Legislatia privind achizitia intracomunitara de bunuri prezinta anumite particularitati cu care nu multe firme sunt la curent ori stiu sa le aplice corect. Una dintre dilemele prezentate in continuare este obligatia privind completarea CMR transport.
Drept exemplu, luam o firma care cumpara materiale din IT de la o societate inregistrata VIES, iar transportul este organizat si platit de catre compania care achizitioneaza. Expertul nostru ne explica tot ce trebuie sa stie un operator economic despre CMR.
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Citeste si: Ordinul nr. 2148/2020 - Instructiunile de aplicare a scutirii de TVA pentru exporturi au fost modificate
Achizitie intracomunitara de bunuri: raspunsul specialistului
CMR este completat de catre expeditor si transportator.
Reglementarile legale privind CMR se regasesc in Conventia privind Contractul privind Transportul International Rutier de Marfuri (CMR) (Geneva, 19 mai 1956) si in Protocolul aditional din 1978.
Conform art. 5 din Conventia din 19/05/1956 referitoare la contractul de transport international de marfuri pe sosele (CMR), scrisoarea de trasura este intocmita in trei exemplare originale, semnate de expeditor si de transportator, aceste semnaturi putind sa fie imprimate sau inlocuite prin stampilele expeditorului si transportatorului, daca legislatia tarii in care este intocmita scrisoarea de trasura o permite.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Primul exemplar se remite expeditorului, al doilea insoteste marfa, iar al treilea se retine de transportator.
In cazul in care marfa de transport trebuie sa fie incarcata in vehicule diferite sau daca este vorba de diferite feluri de marfa ori de loturi distincte, expeditorul sau transportatorul are dreptul sa ceara intocmirea de scrisori de trasura pentru fiecare vehicul folosit sau pentru fiecare fel de marfa ori lot de marfuri.
Conform art. 273 din Codul fiscal:
“(1) Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.”
Normele metodologice precizeaza la punctul 10, alin. (1):
“(1) In sensul art. 273 alin. (1) din Codul fiscal, daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri in functie de locul acestei operatiuni stabilit conform prevederilor art. 276 din Codul fiscal.”
Conform art. 270, alin. (9) din Codul fiscal:
“(9) Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora."
Practic – achizitia reprezinta o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa, daca bunurile expediate de furnizorul din UE sunt receptionate de dvs. pe teritoriul Romaniei – indiferent de cine este responsabil de transport – iar furnizorul a aplicat regimul normal, considerand operatiunea drept o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA in tara sa, dar impozabila la cumparatorul din Romania care i-a comunicat un cod valid de TVA emis de autoritatea fiscala din Romania.
Operatiunea nu este o achizitie intracomunitara de bunuri impozabila in Romania si nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, daca furnizorul din UE:
- este inregistrat in scopuri de TVA in tara sa dar a aplicat regimului special second hand;
- nu este inregistrat in scopuri de TVA in tara sa, fiind intreprindere mica, similar prevederilor art. 310 din Codul fiscal aplicabil in Romania.
Documentul justificativ pentru inregistrarea achizitiei intracomunitare si aplicarea taxarii inverse este factura fara TVA intocmita de furnizorul care figureaza ca persoana impozabila in VIES.
Furnizorul are obligatia de a justifica scutirea de TVA in statul sau prin obtinerea dovezii transportului din statul sau in alt stat din UE (dovada, in cazul descris, este un exemplar din CMR).
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil.