Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Declaratii si formulare

Declaratia Unica 2025: Cum arata noul Formular 212 propus de ANAF

Data actualizarii: 05 Decembrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Declaratia Unica 2025: Cum arata noul Formular 212 propus de ANAF
declaratia unicaformular 212

Proiectul de ordin al ANAF pentru aprobarea formularului 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice” aduce o serie de modificari fata de varianta actuala a declaratiei, pe care le redam in randurile de mai jos.

I. Stabilirea impozitului pe veniturile realizate si contributiilor sociale datorate pentru anul 2024

1. Modalitatea de stabilire a bazei de impunere si a impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor

In cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, venitul net anual se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.
Veniturile din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, se impun prin retinere la sursa, impozitul fiind final.
Totodata, au fost abrogate dispozitiile potrivit carora veniturile realizate din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere, sunt calificate ca venituri din activitati independente. 
De asemenea, a fost eliminata optiunea de determinare a venitului net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

2. Modalitatea de stabilire a venitului net anual impozabil din activitati independente, determinat in sistem real

In vederea stabilirii venitului net anual impozabil din activitati independente contribuabilii determina:


a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, din care se deduc contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate, cu exceptia diferentei de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art.174 alin.(5) din Codul fiscal.
Contributia de asigurari sociale deductibila se stabileste proportional cu ponderea venitului net anual determinat in sistem real in total venituri cumulate potrivit prevederilor art.148 alin.(2) din Codul fiscal, aplicata asupra contributiei de asigurari sociale calculata potrivit art.151 alin.(1).
Contributia de asigurari sociale de sanatate deductibila se stabileste proportional cu ponderea venitului net anual determinat in sistem real in total venituri cumulate potrivit prevederilor art.170 alin.(1) din Codul fiscal, aplicata asupra contributiei de asigurari sociale de sanatate calculata potrivit art.174 alin.(1).

3. Modalitatea de stabilire a venitului net anual impozabil din drepturi de proprietate intelectuala, determinat in sistem real

In vederea stabilirii venitului net anual impozabil din drepturi de proprietate intelectuala contribuabilii determina:
a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;
b) venitul net anual impozabil prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, din care se deduce contributia de asigurari sociale datorata potrivit prevederilor titlului V din Codul fiscal. 
Contributia de asigurari sociale deductibila se stabileste proportional cu ponderea venitului net anual determinat in sistem real in total venituri cumulate potrivit prevederilor art.148 alin.(2) din Codul fiscal, aplicata asupra contributiei de asigurari sociale calculata potrivit art.151 alin.(1).

4. Modalitatea si perioada de reportare/compensare a pierderilor fiscale anuale

Pierderea fiscala anuala inregistrata pe fiecare sursa de venit din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, determinata in sistem real sau din transferul titlurilor de valoare, din orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului de investitii se reporteaza si se compenseaza de catre contribuabil in limita a 70% din veniturile nete anuale sau castigul net anual, obtinute din aceeasi sursa de venit in urmatorii 5 ani fiscali consecutivi.
Pierderile fiscale anuale inregistrate in anii precedenti anului 2024, ramase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se compenseaza din veniturile nete anuale sau, dupa caz, castigurile nete anuale realizate incepand cu anul 2024, pe perioada ramasa din cei 7 ani, in limita a 70% din veniturile nete anuale sau, dupa caz, castigurile nete anuale respective. Pentru aplicarea limitei de 70%, pierderile fiscale anuale inregistrate in anii precedenti anului 2024, ramase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se cumuleaza cu pierderile fiscale anuale inregistrate incepand cu anul 2024.

5. Eliminarea deductibilitatii costului de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul anual datorat

Sumele care nu au fost scazute din impozitul pe venitul anual datorat pentru anul 2023 nu se reporteaza si reprezinta cheltuieli deductibile la stabilirea venitului net anual, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, incepand cu veniturile aferente anului 2024. 

6. Eliminarea posibilitatii directionarii sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat  
Pentru impozitul anual datorat incepand cu anul 2024, directionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual se poate realiza numai din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.

7. Modificarea prevederilor privind stabilirea si definitivarea obligatiilor fiscale anuale reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care au realizat venituri din activitati independente din una sau mai multe surse (venituri care se determina in sistem real, venituri realizate in baza contractelor de activitate sportiva sau venituri stabilite pe baza normelor de venit, dupa caz)
In cazul veniturilor din activitati independente, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata se stabileste la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul II), respectiv 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia. 

Persoanele fizice care au realizat in cursul anului de impunere venituri din contracte de activitate sportiva de la mai multi platitori de venituri si contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta la sursa este mai mare decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara, au obligatia recalcularii contributiei de asigurari sociale de sanatate, prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul I) pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Pentru diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate rezultata in plus, in urma recalcularii, persoana fizica are obligatia calcularii, declararii si platii impozitului pe venit.

