Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Reflectarea in contabilitate a activitatilor de demolare a cladirilor si constructia altora noi

contabilitatedemolareconstructii

Multumim Revistei de Monografii Contabile

drd. Monica Julean

Reflectarea in contabilitate a activitatilor de demolare a cladirilor si constructia altora noi

Ultimii ani au adus o crestere semnificativa a activitatii de constructie, atat in mediul urban, cat si in mediul rural.

Societatile de constructii efectueaza lucrarile fie in contul clientului, pe terenul acestuia cu predarea la cheie a constructiei, fie prin achizitia terenului si ridicarea constructiei in regie proprie, urmand ca imobilul sa fie ulterior inchiriat, vandut sau utilizat pentru necesitati proprii.

In functie de scopul caruia ii este destinat imobilul, precum si de tipul contractului incheiat intre beneficiar si antreprenor, din punctul de vedere al antreprenorului rezultatul activitatii de constructii se poate evidentia la final in:

  • cheltuieli cu lucrarile executate, cuprinzand: manopera, consumuri de materii prime si materiale, alte cheltuieli direct atribuibile contractului, si venituri evidentiate la sfarsitul perioadei, in functie de prevederile contractuale, determinate in baza procentului de executie (in cazul contractelor incheiate intre beneficiar si antreprenor, pentru realizarea unei constructii pe terenul beneficiarului si in favoarea acestuia);
  • imobilizari corporale,in situatia in care imobilul rezultatindeplineste cerintele privind recunoasterea imobilizarilor corporale cuprinse in Reglementarile contabile conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 cu modificarile si completarile ulterioare. Conform prevederilor acestor reglementari, imobilizarile corporale reprezinta active detinute de entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative. Acestea sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.
  • active circulante din categoria stocurilor,atunci cand conform cerintelor de recunoastere a acestora cuprinse in reglementarile mai sus mentionate sunt achizitionate sau produse in scopul comercializarii si se asteapta sa fie realizate in termen de 12 luni de la data bilantului.

Valoarea la care sunt recunoscute, in situatiile financiare, activele obtinute in cazul imobilizarilor corporale si al stocurilor, este valoarea de productie a acestora, determinata conform acelorasi reglementari, care cuprinde:

  • costul manoperei,
  • costul de achizitie al materialelor consumabile si
  • cheltuielile de productie direct atribuibile bunului.

Aceleasi principii de recunoastere se aplica si beneficiarilor finali ai lucrarilor de constructii, care la receptia imobilului sau a unei parti din acesta (de exemplu, apartament, birou, etaj) vor recunoaste achizitia ca imobilizare corporala sau activ circulant, in functie de scopul achizitiei acestor constructii.

In acest caz, valoarea la care vor fi initial recunoscute constructiile, este valoarea de achizitie a acestora, conform contractului incheiat cu antreprenorul.

In vederea determinarii costului de productie sau a costului de achizitie, trebuie identificate in mod cat mai clar toate acele costuri, care sunt direct aferente producerii constructiei respective.

O situatie aparte o reprezinta activitatile de constructie precedate de demolarea unei constructii existente anterior pe acel loc.

Exemplu

Societatea ABC S.A. achizitioneaza un teren in valoare de 900.000 lei (fara T.V.A.) in vederea constructiei unei cladiri de birouri pe care le va inchiria. Pe terenul respectiv se afla o constructie veche ce urmeaza a fi demolata.

Cladirea este evaluata la valoarea de 250.000 lei (fara T.V.A.), valoarea fiind inclusa in suma de 900.000 lei, platita pentru achizitia terenului.

Societatea incheie un contract cu S.C. Constructia S.A., in vederea realizarii imobilului.

Contractul se va derula pe o perioada de 18 luni si cuprinde atat demolarea constructiei existente, cat si construirea imobilului in sine. Valoarea totala estimata initial, a contractului este de 725.000 lei, platibil in 3 transe astfel:

  • un avans de 20%, la inceputul lucrarilor;
  • 50% la sfarsitul primului an si
  • 30% la receptia finala a lucrarii.

Activitatea este impartita de antreprenor in 2 faze si anume:

  • faza de demolare a cladirii existente si
  • faza de constructie a celei noi.

In baza unui deviz preliminar realizat de Constructia S.A., aceasta estimeaza valoarea lucrarilor de demolare in suma de 25.000 lei, iar valoarea lucrarilor de constructii este estimata de catre antreprenor la 700.000 lei.

In urma activitatii de demolare, se obtin materiale refolosibile, in valoare de 80.000 lei.

S.C. Constructia S.A. emite facturi pe toata perioada constructiei catre beneficiar, astfel:

  • Factura, reprezentand serviciile prestate aferente demolarii cladirii in suma totala de 25.000 lei (fara T.V.A.), T.V.A. aferenta 475 lei;
  • Factura de avans 20% din valoarea estimata a lucrarii, reprezentand 140.000 lei (20% x 700.000 lei);
  • Factura la sfarsitul primului an pentru 70% din valoarea lucrarii, reprezentand 490.000 lei (70% x 700.000 lei);
  • Factura la receptia finala a lucrarii pentru 30% din valoarea lucrarii, reprezentand 210.000 lei (30% x 700.000 lei).

Inregistrarea lucrarilor executate de constructor in contabilitatea beneficiarului

  1. La achizitie, valoarea celor doua active, terenul si cladirea existenta pe teren, este separata pe cele doua componentepe baza unui raport de evaluare:
              %                  =                 404                        1.071.000
            211                         Furnizori de imobilizari            650.000
       Terenuri
            212                                                                    250.000
     Constructii
           4426                                                                   171.000
T.V.A. deductibila
  1. Inregistrarea demolarii cladirii dupa obtinerea autorizatiei de demolare (scoaterea din evidenta a cladirii ce se demoleaza):
                     658             =           212                              250.000
Alte cheltuieli de exploatare        Constructii
  1. Primirea facturii pentru demolarea constructiei existente:
                   %                 =                   401                        25.475
                  658                                Furnizori                    25.000
Alte cheltuieli de exploatare
                 4426                                                                     475
      T.V.A. deductibila
  1. Primirea facturii de avans de la antreprenor (20% x 700.000 = 140.000 lei):
             409             =                404                                 140.000
Furnizori debitori             Furnizori de imobilizari

 

  1. Inregistrarea obtinerii materialelor refolosibile in urma demolarii cladirii:
                346              =               711                                80.000
Produse reziduale                 Variatia stocurilor
  1. Primirea primei facturi la sfarsitul primului an pentru suma de 490.000 lei:
                  231               =               404                             490.000
Imobilizari corporale in curs     Furnizori de imobilizari

si concomitent, reglarea avansului platit:

                  404                =                 409                         140.000
    Furnizori de imobilizari             Furnizori debitori  
  1. Primirea si inregistrarea ultimei facturi la receptia finala a cladirii in suma de 210.000 lei:
                    231               =                  404                       210.000
Imobilizari corporale in curs          Furnizori de imobilizari

Atentie!

In ceea ce priveste inregistrarea T.V.A. la operatiunile referitoare la lucrarile de constructii, acestea se vor reflecta in contabilitate conform prevederilor Codului fiscal, in acest sens. Scopul acestui exemplu este de a reflecta din punct de vedere contabil inregistrarea cheltuielilor cu demolarea cladirilor vechi si inregistrarea cladirilor noi construite.

Soldul contului 231 Imobilizari corporale in curs este compus din urmatoarele sume: 490.000 + 210.000 = 700.000 lei.

  1. Receptia cladirii la finele celor 18 luni se inregistreaza astfel:
             212              =                    231                           700.000
      Constructii               Imobilizari corporale in curs

Concluzii

Se observa ca activitatea de demolare reprezinta o activitate distincta de cea de constructie a noii cladiri. Astfel, valoarea lucrarilor de demolare a constructiei existente este inregistrata direct in conturile de cheltuieli. Acestea nu fac parte din costurile ce pot fi incluse in valoarea constructiei ridicate, ci reprezinta activitati premergatoare inceperii constructiei.

De asemenea, antreprenorul trebuie sa emita o factura separata pentru demolarea constructiei.

Pentru imobilizarea nou construita (inregistrata la valoarea de achizitie in care nu sunt incluse si cheltuielile cu demolarea), beneficiarul aplica urmatoarele reguli:

  • Dupa receptia finala, in vederea punerii in exploatare, se va incepe amortizarea acesteia, pe toata perioada duratei de viata utila, stabilita de entitate, pana la recuperarea integrala a valorii activului construit.
  • Amortizarea se inregistreaza in contabilitate ca si cheltuiala a perioadei.
  • In functie de politica contabila a entitatii, periodic cladirile pot fi reevaluate si prezentate astfel la valoarea lor justa.
  • Reevaluarea se efectueaza si se inregistreaza in conformitate cu cerintele prezentate in sectiunea 7.2.5.1 din Reglementarile contabile conforme cu directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.

Atentie!

Din punct de vedere fiscal, lucrarile cu demolarea, inregistrate pe cheltuieli sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit, conform Legii nr. 571/2003 pentru aprobarea Codului fiscal cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel:

  • Cheltuielile privind scoaterea din gestiune a constructiei incomplet amortizata sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si, prin urmare, sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit aferent perioadei, in conformitate cu prevederile pct. 15 din Codul fiscal.
  • De asemenea, casarea unui mijloc fix reprezinta operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.
  • Cheltuielile cu demolarea vor fi deductibile fiscal la calculul impozitului pe profit, in situatia in care constructia rezultata indeplineste conditiile prevazute de Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare pentru clasificarea ca si imobilizare corporala. In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala, care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

- este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;

- are o valoare de intrare mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului;

- are o durata normala de utilizare mai mare de un an.

  • Cheltuielile cu amortizarea constructiei ridicate sunt deductibile potrivit prevederilor art. 24 din Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru constructiile recunoscute din punct de vedere fiscalca mijloace fixe se aplica urmatoarele reguli:

- metoda de amortizare folosita este cea liniara;

- amortizarea se calculeaza incepand cu luna urmatoare celei in care mijlocul fix amortizabil este pus in functiune;

- durata normala de functionare se stabileste conform prevederilor H.G. nr. 2.139/2004 privind clasificarea si duratele normale de functionare a activelor fixe.

de Contabilul.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contabilitatedemolareconstructii

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 25 Septembrie 2008


Votati articolul "Reflectarea in contabilitate a activitatilor de demolare a cladirilor si constructia altora noi":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 3 voturi


Alte articole publicate in data de 25 Septembrie 2008 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Propunere pentru reorganizarea Fiscului: se desfiinteaza 2000 de posturi de executie si vor fi infiintate doua directii

    • Reorganizarea ANAF este unul dintre proiectele asupra carora Finantele Publice s-au concentrat intens in ultima perioada. Pe site-ul MFP a fost publicat, in dezbatere publica, un document pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.   Tot in aceasta luna a fost publicata in Monitorul Oficial ...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF: 2 martie este data limita pentru depunerea declaratiei de inactivitate

    • AJFP (Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman) informeaza contribuabilii ca pana la data de 2 martie 2020 trebuie depuse declaratiile de inactivitate pentru anul 2019.   Declaratia de inactivitate S1046 se depune de catre persoanele juridice care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la finalul anului 2019.  In conformitate cu prevederile OMFP nr. 3781/ 23.12.2019, publicat in Monitorul Oficial nr. 5/7.01.2020, ...» citeste mai departe aici

  • Operatiuni triunghiulare in anul 2020. Modul de inregistrare si declarare

    • Analizam situatia unei societati care  are operatiuni triunghiulare, respectiv: marfa se achizitioneaza din Germania (inregistrata in scopuri de TVA) si este transportata in Ungaria (inregistratata in scopuri de TVA). Germania factureaza catre clientul din Romania (inregistrat in scopuri de TVA) care revinde catre firma din Ungaria. Transportul este comandat si achitat de catre firma din Romania.   Pana la finalul anului 2019, firma din Romania era ...» citeste mai departe aici

  • Ridicarea imediata a popririlor bancare, oprita la sugestia lui Teodorovici

    • Comisia de buget-finante din Senat a eliminat prevederile din OG 5/2020 (ce modifica Codul de Procedura Fiscala) propuse de Guvernul Orban. Mai exact, este vorba despre modificarile privind regimul popririlor si noile termene stabilite pentru restructurarea de catre companiilor a datoriilor la bugetul de stat.   Prevederea prin care ANAF avea obligatia de a ridica imediat, in cel mult o ora, popririle pe conturile bancare ale debitorilor a fost eliminata...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica formularul 120. Ce trebuie sa stie platitorii de accize

    • ANAF a elaborat un proiect de ordin pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 3386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele. Documentul se afla in dezbatere publica pe site-ul institutiei si propune modificarea formularului 120, aducand noutati pentru platitorii de accize.   Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.114/2018 au fost m...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la monografiile contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Noutati in Codul Fiscal 2020 - 11 Monografii Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X