Update 1 noiembrie 2023: Pe langa numeroasele modificari in Codul Fiscal, Legea nr. 296/2023 mai prevede sanctiuni si confiscarea bunurilor pentru atat persoanele fizice, cat si cele juridice care se angajeaza in activitati economice fara sa fie inregistrate fiscal sau fara sa prezinte documente de provenienta pentru bunurile pe care le detin sau le transporta. Important de precizat este ca noile prevederi se vor aplica in 15 zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial, adică din 11 noiembrie 2023.
Documentele de provenienta, precum factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale sau orice alte documente justificative, sunt esentiale pentru a stabili legalitatea si autenticitatea bunurilor. Acestea ofera informatii despre provenienta, proprietarul si traseul bunurilor, ceea ce este esential pentru a asigura conformitatea cu legile vamale, fiscale si comerciale.
In acest context, in Legea nr. 296/2023 sunt cuprinse prevederi care vizeaza prevenirea si combaterea activitatilor economice ilicite. Concret, acestea cuprind sanctiuni si confiscarea bunurilor pentru atat persoanele fizice, cat si cele juridice care se angajeaza in activitati economice fara sa fie inregistrate fiscal sau fara sa prezinte documente de provenienta pentru bunurile pe care le detin sau le transporta.
Contraventii pentru efectuarea de activitati economice de persoanele care nu sunt inregistrate fiscal
Amenzile si confiscarea bunurilor fara documente de provenienta au rolul de a descuraja acest tip de comportament ilegal. Asadar, pentru combaterea evaziunii fiscale, detaliem, in cele ce urmeaza, ce prevede legea publicata recent in Monitorul Oficial.
Cum este definita activitatea economica ilicita?
Reprezinta activitatea economica desfasurata de catre persoanele care nu sunt organizate in conformitate cu prevederile legale in vigoare, precum si activitatea economica desfasurata cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta.
Este interzisa efectuarea de activitati economice de catre persoanele care nu sunt inregistrate fiscal in conformitate cu prevederile legale in vigoare, inclusiv in perioada in care acestea sunt suspendate. De asemenea, este interzisa efectuarea de activitati economice cu bunuri care nu sunt insotite de documente de provenienta, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul transportului, al depozitarii sau al comercializarii.
Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, nerespectarea acestei prevederi si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 15.000 lei, daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 5.000 lei la 35.000 lei, daca este savarsita de persoane juridice.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventie, precum si sumele de bani si bunurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca.
Prin documente de provenienta se intelege, dupa caz, factura, avizul de insotire a marfii, documentele vamale sau orice alte documente justificative prevazute de lege care stau la baza inregistrarii in contabilitate, in format fizic sau in format electronic.
Prevederi referitoare la numerar
Sunt asimilate bunurilor a caror provenienta nu este dovedita, numerarul si substitutele de numerar pentru care nu sunt prezentate documente legale de provenienta. In cazul operatorilor economici care au obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, verificarea numerarului si a substitutelor de numerar existente la locul desfasurarii activitatii economice se face in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Amenzi de la 5.000 lei la 30.000 lei pentru bunuri fara documente de provenienta
Constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerata, potrivit legii penale, infractiune, nerespectarea prevederii de mai sus si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 15.000 lei daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 5.000 lei la 30.000 lei daca este savarsita de persoane juridice. La aplicarea sanctiunii agentul constatator este obligat sa instiinteze contravenientul asupra sanctiunilor care urmeaza a fi aplicate daca contravenientul mai savarseste inca o fapta contraventionala in termen de 12 luni de la data sanctionarii faptei contraventionale.
Bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventia se indisponibilizeaza, in vederea confiscarii.
In situatia in care, intr-un interval de 12 luni de la data aplicarii ultimei sanctiuni pentru savarsirea contraventiei prevazute la pct.11, contravenientul savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la pct. 11, pentru care a fost sanctionat, se aplica o amenda de la 4.000 lei la 30.000 lei daca este savarsita de persoane fizice, respectiv cu amenda de la 10.000 lei la 60.000 lei daca este savarsita de persoane juridice, precum si sanctiunea complementara constand in suspendarea activitatii acestuia, care consta in transport, depozitare si/sau comercializare, dupa caz, pentru o perioada de pana la 15 de zile. La aplicarea sanctiunii agentul constatator este obligat sa instiinteze contravenientul asupra sanctiunilor care urmeaza a fi aplicate daca contravenientul mai savarseste inca o fapta contraventionala in termen de 12 luni de la data sanctionarii faptei contraventionale.
Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor: ce masuri poate dispune agentul constatator
La constatarea contraventiei agentul constatator intocmeste un proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, prin care dispune urmatoarele masuri:
a) aplicarea sanctiunii contraventionale;
b) masura indisponibilizarii provizorii a bunurilor care au servit sau sunt destinate sa serveasca la savarsirea contraventiei prevazute mai sus, precum si a
sumelor de bani si a bunurilor dobandite prin savarsirea contraventiei, pentru o perioada de maxim 24 de ore. In acelasi proces-verbal organul constatator
informeaza contravenientul cu privire la faptul ca beneficiaza de un termen de 24 de ore in care poate prezenta documente de provenienta care sa ateste natura licita
a bunurilor, precum si ca, dupa acest termen, bunurile care nu pot fi justificate urmeaza a fi confiscate;
c) aplicarea sanctiunii suspendarii activitatii
Termenul de 24 de ore prevazut incepe sa curga la momentul constatarii contraventiei si se incheie la aceeasi ora a zilei urmatoare, prevederile art. 181 din Legea nr.134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiind aplicabile.
Exceptie: in cazul in care contravenientul refuza semnarea procesuluiverbal, termenul masurii indisponibilizarii provizorii si prezentarii documentelor de provenienta se prelungeste cu 24 de ore de la data comunicarii procesului-verbal.
Indisponibilizarea provizorie a bunurilor reprezinta o masura de suspendare temporara a dreptului de dispozitie materiala si juridica asupra bunurilor a caror provenienta licita nu poate fi dovedita, pentru conservarea acestora, cu scopul de a preveni distrugerea, indepartarea, transferul, ascunderea, instrainarea sau utilizarea bunurilor pana la stabilirea provenientei legale a acestora sau pana la implinirea termenului de 24 de ore. Orice acte de dispozitie in legatura cu bunurile indisponibilizate temporar sunt lovite de nulitate absoluta.
In procesul-verbal sunt descrise imprejurarile care pot servi la aprecierea naturii si gravitatii faptei constatate si la evaluarea eventualelor consecinte ale acesteia.
Ce cuprinde Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor
Procesul-verbal cuprinde:
a) data si locul unde este incheiat;
b) numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul constatator;
c) numele, prenumele, domiciliul si codul numeric personal ale persoanei verificate ori denumirea, codul de identificare fiscala, sediul social ale persoanei juridice si numele, prenumele, domiciliul si codul numeric personal ale persoanei/persoanelor care reprezinta persoana juridica la momentul controlului;
d) descrierea faptei contraventionale cu indicarea datei, orei si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea imprejurarilor care pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite;
e) indicarea actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia;
f) termenul de exercitare a caii de atac si instanta la care se depune plangerea;
g) locul si termenul de prezentare a documentelor de provenienta de catre persoana verificata;
h) persoanele responsabile sa prezinte documentele de provenienta; temeiul legal al indisponibilizarii, masura indisponibilizarii, descrierea bunurilor indisponibilizate si referintele asupra locului de depozitare, dupa caz;
i) data si locul predarii bunurilor care se confisca, dupa caz;
j) punctul de vedere al persoanei verificate cu privire la aspectele constatate, faptul ca persoana sanctionata are la dispozitie 24 de ore de la momentul constatarii contraventiei sa prezinte documente justificative care sa ateste provenienta licita a bunurilor, precum si faptul ca dupa acest termen, bunurile care nu pot fi justificate urmeaza a fi confiscate.
