email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contabilizarea unor cazuri speciale privind stingerea datoriilor comerciale

monografiestingereadatoriilorcomerciale

de conf. dr. Cristina Nicolaescu

Principalele documente utilizate la determinarea obligatiilor fata de furnizori sunt:

· factura, document justificativ de inregistrare in contabilitatea cumparatorului a datoriei fata de furnizor, servind, in acelasi timp si ca document pe baza caruia se intocmeste documentul de decontare;

· nota de receptie si constatare diferente, document pentru receptia bunurilor aprovizionate, precum si act de proba in litigiile cu furnizorii pentru diferentele constatate la receptie.

Stingerea datoriilor fata de furnizori se face, in general, prin plata, utilizandu-se forme si instrumente de decontare adecvate si mijloacele de trezorerie de care dispune intreprinderea si care sunt acceptate de catre furnizor.

Plata efectiva se poate face prin mai multe modalitati: in numerar, prin virament bancar, cu ordin de plata, prin cecuri de decontare, cu bilet la ordin si altele.

Modalitati de plata

Atunci cand se foloseste numerarul, plata se face individual, imediat si fara intermediari. Pe de alta parte ordinul de plata este o dispozitie neconditionata, data de catre emitentul acestuia unei societati bancare receptoare de a asigura unui beneficiar o anumita suma de bani, la o anumita data .O astfel de dispozitie este considerata a fi ordin de plata daca indeplineste urmatoarele conditii:

  • platitorul dispune de fondurile banesti necesare operatiunilor de transfer si
  • nu se prevede ca plata trebuie facuta la cererea beneficiarului.

Spre deosebire de ordinul de plata, cecul este definit ca fiind o instructiune scrisa data unei banci de a plati cuiva valoarea mentionata in acea instructiune. Cecul este un instrument de plata fara numerar, utilizat de titularii conturilor bancare cu disponibil corespunzator.

Un alt efect comercial utilizat pentru stingerea datoriilor fata de furnizor este biletul la ordin. Acesta este un instrument de plata si titlu de credit prin care o persoana in calitate de debitor se obliga sa plateasca unei persoane numita beneficiar, care are calitatea de creditor, o suma fixa de bani la un anumit termen sau la prezentare . De fapt, biletul la ordin reprezinta un instrument de amanare a platii unei datorii, deci un instrument de creditare.

Pe langa achitarea datoriilor fata de furnizori in numerar sau prin virament bancar, operatii care au ca efect scaderea lichiditatilor firmei, stingerea acestor datorii se poate face si prin urmatoarele cai:

· acceptarea unor efecte comerciale;

· stornarea datoriei la restituirea marfii degradate sau necorespunzatoare;

· regularizari de avansuri;

· plata dintr-un acreditiv;

· compensare cu creante;

· plata dintr-un avans de trezorerie;

· compensarea datoriilor cu produse;

· prescriere sau anulare.

EXEMPLU

In continuare vom prezenta suita de inregistrari contabile pentru operatiunile speciale de stingere a datoriilor furnizori, in cazul societatii comerciale MARA S.R.L. Obiectul de activitate al societatii este comercializarea cu ridicata si cu amanuntul a marfurilor textile, incaltaminte, metalo-chimice si agro-alimentare.

1. In data de 09.09.2009 se inregistreaza factura nr. 24139 emisa de catre firma SC „Sintezis Birotica” SLR pentru servicii prestate in valoare de 458,39 lei, TVA 19% inclusa:

%

628

„Alte cheltuieli cu servicii prestate de terti”

4426

„TVA deductibila”

=

401

„Furnizori”

458,39

385,20

73,19

Pentru serviciul prestat SC MARA SRL emite un bilet la ordin, scadent la 15 zile de la data emiterii:

401

„Furnizori”

=

403

„Efecte de plata”

458,39

 

ATENTIE

Prin inregistrarile de mai sus, creditul comercial a fost transformat in credit cambial. In practica vest-europeana, cumpararile pe credit cambial pot fi inregistrate in corespondenta cu conturile de stocuri sau imobilizari, daca biletul de ordin a fost emis la cumparare, ocolind conturile de furnizori.

