In analiza de azi, societatea se confrunta cu situatia in care asociatul unic si administrator al unui SRL decedeaza. In urma decesului, mostenitorii decid la masa succesorala (pentru SRL) sa aiba loc dizolvarea voluntara si lichidarea concomitenta a SRL-ului.
In hotararea emisa de notar cu privire la cele mai sus mentionate nu este mentionata si numirea unui lichidator. Prin urmare, Registrul Comertului accepta dizolvarea si apoi radierea SRL cu depunerea unui bilant de lichidare semnat de un expert contabil.
In aceste conditii, vom stabili daca cei doi mostenitori au de la data redactarii hotarararii notariale calitatea de asociati ai SRL-ului si daca in toate documentele ce vor fi emise pana firma se va radia vor fi trecuti mostenitorii.
Pentru intocmirea situatiilor financiare de lichidare se efectueaza inventarierea patrimoniului. Avand in vedere ca la momentul decesului asociatului unic exista un stoc de marfa, iar de la data decesului (2013) si pana in prezent nu s-a mai desfasurat activitate, se va stabili cum se inregistreaza TVA aferent stocului de marfa lipsa, avand in vedere ca unicul raspunzator de acest stoc era asociatul unic si administratorul.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Se va vedea daca se colecteaza TVA pentru stocul de marfa minus si daca se mai intocmeste bilant de partaj sau este suficient Raportul Contabil de lichidare.
Potrivit art. 229 din Legea nr. 31/1990, privind societatile cu modificarile si completarile ulterioare, societatile in nume colectiv sau cu raspundere limitata se dizolva prin falimentul, incapacitatea, excluderea, retragerea sau decesul unuia dintre asociati, cand, datorita acestor cauze, numarul asociatilor s-a redus la unul singur.
Se excepteaza cazul cand in actul constitutiv exista clauza de continuare cu mostenitorii sau cand asociatul ramas hotaraste continuarea existentei societatii sub forma societatii cu raspundere limitata cu asociat unic.
In urma succesiunii, mostenitorii devin proprietarii partilor sociale detinute de catre asociatul decedat potrivit procentelor legale sau convenite.
Pe baza succesiunii mostenitorii au calitatea de asociati de la data succesiunii pana la data lichidarii.
In documentele emise se vor mentiona cei doi asociati.
Operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de art. 252-2701 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Reflectarea in contabilitate a operatiunilor legate de lichidarea societatilor comerciale este prevazuta in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1376/2004.
Cu aceasta ocazie se efectueaza:
- Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit legii contabilitatii, normelor si reglementarilor contabile, precum si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii.
- Intocmirea situatiilor financiare
- Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
- Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
- Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
- Intocmirea bilantului, rezultat in urma lichidarii ce sta la baza efectuarii partajului si calculul impozitelor datorate potrivit legii.
- Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
Se efectueaza partajul capitalului propriu al societatii comerciale, rezultat din lichidarea acesteia, in functie de cota de participare la capitalul social.
Pentru bunurile lipsa din gestiune se va ajusta TVA aferenta, dedusa la achizitia acestora.
Potrivit art. 148 din Codul fiscal se ajusteaza TVA daca persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.
Inregistrarea TVA aferenta de ajustat
635 = 4426
Alte cheltuieli cu impozitele si taxele TVA deductibila
TVA se inscrie ca ajustare in decontul afferent perioadei.
Inregistrarea stocului lipsa
607 = 371
Cheltuieli privind marfurile Marfuri
cheltuiala nu este cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit.
Plata TVA
4426 = 4423
TVA deductibila TVA de plata
4423 = 5121
TVA de plata Conturi la banci in lei
Dupa efectuarea operatiilor de valorificare a bunurilor, plata a datoriilor se intocmesc situiatiile financiare de lichidare.
Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre asociatii societatii comerciale.
Conform Normelor metodologice de aplicare a art. 27 alin. (2) din Codul fiscal
:
Profitul impozabil in cazul lichidarii se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, calculate cumulat de la inceputul anului fiscal, luandu-se in calcul:
- profitul din lichidarea patrimoniului,
- sumele din anularea provizioanelor,
- sumele inregistrate in conturi de capitaluri proprii constituite din profitul brut si care nu au fost impozitate la data constituirii,
- alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor.
La calculul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care isi inceteaza existenta in urma operatiunilor de lichidare nu sunt impozitate:
rezervele constituite din profitul net,
sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit repartizate ca surse proprii de finantare pe parcursul perioadei de functionare, potrivit legii,
Partajul capitalului social
1012 = 456
Capital social Decontari cu asociatii privind capitalul /analitice pe
asociati
Partajul altor rezerve si rezultatului reportat constituit din profit
% = 456
Decontari cu asociatii privind capitalul
117
121
Acoperirea pierderilor
456 = 117
Constituirea impozitului pe dividende aferent profitului net
In ceea ce priveste impozitul pe veniturile din lichidare sunt aplicabile prevederile articolului 66 alineatul (8) din Codul fiscal:
Venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Conform prevederilor art. 67 alin. 3 lit. d din Codul fiscal venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice se impune cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori.
Impozitul pe dividende retinut -
456 = 446
Decontari cu asociatii Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
privind capitalul/ analitice pe asociati
- plata impozitului
446 = 5121
Inchiderea contului 456 prin plata sumelor nete catre asociati
456 = 5121
Decontari cu asociatii Conturi la banci in lei
privind capitalul / analitice pe asociati
Potrivit art. 34 alin. (12) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, persoanele juridice care inceteaza sa existe in cursul anului fiscal au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (Formularul 101) si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului.
Situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare a persoanelor respective se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice in conditiile prevazute de reglementarile contabile emise in acest sens.
Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe la data incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.
Se vor completa si depune formularele situatiilor financiare S1003 - unde se modifica data de 31 decembrie cu data situatiilor financiare de lichidare.
Se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice si la la oficiul registrului comertului.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro