmetice). Cadourile/premiile se vor face fie la persoane fizice, fie la persoane juridice.
In cele ce urmeaza vom vedea daca este acceptata aceasta practica din punct de vedere contabil si fiscal, care este monografia contabila pentru acordarea acestor premii si ce obligatii fiscale revin societatii.
Specialistul considera ca este acceptata aceasta practica si prezinta succint doua posibilitati:
Cheltuieli de publicitate si marketing
Sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, conform prevederilor de la pct. 13 alin. (1) lit a) si c) din Normele metodologice, date in aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, urmatoarele:
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
- cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor;
- cheltuielile pentru marketing, studiul pietei, promovarea pe pietele existente sau noi, participarea la targuri si expozitii, la misiuni de afaceri, editarea de materiale informative proprii;
Prin urmare, daca aceste produse pentru acordarea premiilor sunt achizitionate si oferite in scopul popularizarii firmei ( ex. contin informatii despre firma: nume, telefon etc), acestea ar putea fi incadrate in categoria cheltuielilor de publicitate, pentru care cheltuielile si TVA sunt integral deductibile.
Inregistrarea in contabilitate se face prin intermediul contului 6232.
Va recomand, justificarea acestei actiuni prin documente cum ar fi: o decizie a conducerii prin care cu ocazia acestui eveniment, se va avea in vedere promovarea imginii firmei, evenimentul fiind unul de publicitate si marketing, liste cu partenerii de afaceri carora li s-au acordat produsele respective, etc
Cheltuieli de protocol
Conform prevederilor de la art. 25 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal cheltuielile de protocol sunt deductibile in limita cotei de 2% aplicata asupra profitului contabil inregistrat pentru perioada respectiva, la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol. Suma cheltuielilor de protocol contine si cheltuielile cu TVA colectata pentru cadourile cu valoare mai mare de 100 de lei oferite clientilor.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
In cadrul acestor chetuieli, se includ si cheltuielile inregistrate cu TVA colectata pentru cadourile oferite de catre contribuabil a caror valoare este mai mare de 100 lei.
In conformitate cu prevederile art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal nu constituie livrare de bunuri acordarea de cadouri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de protocol si reprezentare.
La pct. 7 alin. (12) lit. a) din Normele metodologice, se prevede ca:
"(12) In sensul art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal:
a) bunurile de mica valoare acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea fiecarui cadou oferit este mai mica sau egala cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA.
Cadoul cuprinde unul sau mai multe bunuri oferite gratuit. In situatia in care persoana impozabila a oferit si cadouri care depasesc individual plafonul de 100 lei, exclusiv TVA, insumeaza valoarea depasirilor de plafon aferente unei perioade fiscale, care constituie livrare de bunuri cu plata, si colecteaza taxa, daca taxa aferenta bunurilor respective este deductibila total sau partial. Se considera ca livrarea de bunuri are loc in ultima zi lucratoare a perioadei fiscale in care au fost acordate bunurile gratuit si a fost depasit plafonul.
Sunt considerate actiuni de protocol acordarea unor cadouri, tratatii si mese pentru partenerii de afaceri, efectuate in scopul dezvoltarii afacerii. Cadourile se refera la unul sau mai multe bunuri oferite gratuit.
Astfel, daca produsele acordate clientilor, vor fi incadrate ca si cadouri pentru partenerii de afaceri, cheltuielile de protocol sunt deductibile in limita cotei de 2% aplicata asupra profitului contabil inregistrat pentru perioada respectiva, la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol. Suma cheltuielilor de protocol contine si cheltuielile cu TVA colectata pentru cadourile cu valoare mai mare de 100 de lei oferite clientilor.
Referitor la TVA conform art. 304 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, nu se efectueaza ajustarea TVA deduse initial in cazul acordarii de bunuri de mica valoare (sub plafonul de 100 lei, exclusiv TVA) in mod gratuit in cadrul actiunilor de protocol.
Potrivit art. 270 alin. (1) din Codul fiscal, este considerat livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca proprietar.
In situatia in care persoana impozabila a oferit si cadouri care depasesc individual plafonul de 100 lei, exclusiv TVA, aceasta insumeaza valoarea depasirilor de plafon aferente unei perioade fiscale, care constituie livrare de bunuri cu plata, si colecteaza TVA, in cazul dvs. daca nu s-a dedus TVA nu colectati TVA.
In mod uzual se considera ca livrarea de bunuri are loc in ultima zi lucratoare a perioadei fiscale in care bunurile au fost acordate gratuit si a fost depasit plafonul si intocmeste autofactura.
Tratament contabil cheltuieli de protocol
Conform Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 cheltuielile de protocol se reflecta in contabilitate prin intermediul contului 6231 Cheltuieli de protocol.
TVA colectata aferenta depasirii de plafon in cadrul actiunilor de protocol (prin acordarea de bunuri cu titlu gratuit pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la achizitie) se inregistreaza in debitul contului 6231.
In concluzie din punctul meu de vedere cadourile/premiile acordate clientilor le puteti incadra in categoria cheltuielilor de protocol cu deductibilitate limitata de 2%, nu colectati TVA daca nu s-a dedus TVA la achizitie.
In opinia mea acordarea acestor cadouri nu pot fi considerate cheltuieli de reclama si publicitate deoarece acestea sunt bunuri care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, acordate cu scopul stimularii vanzarilor de obicei pe baza unui regulament si adresate publicului tinta.
Monografie cheltuieli protocol
inregistrarea facturilor primite se efectueaza pe seama cheltuielilor de protocol:
6231 = 401
plata acestora:
401 = 5121/5311
Raspuns oferit in luna mai 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com