Aproape ca nu exista firma care sa nu aiba cheltuieli de protocol intr-un an. Acestea se realizeaza, de obicei, in scopul desfasurarii de mese de afaceri, receptii, dineuri, vizite sau alte evenimente de acest tip.
Si sumele cheltuite ocazional pentru salariati cu apa minerala ori plata, cafea si ceai sunt considerare cheltuieli de protocol.
Potrivit Codului fiscal, cheltuielile de protocol pot fi incadrate ca fiind cheltuieli deductibile, nedeductibile sau cu deductibilitate limitata.
Citeste mai jos ce reprezinta cheltuielile de protocol si care este tratamentul fiscal al acestora, dar si alte informatii utile pentru orice contabil.
Cheltuieli de protocol – ce reprezinta?
Cheltuielile de protocol reprezinta sumele achitate pe produsele achizitionate de catre o companie din fondurile proprii pentru intalnirile de business ori pentru angajati.
Pentru a justifica efectuarea unor cheltuieli de protocol cu partenerii de afaceri este recomandat ca responsabilul cu organizarea acestei actiuni sa intocmeasca un referat prin care motiveaza necesitatea acestei actiuni. Pe langa referatul respectiv mai pot fi intocmite invitatii pentru partenerii de afaceri, procese verbale incheiate cu acestia, contracte incheiate, note de negociere, oferte. In referatul respectiv este recomandabil sa se mentioneze scopul actiunii.
Consulta un model de monografie contabila pentru cheltuielile de protocol.►
Evidenta cheltuielilor de protocol – ce trebuie sa stii
Cu ajutorul contului 6231 se tine evidenta cheltuielilor de protocol.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Tratamentul fiscal, din punctul de vedere al impozitului pe profit, al cheltuielilor de protocol este prevazut la art. 25 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.
Cheltuielile de protocol sunt deductibile la calculul profitului impozabil in limita unei cote de 2%, aplicate asupra profitului contabil, la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol.
In cadrul cheltuielilor de protocol se includ si cheltuielile inregistrate cu taxa pevaloare aadaugata colectata pentru cadourile oferite decontribuabil, cu o valoare mai mare de 100 lei, exclusiv TVA.
Suma rezultata este considerata suma cheltuielilor de protocol deductibila la calculul impozitului pe profit.
Diferenta dintre cheltuielile de protocol totale inregistrate in contabilitate si cheltuielile deductibile o reprezinta cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil final.
Tratamentul fiscal privind TVA aferenta cheltuielilor de protocol
Potrivit art.270 alin.(8) din Codul fiscal, nu constituie livrare acordarea de bunuri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare.
Bunurile de mica valoare acordate gratuit incadrul actiunilor de protocol nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea fiecarui cadou oferit este mai mica sau egala cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA.
Cadoul cuprinde unul sau mai multe bunuri oferite gratuit. In situatia in care persoana impozabila a oferit si cadouri care depasesc, individual, plafonul de 100 lei ,exclusiv TVA, insumeaza valoarea depasirilor de plafon aferente unei perioade fiscale, care constituie livrare de bunuri cu plata, si colecteaza taxa, daca taxa aferenta bunurilor respective este deductibila total sau partial.
Se considera ca livrarea de bunuri are loc in ultima zi lucratoare a perioadei fiscale in care au fost acordate bunurile gratuit si a fost depasit plafonul.
Ti-am pregatit un capitol intreg despre cheltuielile de protocol in lucrarea Ghidul practic al contabilitatii. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Profita acum de oferta speciala – REDUCERE de 30% + CADOU
Lucrarea limpezeste complet noutatile legislative! Este un avantaj imens de care trebuie sa profitati, mai ales ca – recunosteti – va simiti adesea derutat de schimbarile majore din legislatie si de lipsa aproape totala a surselor de informatii.
Uitati de neclaritati, ambiguitati, greseli si amenzi! Ghidul practic al contabilitatii. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete va arata intotdeauna, cu promptitudine, cum trebuie abordata si rezolvata fiecare sarcina din activitatea dvs. profesionala.