Intrebare: O societate inregistrata in Romania, care are deschis un sediu permanent in Franta, trebuie sa centralizeze balantele de verificare ale celor doua entitati si sa le cuprinda in situatiile financiare la 30.06.2010.
Care este modalitatea (contul contabil) prin care se centralizeaza cele doua balante? Se insumeaza soldurile conturilor si rulajele intr-o singura balanta?
Se utilizeaza un cont contabil in acest sens?
Raspuns: Pentru subunitatea din strainatate (sediu permanent) a unei persoane juridice romane se aplica aceleasi reglementari contabile ca si cele pentru persoana juridica insasi, respectiv Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a CEE, aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.055/ 2009 (art. 1 alin. (3) lit. g) din Reglementari).
In acest sens, aceste subunitati organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar persoanele juridice carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale (a se vedea pct.12 din Reglementari).
Aceasta implica inregistrari contabile similare celor din tara pana la nivel de balanta. Pentru preluarea sumelor in balanta societatii comerciale din Romania, se pot utiliza conturile 891 „Bilant de deschidere” (la societate), respectiv 892 „Bilant de inchidere” (la sediul permanent), dupa caz, cu singura deosebire ca nu se inregistreaza soldurile conturilor din balanta sediului permanent, ci rulajele acestor conturi.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
In plus, pentru sumele/valorile materiale transmise intre societate si sediul sau permanent din strainatate se foloseste contul 481 „Decontari intre unitate si subunitati”, care se debiteaza cu valorile materiale si banesti transferate subunitatii (301, 302, 303, 341, 361, 371, 381, 512, 531), iar in credit valorile materiale si banesti primite de unitate de la subunitate (301, 302, 303, 341, 361, 371, 381, 512, 531).
In plus, subunitatea (sediul permanent) trebuie sa respecte si reglementarile contabile in vigoare (inclusiv planul de conturi) din tara unde este stabilit sediul permanent.