Dupa prezentarea si verificarea documentelor se incheie un proces verbal de incetare totala sau partiala a indisponibilizarii si de restituire totala sau partiala, dupa caz, a bunurilor indisponibilizate, ca anexa la procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, situatie in care procesul verbal de sanctionare si constatare a contraventiei incheiat si comunicat/inmanat contravenientului va produce efecte doar cu privire la sanctiunea contraventionala principala si sanctiunea complementara a suspendarii activitatii, in situatia incetarii totale a indisponibilizarii, respectiv cu privire la sanctiunea contraventionala principala, sanctiunea complementara a suspendarii activitatii, si sanctiunea complementara a confiscarii in situatia incetarii partiale a indisponibilizarii.
In cazul bunurilor perisabile pentru care a incetat total sau partial indisponibilizarea, sanctiunea suspendarii activitatii prevazute mai sus se aplica dupa un termen de 15 zile de la inmanarea procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.
In cazul cetatenilor straini, al persoanelor fara cetatenie sau cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, in procesul-verbal vor fi cuprinse si urmatoarele date: seria si numarul pasaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberarii acestuia si statul emitent.
Dupa expirarea termenului prevazut, in situatia in care contravenientul nu prezinta documente de provenienta care sa ateste natura licita a bunurilor, masura indisponibilizarii temporare dispusa prin procesul-verbal se transforma in masura confiscarii, fara indeplinirea altor formalitati.
Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator si de contravenient si se inmaneaza o copie contravenientului.
Refuz semnare proces-verbal: cum se procedeaza in aceasta situatie
In cazul in care este refuzata semnarea procesului-verbal sau se refuza primirea acestuia, agentul constatator ii aduce la cunostinta contravenientului faptul ca are la dispozitie 24 de ore sa prezinte documentele de provenienta care sa ateste natura licita a bunurilor, facand mentiune in procesul verbal despre aceste imprejurari care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest caz, procesul verbal va cuprinde si datele de identificare ale martorului si semnatura acestuia, iar comunicarea se face in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Procesul verbal poate fi contestat in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Bunurile indisponibilizate raman la contravenient pana la clarificarea situatiei de fapt, respectiv pana la incetarea masurii indisponibilizarii provizorii sau confiscarea bunurilor.
In situatia in care exista pericolul ca bunurile sa fie sustrase si astfel, dupa expirarea termenului de 24 de ore, sa fie periclitata sau ingreunata punerea in aplicare a masurii confiscarii, precum si in situatia in care este refuzata semnarea procesului-verbal sau primirea acestuia, bunurile se depoziteaza intr-un spatiu stabilit de agentul constatator, caz in care se incheie un proces verbal de custodie.
In situatia in care este refuzata semnarea procesului-verbal sau primirea acestuia si bunurile indisponibilizate sunt restituite total sau partial dupa expirarea termenului de 24 de ore, dupa caz, cheltuielile cu manipularea, transportul si depozitarea bunurilor si alte cheltuieli cu gestionarea acestora se suporta de contravenient, proportional cu valoarea bunurilor restituite. Cheltuielile se consemneaza intr-un proces-verbal care reprezinta titlu executoriu si se recupereaza de catre organele fiscale centrale potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Bunurile indisponibilizate ramase la contravenient, care se confisca, se predau organului de control in conditiile stabilite de acesta, respectiv la data si locul indicate de acesta in procesul verbal.
In situatia in care contravenientul este responsabil de pastrarea calitatii si integritatii bunurilor si de luarea tuturor masurilor pentru evitarea oricarui impact asupra calitatii mediului, pana la expirarea termenului de 24 de ore ori pana la predarea catre organul de control.
Bunurile depozitate se considera abandonate in cazul in care contravenientul nu se prezinta pentru a le ridica in termen de 3 luni de la data la care i-a fost comunicat/inmanat procesul verbal de incetare in tot sau in parte a masurii indisponibilizarii sau de la data ramanerii definitive a unei hotarari judecatoresti de anulare sau de constatare a nulitatii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
In toate cazurile in care se constata existenta unor imprejurari privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in legatura cu documentele prezentate sunt sesizate organele de urmarire penala competente.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor contraventionale se fac de catre organele competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane, precum si de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Modelul procesului - verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se stabileste in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, dupa cum urmeaza:
a) in cazul organelor competente din cadrul Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Vamala Romana, prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si presedintelui Autoritatii Vamale Romane;
b) in cazul organelor competente din cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Foto: pexels.com