Contul 409 "Furnizori - debitori" este un cont de activ. Cu ajutorul acestuia se tine evidenta avansurilor acordate furnizorilor pentru cumparari de bunuri de natura imobilizarilor corporale si necorporale, stocurilor sau pentru prestari de servicii.
In debitul contului 409 „Furnizori - debitori” se inregistreaza valoarea avansurilor facturate.
In creditul contului 409 „Furnizori - debitori” se inregistreaza valoarea avansurilor decontate furnizorilor, cu ocazia regularizarii platilor cu acestia.
Soldul contului reprezinta avansuri acordate furnizorilor, nedecontate.
Prezentam in continuare doua studii de caz cu privire la Contul 409 Furnizori - Debitori, iar specialistul nostru va explica cum se utilizeaza corect.
Contul 409 Furnizori - Debitori: doua studii de caz
Inchiderea contului 409. Lipsa documente justificative
Intrebare: Cum pot inchide un cont de avans catre furnizor (4091/4092), in urmatoarele situatii?
Mentionez ca am trei cazuri:
- unul in care s-a facut plata conform proforma (doar ca aceasta nu a mai ajuns la contabilitate - a fost ratacita de admin); in acest caz furnizorul este in insolventa;
- cazul doi - am facut o plata de doua ori si am inregistrat diferenta pe 4092, doar ca intre timp s-a sistat colaborarea si nu reusim sa il contactam.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- s-a efectuat plata in baza comenzii online, la receptie produsul era neconform si s-a facut retur, furnizorul a considerat ca nu avem nevoie de factura din moment ce am returnat produsul si in momentul de fata am un avans in 4092, fata factura initiala fara factura de retur, la fel cu cele de mai sus nu raspunde la telefon/email.
Cum pot regla aceste diferente in cazul in care sunt suportate pe cheltuiala firmei?
Raspuns: Creantele si datoriile se pot scoate din evidenta daca termenele de incasare/plata sunt prescrise, dupa ce au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora. Termenul de prescriptie de 3 ani.
Potrivit prevederilor pct. 328 din OMFP 1802/2014, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.
Astfel, dupa implinirea termenului de prescriptie si in situatia in care s-au intreprins toate demersurile pentru regularizarea acestor avansuri (de ex.: trimiterea de confirmari de sold prin posta sau curierat cu confirmare de primire, trimiterea de email-uri prin care solicitati facturile sau restituirea sumelor platite in plus etc.), la inventarierea anuala se va propune descarcarea din gestiune,propunere ce va fi aprobata de administratorul societatii.
Din punct de vedere fiscal,cheltuiala este nedeductibila, potrivit art. 25 alin. 4 lit. h din Codul fiscal.
Va propun urmatoarea monografie contabila:
654 (6588) = 409
OMFP 1802/2014
328. La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora
Codul fiscal
ART. 25 - Cheltuieli
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare.
Raspuns oferit in luna august 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Inchiderea contului 409. Facturi neprimite
Intrebare: In urma inventarierii la 31.12.2022 s-a constatat ca 409 are sold in valoare de 110.000 lei (reprezinta plati efectuate prin banca in anii 2018 si 2019 catre parteneri externi). S-a incercat obtinerea facturilor, dar nu am primit nimic (si nici nu vom primi).
Este corecta inchiderea acestor solduri prin 1174 (1174=409) si in anul 2023 1171=1174? Trebuie facute obligatoriu declaratii rectificative pentru D101/2018 si 2019? Daca da, nu vom primi ulterior notificari din partea ANAF pentru ca nu exista corelare intre bilanturi si D101? Cum trebuie procedat?
Raspuns:
Conform Reglementarilor contabile din 29 decembrie 2014 privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate
54. - (1) Principiul intangibilitatii. Bilantul de deschidere pentru fiecare exercitiu financiar trebuie sa corespunda cu bilantul de inchidere al exercitiului financiar precedent.
(2) In cazul modificarii politicilor contabile si al corectarii unor erori aferente perioadelor precedente, nu se modifica bilantul perioadei anterioare celei de raportare.
(3) Inregistrarea pe seama rezultatului reportat a corectarii erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente, precum si a modificarii politicilor contabile nu se considera incalcare a principiului intangibilitatii.
.
2.5.2. Corectarea erorilor contabile
65. - (2) Corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor.
66. - (1) Erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare ale entitatii pentru una sau mai multe perioade anterioare rezultand din greseala de a utiliza sau de a nu utiliza informatii credibile care:
a) erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
b) ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare anuale.
(2) Astfel de erori includ efectele greselilor matematice, greselilor de aplicare a politicilor contabile, ignorarii sau interpretarii gresite a evenimentelor si fraudelor.
(3) In intelesul prezentelor reglementari, erorile din perioadele anterioare se refera inclusiv la prezentarea eronata a informatiilor in situatiile financiare anuale.
67. - (2) Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile").
(3) Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat. Totusi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere.
(4) Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale. Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala ori cumulata a elementelor.
68. - (1) Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii.
(2) In cazul erorilor aferente exercitiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare. Informatii comparative referitoare la pozitia financiara si performanta financiara, respectiv modificarea pozitiei financiare, sunt prezentate in notele explicative.
(3) In notele explicative la situatiile financiare trebuie prezentate informatii cu privire la natura erorilor constatate si perioadele afectate de acestea.
Opinie:
Conform Reglementarilor mentionate, corectarea evidentei contabile se realizeaza prin intermediul rezultatului reportat (cont 1174), notele contabile de corectie propuse fiind urmatoarele:
1174. Rezultatul reportat provenit din = 409. Avansuri acordate (A)
corectarea erorilor contabile (A/P)
Daca se impune si o corectie a impozitului pe profit datorat atunci, din punct de vedere fiscal, corectarea erorii implica depunerea declaratiei 101 rectificative pe anii precedenti, conform Codului fiscal art. 19 alin. (3) lit a) erorile care se corecteaza potrivit reglementarilor contabile pe seama rezultatului reportat, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala.
In situatia unor erori contabile care sunt nesemnificative potrivit pragului politicilor contabile aplicate de societate, acestea se pot corecta - la data constatarii lor pe seama contului de profit si pierdere.
In aceasta situatie nu se mai impune rectificarea declaratiei 101 pentru anii anteriori, iar conform Codului fiscal art. 19 alin. (3) lit b) erorile care se corecteaza potrivit reglementarilor contabile pe seama contului de profit si pierdere sunt luate in calcul pentru determinarea rezultatului fiscal in anul in care se efectueaza corectarea acestora.
Pe baza politicilor contabile si a rationamentului profesional trebuie stabilit un prag de semnificatie, care poate reprezenta un procent din cifra de afaceri, din profit, din activul net, din total active.
Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu, se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala ori cumulata a elementelor.
Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile, iar cele semnificative ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor luate pe baza situatiilor financiare anuale.
Se recomanda intocmirea la momentul descoperirii erorilor - a unui referat (aprobat de conducerea societatii), in care sa se descrie erorile constatate si prin care sa se propuna modalitatea de rectificare a acestora. Decizia de aprobare a conducerii reprezinta documentul justificativ care sta la baza inregistrarilor in contabilitate.
Daca se va merge pe corectarea erorilor pe seama rezultatului reportat, iar daca acest fapt duce la modificarea impozitului pe profit datorat, atunci se vor depune declaratii rectificative 101.
Problema este ca dupa depunerea declaratiilor rectificative 101 pentru 2018 si 2019 este posibil sa primiti adresa de la ANAF in care se precizeaza ca este neconcordanta intre situatiile financiare anuale si declaratiile 101 pentru cei doi ani, iar in aceasta situatie va trebui sa prezentati ANAF-ului o explicatie a neconcordantelor si modul in care erorile au fost corectate in anul 2022.
Potrivit prevederilor pct. 68 din Reglementarile contabile, corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii.
In cazul erorilor aferente exercitiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare. In notele explicative anexate la situatiile financiare 2022 vor fi prezentate informatii cu privire la natura erorilor constatate si perioadele afectate de acestea.
Raspuns oferit in luna aprilie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.