Veniturile din activitati independente sunt supuse impozitului pe venit stabilit in cota de 10% asupra venitului net anual impozabil determinat pe baza normelor de venit anual stabilite in conditiile art. 69 din Codul fiscal sau in sistem real conform art. 68 din Codul fiscal, conform optiunii exprimate de persoana fizica.
In situatia in care activitatea este inclusa in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activitati desfasurate de contribuabilii care realizeaza venituri din activitati de productie, comert, prestari de servicii aprobat prin OMFP 925/2017, activitatea organizata de regula intr-o forma reglementata de OUG 44/2008, persoana fizica poate determina venitul net anual pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii sau poate opta pentru determinarea venitului net in sistem real, in conditiile reglementate de art. 69^1 din Codul fiscal.
Persoana fizica are obligatia stabilirii impozitului anual datorat, pe baza Declaratiei unice prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale devenit ajustate, impozitul fiind final.
In situatia in care activitatea nu este in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit sau persoana opteaza pentru sistemul real de impunere, venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri.
PFA care se infiinteaza in cursul anului 2024 - ce este important de retinut
Pentru veniturile din activitati independente realizate in anul 2024, pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit art. 118 alin. (2) din Codul fiscal, la determinarea venitului net anual impozabil, contribuabilul stabileste:
a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a), din care se deduc contributia de asigurari sociale (CAS) si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) datorate potrivit prevederilor Titlului V, cu exceptia diferentei de CASS prevazuta la art. 174 alin. (5) din Codul fiscal (atunci cand venitul net este inferior sumei de 6 salarii minime brute pe tara).
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Cartea Verde a Contabilitatii
Impozitul anual datorat pentru anul 2024 se stabileste de persoana fizica in Declaratia unica prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil.
PFA care incepe o activitate in cursul anului fiscal este obligata sa depuna Declaratia unica – Capitolul II privind estimarea impozitului pe venit in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, temeiul legal il reprezinta art. 120 alin. (2) din Codul fiscal.
Declaratia unica pentru PFA - calcul CAS
In ceea ce priveste CAS, potrivit art. 148 alin. (4) din Codul fiscal, baza anuala de calcul al CAS o reprezinta venitul ales de persoana fizica, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CAS, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente determinate potrivit art. 68 si 69 din Codul fiscal, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva potrivit art. 68^1 din Codul fiscal, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala determinate potrivit art. 72 si 73 din Codul fiscal, care se estimeaza a se realiza in anul curent, acestea fiind asadar veniturile care fac obiectul CAS.
Important! Precizam ca, in temeiul art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza CAS pentru veniturile din activitati independente astfel cum acestea sunt prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Prin urmare, daca persoana care obtine venituri din activitati independente are calitatea de pensionar, nu va datora CAS pentru veniturile din activitati independente realizate.
In ipoteza in care suma veniturilor nete cumulate din activitati independente este inferioara plafonului de 12 salarii minime brute pe tara (12 x 3.300 lei = 39.600 lei) rezulta ca persoana nu va datora CAS, dar se poate asigura pot opta pentru plata CAS pentru anul curent in conditiile prevazute pentru persoanele care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii minime brute pe tara (CAS = 12 x 3.300 lei x 25% = 9.900 lei).
Declaratia unica pentru PFA - calcul CASS
In ceea ce priveste CASS, potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, din una sau mai multe surse, datoreaza CASS, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 68^1 si 69 din Codul fiscal, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CASS. La determinarea bazei anuale de calcul al CASS nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118 din Codul fiscal (pierderile fiscale reportate).
Totodata, potrivit art. 174 alin. (1) si (5) din Codul fiscal, CASS se calculeaza de catre persoana care realizeaza venituri din activitati independente, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1) din Codul fiscal.
Precizam ca in situatia in care baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat, cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele din activitati independente, corespunzatoare veniturilor estimate/realizate, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice de estimare a CASS (Capitolul II) (6 x 3.300 lei = 19.800 lei), persoana fizica datoreaza o diferenta de CASS pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica de definitivare a CASS (Capitolul I) pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.
Astfel, potrivit art. 174 alin. (5) din Codul fiscal, „in situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.”
Aceasta diferenta de CASS nu se datoreaza, in temeiul art. 174 alin. (9) din Codul fiscal, in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica a realizat venituri din:
a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile (6 x 3.300 lei = 19.800 lei); sau
b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) din Codul fiscal (venituri din drepturi de proprietate intelectuale, venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, venituri din investitii, venituri din alte surse), pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice de estimare a CASS (Capitolul II).
Prevederile alin. (9) detaliat mai sus se aplica si persoanelor fizice care in anul precedent s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a) – c) si e) – g) din Codul fiscal, astfel ca persoane cum sunt sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate, persoanele cu handicap, pentru veniturile obtinute in baza Legii nr. 448/2006, bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, sunt exceptate de la plata diferentei de CASS stabilite conform art. 174 alin. (9) din Codul fiscal.
Distinct pentru veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) din Codul fiscal, se aplica sistemul privind stabilirea CASS in functie de incadrarea in plafoanele de 6, 12, 24 de salarii minime brute pe tara. Sunt asadar avute in vedere veniturile din drepturi de proprietate intelectuale, definite conform art. 70 din Codul fiscal, veniturile din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 din Codul fiscal, veniturile din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83 din Codul fiscal, veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103 din Codul fiscal, veniturile din investitii, definite conform art. 91 din Codul fiscal, veniturile din alte surse, definite conform art. 114 din Codul fiscal.
Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), dupa cum urmeaza:
a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 721, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
b) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
d) venitul si/sau castigul/castigul net din investitii, stabilit conform art. 94-97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele platite, diminuate cu impozitul retinut, distribuite incepand cu anul 2018;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;
Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) din Codul fiscal de natura celor enumerate mai sus, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza CASS la o baza de calcul de 6, 12 sa 24 de salarii minime brute pe tara, daca estimeaza pentru anul curent 2024 venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara.
In cazul in care aceste persoane fizice care au estimat venituri de cel putin 6 salarii minime brute pe tara realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, acestea datoreaza CASS la o baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica – Capitolul I pana la data de 25 mai 2026, in vederea definitivarii CASS, in cazul in care in anul 2024 de realizare a veniturilor:
a) nu au obtinut venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile;
b) nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal;
c) nu au obtinut venituri din activitati independente pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara.
PFA care se infiinteaza in cursul anului: concluzii
In concluzie, pentru PFA care se infiinteaza in cursul anului, termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul II este in 30 de zile de producerea evenimentului pentru stabilirea impozitului pe venit, iar termenul de depunere a Declaratiei unice – Capitolul I este 26 mai 2025 pentru veniturile realizate in anul 2024.
Termenul de plata pentru impozitul pe venit, CAS si CASS corespunzatoare veniturilor realizate in anul 2024 si stabilite prin Declaratia unica este 26 mai 2025.
Incadrarea ca platitor de CAS pentru anul 2024 se face in functie de nivelul venitului net comparat cu 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara de 3.300 lei, CAS pentru anul 2024 calculandu-se prin aplicarea cotei de 25% la 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara.
Pentru anul 2024, CASS se va stabili distinct pentru veniturile din activitati independente de celelalte venituri supuse CASS. Astfel pentru venituri din activitati independente CASS in cota de 25% se aplica la venitul net anual din activitati independente. Baza de calcul este plafonata la nivelul de 60 salarii minime brute pe tara de 3.300 lei, cu observatia ca PFA va datora CASS la nivel de 6 salarii minime brute pe tara daca realizeaza venituri sub acest plafon si nu se incadreaza printre exceptiile detaliate mai sus.
Pentru celelalte venituri supuse CASS, in anul 2024, se pastreaza sistemul de stabilire a CASS in functie de 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara in functie de incadrarea veniturilor cumulate realizate.
Informatiile au fost oferite in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com