Balanta de verificare este documentul contabil folosit pentru verificarea exactitatii inregistrarilor contabile si controlul concordantei dintre contabilitatea sintetica si cea analitica, precum si principalul instrument pe baza caruia se intocmesc situatiile financiare.
Balanta de verificare a conturilor sintetice, precum si balantele de verificare ale conturilor analitice se intocmesc cel putin anual, la incheierea exercitiului financiar sau la termenele de intocmire a situatiilor financiare periodice, la alte perioade prevazute de actele normative in vigoare, si ori de cate ori se considera necesar.
Balanta de verificare 2024. Descarca ultima versiune
Descarca balanta de verificare - F1102
Ce cuprinde balanta de verificare si la ce serveste?
Balanta de verificare cuprinde pentru toate conturile unitatii urmatoarele elemente: simbolul si denumirea conturilor, in ordinea din planul de conturi aplicabil, soldurile initiale sau totalul sumelor debitoare si creditoare ale lunii precedente, dupa caz, rulajele curente debitoare si creditoare, totalul sumelor debitoare si creditoare, soldurile finale debitoare sau creditoare.
Balanta de verificare serveste la:
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
- verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate;
- controlul concordantei dintre contabilitatea sintetica si analitica;
- intocmirea situatiilor financiare si raportarilor contabil stabilite potrivit legii.
Balanta de verificare se intocmeste cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele de intocmire a situatiilor financiare, a raportarilor contabile, precum si la finele perioadei pentru care entitatea trebuie sa intocmeasca declaratia privind impozitul pe profit/venit, potrivit legii.
Balanta de verificare cuprinde urmatoarele elemente:
- simbolul si denumirea conturilor;
- soldurile initiale debitoare si creditoare;
- totalul sumelor debitoare si creditoare ale lunii precedente, dupa caz;
- rulajele curente debitoare si creditoare; totalul rulajelor debitoare si creditoare, dupa caz;
- totalul sumelor debitoare si creditoare; soldurile finale debitoare sau creditoare.
Intocmirea balantei de verificare
Balanta de verificare se intocmeste de regula lunar si ori de cate ori este necesar, in scopul verificarii exactitatii inregistrarilor efectuate.
Pentru intocmirea balantei de verificare este necesar sa se realizeze urmatoarele lucrari, dupa cum urmeaza:
- toate documentele justificative ce consemneaza operatii economice se conteaza si se inregistreaza in ordine cronologica in registrul - jurnal;
- se trec toate operatiile din registrul jurnal in registrul Cartea Mare (sau fise de conturi), adica din evidenta cronologica in evidenta sistematica;
- se totalizeaza sumele din debitul si creditul fiecarui cont deschis in registrul cartea mare si se determina soldurile finale ale acestora;
- se transcriu datele din conturile deschise in evidenta sistematica (solduri initiale, rulaje, total sume, solduri finale) in formularul de balanta de verificare;
- se totalizeaza colanele balantei de verificare si se verifica egalitatile dintre coloanele perechi, proprii balantei. Se verifica, de asemenea, daca totalul rulajelor stabilite in cadrul balantei de verificare este egal cu totalul rulajelor din registrul jurnal.
Pentru exemplificarea modului de intocmire a balantei de verificare se prezinta in continuare un model, pornindu-se de la operatiile economice ce trebuiesc inregistrate in contabilitate.