Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
In luna mai 2025, Fondul Monetar International a publicat un raport tehnic solicitat de autoritatile romane, care contine o analiza a disfunctionalitatilor sistemului fiscal actual si un set de recomandari clare pentru corectarea lor. Obiectivul principal este cresterea veniturilor bugetare cu cel putin 1,2% din PIB in 2025.
Desi autoritatile fiscale planificasera o reforma consistenta in prima parte a anului 2025, modificarile legislative esentiale ale Codului fiscal nu au fost finalizate pana la inceputul trimestrului al doilea. In loc sa accelereze reformele structurale sugerate de organismele internationale, Guvernul a optat sa acorde prioritate altor considerente — in special pe fondul unui climat electoral tensionat.
Pe acest fond, masurile deja adoptate prin OUG nr. 156/2024, cum ar fi ajustarea regimului microintreprinderilor si cresterea impozitului pe dividende, au fost considerate, cel putin temporar, suficiente pentru a viza o reducere a deficitului bugetar catre 7% din PIB.
Cu toate acestea, lipsa unor masuri suplimentare pe fondul politic risca sa intarzie reformele de substanta si sa fragilizeze traiectoria consolidarii fiscale pe termen mediu si lung.
Una dintre ideile centrale din raportul FMI este mutarea treptata a poverii fiscale de pe munca (inclusiv contributiile sociale) catre consum si capital. De ce? Pentru ca Romania are unul dintre cele mai ridicate costuri fiscale ale muncii pentru veniturile mici, ceea ce descurajeaza angajarea legala si reduce progresivitatea sistemului fiscal.
• Trecerea de la cota unica de 10% la un sistem progresiv, cu doua cote: 15% si 25%, aceasta din urma aplicabila pentru top 10% venituri.
• Reducerea sau eliminarea contributiei la sanatate (CASS), pentru a atenua presiunea fiscala asupra muncii.
• Posibilitatea unui program de beneficii tintite pentru salariatii cu venituri mici.
• Impozitarea pensiilor sau eliminarea deductibilitatii contributiilor sociale pentru un tratament echitabil intre contributii si beneficii.
• Impozitul pe dividende de 10%, deja implementat prin OUG 156/2024.
• Reducerea plafonului regimului microintreprinderilor: Romania a decis scaderea la 250.000 EUR din 2025 si la 100.000 EUR din 2026. FMI recomanda alinierea la plafonul de TVA (88.500 EUR).
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Manual de politici contabile - Stick USB
• Majorarea cotelor reduse de TVA (5% si 9%) la nivelul cotei standard, cu exceptia posibila a alimentelor de baza (unde cresterea poate fi graduala);
• Majorarea cotei standard de TVA de la 19% la 20% in 2025, cu intentia unei cresteri ulterioare la 21%.
• Cresterea accizelor la tutun, alcool si combustibili fosili, cu ajustari raportate la inflatie:
◦ Acciza pentru vinuri linistite si spumante: unificata la 60 RON/hl;
◦ Crestere graduala a preturilor la combustibili: +227% la carbune, +77% la benzina, +192% la motorina.
• O eventuala taxare suplimentara a carbonului ar trebui insotita de masuri compensatorii pentru gospodariile vulnerabile.
Intr-un an electoral, cu presiuni sociale si bugetare ridicate, asumarea unei reforme fiscale reale poate parea riscanta. Dar tocmai in astfel de momente curajul decizional poate repozitiona Romania pe un traseu de sustenabilitate economica si echitate sociala.
Atentie: Inspectiile fiscale pot fi trecute cu brio!
Daca vrei sa intelegi rapid:
comanda acum lucrarea: Cartea Neagra a Controlului Fiscal!
Articole similare
REFORMA FISCALA 2025: Propunerile FMI pentru RomaniaMarcel Ciolacu: Guvernul nu va majora taxele in 2025, dar o REFORMA FISCALA este in planMarcel Ciolacu: 'Exclud categoric toate speculatiile potrivit carora Guvernul ar pregati cresteri de taxe'Proiect de OUG: De la 1 ianuarie 2025, facturarea electronica va deveni obligatorie in relatia B2CBirourile vamale de frontiera vor fi dotate cu 26 sisteme noi de scanare cu raze X pentru inspectarea marfurilor care intra in taraUltimele articole
Proiect ANAF: Modificari in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venitImpozitarea salariilor din IT, constructii si sectorul alimentar: ce schimbari intra in vigoare de la 1 noiembrie 2023 si 1 ianuarie 2024Calcul salarii octombrie 2023: baza de calcul pentru contributii socialeMarcel Ciolacu respinge propunerile de masuri fiscale: 'Este total neserios sa venim cu alte modificari la Codul Fiscal in acest moment'Marcel Bolos: 'Dupa Comisia Europeana, ne atrage atentia si FMI. Deficitul bugetar trebuie redus'Articole similare
Reforma fiscala 2025: Propunerile FMI pentru RomaniaImpozitul pe dividendele distribuite dupa 1 ianuarie 2025: Precizari importante si doua studii de cazImpozitul pe venit: 6 noutati majore pentru 2025Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 4 martie 2025: Noutati fiscale si legislatie explicata de specialisti de topCe este un holding: Avantaje si dezavantajeUltimele articole
Dividendele distribuite in baza situatiilor financiare interimare din 2024 vor fi impozitate cu 8%Dividende distribuite dupa 1 ianuarie 2025: Analiza detaliata a specialistului si temeiul legalImpozitul pe dividendele distribuite din 2025 a crescut de la 8% la 10%TOP 12 noutati legislative de care trebuie sa tineti cont in 2025!Fuziune prin absorbtie: ce documente se depun pentru a beneficia de amnistia fiscalaArticole similare
Reforma fiscala 2025: Propunerile FMI pentru RomaniaConditii microintreprindere: Atentie la verificarea incadrarii in plafonul de 250.000 euro! [VIDEO]Trecerea de la impozitul MICRO la impozitul pe profit: 3 etape de urmat si studii de cazTrecerea la impozit pe profit in cazul depasirii plafonului de 250.000 euro: Pana la ce data se face mentiunea la ANAF?Depasire PLAFON MICROINTREPRINDERE: Studiu de caz privind trecerea de la impozit micro la impozit pe profit in 2025Ultimele articole
Depasire PLAFON MICROINTREPRINDERE. Cand se poate reveni la impozitul micro si in ce conditiiPLAFON MICROINTREPRINDERE. Avansurile facturate se iau in calcul pentru trecerea la impozit pe profit?Regimul fiscal-contabil al microintreprinderilor. Ghid pentru 2023Depasire PLAFON MICROINTREPRINDERE. Ce regim fiscal se aplica?Depasirea plafonului de 500.000 euro si calcul impozit pe profit. Ce declaratii se depun?