II. Eliminarea obligatiei de stabilire si declarare a impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate in cursul anului fiscal

Incepand cu anul 2025, contribuabilii nu mai au obligatia depunerii declaratiei unice pentru estimarea veniturilor si a obligatiilor fiscale, precum si declararii contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate in cursul anului fiscal. Stabilirea si declararea veniturilor efectiv realizate si obligatiilor datorate pentru anul 2025 se va realiza de toate categoriile de contribuabili in anul urmator celui de impunere, pana la data de 25 mai 2026, inclusiv. Eliminarea obligatiei depunerii in anul curent a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, a fost reglementata si pentru contribuabilii care in cursul anului fiscal incep sau inceteaza o activitate, precum si cei care intrerup temporar activitatea sau intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie, precum si in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor de inchiriere incheiate intre parti.

III. De asemenea, a fost reglementata posibilitatea anumitor categorii de contribuabili prevazute de lege, de a opta in anul curent pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate. In acest caz,  baza de calcul al contributiei este egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datoreaza contributia, indiferent de data la care se exercita optiunea.

Avand in vedere modificarile legislative mentionate, prin prezentul proiect de ordin se propune aprobarea modelului si continutului formularului 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, care va fi utilizat pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate in anul 2024, precum si pentru exercitarea in anul 2025 a optiunii pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Modificarile fata de formularul aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.6/2024, sunt, in principal, urmatoarele:

a) La Capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate”:

- introducerea unor rubrici in vederea indeplinirii de catre succesorii persoanelor care si-au incetat existenta a obligatiilor fiscale aferente perioadei in care persoana a avut calitatea de subiect de drept fiscal;
- introducerea unor rubrici privind depunerea declaratiei dupa anularea rezervei verificarii ulterioare potrivit art.105 alin.(6) din Codul de procedura fiscala;
- introducerea unor campuri pentru rectificarea declaratiei unice ca urmare a unei notificari de conformare;
- eliminarea de la sectiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania”, subsectiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile realizate din Romania, impuse in sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli” a categoriei de venit „cedarea folosintei bunurilor calificata in categoria venituri din activitati independente”;
- la sectiunea 3 „Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate” subsectiunea 2 „Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata”: 
- introducerea unor campuri pentru stabilirea si declararea obligatiilor fiscale anuale reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care au realizat venituri din activitati independente din una sau mai multe surse, incepand cu anul fiscal 2024, potrivit legii;
- eliminarea din Tabelul de la pct. 1 „Venituri realizate pentru incadrarea ca platitor de CASS” a pct.1.1. „venituri din activitati independente”.
- redenumirea sectiunii 4, modificarea acesteia in vederea stabilirii impozitului anual datorat pe veniturile din activitati independente, impuse in sistem real, precum si introducerea unor subsectiuni distincte privind stabilirea contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate deductibile pentru calculul impozitului pe venit; 
- eliminarea de la sectiunea 5 a rubricilor referitoare la stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.132/2020, ca urmare a incetarii aplicabilitatii dispozitiilor acesteia;
- introducerea la sectiunea 5 a rubricilor referitoare la stabilirea impozitului anual datorat pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, impuse in sistem real, precum si a unei subsectiuni distincte privind stabilirea contributiei de asigurari sociale deductibile pentru calculul impozitului pe venit;
- introducerea unei sectiuni distincte, sectiunea 6, in vederea stabilirii impozitului aferent diferentei de contributie de asigurari sociale de sanatate rezultate in urma recalcularii potrivit art.147 alin.(7) din Codul fiscal;
- restructurarea sectiunii „Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate, stabilite prin declaratia curenta”, care devine sectiunea 7, prin:
- sintetizarea obligatiilor stabilite in plus/in minus cu titlu de impozit pe venit, contributie de asigurari sociale si contributie de asigurari sociale de sanatate, in declaratia curenta;
- eliminarea campurilor privind obligatiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.132/2020, precum si a celor privind contributiile sociale retinute la sursa de platitorii de venit, conform art.LXI alin.(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2023;
- introducerea unei subsectiuni „Obligatii fiscale de plata/de restituit”, pentru evidentierea sumelor care trebuie platite de contribuabil sau a sumelor care trebuie restituite acestuia. In cazul completarii declaratiei unice cu ajutorul aplicatiei de asistenta, sumele se calculeaza automat, prin intermediul aplicatiei informatice suport.
- eliminarea sectiunii privind directionarea sumei reprezentand pana la 3,5 % din impozitul datorat pe venitul net/castigul net anual impozabil, ca urmare a abrogarii dispozitiilor legale;

b) eliminarea Capitolului II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate pentru anul .....” referitor la declararea impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate in cursul anului fiscal;

c) introducerea unui capitol distinct dedicat persoanelor fizice care opteaza in cursul anului 2025 pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, respectiv Capitolul II. „Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice care opteaza pentru plata contributiei pentru anul 2025”;

d) actualizarea in mod corespunzator a instructiunilor de completare a declaratiei unice.

Declaratia Unica - model >>

Anexa la Declaratia Unica >>

Instructiuni de completare a Declaratiei Unice >>






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X