Biletul la ordin emis ajunge la scadenta in data de 24.09.2009 si se achita din banca:

403

„Efecte de plata”

=

5121

„Conturi la banci in lei”

458,39

2. SC MARA SRL restituie furnizorului SC „Nikko Shoes” SRL, marfuri degradate in perioada termenului de garantie, pentru care furnizorul emite factura storno nr. 4484/18.09.2009. O data cu restituirea, se rectifica si TVA deductibila aferenta:

 

%

371

„Marfuri”

4426

„TVA deductibila”

=

401

„Furnizori”

420,00

352,94

67,06

Deoarece evidenta marfurilor la SC MARA SRL se tine la pret de vanzare cu amanuntul inclusiv TVA, pentru descarcarea gestiunii se intocmeste „Nota de receptie si constatare de diferente” nr. 573/18.09.2009 in rosu, stornand adaosul comercial si TVA neexigibila aferente marfurilor returnate:

371

„Marfuri”

=

%

378

„Diferente de pret la marfuri”

4428

„TVA neexigibila”

151,59

70,59

81,00

3. SC MARA SRL in data de 28.09.2009 lanseaza o comanda pentru plase personalizate necesare pentru luna octombrie. Furnizorul, pentru a onora comanda, solicita un avans de 50% din valoarea comenzii. Se achita prin virament bancar suma de 14.728,63 lei (inclusiv TVA 19%) reprezentand plata in avans, pentru care se primeste o factura de avans:

%

4091

„Furnizori debitori pentru cumparari de bunuri de natura stocurilor”

4426

„TVA deductibila”

=

5121

„Conturi la banci in lei”

14.728,63

12.377

2.351,63

ATENTIE:

Se inregistreaza TVA deductibila la acordarea avansului deoarece conform aliniatului 2 al art. 1342 din Codul Fiscal, litera b) „exigibilitatea taxei intervine la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator”.

  • In data de 01.10.2009 se primeste comanda insotita de factura:

%

3023

„Materiale pentru ambalat”

4426

„TVA deductibila”

=

401

„Furnizori”

29.457,26

24.754

4.703,26

  • Se regularizeaza avansul acordat si se achita diferenta de datorie prin virament bancar:

%

401

„Furnizori”

4426

„TVA deductibila”

=

409

„Furnizori debitori pentru cumparari de bunuri de natura stocurilor”

12.377,00

14.728,63

2.351,63

401

„Furnizori”

=

5121

„Conturi la banci in lei”

14.728,63

O alta modalitate de plata a unei datorii este dintr-un acreditiv. Aceasta presupune ca beneficiarul sa rezerve o anumita suma de bani la o unitate bancara in numele furnizorului, pentru achitarea bunurilor livrate, a serviciilor prestate sau lucrarilor executate, atunci cand livrarea, prestarea sau executarea se face in anumite conditii convenite anterior. In acest fel cumparatorul poate controla, prin plata, indeplinirea obligatiilor de catre furnizor, iar furnizorul are garantia ca isi va incasa suma corespunzatoare daca isi indeplineste obligatiile contractuale.

4. In data de 05.10.2009 SC MARA SRL incheie un contract cu firma constructoare „CONSTAR” SA pentru efectuarea unor lucrari de renovare a fatadei magazinului, in valoare de 123.400 lei (TVA 19% inclus). Conform contractului incheiat intre parti beneficiarul se obliga sa deschida, inainte de inceperea lucrarii, un acreditiv la banca furnizorului, egal cu valoarea estimata a investitiei. Acesta va putea fi incasat integral de furnizor la terminarea lucrarii, dupa receptia definitiva a acesteia.

Deschiderea acreditivului din contul curent

  • Pe baza extrasului de cont bancar se inregistreaza iesirea disponibilitatilor din contul curent.

581

„Viramente interne”

=

5121

„Conturi la banci in lei”

123.400,00

  • Pe baza extrasului de cont atasat acreditivului se inregistreaza deschiderea acestuia.

5411

„Acreditive in lei”

=

581

„Viramente interne”

123.400,00

  • La terminarea lucrarii se receptioneaza investitia. Valoarea acesteia este de 122.000 lei (TVA inclus), conform facturii 22.787/10.11.2009.

%

212

„Constructii”

4426

„TVA deductibila”

=

404

„Furnizori”

122.000,00

102.521,00

19.479,00

  • Achitarea furnizorului din acreditiv:

404

„Furnizori de imobilizari”

=

5411

„Acreditive in lei”

122.000,00

  • Pentru inchiderea acreditivului, ramas fara obiect, se preia in contul curent diferenta de 1.400 lei.

581

„Viramente interne”

=

5411

„Acreditive in lei”

1.400,00

5121

„Conturi la banci in lei”

=

581

„Viramente interne”

1.400,00

ATENTIE:

In general, operatiile bancare presupun comisioane, ca urmare aceste transferuri de sume vor fi comisionate. Comisioanele vor fi inregistrate in debitul contului....CONTINUA AICI

 

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monografiestingereadatoriilorcomerciale


Data aparitiei: 23 Martie 2010

Votati articolul "Contabilizarea unor cazuri speciale privind stingerea datoriilor comerciale":
Rating:

Nota: 4.44 din 5 din 9 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X