Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Promovare produse in platfome online. Care este monografia contabila?

Data aparitiei: 06 Decembrie 2018
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Promovare produse in platfome online. Care este monografia contabila?
facturacod caenbon fiscalcasa de marcat

Dezbatem astazi un studiu de caz special care speram sa va fie de folos in activitatea pe care o intreprindeti. O societate comerciala neplatitoare de TVA (societatea A) detine o platforma prin care se pun in legatura ONG-urile cu voluntarii si societatile care vor sa ajute.

In aceasta perioada a anului, in platforma respectiva ONG-urile isi prezinta produsele pentru a fi vandute, iar banii astfel obtinuti vor fi donati de ONG-urile respective caselor de copii si azilelor de batrani. Societatea vrea sa livreze bunurile respective catre cumparatori, sa incaseze contravaloarea lor, si ulterior sa vireze banii ONG-urilor. Plata bunurilor se face atat cu cardul, cat si ramburs, iar transportul este suportat de cumparator.
 

Iata mai jos o lista cu cateva dileme care apar in urma activitatii intreprinse de societatea A:

1. Cum poate face aceasta activitate societatea A fara a fi considerate incasarile respectivevenituri si a fi supuse impozitului de 3%?

2. Este necesar sa aiba un anumit cod CAEN?

3. Care este monografia contabila?

4. Poate firma respectiva sa deschida doua conturi, unul pentru incasarea produselor vandute si unul pentru incasarea donatiilor? Daca da, ce implicatii sunt pentru firma din punct de vedere contabil, fiscal si care este monografia contabila pentru incasarea donatiilor respective, monografia contabila pentru incasari reprezentand donatii in lei?

5. Care este baza legala pentru o astfel de activitate?

6. Este necesara casa de marcat tinand cont ca vanzarea bunurilor se face si catre persoanele fizice?
 

Iata raspunsul specialistului!


1. In masura in care produsele promovate pe platforma respectiva sunt produse in cadrul societatii si sunt vandute iar banii astfel incasati sunt donati catre ONG-uri, operatiunea reprezinta o vanzare de bunuri, inregistrata ca atare de societate si incluse in baza impozabila si acordarea unor sponsorizari pentru care microintreprinderea poate aplica facilitatile fiscale prevazute la art. 56 alin (1^1).

In masura in care bunurile sunt produse de catre ONG- uri iar microintreprinderea are numai un rol de intermediar fara a vinde produse proprii:
 
Sumele colectate de o entitate în numele unor terte parti, inclusiv în cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial încheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori. In aceasta situatie, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate de comisioanele cuvenite.
 
Pct. 31 alin (3) din normele de aplicare a Codului fiscal prevede ca in sensul art. 286 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane impozabile reprezinta sumele achitate de o persoana impozabila pentru facturi emise de diversi furnizori/prestatori pe numele altei persoane si care apoi sunt recuperate de cel care le achita de la beneficiar.

Persoana care achita sume in numele si in contul altei persoane nu primeste facturi pe numele sau si nici nu emite facturi pe numele sau.

 Pentru recuperarea sumelor achitate in numele si in contul altei persoane se poate emite, in mod optional, o factura de decontare de catre persoana impozabila care a achitat respectivele facturi.

Factura de decontare se transmite beneficiarului insotita de factura achitata in numele sau.

Sumele incasate in numele unei alte persoane juridice nu tranziteaza conturile de venituri sau cheltuieli ale mandatarului.
In cazul in care mandatarul intermediaza livrari de bunuri sau prestari de servicii, furnizorul/prestatorul efectueaza livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre beneficiar, pentru care emite factura direct pe numele beneficiarului, iar mandatarul efectueaza o prestare de servicii, pentru care intocmeste factura de comision care reprezinta contravaloarea serviciului de intermediere prestat catre mandant, respectiv catre beneficiar sau, dupa caz, catre furnizor/prestator.
 

2. Codurile CAEN aferente activitatii de intermediere vanzari bunuri sunt cele din grupa 461.

3.  Inregistrarea intermedierii vanzarii produselor realizate de catre ONG-uri
Emiterea facturii catre client la expedierea produsului prin societatea de curierat
461/cumparatori                  =       462/analitic ONG               
Debitori diversi                                Creditori diversi                     
 
 
-Incasarea sumelor de la clienti pe baza bonului fiscal emis de societatea de curierat in cazul incasarii in numerar de la curier
          5311 =     461 /cumparator                
         Casa in lei Debitori diversi
 
- Incasarea prin banca in cont colector de la societatea de curierat
5121 = 461/cumparator
 
 - Inregistrarea facturii de comision emisa catre ONG-uri daca este cazul
411/C = 704          
Clienti Venituri din servicii prestate
 
- Virarea sumelor catre ONG-uri
462/ONG =         5121  
Creditori diversi                              Conturi la banci in lei
 
- Incasarea facturii de comision emise, daca este cazul
 5121            =     411                
       Conturi la banci in lei              Clienti
 
4. Societatea poate deschide conturi bancare la mai multe banci si le poate utiliza in functie de necesitati
Înregistrarea sumelor colectate din partea unor terti ca donatii
5121 = 473
 
Plata catre ONG-uri a sumelor colectate
           473 = 5121
 
Pentru a nu exista incertitudini cu privire la provenienta si utilizarea acestor sume este necesar sa existe contracte incheiate cu ONG-urile respective prin care sa se detalieze natura operatiilor prestate de societate, rspectiv de intemediere, sau de punere la dispozitie a unui cont bancar pentru colectarea donatiilor de la terti si redirectionarea acestora catre beneficiari ONG.
       
In masura in care se cunoaste de la momentul incasarii destinatia sumei, daca ordinul de plata cuprinde si numele ONG-ului beneficiar final inregistrarea se poate face:
461/donator = 462/ONG beneficiar
5121 = 461/donator si
462/ONG beneficiar = 5121
 
5. Scopul desfasurarii activitatii unei societati comerciale este acela de a obtine profit.
Activitatea de intermediere in sine reprezinta o activitate de prestare de servicii.
Societatea poate solicita plata unui comision pentru intermediere sau pentru utilizarea platformei.
Pe de alta parte societatile au posibilitatea  atat potrivit prevederilor reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, cat si reglementarilor fiscale de a acorda donatii/sponsorizari.
 
Utilizarea platformei in vederea intermedierii fara obtinerea de venituri poate constitui o actiune de donatie servicii.
Pct 432 din OMFP 1802/2014 prevede ca sumele colectate de o entitate în numele unor terte parti, inclusiv în cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial încheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata persoanele care actioneaza în nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori. În aceasta situatie, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate de comisioanele cuvenite.

6.  Art. 2 lit. h) din OuG 28/1999, republicata cu modificarile si completarile ulterioare prevede ca sunt operatiuni scutite de obligatia de a emite bon fiscal comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda.


Astfel, vanzarea on- line cu transportul asigurat de societati de curierat nu implica obligativitatea utilizarii caselor de marcat.
Pentru incasarea sumelor in numerar de la clienti, societatea de curierat este cea care emite bonul fiscal.


 

Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X