Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
Balanta de verificare este documentul contabil folosit pentru verificarea exactitatii inregistrarilor contabile si controlul concordantei dintre contabilitatea sintetica si cea analitica, precum si principalul instrument pe baza caruia se intocmesc situatiile financiare.
Scopul principal al balantei de verificare este de a verifica daca totalul sumelor debitoare (din partea stanga a bilantului) este egal cu totalul sumelor creditoare (din partea dreapta). Daca aceste sume sunt egale, inseamna ca inregistrarile contabile sunt corecte din punct de vedere aritmetic, iar echilibrul contabil este mentinut.
OMFP nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile prezinta formele standard pentru o balanta de verificare, precum: balanta sah, balanta cu una/doua/trei/patru serii de egalitati.
Balanta de verificare cuprinde pentru toate conturile unitatii urmatoarele elemente: simbolul si denumirea conturilor, in ordinea din planul de conturi aplicabil, soldurile initiale sau totalul sumelor debitoare si creditoare ale lunii precedente, dupa caz, rulajele curente debitoare si creditoare, totalul sumelor debitoare si creditoare, soldurile finale debitoare sau creditoare.
Balanta de verificare serveste la:
- verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate;
- controlul concordantei dintre contabilitatea sintetica si analitica;
- intocmirea situatiilor financiare si raportarilor contabil stabilite potrivit legii.
Balanta de verificare cuprinde urmatoarele elemente:
- simbolul si denumirea conturilor;
- soldurile initiale debitoare si creditoare;
- totalul sumelor debitoare si creditoare ale lunii precedente, dupa caz;
- rulajele curente debitoare si creditoare; totalul rulajelor debitoare si creditoare, dupa caz;
- totalul sumelor debitoare si creditoare; soldurile finale debitoare sau creditoare.
Pentru intocmirea balantei de verificare este necesar sa se realizeze urmatoarele lucrari, dupa cum urmeaza:
- toate documentele justificative ce consemneaza operatii economice se conteaza si se inregistreaza in ordine cronologica in registrul - jurnal;
- se trec toate operatiile din registrul jurnal in registrul Cartea Mare (sau fise de conturi), adica din evidenta cronologica in evidenta sistematica;
- se totalizeaza sumele din debitul si creditul fiecarui cont deschis in registrul cartea mare si se determina soldurile finale ale acestora;
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- se transcriu datele din conturile deschise in evidenta sistematica (solduri initiale, rulaje, total sume, solduri finale) in formularul de balanta de verificare;
- se totalizeaza colanele balantei de verificare si se verifica egalitatile dintre coloanele perechi, proprii balantei. Se verifica, de asemenea, daca totalul rulajelor stabilite in cadrul balantei de verificare este egal cu totalul rulajelor din registrul jurnal.
Pe langa functia de control, balantele de verificare servesc si la identificarea erorilor formale de inregistrare care altereaza egalitatile ce trebuie sa existe intre totalurile diferitelor coloanelor si a corelatiilor dintre ele, asigurand astfel exactitatea datelor contabile.
Erorile care provoaca lipsa de egalitate intre coloanele balantelor pot fi erori de inregistrare in evidenta sistematica, erori de pregatire a conturilor in vederea intocmirii balantei, erori de intocmire a balantei si de stabilire a sumelor in formulele contabile compuse.
Iata cateva dintre cele mai frecvente erori intalnite in balanta de verificare >>
Atentie! Cu ajutorul balantei de verificare nu pot fi insa semnalate erorile esentiale de fond, care nu influenteaza egalitatile balantei. Din aceasta categorie fac parte: erorile de inregistrare in registrul jurnal, erorile de compensatii, erorile de imputare si omisiuni de inregistrare a unor operatii economice.
Pentru a preveni si corecta aceste erori, recomandam sa se implementeze proceduri riguroase de contabilitate si sa se efectueze verificari si reconcilieri periodice.
Lucrarea "Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz" inlatura definitiv toate neajunsurile de care ne izbim odata aflati in fata acestui vital document al firmei:
Daca te confrunti cu aceleasi probleme, actioneaza! Nu mai sta pe ganduri!
Comanda acum exemplarul tau! Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!
Mijloace fixe. Manual actualizat. Legislatie explicata. Studii de caz
Descoperiti acum:
rezolvari profesioniste pentru toate problemele specifice domeniului mijlocelelor fixe!
cum sa aveti inregistrari fiscale si contabile perfecte
cum sa evitati erori de inregistrare
cum sa fiti ferit de amenzi devastoase, dobanzi pentru intarzieri sau penalizari!
Acum aveti tot sprijinul necesar! Acum aveti Manualul mijloacelor fixe!
Articole similare
Legea contabilitatii: Principalele modificari aduse de OUG nr. 138/2024Inchiderea de luna si de exercitiu financiar: Reguli de baza si proceduri obligatoriiCum se desfasoara lichidarea voluntara (fara numirea unui lichidator): Demersuri la ONRC si ANAFFuziune societati: Etape de parcurs si inregistari contabileTermene de depunere a situatiilor financiare anuale: Clarificari si exemple aduse de MF [PROIECT]Ultimele articole
Cele 3 ghiduri care iti asigura succesul in contabilitateTOP 3 greseli intalnite in BALANTA DE VERIFICARE si cum sa le evitiRadiere SRL fara activitate: obligatii si proceduri legaleAsociere in participatiune pentru transport alternativ: Totul despre contabilitate si declaratii fiscaleAnaliza balanta contabila: ce cuprinde fiecare clasa de conturiArticole similare
Impozitare MICRO si Intreprinderi legate: Tratament fiscal si explicatii complete privind noile prevederi legalePolitici Contabile esentiale pentru orice firma - 42 Modele EDITABILE, usor de personalizatImpozitare microintreprinderi: 5 modificari esentiale aduse de OUG nr. 156/2024Legea contabilitatii: Principalele modificari aduse de OUG nr. 138/2024Inchiderea de luna si de EXERCITIU FINANCIAR: Reguli de baza si proceduri obligatoriiUltimele articole
Situatii financiare pentru anul 2024: Care sunt noutatile aduse de OMF 107/2025Fuziune societati: Etape de parcurs si inregistari contabileTermene de depunere a situatiilor financiare anuale: Clarificari si exemple aduse de MF [PROIECT]Corectarea unei facturi storno din perioadele anterioare: Pasii recomandati de specialistInventarul Corect - 10 Reguli si Obligatii [INFOGRAFIC]Articole similare
Balanta contabila: tipuri, structura si cum sa o interpretezi corectBonul de consum. In ce situatii se foloseste, cum se intocmeste si modelFolosirea programului SAP. La ce trebuie sa fie firmele atente privind balanta de verificare?Sinteza Contabilul.ro: Taxa noua din 2018 pentru afacerile online, dosar TVA si analiza principalilor indicatoriCe cuprinde balanta de verificare si la ce serveste?Ultimele articole
Reguli de arhivare a documentelor contabile si actelor firmei in 2016 - OMFP 2634/2015Ordinul MFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabileInventar intermitent. Ce tratament contabil se aplica pentru activitate restaurant?Puncte de lucru. Cum procedam cu gestiunile distincte?Vanzari catre persoane juridice si documente. In ce conditii se emite bonul fiscal?