ANAF a publicat recent un proiect de ordin pentru modificarea si completarea OPANAF nr.2012/2016 privind aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare.
In Referatul de aprobare care insoteste proiectul de act normativ se precizeaza ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2012/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a aprobat Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA. Acest act normativ aproba atat procedura de inregistrare, din oficiu, in scopuri de TVA, cat si procedura de anulare din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, in situatiile prevazute de art.316 alin.(11) lit.a)-f) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
In scopul corelarii prevederilor procedurale cu modificarile legislative aparute ulterior, cu impact si in procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si pentru clarificarea unor aspecte procedurale propunem modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2012/2016, dupa cum urmeaza:
1. Modificarea titulaturii conducatorilor organelor fiscale teritoriale, avand in vedere redenumirea serviciului fiscal municipal, a serviciului fiscal orasenesc si a biroului fiscal comunal, ca unitati fiscale, in urma reorganizarii agentiei.
2. Stabilirea in sarcina compartimentului de specialitate a obligatiei ca, dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile membra a unui grup fiscal de TVA, sa procedeze la aplicarea prevederilor Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3006/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare si de administrare a grupului fiscal unic, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, cu modificarile si completarile ulterioare, in scopul scoaterii din grupul fiscal unic de TVA a persoanelor impozabile carora li se anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA.
3. Reglementarea situatiei inregistrarii in scopuri de TVA la solicitarea organelor cu atributii de control fiscal in sensul ca decizia privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA sa fie emisa doar pe baza actelor administrativ-fiscale emise de organul fiscal de control ramase definitive prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau prin hotarare judecatoreasca definitiva, in situatia in care acestea au fost atacate in justitie. In acest sens, vor putea fi evitate situatiile in care unii contribuabili sunt inregistrati in scopuri de TVA, din oficiu, dar actele de control pe baza carora au fost inregistrate in scopuri de TVA sunt anulate/ desfiintate de organele de solutionare a contestatiilor sau de catre instanta judecatoreasca.
4. Stabilirea, in cadrul procedurii, a fluxului aplicabil in vederea asigurarii exercitarii dreptului de a fi ascultat, prevazut de art.9 din Codul de procedura fiscala, inainte de luarea deciziei privind inregistrarea in scopuri de TVA, cu exceptia situatiei in care situatia a fost identificata de organele de control fiscal.
5. Modificarea formularului de ”Notificare privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, potrivit prevederilor art.316 alin.(10)/art.317 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare”, in scopul eliminarii obligatiei persoanei notificate de a se prezenta la sediul organului fiscal pentru a depune declaratia de mentiuni, in vederea solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA. In prezent, este asigurata posibilitatea depunerii prin mijloace electronice de transmitere la distanta, de catre toate categoriile de contribuabili, a formularului 700 ”Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale” prin care se poate solicita si inregistrarea in scopuri de TVA.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
6. Aprobarea unei ”Invitatii privind exercitarea dreptului de a fi ascultat”, care va fi comunicata in cazul neprezentarii contribuabilului la primul termen stabilit de organul fiscal in vederea audierii. In acest caz, potrivit art.9 din Codul de procedura fiscala, se acorda un nou termen pentru exercitarea dreptului de a fi ascultat, pentru persoanele impozabile care, desi au fost notificate in vederea inregistrarii in scopuri de TVA, nu au depus declaratia de mentiuni in vederea inregistrarii in scopuri de TVA, nu s-au prezentat la sediul unitatii fiscale, in vederea audierii si nu au refuzat explicit sa se prezinte la primul termen stabilit de organul fiscal in vederea audierii.
7. Aprobarea unei ”Instiintari privind sistarea procedurii de inregistrare, din oficiu, in scopuri de TVA”, care va fi comunicata in situatiile in care, fie contribuabilul solicita inregistrarea in scopuri de TVA, prin depunerea declaratiei de mentiuni, ulterior inceperii procedurii de inregistrare in scopuri de TVA, fie acesta prezinta, in cadrul procedurii de audiere, documente din care rezulta ca nu avea obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA. Pentru astfel de situatii este necesara si completarea corespunzatoare a modelului de referat care se intocmeste de organul fiscal.
8. Completarea prevederilor procedurale, in sensul ca se anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA, pentru persoanele impozabile care se incadreaza in prevederile art.316 alin.(11) lit.d) din Codul fiscal, chiar daca pentru perioada respectiva exista o decizie de impunere emisa de organul de inspectie fiscala sau o decizie de impunere, din oficiu, emisa de organul fiscal competent, ramasa definitiva conform art.107 alin.(5) din Codul de procedura fiscala.
Potrivit art.316 alin.(11) lit.d) din Codul fiscal organul fiscal anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, in cazul persoanelor impozabile care nu au depus niciun decont de taxa pentru 6 luni consecutive (daca utilizeaza luna calendaristica ca perioada fiscala) sau, dupa caz, pentru doua trimestre calendaristice consecutive (daca utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala).
Insa, potrivit prevederilor art.107 din Codul de procedura fiscala, nedepunerea declaratiei de impunere da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a creantelor fiscale prin decizie de impunere, iar organele de inspectie fiscala stabilesc, prin decizie de impunere, obligatii fiscale si pentru perioadele in care contribuabilul nu si-a indeplinit obligatiile declarative.
Avand in vedere caracterul sanctionator al prevederilor art.316 alin.(11) din Codul fiscal, se considera ca este necesara anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, chiar daca sumele datorate pentru perioadele fiscale respective au fost stabilite de organele fiscale.
Ce formulare se modifica:
Referat >>
Notificare >>
Invitatie - al doilea termen de audiere >>
Instiintare >>